"Helppoa sun sanoa kun sulla ei ole lapsia." đ€š
MitÀ tÀllaisella puheella oikein halutaan viestiÀ? Kuulostaa passiivis-aggressiiviselta, defenssit pÀÀllÀ?
Kummallista yrittÀÀ leimata lapsettomia/lapsivapaita ihmisiÀ, ettÀ he eivÀt muka tietÀisi lapsiperheiden arjesta. KyllÀ tietÀÀ.
Velat/lapsivapaat ovat juuri siksi veloja koska he tietÀvÀt mitÀ vanhemmuus on oikeasti.
Kommentit (113)
"Onko tÀmÀ joku kilpailu kellÀ on kaikkein kurjinta? Eikö vanhenmuus ole vapaa valinta?"
Vierailija kirjoitti:
"YstÀvÀni sai erittÀin kipakan palautteen vela-ystÀvÀltÀÀn someen laittamista kuvista, ettÀ kukaan ei halua sellaisia katsoa. TÀlle ystÀvÀlle sopii vain tarina siitÀ, kuinka kamalaa ja vÀsyttÀvÀÀ ja raskasta perhe-elÀmÀ on, hÀn ei halua katsoa kuvia mitkÀ rikkoisivat tÀmÀn kÀsityksen."
TietÀmÀttÀ kontekstia, on myös ihan hyvÀ pohtia kriittisesti sitÀ, kannattaako alaikÀisistÀ lapsista postata kuvia nettiin. NiitÀ ei sieltÀ saa pois. Miten lapselta voi saada suostumuksen sellaiseen kun esim Facebookiin pitÀÀ olla 13v ikÀinen ettÀ saa edes rekisteröidyttyÀ, ja monessa muussa palvelussa on vielÀ tiukemmat ikÀrajat? Miten se on lapsen edun mukaista? Kuinka moni aikuinen haluaa ettÀ hÀntÀ kuvataan muiden ihmisten someen ilman suostumusta? Niin, sitÀ voisi miettiÀ.
Nimenomaan, vanhemmuus on vapaa valinta! Se on mahtavaa, hauskaa, ihanaa, raivostuttavaa, joskus raskasta jne jne. Ihan kaikki tunteet, positiiviset ja negatiiviset. Joillekin ihmisille ei vain sovi se, ettÀ kaikki ei olekaan pelkkÀÀ kÀrsimystÀ, varsinkaan niiden elÀmÀ jotka elÀvÀt toisin kuin itse.
En ymmÀrrÀ, miksi mistÀÀn tÀytyy olla marttyyri, mutta jotkut ihmiset ovat luonteeltaan sellaisia. Aina löytyy asia, mistÀ voi ruveta marttyyriksi. Lapsia voi kÀyttÀÀ kÀtevÀnÀ tekosyynÀ miksi ei tee asioita, poikkeuksena tietysti yh:t ja rahavaikeudet.
Marttyyri ei saa ikinÀ töistÀÀn lomapÀiviÀ silloin kuin haluaisi (kun ei esitÀ toiveita ajoissa). Marttyyri joutuu aina hoitamaan ikÀÀntyvien vanhempien asiat, sisaret eivÀt auta koskaan (kun ei vaadi apua). Marttyyri joutuu aina hoitamaan kaiken itse, mies vaan lepÀÀ (ei ole puhunut asiaa auki). Marttyyri ei koskaan pÀÀse harrastuksiin, koska lapset (sama kuin edellÀ). Marttyyri ei koskaan pÀÀse yhtÀ hienolla lomalle kuin naapuri jne jne, tiedÀtte kuvion.
Niin tottakai marttyyrin mielestÀ se lapseton pÀÀsee kaikessa helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ĂlĂ€ mölise. Se on ihan taivaan tosi, ettĂ€ on leegioittain asioita, joita lapsettomien on helppo sanoa just siksi, kun heillĂ€ ei ole lapsia.
Yksikin ystÀvÀni sai hyvÀn neuvon lapsettomalta ystÀvÀltÀÀn: kÀypÀ vaikka viikon ajan joka aamu ennen töihin menoa parin kilometrin lenkillÀ. Se buustaa kuulemma tavattoman upeasti ja on koko pÀivÀn sellainen ihanan reipas olo! Sen jÀlkeen et voi enÀÀ muuta kuin jatkaa sitÀ!
Joo, ja tÀÀ ystÀvÀni on kahden alle kouluikÀisen Àiti.
Toinen heitto, jonka itse sain lapsettomalta kaveriltani kerran : kyllÀhÀn tuon ikÀinen jo yksinkin pÀrjÀÀ muutaman pÀivÀn!
HÀn halusi siis minut seurakseen neljÀn pÀivÀn reissulle. Lapseni oli silloin 8-vuotias.
Joo, en kyllÀ ihan usko, ettÀ kaikki velat tietÀÀ, mitÀ vanhemmuus on ja mitÀ se vaatii.
Miksi lapset om
.
Mulla kaveri, jolla on lapsia, on innokkain ehdottomaan reissuja. Sanoo itse, ettÀ tarvitsee niitÀ irtiottoja arjesta.
Ei me lapsettomat olla sokeita..MeillÀ on elÀmÀssÀ monenlaista ihmisiÀ ja huomataan kyllÀ, ettÀ joillekin lapset nÀyttÀÀ olevan este kaikelle mitÀ ennen ovat tehneet..Ja toisille ei.
Vierailija kirjoitti:
Oon joskus perheellisille sanonut, jos on oikein lapsettomia halveksineet ettÀ helppohan sinun on kun ei ole lapsia, ettÀ se on ollutkin tavoite ja olen oikein tyytyvÀinen tilanteeseen. Sanoin myös kerran ettÀ se on ollut sun valinta niitÀ lapsia tehdÀ.
Halveksiminen, jos tosiaan se on ollut kommenttien pohjalla, on tietysti ikÀvÀÀ ja vÀÀrin.
Mutta siltikin, sanotko koiranomistajalle , joka vÀsyneenÀ valittaa ettei saanut nukutuksi kun koiran vatsa oli sekaisin, ettÀ sun valinta oli hankkia koira.
Tai joku rakentaa itse taloa ja harmittelee ettei pÀÀse mukaan johonkin tapahtumaan, ettÀ sun valinta oli alkaa rakentaa taloa. Jne.
Ei mikÀÀn kovin mukava vastaus , mutta saahan sillÀ suut kiinni ja saattaa olla ettÀ ihan pitkÀksi aikaa.
Ihmiset nyt keskusteluissa saattavat sanoa tuon tyyppisiÀ " valituksia" tarkoittamatta niillÀ mitÀÀn sen syvÀllisempÀÀ, ei kai niitÀ ole tarkoitus ottaa kuoleman vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon joskus perheellisille sanonut, jos on oikein lapsettomia halveksineet ettÀ helppohan sinun on kun ei ole lapsia, ettÀ se on ollutkin tavoite ja olen oikein tyytyvÀinen tilanteeseen. Sanoin myös kerran ettÀ se on ollut sun valinta niitÀ lapsia tehdÀ.
Halveksiminen, jos tosiaan se on ollut kommenttien pohjalla, on tietysti ikÀvÀÀ ja vÀÀrin.
Mutta siltikin, sanotko koiranomistajalle , joka vÀsyneenÀ valittaa ettei saanut nukutuksi kun koiran vatsa oli sekaisin, ettÀ sun valinta oli hankkia koira.
Tai joku rakentaa itse taloa ja harmittelee ettei pÀÀse mukaan johonkin tapahtumaan, ettÀ sun valinta oli alkaa rakentaa taloa. Jne.
Ei mikÀÀn kovin mukava vastaus , mutta saahan sillÀ suut kiinni ja saattaa olla ettÀ ihan pitkÀksi aikaa.
Ihmiset nyt keskusteluissa saattavat sanoa tuon tyyppisiÀ " valituksia" tarkoitt
Jos puhuu omasta kokemuksestaan, en sano, vaan vastaan myötÀtunnolla.
Mutta jos se sama ihminen vastaa mun vÀsymykseen sanomalla " kuuleppas, minÀ en ole nukkunut yhtÀÀn yötÀ kunnolla sen jÀlkeen kun lapset sain", alkaa multakin myötÀtunto hÀvitÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VÀhÀn kun neuvoisit toisen alan asiantuntijaa hÀnen työtehtÀvien hoidossa. Miksi ap teet niin?
Moni vaka-opettaja on lapseton (syystÀ). He ovat silti erittÀin pÀteviÀ lapsiasioissa, ja jopa pÀtevÀmpiÀ kuin monet vanhemmat. Vaka-opettaja on sentÀÀn opiskellut vuosia alaa ja tekee työtÀ pÀivittÀin.
Vanhemmuus ei ole mikÀÀn asiantuntijatehtÀvÀ.
NÀimpÀ.
26 vuotta töissÀ lastenkodeissa, ei omia lapsia. VÀitÀn, ettÀ hoidan duunini lasten suhteen paremmin kuin monen "vanhempi" kotonaan.
Kommentti #17. "Ihmiset sÀÀstÀvÀt omat rahansa oman vanhuutensa hoidon turvaamiseksi."
Isompi kuva jÀÀ monelta nÀkemÀttÀ, myös minulta nuorempana.
Jis lapsia ei synny, ei synny myöskÀÀn uusia hoitajia mihinkÀÀn hoitolaitokseen.
Vierailija kirjoitti:
VÀhÀn kun neuvoisit toisen alan asiantuntijaa hÀnen työtehtÀvien hoidossa. Miksi ap teet niin?
On olemassa ihmisiÀ joilla ei ole omia lapsia, mutta jotka ovat olleet paljon tekemisissÀ lasten kanssa sekÀ työn puolesta ettÀ perhepiirissÀ, lisÀksi heillÀ voi olla myös lapsiin liittyvÀÀ koulutusta, esimerkiksi kasvatustieteistÀ tai psykologiasta. Uskaltaisin vÀittÀÀ, ettÀ heillÀ voi olla enemmÀn asiantuntemusta ja tietoa kuin vaikka sellaisilla vanhemmilla, jotka ovat vaan tuotannosta lapsia tulemaan ja sitten uhmettelevÀt ettÀ mitÀs nyt, yrittÀvÀt tasapainoilla ja selvitÀ arjestaan.
Vierailija kirjoitti:
Juu, itse oon tahattomasti lapseton, mutta ihmettelen kyllÀ, mitÀ nÀmÀ tÀhÀn sÀvyyn puhuvat lapsiperheelliset oikein puheillaan tavoittelee.
Toinen on se, ettÀ heittÀydytÀÀn marttyyreiksi, kun lapseton voi tehdÀ jotain, mitÀ hÀn siinÀ elÀmÀntilanteessa ei voi.
Esim. varaat matkan ja tuttu Àiti- ihminen narisee: KyllÀ sinun kelpaa, minÀ en voi kun lapset ja raha ja ÀmmÀmmmÀÀÀnnÀÀÀ nÀnnÀnnÀÀ.
Anteeksi, halusit ja sait lapset..MitÀ haluat lapsettoman tekevÀn? Istuvan yksin kotona ja tuntien myötÀtuntoa sinua kohtaan?
EhkÀ se Àiti-ihminen haluaa jotenkin sitÀ kautta antaa sinulle tunnustusta, ettÀ elÀmÀsi on hyvÀÀ ja arvokasta muiden silmin, vaikket saanut toivomiasi lapsia? Ettei me lapsekkaat ainakaan ylenkatsota sinua ja kuvitella olevamme parempia. Kukin taplaa sillÀ mitÀ saa.
Vierailija kirjoitti:
Kommentti #17. "Ihmiset sÀÀstÀvÀt omat rahansa oman vanhuutensa hoidon turvaamiseksi."
Isompi kuva jÀÀ monelta nÀkemÀttÀ, myös minulta nuorempana.
Jis lapsia ei synny, ei synny myöskÀÀn uusia hoitajia mihinkÀÀn hoitolaitokseen.
Maailma on taynna ihmisia, jotka tulisivat mielellaan hoitamaan vanhuksia suomalaisiin hoitolaitoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, itse oon tahattomasti lapseton, mutta ihmettelen kyllÀ, mitÀ nÀmÀ tÀhÀn sÀvyyn puhuvat lapsiperheelliset oikein puheillaan tavoittelee.
Toinen on se, ettÀ heittÀydytÀÀn marttyyreiksi, kun lapseton voi tehdÀ jotain, mitÀ hÀn siinÀ elÀmÀntilanteessa ei voi.
Esim. varaat matkan ja tuttu Àiti- ihminen narisee: KyllÀ sinun kelpaa, minÀ en voi kun lapset ja raha ja ÀmmÀmmmÀÀÀnnÀÀÀ nÀnnÀnnÀÀ.
Anteeksi, halusit ja sait lapset..MitÀ haluat lapsettoman tekevÀn? Istuvan yksin kotona ja tuntien myötÀtuntoa sinua kohtaan?
EhkÀ se Àiti-ihminen haluaa jotenkin sitÀ kautta antaa sinulle tunnustusta, ettÀ elÀmÀsi on hyvÀÀ ja arvokasta muiden silmin, vaikket saanut toivomiasi lapsia? Ettei me lapsekkaat ainakaan ylenkatsota sinua ja kuvitella olevamme parempia. Kukin taplaa sillÀ mitÀ saa.
No nyt oli 5/5 yritys kÀÀntÀÀ tökerö tahdittomuus ystÀvÀlliseksi eleeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset nyt keskusteluissa saattavat sanoa tuon tyyppisiÀ " valituksia" tarkoitt
Joo kyllÀ sanon kaikille jotka kommenteillaan halveksii ja ylenkatsoo minua. Todellakin sanon. Tavanomaisesti en kommentoi jos joku vain valittaa elÀmÀstÀÀn vetÀmÀttÀ minua mukaan mutta kyllÀpÀ joillekin ammattivalittajille olen joskus tokaissut ettÀ elÀmÀ on valintoja, itse olet tuon valinnut. Mutta ne on olleet tilanteita pitkÀaikaisten tuttavien kanssa jotka vuodesta toiseen tekee selkeÀsti tyhmiÀ valintoja joista sitten valittaa muille. Pieni herÀtys ettÀ ei ole ollut pakko tehdÀ kaikkea ja uuvuttaa itseÀÀn. Empatia loppuu joidenkin kohdalla.
"Jos puhuu omasta kokemuksestaan, en sano, vaan vastaan myötÀtunnolla.
Mutta jos se sama ihminen vastaa mun vÀsymykseen sanomalla " kuuleppas, minÀ en ole nukkunut yhtÀÀn yötÀ kunnolla sen jÀlkeen kun lapset sain", alkaa multakin myötÀtunto hÀvitÀ."
Juuri tÀtÀ tarkoitin, ettÀ jotkut vanhemmat vaan vÀhÀttelevÀt lapsettomien elÀmÀÀ ikÀÀn kuin vain vanhemmat tietÀisivÀt mitÀ on vÀsymys, uupumus, rakkaus, ilo tai huoli. Sellaisia vÀhÀttelijöitÀ oikeasti on. Tai ainakaan heidÀn mielestÀÀn lapsettomilla ei olisi oikeutta puhua niistÀ koska se loukkaa vanhempia tai mitÀ ikinÀ. EnkÀ koskaan sano pahasti kenekÀÀn perhe-elÀmÀstÀ tai lapsista itsessÀÀ, huomautan vain ettÀ puhut nyt ihan itse tekemistÀsi valinnoista ja ei ole ok purkaa pahaa oloa minuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa ihmisiÀ joilla ei ole omia lapsia, mutta jotka ovat olleet paljon tekemisissÀ lasten kanssa sekÀ työn puolesta ettÀ perhepiirissÀ, lisÀksi heillÀ voi olla myös lapsiin liittyvÀÀ koulutusta, esimerkiksi kasvatustieteistÀ tai psykologiasta. Uskaltaisin vÀittÀÀ, ettÀ heillÀ voi olla enemmÀn asiantuntemusta ja tietoa kuin vaikka sellaisilla vanhemmilla, jotka ovat vaan tuotannosta lapsia tulemaan ja sitten uhmettelevÀt ettÀ mitÀs nyt, yrittÀvÀt tasapainoilla ja selvitÀ arjestaan.
NÀinpÀ ..Mun Àitini sai kaksoset, jÀi yh: ksi ja alkoholisoitui, kun olin teini. Aika paljon oon lapsia hoitanut. Et aika paljon nÀppÀrÀmmin hoituu vaipan vaihto kuin monella ÀidillÀ, joka ei oo sitÀ ennen tehnyt. Mut sen oppii nopeasti. LisÀksi tiedÀn, miltÀ paska vanhemmuus lapsesta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vaka-opettaja on lapseton (syystÀ). He ovat silti erittÀin pÀteviÀ lapsiasioissa, ja jopa pÀtevÀmpiÀ kuin monet vanhemmat. Vaka-opettaja on sentÀÀn opiskellut vuosia alaa ja tekee työtÀ pÀivittÀin.
Vanhemmuus ei ole mikÀÀn asiantuntijatehtÀvÀ.
NÀimpÀ.
26 vuotta töissÀ lastenkodeissa, ei omia lapsia. VÀitÀn, ettÀ hoidan duunini lasten suhteen paremmin kuin monen "vanhempi" kotonaan.
Arvostan työpanostasi! TsemppiÀ!
t. velamies
Vierailija kirjoitti:
"Jos puhuu omasta kokemuksestaan, en sano, vaan vastaan myötÀtunnolla.
Mutta jos se sama ihminen vastaa mun vÀsymykseen sanomalla " kuuleppas, minÀ en ole nukkunut yhtÀÀn yötÀ kunnolla sen jÀlkeen kun lapset sain", alkaa multakin myötÀtunto hÀvitÀ."
Juuri tÀtÀ tarkoitin, ettÀ jotkut vanhemmat vaan vÀhÀttelevÀt lapsettomien elÀmÀÀ ikÀÀn kuin vain vanhemmat tietÀisivÀt mitÀ on vÀsymys, uupumus, rakkaus, ilo tai huoli. Sellaisia vÀhÀttelijöitÀ oikeasti on. Tai ainakaan heidÀn mielestÀÀn lapsettomilla ei olisi oikeutta puhua niistÀ koska se loukkaa vanhempia tai mitÀ ikinÀ. EnkÀ koskaan sano pahasti kenekÀÀn perhe-elÀmÀstÀ tai lapsista itsessÀÀ, huomautan vain ettÀ puhut nyt ihan itse tekemistÀsi valinnoista ja ei ole ok purkaa pahaa oloa minuun.
Kuinka moni vanhempi on asunut Alaskan erÀmaassa ja pilkkonut polttopuita 7 tuntia putkeen?
Kuinka moni vanhempi on ollut Ranskan muukaislegioonassa sotilaana 10+ vuotta?
Kuinka moni vanhempi on paininut karhujen kanssa Siperiassa?
Kuinka moni vanhempi juoksee maratonin kerran viikossa?
Turha tulla valittamaan vÀsymyksestÀ. Aina löytyy maailmasta joku ihminen joka vÀsyneempi kuin maailman vÀsyinein soccer mommy.
TÀmÀ ei ole mikÀÀn kilpailu kenellÀ on kurjinta. Valitettavasti jotkut ihmiset haluavat manifestoida kurjuuttaan muille, mikÀ ei anna vanhemmuudesta jÀrin houkuttelevaa kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan ollut kateellinen lapsettoman extempore matkoille tms. Vaikka lapsia on kaksi. Mutta voinee johtua siitÀ, ettÀ tuli 35 tÀytettyÀ ennen kuin edes eka lapsi tÀrppÀsi, joten omat matka on keretty tehdÀ moneen kertaan ennen lapsia enkÀ enÀÀ edes kaipaa extempore lÀhtöjÀ.
IhmeellistÀ vÀkeÀ kuitenkin, niin kokemuksen syvÀllÀ rintaÀÀnellÀ kasvatusmetodejaan kertova vela kuin marttyyri vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Se, ettÀ rykÀset jotaki pihalle jalkojen vÀlistÀ ei tee susta kasvatuksen asiantuntijaa. Monet lapset kasvaa kieroon.
Tarkoittaako kuva missÀ on "perhearkea" sitÀ ettÀ siinÀ nÀkyy tunnistettavasti lapset? Perhearkea voi olla mikÀ vaan, mikÀ sattuu lapsetonta ÀrsyttÀmÀÀn, ihan vaikka kuva laserseikkailun aulasta tai synttÀritarjouluista tai vaikkapa luontoretkeltÀ. Ihan mistÀ tahansa, mistÀ voi pÀÀtellÀ, ettÀ perheellisen elÀmÀ ei olekaan pelkkÀÀ kÀrsimystÀ.
YstÀvÀni sai erittÀin kipakan palautteen vela-ystÀvÀltÀÀn someen laittamista kuvista, ettÀ kukaan ei halua sellaisia katsoa. TÀlle ystÀvÀlle sopii vain tarina siitÀ, kuinka kamalaa ja vÀsyttÀvÀÀ ja raskasta perhe-elÀmÀ on, hÀn ei halua katsoa kuvia mitkÀ rikkoisivat tÀmÀn kÀsityksen.