"Helppoa sun sanoa kun sulla ei ole lapsia." đ€š
MitÀ tÀllaisella puheella oikein halutaan viestiÀ? Kuulostaa passiivis-aggressiiviselta, defenssit pÀÀllÀ?
Kummallista yrittÀÀ leimata lapsettomia/lapsivapaita ihmisiÀ, ettÀ he eivÀt muka tietÀisi lapsiperheiden arjesta. KyllÀ tietÀÀ.
Velat/lapsivapaat ovat juuri siksi veloja koska he tietÀvÀt mitÀ vanhemmuus on oikeasti.
Kommentit (113)
Penkkiurheilja vertaus oli hyvÀ! Toinen hyvÀ on: KyllÀ Siperia opettaa. Mieheni sisaruksilla ja omilla sisaruksillani ei ole omia lapsia ja sen olen aina silloin tÀllöin huomannut kommenteissa kun oman lapsen kanssa ei ole mennyt kuin kasvatusoppaissa. KoulunkÀynti on takkuillut ja on tutkittu lukihÀiriötÀ ja autismia. Jos lapsi arkea ei elÀ 24 tuntia vuorokaudessa 7 pÀivÀÀ viikossa sitÀ on mahdotonta tajuta muutaman tunnin tapaamisilla kun "tÀdillÀ" tai "sedÀllÀ" on hyvÀ hetki. ElÀmÀni olisi ollut aivan erillainen ilman lastani! Olen saanut niin paljon ja tavannut uusia ihmisiÀ, lÀhinnÀ muita vanhempia ja lapsia, lapsen koulun ja harrastusten kautta. Mottoni: "EteenpÀin sanoi mummo lumessa."
Vanhemmuus on yksi niitÀ harvoja asioita maailmassa mitÀ ei voi oikeasti ymmÀrtÀÀ ennen kuin kokee sen itse. Se, ettÀ pystyy samaistumaan vÀsymykseen tai turhautumiseen EI ole kyvykkyyttÀ samaistua vanhemmuuteen mikÀ on ihan eri sfÀÀrin asia. Kummallinen myös tuo vertaus lentokoneesta tippumiseen. Suurimmalle osalle vanhemmista lapset ovat kuitenkin elÀmÀn suurin ilo, vÀsymyksestÀ huolimatta.
Tökerösti kommentoitu AP:ta kohtaan, kontekstia tuntematta.
Ap HelsinkilÀinen. SelittÀÀ paljon.
Vierailija kirjoitti:
MikÀ on tarkalleen se asia mitÀ vela ei tiedÀ vanhemmuudesta?
- ruoan laitto?
- kodin siivous
- raha-asiat?
- vastuussa oleminen?
- rakastaminen?
- opettaminen?
- vaatteiden ostaminen toiselle?
Kaikkia nÀitÀ voi oppia ja kokea myös ilman omien lapsien saamista.
Suhde omaan lapseen. Se muuttaa kaiken, sen ruoanlaitonkin.
Vierailija kirjoitti:
VÀhÀn kun neuvoisit toisen alan asiantuntijaa hÀnen työtehtÀvien hoidossa. Miksi ap teet niin?
Ei tÀssÀ tuosta ole kyse, tuo on sitÀ jos lapseton yrittÀÀ jakaa ohjeita lapsen kasvatukseen.
NÀmÀ Àidit siis tilittÀvÀt kasvatuksen kurjuutta ja kertovat, ettei lapsettomat voi sitÀ ymmÀrtÀÀ, vaikka todellisuudessa tuo on usein juuri se syy, ettÀ lapsettomat pysyvÀt lapsettominia (ei tietenkÀÀn aina).
TÀssÀ on siis vÀhÀn sellainen katkeruuden leima, kun "virheen tehnyt" valittaa viisaalle lapsettomalle, "kyllÀ sinunkin pitÀÀ tehdÀ tÀmÀ sama virhe, ettÀ sinullakin on kurjaa".
Tuo on vÀhÀn se ruma totuus ja tabu, jota ei saisi ÀÀneen sanoa, varsinkin kun Suomessa on tÀmÀ "naapurilla ei saa olla kivaa" kulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vanhempi on oman lapsensa "asiantuntija"
Korjaus - jokainen vanhempi kuvittelee olevansa myös jotenkin elÀmÀn parempi asiantuntija. TÀmÀ argumentti ainakin toistuu lapsettomille varsin usein.
Vaikka totuus on se ettÀ enemmÀn sitÀ elÀmÀÀ nÀiltÀ lapsellisilta jÀÀ elÀmÀttÀ, koska ovat jumissa sen setin kanssa sen 18-20 vuotta (and beyond).
TÀmÀ on aika hassu kommentti. Ihan kuin elÀmÀÀ olisi vaan elÀmÀ, jota lapseton voi elÀÀ. Vai mitÀ tarkoitat "elÀmisellÀ" Mahdollisimman paljon harrastuksia, matkailua jne? Monelle kun elÀmÀÀ nimenomaan on se perhe ja kotielÀmÀ, vaikka ainakaan somen mukaan se ei enÀÀ kovin monelle riitÀkÀÀn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VÀhÀn kun neuvoisit toisen alan asiantuntijaa hÀnen työtehtÀvien hoidossa. Miksi ap teet niin?
Ei tÀssÀ tuosta ole kyse, tuo on sitÀ jos lapseton yrittÀÀ jakaa ohjeita lapsen kasvatukseen.
NÀmÀ Àidit siis tilittÀvÀt kasvatuksen kurjuutta ja kertovat, ettei lapsettomat voi sitÀ ymmÀrtÀÀ, vaikka todellisuudessa tuo on usein juuri se syy, ettÀ lapsettomat pysyvÀt lapsettominia (ei tietenkÀÀn aina).
TÀssÀ on siis vÀhÀn sellainen katkeruuden leima, kun "virheen tehnyt" valittaa viisaalle lapsettomalle, "kyllÀ sinunkin pitÀÀ tehdÀ tÀmÀ sama virhe, ettÀ sinullakin on kurjaa".
Tuo on vÀhÀn se ruma totuus ja tabu, jota ei saisi ÀÀneen sanoa, varsinkin kun Suomessa on tÀmÀ "naapurilla ei saa olla kivaa" kulttuuri.
VÀhÀn kyllÀ sÀÀlin sinua, jos pidÀt tuota jonain kielettynÀ totuutena mitÀ kaikki vanhemmat salailevat.
Ilman kontekstia aloitus. Olen kyllÀ ollut monta kertaa tilanteessa jossa tuo on/ olisi ollut 100% oikeutettu sanoa kun on tullut niin Àlyvapaata kommenttia.
Sama jos joku riku rikas sanoo jollekin köyhyysrajalla elÀvÀlle ettÀ "sijoitat vaan pari sataa kuussa indeksirahastoihin" tai "laitat lapsilisÀt vaan poikimaan lapsien omille tileille" tai "kÀy pari kertaa vÀhemmÀn vuodessa etelÀnmatkalla" kun toinen miettii saakohan vuokran maksettua.
Ei ole tekemistÀ defenssien tai kateuden kanssa. Voimia ap:lle nyt tÀhÀn.
Vierailija kirjoitti:
Ilman kontekstia aloitus. Olen kyllÀ ollut monta kertaa tilanteessa jossa tuo on/ olisi ollut 100% oikeutettu sanoa kun on tullut niin Àlyvapaata kommenttia.
Sama jos joku riku rikas sanoo jollekin köyhyysrajalla elÀvÀlle ettÀ "sijoitat vaan pari sataa kuussa indeksirahastoihin" tai "laitat lapsilisÀt vaan poikimaan lapsien omille tileille" tai "kÀy pari kertaa vÀhemmÀn vuodessa etelÀnmatkalla" kun toinen miettii saakohan vuokran maksettua.
Ei ole tekemistÀ defenssien tai kateuden kanssa. Voimia ap:lle nyt tÀhÀn.
Ei tarvitse olla kontekstia. Junttien puhetta kehuskella olevansa parempi ihminen kun on lapsia.
Itse oli ollut 7-vuotiaana jo lapsenlikkana ja 12-vuotiaana hoidin vastasyntynyttÀ siskon tyttöÀ, mutta silti oli yllÀtys kuinka huonosti vastasyntyneen kanssa saa nukkua, kun oma esikoiseni syntyi. Toki muu hoitaminen oli helppoa, mutta univaje oli uuvuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse oli ollut 7-vuotiaana jo lapsenlikkana ja 12-vuotiaana hoidin vastasyntynyttÀ siskon tyttöÀ, mutta silti oli yllÀtys kuinka huonosti vastasyntyneen kanssa saa nukkua, kun oma esikoiseni syntyi. Toki muu hoitaminen oli helppoa, mutta univaje oli uuvuttavaa.
Miten se voi olla yllÀttÀvÀÀ, kun netissÀ on miljoonia tarinoita siitÀ kuinka vÀsyttÀvÀÀ se on, tarkkojen kuvausten kera?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se voi olla yllÀttÀvÀÀ, kun netissÀ on miljoonia tarinoita siitÀ kuinka vÀsyttÀvÀÀ se on, tarkkojen kuvausten kera?
Ei silloin ollut vielÀ nettiÀ, kun esikoiseni sain. Univajeesta en ollut kuullut koskaan.
Sama tilanne kun penkkiurheilija on suurempi asiantuntija kun urheilija itse.