"Helppoa sun sanoa kun sulla ei ole lapsia." 🤨
Mitä tällaisella puheella oikein halutaan viestiä? Kuulostaa passiivis-aggressiiviselta, defenssit päällä?
Kummallista yrittää leimata lapsettomia/lapsivapaita ihmisiä, että he eivät muka tietäisi lapsiperheiden arjesta. Kyllä tietää.
Velat/lapsivapaat ovat juuri siksi veloja koska he tietävät mitä vanhemmuus on oikeasti.
Kommentit (86)
Ei se vanhemmuus sitten ole enää kamalaa, kun lapsi kasvaa aikuiseksi. Hänestä on paljon apua.
Mikä helvetin vela? Suomea kiitos kun vielä on mahdollista hetken aikaa. Hiton kurja maa.
Yritetään kertoa ettet sinä ja sinun elämäsi ole oikein mitään eikä minkään arvoista, kun et lisäänny. Kärsi kärsi, kirkkaimman kruunun saat, sinä laiska ja itsekäs lapseton mukavuudenhaluinen vapaamatkustaja.
Vähän kun neuvoisit toisen alan asiantuntijaa hänen työtehtävien hoidossa. Miksi ap teet niin?
Juu, itse oon tahattomasti lapseton, mutta ihmettelen kyllä, mitä nämä tähän sävyyn puhuvat lapsiperheelliset oikein puheillaan tavoittelee.
Toinen on se, että heittäydytään marttyyreiksi, kun lapseton voi tehdä jotain, mitä hän siinä elämäntilanteessa ei voi.
Esim. varaat matkan ja tuttu äiti- ihminen narisee: Kyllä sinun kelpaa, minä en voi kun lapset ja raha ja ämmämmmääännäää nännännää.
Anteeksi, halusit ja sait lapset..Mitä haluat lapsettoman tekevän? Istuvan yksin kotona ja tuntien myötätuntoa sinua kohtaan?
Älä mölise. Se on ihan taivaan tosi, että on leegioittain asioita, joita lapsettomien on helppo sanoa just siksi, kun heillä ei ole lapsia.
Yksikin ystäväni sai hyvän neuvon lapsettomalta ystävältään: käypä vaikka viikon ajan joka aamu ennen töihin menoa parin kilometrin lenkillä. Se buustaa kuulemma tavattoman upeasti ja on koko päivän sellainen ihanan reipas olo! Sen jälkeen et voi enää muuta kuin jatkaa sitä!
Joo, ja tää ystäväni on kahden alle kouluikäisen äiti.
Toinen heitto, jonka itse sain lapsettomalta kaveriltani kerran : kyllähän tuon ikäinen jo yksinkin pärjää muutaman päivän!
Hän halusi siis minut seurakseen neljän päivän reissulle. Lapseni oli silloin 8-vuotias.
Joo, en kyllä ihan usko, että kaikki velat tietää, mitä vanhemmuus on ja mitä se vaatii.
No jaa. Mielestäni aivan bullshittiä koko lause, kun ihmisen elämän rankkuus riippuu aivan muista asioista kuin siitä, onko lapsia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kun neuvoisit toisen alan asiantuntijaa hänen työtehtävien hoidossa. Miksi ap teet niin?
Moni vaka-opettaja on lapseton (syystä). He ovat silti erittäin päteviä lapsiasioissa, ja jopa pätevämpiä kuin monet vanhemmat. Vaka-opettaja on sentään opiskellut vuosia alaa ja tekee työtä päivittäin.
Vanhemmuus ei ole mikään asiantuntijatehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se vanhemmuus sitten ole enää kamalaa, kun lapsi kasvaa aikuiseksi. Hänestä on paljon apua.
Tämäkin täysin makuasia. Minä pidän pikkulapsista ja heidän viattomasta asenteesta, siitä miten paljon he tuovat iloa ympärilleen ja sulostuttavat maailmaa, joten en todellakaan muistele pikkulapsiaikaa kauhulla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin vela? Suomea kiitos kun vielä on mahdollista hetken aikaa. Hiton kurja maa.
Nimenomaan suomenkielinen lyhenne sanoista: vapaaehtoisesti lapseton = vela
Vierailija kirjoitti:
Älä mölise. Se on ihan taivaan tosi, että on leegioittain asioita, joita lapsettomien on helppo sanoa just siksi, kun heillä ei ole lapsia.
Yksikin ystäväni sai hyvän neuvon lapsettomalta ystävältään: käypä vaikka viikon ajan joka aamu ennen töihin menoa parin kilometrin lenkillä. Se buustaa kuulemma tavattoman upeasti ja on koko päivän sellainen ihanan reipas olo! Sen jälkeen et voi enää muuta kuin jatkaa sitä!
Joo, ja tää ystäväni on kahden alle kouluikäisen äiti.
Toinen heitto, jonka itse sain lapsettomalta kaveriltani kerran : kyllähän tuon ikäinen jo yksinkin pärjää muutaman päivän!
Hän halusi siis minut seurakseen neljän päivän reissulle. Lapseni oli silloin 8-vuotias.
Joo, en kyllä ihan usko, että kaikki velat tietää, mitä vanhemmuus on ja mitä se vaatii.
Ja on leegoittain asioita, joita lapsellisen on helppo sanoa.
Palavereissa kuultua, kun joku lapsellinen älypää ehdotti, että kaikki työpaikalla voisivat sijoittaa lomapäivänsä joulun ja uudenvuoden välipäiviin:
-Kyllähän kaikki haluaa mahdollisuuden olla perheen kanssa sen ajan
Joo ei halua. Ja minkä perheen.
Vierailija kirjoitti:
Juu, itse oon tahattomasti lapseton, mutta ihmettelen kyllä, mitä nämä tähän sävyyn puhuvat lapsiperheelliset oikein puheillaan tavoittelee.
Toinen on se, että heittäydytään marttyyreiksi, kun lapseton voi tehdä jotain, mitä hän siinä elämäntilanteessa ei voi.
Esim. varaat matkan ja tuttu äiti- ihminen narisee: Kyllä sinun kelpaa, minä en voi kun lapset ja raha ja ämmämmmääännäää nännännää.
Anteeksi, halusit ja sait lapset..Mitä haluat lapsettoman tekevän? Istuvan yksin kotona ja tuntien myötätuntoa sinua kohtaan?
Kateus ja katkeruus sieltä paistaa läpi. Miksi muuten elämäänsä tyytyväinen äiti lyttäisi lapsettomia naisia, ellei siellä ole taustalla jotain? Ei onnellinen ihminen lyttää toisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vaka-opettaja on lapseton (syystä). He ovat silti erittäin päteviä lapsiasioissa, ja jopa pätevämpiä kuin monet vanhemmat. Vaka-opettaja on sentään opiskellut vuosia alaa ja tekee työtä päivittäin.
Vanhemmuus ei ole mikään asiantuntijatehtävä.
Jokainen vanhempi on oman lapsensa "asiantuntija"
Vierailija kirjoitti:
Yritetään kertoa ettet sinä ja sinun elämäsi ole oikein mitään eikä minkään arvoista, kun et lisäänny. Kärsi kärsi, kirkkaimman kruunun saat, sinä laiska ja itsekäs lapseton mukavuudenhaluinen vapaamatkustaja.
Haha. Taas kerran tätä lapsettomien uhriutumista!
Kuinka heitä nyt niin kovasti aliarvostetaan.
Miten olisi sitten, voitaisiko tehdä ihan yleinen käytäntö siitä, että kun vanhemmat ikääntyvät, niin se heidän hoitamisensa menisi automaattisesti sen lapsettoman jälkeläisensä. tehtäväksi? Sehän olisi aika loogista.
Usein se meneekin niin, mutta ei suinkaan aina, joten kannattaisi todella määrätä asia jo etukäteen.
Viis siitä, onko vapaaehtoisesti vai tahattomasti lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi sitten, voitaisiko tehdä ihan yleinen käytäntö siitä, että kun vanhemmat ikääntyvät, niin se heidän hoitamisensa menisi automaattisesti sen lapsettoman jälkeläisensä. tehtäväksi? Sehän olisi aika loogista.
Usein se meneekin niin, mutta ei suinkaan aina, joten kannattaisi todella määrätä asia jo etukäteen.
Ikääntyvät vanhemmat maksavat itse oman hoivansa ja säästävät sitä varten rahaa elämänsä aikana. Ei se ole lasten tehtävä, koska lapsilla on oma elämä. Kukaan ei synny toisen palvelijattareksi tai ilmaiseksi lähihoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Miksi niin pitäisi toimia? Hoitaako sinun lapsesi sinut vanhana hautaan? Onko hän luvannut, onko sopimus allekirjoitettuna?
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitäisi tietää konteksti.
On esimerkiksi helppo puhua ihanteellisista kasvatusmenetelmistä, jos ei tarvitse toteuttaa niitä 24h
T: toinen vela
Jotkut kasvatusmenetelmät ovat objektiivisesti parempia kuin toiset. Jotkut "kasvatus"menetelmät ovat lainvastaisia. Ei tarvitse olla vanhempi tajutakseen tätä.
Nyt pitäisi tietää konteksti.
On esimerkiksi helppo puhua ihanteellisista kasvatusmenetelmistä, jos ei tarvitse toteuttaa niitä 24h
T: toinen vela