"Helppoa sun sanoa kun sulla ei ole lapsia." 🤨
Mitä tällaisella puheella oikein halutaan viestiä? Kuulostaa passiivis-aggressiiviselta, defenssit päällä?
Kummallista yrittää leimata lapsettomia/lapsivapaita ihmisiä, että he eivät muka tietäisi lapsiperheiden arjesta. Kyllä tietää.
Velat/lapsivapaat ovat juuri siksi veloja koska he tietävät mitä vanhemmuus on oikeasti.
Kommentit (86)
No siis miksi loukkaantua moisesta, osittain tottahan tuo on. Kaksi esimerkkiä.
Mulla on lapsia ja usein harmittelen sitä kuinka ikävää on jatkuvasti sairastella ja yleensä niin että itse kipeänä (petipotilaana) hoidan kipeitä ja kiukkuisia lapsia joten aikaa levolle ei jää. Valitettavaa mutta totta. Tästä lapseton ystäväni ei ymmärrä mitään koska hän saa lapsettomana sairastaa "rauhassa"
Toinen seikka: Lapseton kaverini tekee raskasta duunia ja kiroaa kuinka ärsyttää tämä talviajan pimeys ja loskassa pimeässä paskateiden ajaminen töihin ja takaisin. Valitettavaa mutta totta. Ja en voi itse samaistua koska meillä pääsee kaikki tarvittavat reitit kävellen ilman autoa enkä lähde pimeässä aikaiseen töihin koska olen kotiäitinä ja leikkipuiston kalustoa löytyy omasta pihastakin.
Summaus: kumpikaan ei ota kummastakaan nokkiinsa vaan on ymmärrettävää ettei aina voi samaistua koska tilanteet ovat niin eri.
Eihän ei masentunutkaan välttämättä tiedä miltä masentuneesta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vanhempi on oman lapsensa "asiantuntija"
Korjaus - jokainen vanhempi kuvittelee olevansa myös jotenkin elämän parempi asiantuntija. Tämä argumentti ainakin toistuu lapsettomille varsin usein.
Vaikka totuus on se että enemmän sitä elämää näiltä lapsellisilta jää elämättä, koska ovat jumissa sen setin kanssa sen 18-20 vuotta (and beyond).
Vierailija kirjoitti:
Älä mölise. Se on ihan taivaan tosi, että on leegioittain asioita, joita lapsettomien on helppo sanoa just siksi, kun heillä ei ole lapsia.
Yksikin ystäväni sai hyvän neuvon lapsettomalta ystävältään: käypä vaikka viikon ajan joka aamu ennen töihin menoa parin kilometrin lenkillä. Se buustaa kuulemma tavattoman upeasti ja on koko päivän sellainen ihanan reipas olo! Sen jälkeen et voi enää muuta kuin jatkaa sitä!
Joo, ja tää ystäväni on kahden alle kouluikäisen äiti.
Toinen heitto, jonka itse sain lapsettomalta kaveriltani kerran : kyllähän tuon ikäinen jo yksinkin pärjää muutaman päivän!
Hän halusi siis minut seurakseen neljän päivän reissulle. Lapseni oli silloin 8-vuotias.
Joo, en kyllä ihan usko, että kaikki velat tietää, mitä vanhemmuus on ja mitä se vaatii.
Mitä sinä sitten saat siitä,että tiedät,mitä vanhemmuus on ja mitä se vaatii? Mä jotenkin ajattelisin,että Vanhempana tietäisit ihmisen möläyttelevän ajattelemattomia. Suututko lapsellesikin,kun se aivan varmasti sanoo jotain hölmöä ja epäkorrektiakin välillä. Haluaa esim ponin kerrostaloasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Älä mölise. Se on ihan taivaan tosi, että on leegioittain asioita, joita lapsettomien on helppo sanoa just siksi, kun heillä ei ole lapsia.
Yksikin ystäväni sai hyvän neuvon lapsettomalta ystävältään: käypä vaikka viikon ajan joka aamu ennen töihin menoa parin kilometrin lenkillä. Se buustaa kuulemma tavattoman upeasti ja on koko päivän sellainen ihanan reipas olo! Sen jälkeen et voi enää muuta kuin jatkaa sitä!
Toinen heitto, jonka itse sain lapsettomalta kaveriltani kerran : kyllähän tuon ikäinen jo yksinkin pärjää muutaman päivän!
Hän halusi siis minut seurakseen neljän päivän reissulle. Lapseni oli silloin 8-vuotias.
Joo, en kyllä ihan usko, että kaikki velat tietää, mitä vanhemmuus on ja mitä se vaatii.
Miksi lapset omaava ihminen ei voisi mennä ennen töihin menoa ulos tuulettumaan esim. 15 minuutin ajaksi?
Kyllähän 8-vuotias pärjää ilman toista vanhempaa, kun hänellä on kotona toinen vanhempi. Ei kasvatus ole vain toisen vanhemman vastuulla (ja jos on, sitten se on eri ongelma).
Osa ihmisistä on mielikuvituksettomia ja omahyväisiä, eikä se muutu miksikään oli heillä lapsia tai ei.
Tällaiselle ihmistyypille maailman ainoat ja todelliset ongelmat ovat heidän omat ongelmansa.
Usko pois, tällaiset äidit vähättelevät muidenkin äitien haasteita ja elämää ihan samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Juu, itse oon tahattomasti lapseton, mutta ihmettelen kyllä, mitä nämä tähän sävyyn puhuvat lapsiperheelliset oikein puheillaan tavoittelee.
Toinen on se, että heittäydytään marttyyreiksi, kun lapseton voi tehdä jotain, mitä hän siinä elämäntilanteessa ei voi.
Esim. varaat matkan ja tuttu äiti- ihminen narisee: Kyllä sinun kelpaa, minä en voi kun lapset ja raha ja ämmämmmääännäää nännännää.
Anteeksi, halusit ja sait lapset..Mitä haluat lapsettoman tekevän? Istuvan yksin kotona ja tuntien myötätuntoa sinua kohtaan?
Kyllä, lapsettomien pitäisi istua toimettomana yksin kotona odottamassa koska voisivat olla jotenkin avuksi lapsiperheille. Edes ostaa joululahjoja tms kun lapsettomilla on niiiiiin paljon rahaa!
Minulle on sanottu että oi kun kiva kun voit harrastaa ja kehittää itseäsi. Ööh, niin, sinä valitsit kasvattaa lapsia ja käyttää heitä harrastuksissa.
Sain tuollaista palautetta, kun lapsellinen ensin kysyi mielipidettä/neuvoa, mutta ei pitänyt vastauksestani. Nykyään en kerro lapsiin liittyviä mielipiteitäni edes kysyttäessä.
Vierailija kirjoitti:
No siis miksi loukkaantua moisesta, osittain tottahan tuo on. Kaksi esimerkkiä.
Mulla on lapsia ja usein harmittelen sitä kuinka ikävää on jatkuvasti sairastella ja yleensä niin että itse kipeänä (petipotilaana) hoidan kipeitä ja kiukkuisia lapsia joten aikaa levolle ei jää. Valitettavaa mutta totta. Tästä lapseton ystäväni ei ymmärrä mitään koska hän saa lapsettomana sairastaa "rauhassa"
Toinen seikka: Lapseton kaverini tekee raskasta duunia ja kiroaa kuinka ärsyttää tämä talviajan pimeys ja loskassa pimeässä paskateiden ajaminen töihin ja takaisin. Valitettavaa mutta totta. Ja en voi itse samaistua koska meillä pääsee kaikki tarvittavat reitit kävellen ilman autoa enkä lähde pimeässä aikaiseen töihin koska olen kotiäitinä ja leikkipuiston kalustoa löytyy omasta pihastakin.
Summaus: kumpikaan ei ota kummastakaan nokkiinsa vaan on ymmärrettävää ettei aina voi samaistua
Ei tarvitse tippua lentokoneesta itse tajutakseen, että lentokoneesta tippuminen on vaarallista ja sitä ei kannata tehdä.
Suurin osa ihmiskunnan asioista ei vaadi henkilökohtaista kokemusta, vaan asian voi tajuta katsomalla muiden ihmisten toimintaa, lukemalla ja opiskelemalla.
Miten te jaksatte mölistä tästä aiheesta aina? Ei lapseton TIEDÄ samoja asioita, kuin sellainen jolla on lapsia. Ja sama toisinpäin.
Vanhemmuus on aivan erilainen itse elettynä, kuin ulkoapäin nähtynä. Esim. lasten kasvattamisen perusasiat voi tietää kuka tahansa, mutta sen toteuttaminen ilman että on nukkunut kahteen viikkoon on aivan eri asia. Jokainen voi kuvitella minkälaista vanhemmuus on, mutta ei se ole sama asia kuin elää sitä.9
Lapsellisen ja velan elämät ovat erilaisia. Ihan yhtä arvokkaita, mutta erilaisia.
Mitä jos lopetetaan toisten elämän arvostelu?
Vierailija kirjoitti:
Oletko yh vai miksi et voisi käydä lenkillä? Mulla on puoliso, joka voi olla lasten kanssa, kun lenkkeilen.
Vierailija kirjoitti:
Sain tuollaista palautetta, kun lapsellinen ensin kysyi mielipidettä/neuvoa, mutta ei pitänyt vastauksestani. Nykyään en kerro lapsiin liittyviä mielipiteitäni edes kysyttäessä.
Totuus sattuu... ei kannattaisi kysellä jos ei kestä kuulla vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Miten te jaksatte mölistä tästä aiheesta aina? Ei lapseton TIEDÄ samoja asioita, kuin sellainen jolla on lapsia. Ja sama toisinpäin.
Vanhemmuus on aivan erilainen itse elettynä, kuin ulkoapäin nähtynä. Esim. lasten kasvattamisen perusasiat voi tietää kuka tahansa, mutta sen toteuttaminen ilman että on nukkunut kahteen viikkoon on aivan eri asia. Jokainen voi kuvitella minkälaista vanhemmuus on, mutta ei se ole sama asia kuin elää sitä.9
Lapsellisen ja velan elämät ovat erilaisia. Ihan yhtä arvokkaita, mutta erilaisia.
Mitä jos lopetetaan toisten elämän arvostelu?
Kaikki ovat joskus olleet lapsettomia.
"Niin mulla onkin helppoa, ja se on upeaa! Velaus on parasta ja onneksi valitsin tämän elämänvalinnan! Tsemppiä sulle Pirjo-Petterin kanssa! Minä lähden tästä nyt 8 tunnin katkeamattomille yöunille. Moikkaaaaa! 😇😍🤩💃💅"
En tiedä mitä he tarkoittavat. Sen tiedän, että minä en henkkoht vaihda työvuoroja, lomia tai paikkaa saikkulaisia töissä lasten takia. EI ole minun ongelma enkä aio osallistua toiten lasten juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapset om
Joo ja sit kun vanhempiakin on erilaisia. Mun ystävä, 3 lapsen äiti, käy neljänä päivänä viikossa aamuisin juoksemassa 10 km lenkin säässä kuin säässä..Mua ei todellakaan saisi ulos siihen aikaan.
Hänellä on puoliso, joka jää kotiin nukkumaan ja lapsetkin useimmiten vielä nukkuu.
Meitä on erilaisia ja joskus se mut kun lapset - on vain tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
otsikkoon voi vastata:
porsiminen on vapaaehtoista
"Porsiminen" termin käyttäminen kertoo sinusta kaiken oleellisen.
Jokainen lapsi on yksilö, joka syntyy ilman ".
"käyttöohjeita". Jokainen äiti tietää, että kaksi sisarusta voivat olla luonteeltaan täysin erilaiset alkaen luonteesta, sukupuolesta, kiinnostuksenkohteista ja koulumenestyksestä.
Sama kasvatus ei aina johda samaan lopputulokseen
Ja varhaiskasvatuksessa olisi kyllä hienoa, jps olisi kokemusta myös omista lapsista. Lisäisi ns. asiakasymmärrystä. Mutta voi olla toki erinomainen työssään myös lapsettomana.
Ja moni vaka-opettaja on aivan helisemässä omien lastensa kanssa, vaikka töissä sujuu hyvin.
Vanhemmuus kun ei ole mikään asiantuntijatehtävä.