"Helppoa sun sanoa kun sulla ei ole lapsia." đ€š
MitÀ tÀllaisella puheella oikein halutaan viestiÀ? Kuulostaa passiivis-aggressiiviselta, defenssit pÀÀllÀ?
Kummallista yrittÀÀ leimata lapsettomia/lapsivapaita ihmisiÀ, ettÀ he eivÀt muka tietÀisi lapsiperheiden arjesta. KyllÀ tietÀÀ.
Velat/lapsivapaat ovat juuri siksi veloja koska he tietÀvÀt mitÀ vanhemmuus on oikeasti.
Kommentit (113)
No siis miksi loukkaantua moisesta, osittain tottahan tuo on. Kaksi esimerkkiÀ.
Mulla on lapsia ja usein harmittelen sitÀ kuinka ikÀvÀÀ on jatkuvasti sairastella ja yleensÀ niin ettÀ itse kipeÀnÀ (petipotilaana) hoidan kipeitÀ ja kiukkuisia lapsia joten aikaa levolle ei jÀÀ. Valitettavaa mutta totta. TÀstÀ lapseton ystÀvÀni ei ymmÀrrÀ mitÀÀn koska hÀn saa lapsettomana sairastaa "rauhassa"
Toinen seikka: Lapseton kaverini tekee raskasta duunia ja kiroaa kuinka ÀrsyttÀÀ tÀmÀ talviajan pimeys ja loskassa pimeÀssÀ paskateiden ajaminen töihin ja takaisin. Valitettavaa mutta totta. Ja en voi itse samaistua koska meillÀ pÀÀsee kaikki tarvittavat reitit kÀvellen ilman autoa enkÀ lÀhde pimeÀssÀ aikaiseen töihin koska olen kotiÀitinÀ ja leikkipuiston kalustoa löytyy omasta pihastakin.
Summaus: kumpikaan ei ota kummastakaan nokkiinsa vaan on ymmÀrrettÀvÀÀ ettei aina voi samaistua koska tilanteet ovat niin eri.
EihÀn ei masentunutkaan vÀlttÀmÀttÀ tiedÀ miltÀ masentuneesta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vanhempi on oman lapsensa "asiantuntija"
Korjaus - jokainen vanhempi kuvittelee olevansa myös jotenkin elÀmÀn parempi asiantuntija. TÀmÀ argumentti ainakin toistuu lapsettomille varsin usein.
Vaikka totuus on se ettÀ enemmÀn sitÀ elÀmÀÀ nÀiltÀ lapsellisilta jÀÀ elÀmÀttÀ, koska ovat jumissa sen setin kanssa sen 18-20 vuotta (and beyond).
Vierailija kirjoitti:
ĂlĂ€ mölise. Se on ihan taivaan tosi, ettĂ€ on leegioittain asioita, joita lapsettomien on helppo sanoa just siksi, kun heillĂ€ ei ole lapsia.
Yksikin ystÀvÀni sai hyvÀn neuvon lapsettomalta ystÀvÀltÀÀn: kÀypÀ vaikka viikon ajan joka aamu ennen töihin menoa parin kilometrin lenkillÀ. Se buustaa kuulemma tavattoman upeasti ja on koko pÀivÀn sellainen ihanan reipas olo! Sen jÀlkeen et voi enÀÀ muuta kuin jatkaa sitÀ!
Joo, ja tÀÀ ystÀvÀni on kahden alle kouluikÀisen Àiti.
Toinen heitto, jonka itse sain lapsettomalta kaveriltani kerran : kyllÀhÀn tuon ikÀinen jo yksinkin pÀrjÀÀ muutaman pÀivÀn!
HÀn halusi siis minut seurakseen neljÀn pÀivÀn reissulle. Lapseni oli silloin 8-vuotias.
Joo, en kyllÀ ihan usko, ettÀ kaikki velat tietÀÀ, mitÀ vanhemmuus on ja mitÀ se vaatii.
MitÀ sinÀ sitten saat siitÀ,ettÀ tiedÀt,mitÀ vanhemmuus on ja mitÀ se vaatii? MÀ jotenkin ajattelisin,ettÀ Vanhempana tietÀisit ihmisen mölÀyttelevÀn ajattelemattomia. Suututko lapsellesikin,kun se aivan varmasti sanoo jotain hölmöÀ ja epÀkorrektiakin vÀlillÀ. Haluaa esim ponin kerrostaloasuntoon.
otsikkoon voi vastata:
porsiminen on vapaaehtoista
Parhaiten ÀitiÀ ymmÀrtÀÀ toinen Àiti.
Vierailija kirjoitti:
ĂlĂ€ mölise. Se on ihan taivaan tosi, ettĂ€ on leegioittain asioita, joita lapsettomien on helppo sanoa just siksi, kun heillĂ€ ei ole lapsia.
Yksikin ystÀvÀni sai hyvÀn neuvon lapsettomalta ystÀvÀltÀÀn: kÀypÀ vaikka viikon ajan joka aamu ennen töihin menoa parin kilometrin lenkillÀ. Se buustaa kuulemma tavattoman upeasti ja on koko pÀivÀn sellainen ihanan reipas olo! Sen jÀlkeen et voi enÀÀ muuta kuin jatkaa sitÀ!
Toinen heitto, jonka itse sain lapsettomalta kaveriltani kerran : kyllÀhÀn tuon ikÀinen jo yksinkin pÀrjÀÀ muutaman pÀivÀn!
HÀn halusi siis minut seurakseen neljÀn pÀivÀn reissulle. Lapseni oli silloin 8-vuotias.
Joo, en kyllÀ ihan usko, ettÀ kaikki velat tietÀÀ, mitÀ vanhemmuus on ja mitÀ se vaatii.
Miksi lapset omaava ihminen ei voisi mennÀ ennen töihin menoa ulos tuulettumaan esim. 15 minuutin ajaksi?
KyllÀhÀn 8-vuotias pÀrjÀÀ ilman toista vanhempaa, kun hÀnellÀ on kotona toinen vanhempi. Ei kasvatus ole vain toisen vanhemman vastuulla (ja jos on, sitten se on eri ongelma).
Osa ihmisistÀ on mielikuvituksettomia ja omahyvÀisiÀ, eikÀ se muutu miksikÀÀn oli heillÀ lapsia tai ei.
TÀllaiselle ihmistyypille maailman ainoat ja todelliset ongelmat ovat heidÀn omat ongelmansa.
Usko pois, tÀllaiset Àidit vÀhÀttelevÀt muidenkin Àitien haasteita ja elÀmÀÀ ihan samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Juu, itse oon tahattomasti lapseton, mutta ihmettelen kyllÀ, mitÀ nÀmÀ tÀhÀn sÀvyyn puhuvat lapsiperheelliset oikein puheillaan tavoittelee.
Toinen on se, ettÀ heittÀydytÀÀn marttyyreiksi, kun lapseton voi tehdÀ jotain, mitÀ hÀn siinÀ elÀmÀntilanteessa ei voi.
Esim. varaat matkan ja tuttu Àiti- ihminen narisee: KyllÀ sinun kelpaa, minÀ en voi kun lapset ja raha ja ÀmmÀmmmÀÀÀnnÀÀÀ nÀnnÀnnÀÀ.
Anteeksi, halusit ja sait lapset..MitÀ haluat lapsettoman tekevÀn? Istuvan yksin kotona ja tuntien myötÀtuntoa sinua kohtaan?
KyllÀ, lapsettomien pitÀisi istua toimettomana yksin kotona odottamassa koska voisivat olla jotenkin avuksi lapsiperheille. Edes ostaa joululahjoja tms kun lapsettomilla on niiiiiin paljon rahaa!
Minulle on sanottu ettĂ€ oi kun kiva kun voit harrastaa ja kehittÀÀ itseĂ€si. Ăöh, niin, sinĂ€ valitsit kasvattaa lapsia ja kĂ€yttÀÀ heitĂ€ harrastuksissa.
Sain tuollaista palautetta, kun lapsellinen ensin kysyi mielipidettÀ/neuvoa, mutta ei pitÀnyt vastauksestani. NykyÀÀn en kerro lapsiin liittyviÀ mielipiteitÀni edes kysyttÀessÀ.
Vierailija kirjoitti:
No siis miksi loukkaantua moisesta, osittain tottahan tuo on. Kaksi esimerkkiÀ.
Mulla on lapsia ja usein harmittelen sitÀ kuinka ikÀvÀÀ on jatkuvasti sairastella ja yleensÀ niin ettÀ itse kipeÀnÀ (petipotilaana) hoidan kipeitÀ ja kiukkuisia lapsia joten aikaa levolle ei jÀÀ. Valitettavaa mutta totta. TÀstÀ lapseton ystÀvÀni ei ymmÀrrÀ mitÀÀn koska hÀn saa lapsettomana sairastaa "rauhassa"
Toinen seikka: Lapseton kaverini tekee raskasta duunia ja kiroaa kuinka ÀrsyttÀÀ tÀmÀ talviajan pimeys ja loskassa pimeÀssÀ paskateiden ajaminen töihin ja takaisin. Valitettavaa mutta totta. Ja en voi itse samaistua koska meillÀ pÀÀsee kaikki tarvittavat reitit kÀvellen ilman autoa enkÀ lÀhde pimeÀssÀ aikaiseen töihin koska olen kotiÀitinÀ ja leikkipuiston kalustoa löytyy omasta pihastakin.
Summaus: kumpikaan ei ota kummastakaan nokkiinsa vaan on ymmÀrrettÀvÀÀ ettei aina voi samaistua
Ei tarvitse tippua lentokoneesta itse tajutakseen, ettÀ lentokoneesta tippuminen on vaarallista ja sitÀ ei kannata tehdÀ.
Suurin osa ihmiskunnan asioista ei vaadi henkilökohtaista kokemusta, vaan asian voi tajuta katsomalla muiden ihmisten toimintaa, lukemalla ja opiskelemalla.
Miten te jaksatte mölistÀ tÀstÀ aiheesta aina? Ei lapseton TIEDà samoja asioita, kuin sellainen jolla on lapsia. Ja sama toisinpÀin.
Vanhemmuus on aivan erilainen itse elettynÀ, kuin ulkoapÀin nÀhtynÀ. Esim. lasten kasvattamisen perusasiat voi tietÀÀ kuka tahansa, mutta sen toteuttaminen ilman ettÀ on nukkunut kahteen viikkoon on aivan eri asia. Jokainen voi kuvitella minkÀlaista vanhemmuus on, mutta ei se ole sama asia kuin elÀÀ sitÀ.9
Lapsellisen ja velan elÀmÀt ovat erilaisia. Ihan yhtÀ arvokkaita, mutta erilaisia.
MitÀ jos lopetetaan toisten elÀmÀn arvostelu?
Vierailija kirjoitti:
Oletko yh vai miksi et voisi kÀydÀ lenkillÀ? Mulla on puoliso, joka voi olla lasten kanssa, kun lenkkeilen.
Vierailija kirjoitti:
Sain tuollaista palautetta, kun lapsellinen ensin kysyi mielipidettÀ/neuvoa, mutta ei pitÀnyt vastauksestani. NykyÀÀn en kerro lapsiin liittyviÀ mielipiteitÀni edes kysyttÀessÀ.
Totuus sattuu... ei kannattaisi kysellÀ jos ei kestÀ kuulla vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Miten te jaksatte mölistÀ tÀstÀ aiheesta aina? Ei lapseton TIEDà samoja asioita, kuin sellainen jolla on lapsia. Ja sama toisinpÀin.
Vanhemmuus on aivan erilainen itse elettynÀ, kuin ulkoapÀin nÀhtynÀ. Esim. lasten kasvattamisen perusasiat voi tietÀÀ kuka tahansa, mutta sen toteuttaminen ilman ettÀ on nukkunut kahteen viikkoon on aivan eri asia. Jokainen voi kuvitella minkÀlaista vanhemmuus on, mutta ei se ole sama asia kuin elÀÀ sitÀ.9
Lapsellisen ja velan elÀmÀt ovat erilaisia. Ihan yhtÀ arvokkaita, mutta erilaisia.
MitÀ jos lopetetaan toisten elÀmÀn arvostelu?
Kaikki ovat joskus olleet lapsettomia.
"Niin mulla onkin helppoa, ja se on upeaa! Velaus on parasta ja onneksi valitsin tĂ€mĂ€n elĂ€mĂ€nvalinnan! TsemppiĂ€ sulle Pirjo-Petterin kanssa! MinĂ€ lĂ€hden tĂ€stĂ€ nyt 8 tunnin katkeamattomille yöunille. Moikkaaaaa! đđđ€©đđ "
En tiedÀ mitÀ he tarkoittavat. Sen tiedÀn, ettÀ minÀ en henkkoht vaihda työvuoroja, lomia tai paikkaa saikkulaisia töissÀ lasten takia. EI ole minun ongelma enkÀ aio osallistua toiten lasten juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapset om
Joo ja sit kun vanhempiakin on erilaisia. Mun ystÀvÀ, 3 lapsen Àiti, kÀy neljÀnÀ pÀivÀnÀ viikossa aamuisin juoksemassa 10 km lenkin sÀÀssÀ kuin sÀÀssÀ..Mua ei todellakaan saisi ulos siihen aikaan.
HÀnellÀ on puoliso, joka jÀÀ kotiin nukkumaan ja lapsetkin useimmiten vielÀ nukkuu.
MeitÀ on erilaisia ja joskus se mut kun lapset - on vain tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
otsikkoon voi vastata:
porsiminen on vapaaehtoista
"Porsiminen" termin kÀyttÀminen kertoo sinusta kaiken oleellisen.
Jokainen lapsi on yksilö, joka syntyy ilman ".
"kÀyttöohjeita". Jokainen Àiti tietÀÀ, ettÀ kaksi sisarusta voivat olla luonteeltaan tÀysin erilaiset alkaen luonteesta, sukupuolesta, kiinnostuksenkohteista ja koulumenestyksestÀ.
Sama kasvatus ei aina johda samaan lopputulokseen
Ja varhaiskasvatuksessa olisi kyllÀ hienoa, jps olisi kokemusta myös omista lapsista. LisÀisi ns. asiakasymmÀrrystÀ. Mutta voi olla toki erinomainen työssÀÀn myös lapsettomana.
Ja moni vaka-opettaja on aivan helisemÀssÀ omien lastensa kanssa, vaikka töissÀ sujuu hyvin.
Vanhemmuus kun ei ole mikÀÀn asiantuntijatehtÀvÀ.