Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

"Helppoa sun sanoa kun sulla ei ole lapsia." đŸ€š

Vierailija
18.12.2025 |

MitÀ tÀllaisella puheella oikein halutaan viestiÀ? Kuulostaa passiivis-aggressiiviselta, defenssit pÀÀllÀ?

Kummallista yrittÀÀ leimata lapsettomia/lapsivapaita ihmisiÀ, ettÀ he eivÀt muka tietÀisi lapsiperheiden arjesta. KyllÀ tietÀÀ.

Velat/lapsivapaat ovat juuri siksi veloja koska he tietÀvÀt mitÀ vanhemmuus on oikeasti.

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VÀhÀn kun neuvoisit toisen alan asiantuntijaa hÀnen työtehtÀvien hoidossa. Miksi ap teet niin?

Moni vaka-opettaja on lapseton (syystÀ). He ovat silti erittÀin pÀteviÀ lapsiasioissa, ja jopa pÀtevÀmpiÀ kuin monet vanhemmat. Vaka-opettaja on sentÀÀn opiskellut vuosia alaa ja tekee työtÀ pÀivittÀin.

Vanhemmuus ei ole mikÀÀn asiantuntijatehtÀvÀ.

Ja moni vaka-opettaja on aivan helisemÀssÀ omien lastensa kanssa, vaikka töissÀ sujuu hyvin.

Vanhemmuus kun ei ole mikÀÀn asiantuntijatehtÀvÀ.

Vierailija
22/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

No siis miksi loukkaantua moisesta, osittain tottahan tuo on. Kaksi esimerkkiÀ.

Mulla on lapsia ja usein harmittelen sitĂ€ kuinka ikĂ€vÀÀ on jatkuvasti sairastella ja yleensĂ€ niin ettĂ€ itse kipeĂ€nĂ€ (petipotilaana) hoidan kipeitĂ€ ja kiukkuisia lapsia joten aikaa levolle ei jÀÀ. Valitettavaa mutta totta. TĂ€stĂ€ lapseton ystĂ€vĂ€ni ei ymmĂ€rrĂ€ mitÀÀn koska hĂ€n saa lapsettomana sairastaa "rauhassa"  

Toinen seikka: Lapseton kaverini tekee raskasta duunia ja kiroaa kuinka Ă€rsyttÀÀ tĂ€mĂ€ talviajan pimeys ja loskassa pimeĂ€ssĂ€ paskateiden ajaminen töihin ja takaisin. Valitettavaa mutta totta. Ja en voi itse samaistua koska meillĂ€ pÀÀsee kaikki tarvittavat reitit kĂ€vellen ilman autoa enkĂ€ lĂ€hde pimeĂ€ssĂ€ aikaiseen töihin koska olen kotiĂ€itinĂ€ ja leikkipuiston kalustoa löytyy omasta pihastakin. 

Summaus: kumpikaan ei ota kummastakaan nokkiinsa vaan on ymmĂ€rrettĂ€vÀÀ ettei aina voi samaistua koska tilanteet ovat niin eri. 

EihĂ€n ei masentunutkaan vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ tiedĂ€ miltĂ€ masentuneesta tuntuu. 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen vanhempi on oman lapsensa "asiantuntija" 

Korjaus - jokainen vanhempi kuvittelee olevansa myös jotenkin elÀmÀn parempi asiantuntija. TÀmÀ argumentti ainakin toistuu lapsettomille varsin usein.

Vaikka totuus on se ettĂ€ enemmĂ€n sitĂ€ elĂ€mÀÀ nĂ€iltĂ€ lapsellisilta jÀÀ elĂ€mĂ€ttĂ€, koska ovat jumissa sen setin kanssa sen 18-20 vuotta (and beyond). 

Vierailija
24/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄlĂ€ mölise.  Se on ihan taivaan tosi, ettĂ€ on leegioittain asioita, joita lapsettomien on helppo sanoa just siksi, kun heillĂ€ ei ole lapsia.

Yksikin ystĂ€vĂ€ni sai hyvĂ€n neuvon lapsettomalta ystĂ€vĂ€ltÀÀn: kĂ€ypĂ€ vaikka viikon ajan joka aamu ennen töihin menoa parin kilometrin lenkillĂ€.  Se buustaa kuulemma tavattoman upeasti ja on koko pĂ€ivĂ€n sellainen ihanan reipas olo!  Sen jĂ€lkeen et voi enÀÀ muuta kuin jatkaa sitĂ€!

Joo, ja tÀÀ ystĂ€vĂ€ni on kahden alle kouluikĂ€isen Ă€iti.  

Toinen heitto, jonka itse sain lapsettomalta kaveriltani kerran :  kyllĂ€hĂ€n tuon ikĂ€inen jo yksinkin pĂ€rjÀÀ muutaman pĂ€ivĂ€n!

HĂ€n halusi siis minut seurakseen neljĂ€n pĂ€ivĂ€n reissulle.  Lapseni oli silloin 8-vuotias.  

Joo, en kyllÀ ihan usko, ettÀ kaikki velat tietÀÀ, mitÀ vanhemmuus on ja mitÀ se vaatii.

MitÀ sinÀ sitten saat siitÀ,ettÀ tiedÀt,mitÀ vanhemmuus on ja mitÀ se vaatii? MÀ jotenkin ajattelisin,ettÀ Vanhempana tietÀisit ihmisen mölÀyttelevÀn ajattelemattomia. Suututko lapsellesikin,kun se aivan varmasti sanoo jotain hölmöÀ ja epÀkorrektiakin vÀlillÀ. Haluaa esim ponin kerrostaloasuntoon.

Vierailija
25/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

otsikkoon voi vastata:

porsiminen on vapaaehtoista

Vierailija
26/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Parhaiten Ă€itiĂ€ ymmĂ€rtÀÀ toinen Ă€iti. 

Vierailija
27/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄlĂ€ mölise.  Se on ihan taivaan tosi, ettĂ€ on leegioittain asioita, joita lapsettomien on helppo sanoa just siksi, kun heillĂ€ ei ole lapsia.

Yksikin ystĂ€vĂ€ni sai hyvĂ€n neuvon lapsettomalta ystĂ€vĂ€ltÀÀn: kĂ€ypĂ€ vaikka viikon ajan joka aamu ennen töihin menoa parin kilometrin lenkillĂ€.  Se buustaa kuulemma tavattoman upeasti ja on koko pĂ€ivĂ€n sellainen ihanan reipas olo!  Sen jĂ€lkeen et voi enÀÀ muuta kuin jatkaa sitĂ€!

Toinen heitto, jonka itse sain lapsettomalta kaveriltani kerran :  kyllĂ€hĂ€n tuon ikĂ€inen jo yksinkin pĂ€rjÀÀ muutaman pĂ€ivĂ€n!

HĂ€n halusi siis minut seurakseen neljĂ€n pĂ€ivĂ€n reissulle.  Lapseni oli silloin 8-vuotias.  

Joo, en kyllÀ ihan usko, ettÀ kaikki velat tietÀÀ, mitÀ vanhemmuus on ja mitÀ se vaatii.

Miksi lapset omaava ihminen ei voisi mennÀ ennen töihin menoa ulos tuulettumaan esim. 15 minuutin ajaksi?

KyllÀhÀn 8-vuotias pÀrjÀÀ ilman toista vanhempaa, kun hÀnellÀ on kotona toinen vanhempi. Ei kasvatus ole vain toisen vanhemman vastuulla (ja jos on, sitten se on eri ongelma).

Vierailija
28/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Osa ihmisistÀ on mielikuvituksettomia ja omahyvÀisiÀ, eikÀ se muutu miksikÀÀn oli heillÀ lapsia tai ei.

TÀllaiselle ihmistyypille maailman ainoat ja todelliset ongelmat ovat heidÀn omat ongelmansa.

Usko pois, tÀllaiset Àidit vÀhÀttelevÀt muidenkin Àitien haasteita ja elÀmÀÀ ihan samalla tavalla.

Vierailija
29/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, itse oon tahattomasti lapseton, mutta ihmettelen kyllÀ, mitÀ nÀmÀ tÀhÀn sÀvyyn puhuvat lapsiperheelliset oikein puheillaan tavoittelee.

Toinen on se, ettÀ heittÀydytÀÀn marttyyreiksi, kun lapseton voi tehdÀ jotain, mitÀ hÀn siinÀ elÀmÀntilanteessa ei voi.

Esim. varaat matkan ja tuttu Àiti- ihminen narisee: KyllÀ sinun kelpaa, minÀ en voi kun lapset ja raha ja ÀmmÀmmmÀÀÀnnÀÀÀ nÀnnÀnnÀÀ.

Anteeksi, halusit ja sait lapset..MitÀ haluat lapsettoman tekevÀn? Istuvan yksin kotona ja tuntien myötÀtuntoa sinua kohtaan?

KyllĂ€, lapsettomien pitĂ€isi istua toimettomana yksin kotona odottamassa koska voisivat olla jotenkin avuksi lapsiperheille. Edes ostaa joululahjoja tms kun lapsettomilla on niiiiiin paljon rahaa! 

Minulle on sanottu ettĂ€ oi kun kiva kun voit harrastaa ja kehittÀÀ itseĂ€si. Ööh, niin, sinĂ€ valitsit kasvattaa lapsia ja kĂ€yttÀÀ heitĂ€ harrastuksissa.

Vierailija
30/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Sain tuollaista palautetta, kun lapsellinen ensin kysyi mielipidettĂ€/neuvoa, mutta ei pitĂ€nyt vastauksestani. NykyÀÀn en kerro lapsiin liittyviĂ€ mielipiteitĂ€ni  edes kysyttĂ€essĂ€.

Vierailija
31/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis miksi loukkaantua moisesta, osittain tottahan tuo on. Kaksi esimerkkiÀ.

Mulla on lapsia ja usein harmittelen sitĂ€ kuinka ikĂ€vÀÀ on jatkuvasti sairastella ja yleensĂ€ niin ettĂ€ itse kipeĂ€nĂ€ (petipotilaana) hoidan kipeitĂ€ ja kiukkuisia lapsia joten aikaa levolle ei jÀÀ. Valitettavaa mutta totta. TĂ€stĂ€ lapseton ystĂ€vĂ€ni ei ymmĂ€rrĂ€ mitÀÀn koska hĂ€n saa lapsettomana sairastaa "rauhassa"  

Toinen seikka: Lapseton kaverini tekee raskasta duunia ja kiroaa kuinka Ă€rsyttÀÀ tĂ€mĂ€ talviajan pimeys ja loskassa pimeĂ€ssĂ€ paskateiden ajaminen töihin ja takaisin. Valitettavaa mutta totta. Ja en voi itse samaistua koska meillĂ€ pÀÀsee kaikki tarvittavat reitit kĂ€vellen ilman autoa enkĂ€ lĂ€hde pimeĂ€ssĂ€ aikaiseen töihin koska olen kotiĂ€itinĂ€ ja leikkipuiston kalustoa löytyy omasta pihastakin. 

Summaus: kumpikaan ei ota kummastakaan nokkiinsa vaan on ymmÀrrettÀvÀÀ ettei aina voi samaistua

Ei tarvitse tippua lentokoneesta itse tajutakseen, ettÀ lentokoneesta tippuminen on vaarallista ja sitÀ ei kannata tehdÀ.

Suurin osa ihmiskunnan asioista ei vaadi henkilökohtaista kokemusta, vaan asian voi tajuta katsomalla muiden ihmisten toimintaa, lukemalla ja opiskelemalla.

Vierailija
32/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Miten te jaksatte mölistĂ€ tĂ€stĂ€ aiheesta aina? Ei lapseton TIEDÄ samoja asioita, kuin sellainen jolla on lapsia. Ja sama toisinpĂ€in. 

Vanhemmuus on aivan erilainen itse elettynÀ, kuin ulkoapÀin nÀhtynÀ. Esim. lasten kasvattamisen perusasiat voi tietÀÀ kuka tahansa, mutta sen toteuttaminen ilman ettÀ on nukkunut kahteen viikkoon on aivan eri asia. Jokainen voi kuvitella minkÀlaista vanhemmuus on, mutta ei se ole sama asia kuin elÀÀ sitÀ.9

Lapsellisen ja velan elĂ€mĂ€t ovat erilaisia. Ihan yhtĂ€ arvokkaita, mutta erilaisia. 

MitĂ€ jos lopetetaan toisten elĂ€mĂ€n arvostelu? 

Vierailija
33/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko yh vai miksi et voisi kÀydÀ lenkillÀ? Mulla on puoliso, joka voi olla lasten kanssa, kun lenkkeilen.

Vierailija
34/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain tuollaista palautetta, kun lapsellinen ensin kysyi mielipidettĂ€/neuvoa, mutta ei pitĂ€nyt vastauksestani. NykyÀÀn en kerro lapsiin liittyviĂ€ mielipiteitĂ€ni  edes kysyttĂ€essĂ€.

Totuus sattuu... ei kannattaisi kysellÀ jos ei kestÀ kuulla vastausta.

Vierailija
35/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te jaksatte mölistĂ€ tĂ€stĂ€ aiheesta aina? Ei lapseton TIEDÄ samoja asioita, kuin sellainen jolla on lapsia. Ja sama toisinpĂ€in. 

Vanhemmuus on aivan erilainen itse elettynÀ, kuin ulkoapÀin nÀhtynÀ. Esim. lasten kasvattamisen perusasiat voi tietÀÀ kuka tahansa, mutta sen toteuttaminen ilman ettÀ on nukkunut kahteen viikkoon on aivan eri asia. Jokainen voi kuvitella minkÀlaista vanhemmuus on, mutta ei se ole sama asia kuin elÀÀ sitÀ.9

Lapsellisen ja velan elĂ€mĂ€t ovat erilaisia. Ihan yhtĂ€ arvokkaita, mutta erilaisia. 

MitĂ€ jos lopetetaan toisten elĂ€mĂ€n arvostelu? 

Kaikki ovat joskus olleet lapsettomia.

Vierailija
36/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

"Niin mulla onkin helppoa, ja se on upeaa! Velaus on parasta ja onneksi valitsin tĂ€mĂ€n elĂ€mĂ€nvalinnan! TsemppiĂ€ sulle Pirjo-Petterin kanssa! MinĂ€ lĂ€hden tĂ€stĂ€ nyt 8 tunnin katkeamattomille yöunille. Moikkaaaaa! đŸ˜‡đŸ˜đŸ€©đŸ’ƒđŸ’…"

Vierailija
37/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En tiedĂ€ mitĂ€ he tarkoittavat. Sen tiedĂ€n, ettĂ€ minĂ€ en henkkoht vaihda työvuoroja, lomia tai paikkaa saikkulaisia töissĂ€ lasten takia. EI ole minun ongelma enkĂ€ aio osallistua toiten lasten juttuihin. 

Vierailija
38/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapset om

Joo ja sit kun vanhempiakin on erilaisia. Mun ystÀvÀ, 3 lapsen Àiti, kÀy neljÀnÀ pÀivÀnÀ viikossa aamuisin juoksemassa 10 km lenkin sÀÀssÀ kuin sÀÀssÀ..Mua ei todellakaan saisi ulos siihen aikaan.

HÀnellÀ on puoliso, joka jÀÀ kotiin nukkumaan ja lapsetkin useimmiten vielÀ nukkuu.

MeitĂ€ on erilaisia ja joskus se mut kun lapset - on vain tekosyy. 

Vierailija
39/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

otsikkoon voi vastata:

porsiminen on vapaaehtoista

"Porsiminen" termin kĂ€yttĂ€minen kertoo sinusta kaiken oleellisen. 

Vierailija
40/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jokainen lapsi on yksilö, joka syntyy ilman ".

"kÀyttöohjeita". Jokainen Àiti tietÀÀ, ettÀ kaksi sisarusta voivat olla luonteeltaan tÀysin erilaiset alkaen luonteesta, sukupuolesta, kiinnostuksenkohteista ja koulumenestyksestÀ.

Sama kasvatus ei aina johda samaan lopputulokseen

Ja varhaiskasvatuksessa olisi kyllĂ€ hienoa, jps olisi kokemusta myös omista lapsista. LisĂ€isi ns. asiakasymmĂ€rrystĂ€. Mutta voi olla toki erinomainen työssÀÀn myös lapsettomana. 

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: kolme seitsemÀn neljÀ