"Helppoa sun sanoa kun sulla ei ole lapsia." 🤨
Mitä tällaisella puheella oikein halutaan viestiä? Kuulostaa passiivis-aggressiiviselta, defenssit päällä?
Kummallista yrittää leimata lapsettomia/lapsivapaita ihmisiä, että he eivät muka tietäisi lapsiperheiden arjesta. Kyllä tietää.
Velat/lapsivapaat ovat juuri siksi veloja koska he tietävät mitä vanhemmuus on oikeasti.
Kommentit (86)
"Onko tämä joku kilpailu kellä on kaikkein kurjinta? Eikö vanhenmuus ole vapaa valinta?"
Vierailija kirjoitti:
"Ystäväni sai erittäin kipakan palautteen vela-ystävältään someen laittamista kuvista, että kukaan ei halua sellaisia katsoa. Tälle ystävälle sopii vain tarina siitä, kuinka kamalaa ja väsyttävää ja raskasta perhe-elämä on, hän ei halua katsoa kuvia mitkä rikkoisivat tämän käsityksen."
Tietämättä kontekstia, on myös ihan hyvä pohtia kriittisesti sitä, kannattaako alaikäisistä lapsista postata kuvia nettiin. Niitä ei sieltä saa pois. Miten lapselta voi saada suostumuksen sellaiseen kun esim Facebookiin pitää olla 13v ikäinen että saa edes rekisteröidyttyä, ja monessa muussa palvelussa on vielä tiukemmat ikärajat? Miten se on lapsen edun mukaista? Kuinka moni aikuinen haluaa että häntä kuvataan muiden ihmisten someen ilman suostumusta? Niin, sitä voisi miettiä.
Nimenomaan, vanhemmuus on vapaa valinta! Se on mahtavaa, hauskaa, ihanaa, raivostuttavaa, joskus raskasta jne jne. Ihan kaikki tunteet, positiiviset ja negatiiviset. Joillekin ihmisille ei vain sovi se, että kaikki ei olekaan pelkkää kärsimystä, varsinkaan niiden elämä jotka elävät toisin kuin itse.
En ymmärrä, miksi mistään täytyy olla marttyyri, mutta jotkut ihmiset ovat luonteeltaan sellaisia. Aina löytyy asia, mistä voi ruveta marttyyriksi. Lapsia voi käyttää kätevänä tekosyynä miksi ei tee asioita, poikkeuksena tietysti yh:t ja rahavaikeudet.
Marttyyri ei saa ikinä töistään lomapäiviä silloin kuin haluaisi (kun ei esitä toiveita ajoissa). Marttyyri joutuu aina hoitamaan ikääntyvien vanhempien asiat, sisaret eivät auta koskaan (kun ei vaadi apua). Marttyyri joutuu aina hoitamaan kaiken itse, mies vaan lepää (ei ole puhunut asiaa auki). Marttyyri ei koskaan pääse harrastuksiin, koska lapset (sama kuin edellä). Marttyyri ei koskaan pääse yhtä hienolla lomalle kuin naapuri jne jne, tiedätte kuvion.
Niin tottakai marttyyrin mielestä se lapseton pääsee kaikessa helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä mölise. Se on ihan taivaan tosi, että on leegioittain asioita, joita lapsettomien on helppo sanoa just siksi, kun heillä ei ole lapsia.
Yksikin ystäväni sai hyvän neuvon lapsettomalta ystävältään: käypä vaikka viikon ajan joka aamu ennen töihin menoa parin kilometrin lenkillä. Se buustaa kuulemma tavattoman upeasti ja on koko päivän sellainen ihanan reipas olo! Sen jälkeen et voi enää muuta kuin jatkaa sitä!
Joo, ja tää ystäväni on kahden alle kouluikäisen äiti.
Toinen heitto, jonka itse sain lapsettomalta kaveriltani kerran : kyllähän tuon ikäinen jo yksinkin pärjää muutaman päivän!
Hän halusi siis minut seurakseen neljän päivän reissulle. Lapseni oli silloin 8-vuotias.
Joo, en kyllä ihan usko, että kaikki velat tietää, mitä vanhemmuus on ja mitä se vaatii.
Miksi lapset om
.
Mulla kaveri, jolla on lapsia, on innokkain ehdottomaan reissuja. Sanoo itse, että tarvitsee niitä irtiottoja arjesta.
Ei me lapsettomat olla sokeita..Meillä on elämässä monenlaista ihmisiä ja huomataan kyllä, että joillekin lapset näyttää olevan este kaikelle mitä ennen ovat tehneet..Ja toisille ei.
Vierailija kirjoitti:
Oon joskus perheellisille sanonut, jos on oikein lapsettomia halveksineet että helppohan sinun on kun ei ole lapsia, että se on ollutkin tavoite ja olen oikein tyytyväinen tilanteeseen. Sanoin myös kerran että se on ollut sun valinta niitä lapsia tehdä.
Halveksiminen, jos tosiaan se on ollut kommenttien pohjalla, on tietysti ikävää ja väärin.
Mutta siltikin, sanotko koiranomistajalle , joka väsyneenä valittaa ettei saanut nukutuksi kun koiran vatsa oli sekaisin, että sun valinta oli hankkia koira.
Tai joku rakentaa itse taloa ja harmittelee ettei pääse mukaan johonkin tapahtumaan, että sun valinta oli alkaa rakentaa taloa. Jne.
Ei mikään kovin mukava vastaus , mutta saahan sillä suut kiinni ja saattaa olla että ihan pitkäksi aikaa.
Ihmiset nyt keskusteluissa saattavat sanoa tuon tyyppisiä " valituksia" tarkoittamatta niillä mitään sen syvällisempää, ei kai niitä ole tarkoitus ottaa kuoleman vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon joskus perheellisille sanonut, jos on oikein lapsettomia halveksineet että helppohan sinun on kun ei ole lapsia, että se on ollutkin tavoite ja olen oikein tyytyväinen tilanteeseen. Sanoin myös kerran että se on ollut sun valinta niitä lapsia tehdä.
Halveksiminen, jos tosiaan se on ollut kommenttien pohjalla, on tietysti ikävää ja väärin.
Mutta siltikin, sanotko koiranomistajalle , joka väsyneenä valittaa ettei saanut nukutuksi kun koiran vatsa oli sekaisin, että sun valinta oli hankkia koira.
Tai joku rakentaa itse taloa ja harmittelee ettei pääse mukaan johonkin tapahtumaan, että sun valinta oli alkaa rakentaa taloa. Jne.
Ei mikään kovin mukava vastaus , mutta saahan sillä suut kiinni ja saattaa olla että ihan pitkäksi aikaa.
Ihmiset nyt keskusteluissa saattavat sanoa tuon tyyppisiä " valituksia" tarkoitt
Jos puhuu omasta kokemuksestaan, en sano, vaan vastaan myötätunnolla.
Mutta jos se sama ihminen vastaa mun väsymykseen sanomalla " kuuleppas, minä en ole nukkunut yhtään yötä kunnolla sen jälkeen kun lapset sain", alkaa multakin myötätunto hävitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän kun neuvoisit toisen alan asiantuntijaa hänen työtehtävien hoidossa. Miksi ap teet niin?
Moni vaka-opettaja on lapseton (syystä). He ovat silti erittäin päteviä lapsiasioissa, ja jopa pätevämpiä kuin monet vanhemmat. Vaka-opettaja on sentään opiskellut vuosia alaa ja tekee työtä päivittäin.
Vanhemmuus ei ole mikään asiantuntijatehtävä.
Näimpä.
26 vuotta töissä lastenkodeissa, ei omia lapsia. Väitän, että hoidan duunini lasten suhteen paremmin kuin monen "vanhempi" kotonaan.
Kommentti #17. "Ihmiset säästävät omat rahansa oman vanhuutensa hoidon turvaamiseksi."
Isompi kuva jää monelta näkemättä, myös minulta nuorempana.
Jis lapsia ei synny, ei synny myöskään uusia hoitajia mihinkään hoitolaitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kun neuvoisit toisen alan asiantuntijaa hänen työtehtävien hoidossa. Miksi ap teet niin?
On olemassa ihmisiä joilla ei ole omia lapsia, mutta jotka ovat olleet paljon tekemisissä lasten kanssa sekä työn puolesta että perhepiirissä, lisäksi heillä voi olla myös lapsiin liittyvää koulutusta, esimerkiksi kasvatustieteistä tai psykologiasta. Uskaltaisin väittää, että heillä voi olla enemmän asiantuntemusta ja tietoa kuin vaikka sellaisilla vanhemmilla, jotka ovat vaan tuotannosta lapsia tulemaan ja sitten uhmettelevät että mitäs nyt, yrittävät tasapainoilla ja selvitä arjestaan.
Vierailija kirjoitti:
Juu, itse oon tahattomasti lapseton, mutta ihmettelen kyllä, mitä nämä tähän sävyyn puhuvat lapsiperheelliset oikein puheillaan tavoittelee.
Toinen on se, että heittäydytään marttyyreiksi, kun lapseton voi tehdä jotain, mitä hän siinä elämäntilanteessa ei voi.
Esim. varaat matkan ja tuttu äiti- ihminen narisee: Kyllä sinun kelpaa, minä en voi kun lapset ja raha ja ämmämmmääännäää nännännää.
Anteeksi, halusit ja sait lapset..Mitä haluat lapsettoman tekevän? Istuvan yksin kotona ja tuntien myötätuntoa sinua kohtaan?
Ehkä se äiti-ihminen haluaa jotenkin sitä kautta antaa sinulle tunnustusta, että elämäsi on hyvää ja arvokasta muiden silmin, vaikket saanut toivomiasi lapsia? Ettei me lapsekkaat ainakaan ylenkatsota sinua ja kuvitella olevamme parempia. Kukin taplaa sillä mitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Kommentti #17. "Ihmiset säästävät omat rahansa oman vanhuutensa hoidon turvaamiseksi."
Isompi kuva jää monelta näkemättä, myös minulta nuorempana.
Jis lapsia ei synny, ei synny myöskään uusia hoitajia mihinkään hoitolaitokseen.
Maailma on taynna ihmisia, jotka tulisivat mielellaan hoitamaan vanhuksia suomalaisiin hoitolaitoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, itse oon tahattomasti lapseton, mutta ihmettelen kyllä, mitä nämä tähän sävyyn puhuvat lapsiperheelliset oikein puheillaan tavoittelee.
Toinen on se, että heittäydytään marttyyreiksi, kun lapseton voi tehdä jotain, mitä hän siinä elämäntilanteessa ei voi.
Esim. varaat matkan ja tuttu äiti- ihminen narisee: Kyllä sinun kelpaa, minä en voi kun lapset ja raha ja ämmämmmääännäää nännännää.
Anteeksi, halusit ja sait lapset..Mitä haluat lapsettoman tekevän? Istuvan yksin kotona ja tuntien myötätuntoa sinua kohtaan?
Ehkä se äiti-ihminen haluaa jotenkin sitä kautta antaa sinulle tunnustusta, että elämäsi on hyvää ja arvokasta muiden silmin, vaikket saanut toivomiasi lapsia? Ettei me lapsekkaat ainakaan ylenkatsota sinua ja kuvitella olevamme parempia. Kukin taplaa sillä mitä saa.
No nyt oli 5/5 yritys kääntää tökerö tahdittomuus ystävälliseksi eleeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset nyt keskusteluissa saattavat sanoa tuon tyyppisiä " valituksia" tarkoitt
Joo kyllä sanon kaikille jotka kommenteillaan halveksii ja ylenkatsoo minua. Todellakin sanon. Tavanomaisesti en kommentoi jos joku vain valittaa elämästään vetämättä minua mukaan mutta kylläpä joillekin ammattivalittajille olen joskus tokaissut että elämä on valintoja, itse olet tuon valinnut. Mutta ne on olleet tilanteita pitkäaikaisten tuttavien kanssa jotka vuodesta toiseen tekee selkeästi tyhmiä valintoja joista sitten valittaa muille. Pieni herätys että ei ole ollut pakko tehdä kaikkea ja uuvuttaa itseään. Empatia loppuu joidenkin kohdalla.
"Jos puhuu omasta kokemuksestaan, en sano, vaan vastaan myötätunnolla.
Mutta jos se sama ihminen vastaa mun väsymykseen sanomalla " kuuleppas, minä en ole nukkunut yhtään yötä kunnolla sen jälkeen kun lapset sain", alkaa multakin myötätunto hävitä."
Juuri tätä tarkoitin, että jotkut vanhemmat vaan vähättelevät lapsettomien elämää ikään kuin vain vanhemmat tietäisivät mitä on väsymys, uupumus, rakkaus, ilo tai huoli. Sellaisia vähättelijöitä oikeasti on. Tai ainakaan heidän mielestään lapsettomilla ei olisi oikeutta puhua niistä koska se loukkaa vanhempia tai mitä ikinä. Enkä koskaan sano pahasti kenekään perhe-elämästä tai lapsista itsessää, huomautan vain että puhut nyt ihan itse tekemistäsi valinnoista ja ei ole ok purkaa pahaa oloa minuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa ihmisiä joilla ei ole omia lapsia, mutta jotka ovat olleet paljon tekemisissä lasten kanssa sekä työn puolesta että perhepiirissä, lisäksi heillä voi olla myös lapsiin liittyvää koulutusta, esimerkiksi kasvatustieteistä tai psykologiasta. Uskaltaisin väittää, että heillä voi olla enemmän asiantuntemusta ja tietoa kuin vaikka sellaisilla vanhemmilla, jotka ovat vaan tuotannosta lapsia tulemaan ja sitten uhmettelevät että mitäs nyt, yrittävät tasapainoilla ja selvitä arjestaan.
Näinpä ..Mun äitini sai kaksoset, jäi yh: ksi ja alkoholisoitui, kun olin teini. Aika paljon oon lapsia hoitanut. Et aika paljon näppärämmin hoituu vaipan vaihto kuin monella äidillä, joka ei oo sitä ennen tehnyt. Mut sen oppii nopeasti. Lisäksi tiedän, miltä paska vanhemmuus lapsesta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vaka-opettaja on lapseton (syystä). He ovat silti erittäin päteviä lapsiasioissa, ja jopa pätevämpiä kuin monet vanhemmat. Vaka-opettaja on sentään opiskellut vuosia alaa ja tekee työtä päivittäin.
Vanhemmuus ei ole mikään asiantuntijatehtävä.
Näimpä.
26 vuotta töissä lastenkodeissa, ei omia lapsia. Väitän, että hoidan duunini lasten suhteen paremmin kuin monen "vanhempi" kotonaan.
Arvostan työpanostasi! Tsemppiä!
t. velamies
Vierailija kirjoitti:
"Jos puhuu omasta kokemuksestaan, en sano, vaan vastaan myötätunnolla.
Mutta jos se sama ihminen vastaa mun väsymykseen sanomalla " kuuleppas, minä en ole nukkunut yhtään yötä kunnolla sen jälkeen kun lapset sain", alkaa multakin myötätunto hävitä."
Juuri tätä tarkoitin, että jotkut vanhemmat vaan vähättelevät lapsettomien elämää ikään kuin vain vanhemmat tietäisivät mitä on väsymys, uupumus, rakkaus, ilo tai huoli. Sellaisia vähättelijöitä oikeasti on. Tai ainakaan heidän mielestään lapsettomilla ei olisi oikeutta puhua niistä koska se loukkaa vanhempia tai mitä ikinä. Enkä koskaan sano pahasti kenekään perhe-elämästä tai lapsista itsessää, huomautan vain että puhut nyt ihan itse tekemistäsi valinnoista ja ei ole ok purkaa pahaa oloa minuun.
Kuinka moni vanhempi on asunut Alaskan erämaassa ja pilkkonut polttopuita 7 tuntia putkeen?
Kuinka moni vanhempi on ollut Ranskan muukaislegioonassa sotilaana 10+ vuotta?
Kuinka moni vanhempi on paininut karhujen kanssa Siperiassa?
Kuinka moni vanhempi juoksee maratonin kerran viikossa?
Turha tulla valittamaan väsymyksestä. Aina löytyy maailmasta joku ihminen joka väsyneempi kuin maailman väsyinein soccer mommy.
Tämä ei ole mikään kilpailu kenellä on kurjinta. Valitettavasti jotkut ihmiset haluavat manifestoida kurjuuttaan muille, mikä ei anna vanhemmuudesta järin houkuttelevaa kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan ollut kateellinen lapsettoman extempore matkoille tms. Vaikka lapsia on kaksi. Mutta voinee johtua siitä, että tuli 35 täytettyä ennen kuin edes eka lapsi tärppäsi, joten omat matka on keretty tehdä moneen kertaan ennen lapsia enkä enää edes kaipaa extempore lähtöjä.
Ihmeellistä väkeä kuitenkin, niin kokemuksen syvällä rintaäänellä kasvatusmetodejaan kertova vela kuin marttyyri vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Se, että rykäset jotaki pihalle jalkojen välistä ei tee susta kasvatuksen asiantuntijaa. Monet lapset kasvaa kieroon.
Tarkoittaako kuva missä on "perhearkea" sitä että siinä näkyy tunnistettavasti lapset? Perhearkea voi olla mikä vaan, mikä sattuu lapsetonta ärsyttämään, ihan vaikka kuva laserseikkailun aulasta tai synttäritarjouluista tai vaikkapa luontoretkeltä. Ihan mistä tahansa, mistä voi päätellä, että perheellisen elämä ei olekaan pelkkää kärsimystä.
Ystäväni sai erittäin kipakan palautteen vela-ystävältään someen laittamista kuvista, että kukaan ei halua sellaisia katsoa. Tälle ystävälle sopii vain tarina siitä, kuinka kamalaa ja väsyttävää ja raskasta perhe-elämä on, hän ei halua katsoa kuvia mitkä rikkoisivat tämän käsityksen.