Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

"Helppoa sun sanoa kun sulla ei ole lapsia." đŸ€š

Vierailija
18.12.2025 |

MitÀ tÀllaisella puheella oikein halutaan viestiÀ? Kuulostaa passiivis-aggressiiviselta, defenssit pÀÀllÀ?

Kummallista yrittÀÀ leimata lapsettomia/lapsivapaita ihmisiÀ, ettÀ he eivÀt muka tietÀisi lapsiperheiden arjesta. KyllÀ tietÀÀ.

Velat/lapsivapaat ovat juuri siksi veloja koska he tietÀvÀt mitÀ vanhemmuus on oikeasti.

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VÀhÀn kun neuvoisit toisen alan asiantuntijaa hÀnen työtehtÀvien hoidossa. Miksi ap teet niin?

Moni vaka-opettaja on lapseton (syystÀ). He ovat silti erittÀin pÀteviÀ lapsiasioissa, ja jopa pÀtevÀmpiÀ kuin monet vanhemmat. Vaka-opettaja on sentÀÀn opiskellut vuosia alaa ja tekee työtÀ pÀivittÀin.

Vanhemmuus ei ole mikÀÀn asiantuntijatehtÀvÀ.

Jokainen vanhempi on oman lapsensa "asiantuntija" 

Niinkö? MihinköhÀn sitten lastensuojelua tarvitaan?

Vierailija
42/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te jaksatte mölistĂ€ tĂ€stĂ€ aiheesta aina? Ei lapseton TIEDÄ samoja asioita, kuin sellainen jolla on lapsia. Ja sama toisinpĂ€in. 

Vanhemmuus on aivan erilainen itse elettynÀ, kuin ulkoapÀin nÀhtynÀ. Esim. lasten kasvattamisen perusasiat voi tietÀÀ kuka tahansa, mutta sen toteuttaminen ilman ettÀ on nukkunut kahteen viikkoon on aivan eri asia. Jokainen voi kuvitella minkÀlaista vanhemmuus on, mutta ei se ole sama asia kuin elÀÀ sitÀ.9

Lapsellisen ja velan elĂ€mĂ€t ovat erilaisia. Ihan yhtĂ€ arvokkaita, mutta erilaisia. 

MitĂ€ jos lopetetaan toisten elĂ€mĂ€n arvostelu? 

Kaikki ovat joskus olleet lapsettomia.

Niin joskus kaksikymppisinĂ€. MĂ€ toivon, ettĂ€ kolmekymppinen vela on fiksumpi, kuin kaksikymppiset sinkut. 

Toki voin olla vÀÀrĂ€ssĂ€. 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsi on yksilö, joka syntyy ilman ".

"kÀyttöohjeita". Jokainen Àiti tietÀÀ, ettÀ kaksi sisarusta voivat olla luonteeltaan tÀysin erilaiset alkaen luonteesta, sukupuolesta, kiinnostuksenkohteista ja koulumenestyksestÀ.

Sama kasvatus ei aina johda samaan lopputulokseen

Ja varhaiskasvatuksessa olisi kyllĂ€ hienoa, jps olisi kokemusta myös omista lapsista. LisĂ€isi ns. asiakasymmĂ€rrystĂ€. Mutta voi olla toki erinomainen työssÀÀn myös lapsettomana. 

Kerropa tuo mielipiteesi vaka-opettajille, ettÀ et arvosta heidÀn panostaan yhtÀ paljon kuin lisÀÀntyneen ihmisen työpanosta.

Huoh... đŸ˜«đŸ™„

Vierailija
44/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te jaksatte mölistĂ€ tĂ€stĂ€ aiheesta aina? Ei lapseton TIEDÄ samoja asioita, kuin sellainen jolla on lapsia. Ja sama toisinpĂ€in. 

Vanhemmuus on aivan erilainen itse elettynÀ, kuin ulkoapÀin nÀhtynÀ. Esim. lasten kasvattamisen perusasiat voi tietÀÀ kuka tahansa, mutta sen toteuttaminen ilman ettÀ on nukkunut kahteen viikkoon on aivan eri asia. Jokainen voi kuvitella minkÀlaista vanhemmuus on, mutta ei se ole sama asia kuin elÀÀ sitÀ.9

Lapsellisen ja velan elĂ€mĂ€t ovat erilaisia. Ihan yhtĂ€ arvokkaita, mutta erilaisia. 

MitĂ€ jos lopetetaan toisten elĂ€mĂ€n arvostelu? 

Kaikki ovat joskus olleet lapsettomia.

On eri asia olla lapseton 20v ja 50v. Ekassa iÀssÀ kuulut ikÀluokkasi enemmistöön, jÀlkimmÀisessÀ vÀhemmistöön..Se vaikuttaa aika merkittÀvÀsti sosiaaliseen ympÀristöön.

Vierailija
45/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsi on yksilö, joka syntyy ilman ".

"kÀyttöohjeita". Jokainen Àiti tietÀÀ, ettÀ kaksi sisarusta voivat olla luonteeltaan tÀysin erilaiset alkaen luonteesta, sukupuolesta, kiinnostuksenkohteista ja koulumenestyksestÀ.

Sama kasvatus ei aina johda samaan lopputulokseen

Ja varhaiskasvatuksessa olisi kyllĂ€ hienoa, jps olisi kokemusta myös omista lapsista. LisĂ€isi ns. asiakasymmĂ€rrystĂ€. Mutta voi olla toki erinomainen työssÀÀn myös lapsettomana. 

No itse asiassa ei ymmĂ€rrĂ€. Maailmassa on paljon Ă€itejĂ€ jotka yrittĂ€vĂ€t runnoa lapsiaan samaan muottiin keskenÀÀn ja jopa olettavat lastensa olevan pieniĂ€ kopioita itsestÀÀn. Aiheesta on kirjoitettu paljon kirjoja. 

Vierailija
46/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VÀhÀn kun neuvoisit toisen alan asiantuntijaa hÀnen työtehtÀvien hoidossa. Miksi ap teet niin?

Moni vaka-opettaja on lapseton (syystÀ). He ovat silti erittÀin pÀteviÀ lapsiasioissa, ja jopa pÀtevÀmpiÀ kuin monet vanhemmat. Vaka-opettaja on sentÀÀn opiskellut vuosia alaa ja tekee työtÀ pÀivittÀin.

Vanhemmuus ei ole mikÀÀn asiantuntijatehtÀvÀ.

Jokainen vanhempi on oman lapsensa "asiantuntija" 

Niinkö? MihinköhÀn sitten lastensuojelua tarvitaan?

NiinpÀ. Mieti vaikka Joensuun Milo pojan ja ViljaEerikan tapauksia. Tai koskela. NÀihin kaikkiin liitoksissa LS ja ei mitenkÀÀn maineekkaalla tavalla

Vierailija
47/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Pakko sanoa ettĂ€ aika harva lapseton on kĂ€rryillĂ€ vĂ€hÀÀkÀÀn siitĂ€ mitĂ€ perheellisen elĂ€mĂ€ on. On suuntaa ja toiseen ylilyöntejĂ€ ja pahoja sellaisia. 

Vierailija
48/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vaikka olen lapseton niin en mielestĂ€ni ole epĂ€empaattinen vanhempia kohtaan - joskus on kuitenkin sattunut huvittavia tilanteita joissa tĂ€ysin samoihin kommentteihin on suhtauduttu eri tavalla minun ja sitten jonkun vanhemman suusta tulevana. Vanhemmillakin voi olla vĂ€hĂ€tteleviĂ€ asenteita lapsettomia kohtaan koska eivĂ€thĂ€n lapsettomat mistÀÀn mitÀÀn tiedĂ€, heillĂ€ ei voi olla elĂ€mĂ€nkokemusta tai tietoa muuta kautta. Joskus minulle pyöriteltiin silmiĂ€ ja naureskeltiin kahvipöytĂ€keskustelussa kun julteltiin lasten temperamenteista ja niiden eroista ja osallistuin kertomalla kummilapsistani joita on viisi kappaletta ikĂ€haarukalla 2 v - 15 v - heistĂ€ kolmen kanssa olen ollut tosi tiiviisti tekemisissĂ€, hoitanut heitĂ€ yksinkin paljon ja vanhemmat ovat kertoneet lasten luonteista paljon kuten myös kahden muunkin kummilapsen kohdalla ovat kertoneet vaikka heitĂ€ en niin paljoa nĂ€e. Jotenkin tĂ€hĂ€n osallistumisyritykseeni suhtauduttiin tosi nihkeĂ€sti ja ivallisesti sanomalla ettĂ€ no se on nyt vĂ€hĂ€n eri asia kun eivĂ€t ole omia. No en varmaan kykene analysoimaan heitĂ€ tĂ€ydellisesti ja tiedĂ€ mitĂ€ se elĂ€minen on mutta tuntui ettĂ€ osasin silti kuvailla paremmin kuin jotkut niistĂ€ vanhemmista omiaan tai kertomalla havainnollistavampia esimerkkejĂ€ asioista. 

Vierailija
49/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TÀmÀ on mielestÀni enemmÀnkin luonne-ero ihmisten vÀlillÀ kuin vÀlttÀmÀttÀ lapsellinen - lapseton ero.

Jotkut ihmiset vaan pÀtevÀt ja pÀsmÀröivÀt kaikessa luonteensa mukaisesti. Tai ovat marttyyrejÀ, lapsia tai ei.

Ja toisekseen riippuu myös siitÀ omasta parisuhteesta, onko se toinen tukena. Esim. tuo ettÀ ei muka pÀÀse harrastuksiin vai matkoille kun on lapsia?? Miksi ei pÀÀse jos on se puoliso kotona? KyllÀ me ollaan matskusteltu koko perheen kanssa riittÀvÀsti. Rahahuolet toki ymmÀrrÀn, mutta niitÀkin on monilla lapsitilanteesta riippumatta.

Itse en perheellisenĂ€ mölĂ€yttele lapsettomille, en vertaile itseĂ€ni heihin, en huokaile miten en muka pÀÀse mihinkÀÀn tai kysele miksi heillĂ€ ei ole lapsia.... Se mitĂ€ olen tehnyt, olen nĂ€pĂ€yttĂ€nyt takaisin entiselle (vaihtanut alaa) sote-alan lapsettomalle "ammattilaiselle" joka on laukonut lastenkasvatusneuvojaan kaikille lapsellisille kaveripiirissĂ€mme. 

HÀn on hyvin ehdoton mielipiteissÀÀn, joten voitte uskoa ettÀ olemme saaneet erittÀin suoran palautteen, miten lapsemme ovat liian löperösti kasvatettuja, saavat liian paljon rahaa kÀyttöön liian nuorina, lapsia kuskataan aivan liian paljon harrastuksiin - koska kyllÀhÀn hÀn 80-luvulla kÀveli tai meni bussilla joka paikkaan jne jne. NykyistÀ kouluelÀmÀÀ ei tietenkÀÀn ymmÀrrÀ ollenkaan, vaan senkin kaiken neuvoo niiden omien 80-lukulaisten kokemusten perusteella.... MitÀÀn ymmÀrrystÀ ei ole sille, miten maailma on muuttunut, vaan kaikki peilataan siihen miten hÀnellÀ on lapsuus, koulu, lukio jne menneet.

Ja kyse ei tosiaan ole pelkÀstÀÀn siitÀ, ettÀ hÀnellÀ ei olisi lapsia, vaan siitÀ ettÀ hÀn mielestÀÀn vaan tietÀÀ kaiken paremmin.

Vierailija
50/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa ettĂ€ aika harva lapseton on kĂ€rryillĂ€ vĂ€hÀÀkÀÀn siitĂ€ mitĂ€ perheellisen elĂ€mĂ€ on. On suuntaa ja toiseen ylilyöntejĂ€ ja pahoja sellaisia. 

Samaa voi sanoa myös toisinpĂ€in. 

Vierailija
51/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MikÀ helvetin vela? Suomea kiitos kun vielÀ on mahdollista hetken aikaa. Hiton kurja maa.

Velat on niitÀ jotka tulee maksettaviksi.

Vierailija
52/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olen lapseton niin en mielestÀni ole epÀempaattinen vanhempia kohtaan - joskus on kuitenkin sattunut huvittavia tilanteita joissa tÀysin samoihin kommentteihin on suhtauduttu eri tavalla minun ja sitten jonkun vanhemman suusta tulevana. Vanhemmillakin voi olla vÀhÀtteleviÀ asenteita lapsettomia kohtaan koska eivÀthÀn lapsettomat mistÀÀn mitÀÀn tiedÀ, heillÀ ei voi olla elÀmÀnkokemusta tai tietoa muuta kautta. Joskus minulle pyöriteltiin silmiÀ ja naureskeltiin kahvipöytÀkeskustelussa kun julteltiin lasten temperamenteista ja niiden eroista ja osallistuin kertomalla kummilapsistani joita on viisi kappaletta ikÀhaarukalla 2 v - 15 v - heistÀ kolmen kanssa olen ollut tosi tiiviisti tekemisissÀ, hoitanut heitÀ yksinkin paljon ja vanhemmat ovat kertoneet lasten luonteista paljon kuten myös kahden muunkin kummilapsen kohdalla ovat kertoneet vaikka heitÀ en niin paljoa nÀe. Jotenkin tÀhÀn osallistumisyritykseeni suhtauduttiin tosi nihkeÀsti ja ivallises

Joo ja tuossa tulee myös mieleen, mitÀ he odottaa lapsettomien tuossa tekevÀn? NyökkÀilevÀn, kuuntelevan ja hymyilevÀn? Voin sanoa, ettÀ noihin keskusteluihin , joissa ei saisi sanoa mitÀÀn, joutuu loputtomasti.

Vierailija
53/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olen lapseton ja ystÀvÀ on sanonut saaneensa parasta tukea vanhemmuuteen minulta. Olen ammatin kautta lukenut lasten kehityksestÀ ja psykologiasta paljon mutta omia ei tosiaan ole. Ulkopuolisena kun katsoo ja kuuntelee tekee erilaisia havaintoja joita vanhempi ei ylivirittyneenÀ ehkÀ edes pysty itse tekemÀÀn tai huomaamaan ja niistÀ juttelu on sitten antanut ystÀvÀn mukaan perspektiiviÀ asioihin. Vanhemmat ovat ihan tunteella mukana, voi olla vaikea hillitÀ omia huolestumisreaktioita tai ylitulkintoja tai katastrofiajatuksia. En koskaan kuitenkaan vÀhÀttele nÀitÀ ystÀvÀn tunteita tai ajatuksia.

Vierailija
54/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Tarvitseeko jokaiseen kahvipöytÀkeskusteluun osallistua? Tai loukkaantua siitÀ, jos ei puhuta niistÀ itselle sopivista aiheista?

MeidÀn työpaikalla esim. puhutaan todella paljon koirista, koska niin monella sellainen on, tai useita. MeillÀ ei ole koiraa, mutta kyllÀ minÀ mielellÀni vain kuuntelen, joskus saatan kysyÀ rotua tai minkÀ nÀköinen joku koira on, kun en tiedÀ. En minÀ pahoita mieltÀni siitÀ, jos kahvitauko menee lÀhinnÀ kuunnellessa, tai kiukustu siitÀ ettÀ ei keskustellakaan meidÀn lapsista. Aiheet vaihtelee, joskus lapset, joskus koirat, joskus poliitikkojen idioottimaisuudet, joskus julkkisjuorut.

Senkin olen kuullut, ettÀ velat kiukuttelevat perheellisten some-kuvista missÀ perhearkea, ettÀ sellaisia ei laittaa koska perheettömiÀ ÀrsyttÀÀ, mutta samaan aikaan heidÀn omia kuvia esim. lemmikeistÀ pitÀisi ihailla joka ikinen kerta.

Vierailija
55/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Oon joskus perheellisille sanonut, jos on oikein lapsettomia halveksineet ettÀ helppohan sinun on kun ei ole lapsia, ettÀ se on ollutkin tavoite ja olen oikein tyytyvÀinen tilanteeseen. Sanoin myös kerran ettÀ se on ollut sun valinta niitÀ lapsia tehdÀ.

Vierailija
56/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko jokaiseen kahvipöytÀkeskusteluun osallistua? Tai loukkaantua siitÀ, jos ei puhuta niistÀ itselle sopivista aiheista?

MeidÀn työpaikalla esim. puhutaan todella paljon koirista, koska niin monella sellainen on, tai useita. MeillÀ ei ole koiraa, mutta kyllÀ minÀ mielellÀni vain kuuntelen, joskus saatan kysyÀ rotua tai minkÀ nÀköinen joku koira on, kun en tiedÀ. En minÀ pahoita mieltÀni siitÀ, jos kahvitauko menee lÀhinnÀ kuunnellessa, tai kiukustu siitÀ ettÀ ei keskustellakaan meidÀn lapsista. Aiheet vaihtelee, joskus lapset, joskus koirat, joskus poliitikkojen idioottimaisuudet, joskus julkkisjuorut.

Senkin olen kuullut, ettÀ velat kiukuttelevat perheellisten some-kuvista missÀ perhearkea, ettÀ sellaisia ei laittaa koska perheettömiÀ ÀrsyttÀÀ, mutta samaan aikaan heidÀn omia kuvia esim. lemmikeistÀ pitÀisi ihailla joka ikinen kerta.

Se on ok, jos lapsista puhutaan joskus, mutta oon ollut työpaikalla, jossa puheenaiheita oli tasan kaksi 1) työ ja 2) lapset. Ja loukkaannuttiin ja supistiin siitÀ, kun en halunnut osallistua yhteisiin " tyhypÀiviin".,

Vierailija
57/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nyt on ihan eri asia laittaa lapsesta kuvia nettiin kuin koirasta. Lapsella on oikeus yksityisyyteen (jota monille ei valitettavasti suoda), lapsilta ei voi saada suostumusta koska alaikÀisyys ja vanhempien auktoriteettiasema, ja lasta voidaan kuvien takia kiusata koulussa, ja kuvat voi pÀÀtyÀ hÀmÀrÀsivuille ja AI:n opiskelumateriaaliksi., yms yms yms

Lemmikkikuvista ei kÀrsi kukaan.

VÀhÀn voisi jÀrkeÀ kÀyttÀÀ...

Vierailija
58/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella moni vela tietÀÀ. Siksi he eivÀt halua vanhemmiksi kun he tietÀvÀt sen!

Vierailija
59/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TÀÀ on varmaan luonne- ja kontekstikysymys. Jos joku kysyy tai kommentoi ystĂ€vĂ€llisesti ihmettelevĂ€ssĂ€ mielessĂ€ niin se on varmaan eri kuin sellainen "minĂ€ olen aina oikeassa ja tiedĂ€n kaiken"- henkinen jyrkkĂ€ kommentti. JĂ€lkimmĂ€isestĂ€ tietÀÀ heti ettĂ€ sellaisen henkilön kanssa ei saa keskustelua aikaan. Olen koiraihminen enkĂ€ minĂ€ tykkÀÀ huonoa jos joku ei-koiraihminen sanoo jotain tai kommentoi ettĂ€ miksi teet niin tai noin jos se siis on sellainen avoin, ei -tuomiseva lĂ€hestyminen. Joo vaikka on ollut sata vuotta elukoita niin en tiedĂ€ ja osaa kaikkea. Fakta, ei tunneasia 

Vierailija
60/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon joskus perheellisille sanonut, jos on oikein lapsettomia halveksineet ettÀ helppohan sinun on kun ei ole lapsia, ettÀ se on ollutkin tavoite ja olen oikein tyytyvÀinen tilanteeseen. Sanoin myös kerran ettÀ se on ollut sun valinta niitÀ lapsia tehdÀ.

Nimenomaan!

"MikĂ€s tĂ€ssĂ€ unelmaelĂ€mÀÀ elĂ€essĂ€, keho timmissĂ€ kunnossa alakertaa myöten, rahaa on, seuraavaksi kalliiseen  kampaamoon, paluu hiljaiseen ja siistiin kotiin jossa ei haise, myöhemmin adults-only lomareissulle, jne jne 👑💎😍"

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: kuusi neljÀ viisi