Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

"Helppoa sun sanoa kun sulla ei ole lapsia." đŸ€š

Vierailija
18.12.2025 |

MitÀ tÀllaisella puheella oikein halutaan viestiÀ? Kuulostaa passiivis-aggressiiviselta, defenssit pÀÀllÀ?

Kummallista yrittÀÀ leimata lapsettomia/lapsivapaita ihmisiÀ, ettÀ he eivÀt muka tietÀisi lapsiperheiden arjesta. KyllÀ tietÀÀ.

Velat/lapsivapaat ovat juuri siksi veloja koska he tietÀvÀt mitÀ vanhemmuus on oikeasti.

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

"IhmeellistÀ vÀkeÀ kuitenkin, niin kokemuksen syvÀllÀ rintaÀÀnellÀ kasvatusmetodejaan kertova vela kuin marttyyri vanhempi."

Ei tarvitse olla hankkinut lapsia tajutakseen, ettÀ mitkÀ asiat ovat lapselle hyvÀksi ja mitkÀ asiat eivÀt ole. Ne tiedot opetetaan lÀhes jokaisessa lastenkasvatusoppaassa, joita voi lukea myös lapsettomat.

MitÀ lapset tarvitsevat kasvatukselta: rakkaus, tunneÀly, empatia, oikeudenmukaisuus, tasavertaisuus, luottamus, jne.

MitÀ lapset eivÀt tarvitse kasvatukselta: kaltoinkohtelu, öyhötys, velojen lyttÀÀminen, lapsenlapsien vaatiminen perinnön viemisen uhalla, ...

Ei tÀmÀ ole rakettitiedettÀ.

Vierailija
82/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Lapsellisuutta ja tietĂ€mĂ€ttömyyttĂ€.  MinĂ€kin olin nuorempana hyvĂ€ lasten kasvattaja.  Tilanteita oli helppo analysoida jĂ€lkeenpĂ€in, ja pohtia, missĂ€ vanhemmat toimivat vÀÀrin ja mitĂ€ ei ainakaan itse koskaan tekisi.  Nyt neljĂ€n aikuisen lapsen vanhempana voi sanoa olleeni hyvinkin tietĂ€mĂ€tön ja joutunut rikkomaan monet periaatteeni.  Jokaisella on elĂ€mĂ€ssĂ€ omat haasteensa:  Jollakin lapset, toisella lapsettomuus, kolmannella jotakin muuta.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Lapseton tietÀÀ millaista olla vanhempi, kun ovat nÀhneet mitÀ se on?

Ok.

MinÀkin tiedÀn panemisesta kaiken, koska vuosikymmeniÀ olen katsonut kun toiset panee (pokea).

T. Insuliboy 48

Vierailija
84/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÄlĂ€ mölise.  Se on ihan taivaan tosi, ettĂ€ on leegioittain asioita, joita lapsettomien on helppo sanoa just siksi, kun heillĂ€ ei ole lapsia.

Yksikin ystĂ€vĂ€ni sai hyvĂ€n neuvon lapsettomalta ystĂ€vĂ€ltÀÀn: kĂ€ypĂ€ vaikka viikon ajan joka aamu ennen töihin menoa parin kilometrin lenkillĂ€.  Se buustaa kuulemma tavattoman upeasti ja on koko pĂ€ivĂ€n sellainen ihanan reipas olo!  Sen jĂ€lkeen et voi enÀÀ muuta kuin jatkaa sitĂ€!

Joo, ja tÀÀ ystĂ€vĂ€ni on kahden alle kouluikĂ€isen Ă€iti.  

Toinen heitto, jonka itse sain lapsettomalta kaveriltani kerran :  kyllĂ€hĂ€n tuon ikĂ€inen jo yksinkin pĂ€rjÀÀ muutaman pĂ€ivĂ€n!

HĂ€n halusi siis minut seurakseen neljĂ€n pĂ€ivĂ€n reissulle.  Lapseni oli silloin 8-vuotias.  

Joo, en kyllÀ ihan usko, ettÀ kaikki velat tietÀÀ, mitÀ vanhemmuus on ja mitÀ se vaatii.

MitÀ sinÀ sit

MitĂ€?  PitĂ€isikö minun siitĂ€ jotain "saada?"

Tietenkin tiedĂ€n, ettĂ€ ihmiset mölĂ€yttelee jos mitĂ€kin.  Vastasin tuolle yhdelle, joka oli sitĂ€ mieltĂ€, ettĂ€ velat tietÀÀ kyllĂ€ millaista vanhemmuus on.  

No eihÀn selvÀstikÀÀn tiedÀ, jos tuollaisia mölÀyttelevÀt.

Vierailija
85/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MikÀ on tarkalleen se asia mitÀ vela ei tiedÀ vanhemmuudesta?

- ruoan laitto?

- kodin siivous

- raha-asiat?

- vastuussa oleminen?

- rakastaminen?

- opettaminen?

- vaatteiden ostaminen toiselle?

Kaikkia nÀitÀ voi oppia ja kokea myös ilman omien lapsien saamista.

Vierailija
86/113 |
18.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"IhmeellistÀ vÀkeÀ kuitenkin, niin kokemuksen syvÀllÀ rintaÀÀnellÀ kasvatusmetodejaan kertova vela kuin marttyyri vanhempi."

Ei tarvitse olla hankkinut lapsia tajutakseen, ettÀ mitkÀ asiat ovat lapselle hyvÀksi ja mitkÀ asiat eivÀt ole. Ne tiedot opetetaan lÀhes jokaisessa lastenkasvatusoppaassa, joita voi lukea myös lapsettomat.

MitÀ lapset tarvitsevat kasvatukselta: rakkaus, tunneÀly, empatia, oikeudenmukaisuus, tasavertaisuus, luottamus, jne.

MitÀ lapset eivÀt tarvitse kasvatukselta: kaltoinkohtelu, öyhötys, velojen lyttÀÀminen, lapsenlapsien vaatiminen perinnön viemisen uhalla, ...

Ei tÀmÀ ole rakettitiedettÀ.

NiinpÀ..Ja vaikka velalla ei ole kokemusta vanhemmuudesta, hÀnellÀ on kokemusta lapsena olemisesta.. Kuten tietysti kaikilla on, mutta ehkÀ vanhemmuus tekee sen, ettÀ asioita alkaa enemmÀn katsoa sen vanhempi- identiteetin lÀpi ja unohtaa, miten lapsi asioita kokee.

Vierailija
87/113 |
19.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kun mun vanhempi lapsi oli ekaluokalla, niin kĂ€ytiin yhdessĂ€ kouluterveydenhoitajan luona. Tuli sellainen olo, ettĂ€ hĂ€n oli sellainen kirjanoppinut, ettĂ€ kyllĂ€ minĂ€ tiedĂ€n paremmin kuin Ă€iti lastenkasvatuksesta, kun minĂ€ olen kĂ€ynyt koulua. Seuraavana vuonna hĂ€n jĂ€i Ă€itiyslomalle ja palasi takaisin vasta muutaman vuoden pÀÀstĂ€. MeillĂ€ oli nuoremman lapsen kanssa vĂ€hĂ€n isompiakin ongelmia, niin silloin tuntui, ettĂ€ hĂ€n aidosti ymmĂ€rtÀÀ, ettĂ€ elĂ€mĂ€ ei aina mene niin kuin kirjoissa sanotaan. 

Vierailija
88/113 |
19.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vapaaehtoisesti lapsettomana tiedÀn kyllÀ tasan tarkkaan mistÀ "jÀÀn paitsi", ja tiedÀn mitÀ lapset vaatii vanhemman elÀmÀltÀ, jopa peremmin kuin ne tarkoituksella lapsia hankkivat, jotka valittavat ja uhriutuvat lapsettomille omista valinnoistaan.

Vierailija
89/113 |
19.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mun vanhempi lapsi oli ekaluokalla, niin kĂ€ytiin yhdessĂ€ kouluterveydenhoitajan luona. Tuli sellainen olo, ettĂ€ hĂ€n oli sellainen kirjanoppinut, ettĂ€ kyllĂ€ minĂ€ tiedĂ€n paremmin kuin Ă€iti lastenkasvatuksesta, kun minĂ€ olen kĂ€ynyt koulua. Seuraavana vuonna hĂ€n jĂ€i Ă€itiyslomalle ja palasi takaisin vasta muutaman vuoden pÀÀstĂ€. MeillĂ€ oli nuoremman lapsen kanssa vĂ€hĂ€n isompiakin ongelmia, niin silloin tuntui, ettĂ€ hĂ€n aidosti ymmĂ€rtÀÀ, ettĂ€ elĂ€mĂ€ ei aina mene niin kuin kirjoissa sanotaan. 

MistÀ sinÀ tiedÀt, mitÀ hÀn ajatteli sinusta? Saattoiko olla niin, ettÀ tulkitsit toisen sanatonta viestintÀÀ vÀÀrin?

Vierailija
90/113 |
20.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisesti lapsettomana tiedÀn kyllÀ tasan tarkkaan mistÀ "jÀÀn paitsi", ja tiedÀn mitÀ lapset vaatii vanhemman elÀmÀltÀ, jopa peremmin kuin ne tarkoituksella lapsia hankkivat, jotka valittavat ja uhriutuvat lapsettomille omista valinnoistaan.

TÀmÀhÀn se

Vierailija
91/113 |
20.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÄlĂ€ mölise.  Se on ihan taivaan tosi, ettĂ€ on leegioittain asioita, joita lapsettomien on helppo sanoa just siksi, kun heillĂ€ ei ole lapsia.

Yksikin ystĂ€vĂ€ni sai hyvĂ€n neuvon lapsettomalta ystĂ€vĂ€ltÀÀn: kĂ€ypĂ€ vaikka viikon ajan joka aamu ennen töihin menoa parin kilometrin lenkillĂ€.  Se buustaa kuulemma tavattoman upeasti ja on koko pĂ€ivĂ€n sellainen ihanan reipas olo!  Sen jĂ€lkeen et voi enÀÀ muuta kuin jatkaa sitĂ€!

Toinen heitto, jonka itse sain lapsettomalta kaveriltani kerran :  kyllĂ€hĂ€n tuon ikĂ€inen jo yksinkin pĂ€rjÀÀ muutaman pĂ€ivĂ€n!

HĂ€n halusi siis minut seurakseen neljĂ€n pĂ€ivĂ€n reissulle.  Lapseni oli silloin 8-vuotias.  

Joo, en kyllÀ ihan usko, ettÀ kaikki velat tietÀÀ, mitÀ vanhemmuus on ja mitÀ se vaatii.

Miksi lapset om

No olin yh ja ei, en ole eronnut.  Olin jÀÀnyt leskeksi.  (Nyt olen kyllĂ€ avioliitossa, mutta silloin olin lapseni kanssa kahdestaan.)

Ja siis tuo kaverini silloin kyllĂ€ tiesi tĂ€mĂ€n.  VĂ€itĂ€n edelleen, ettĂ€ hĂ€n ei tajunnut asiaa tippaakaan.  Sitten olisi kyllĂ€ tajunnut, jos hĂ€nellĂ€ olisi ollut omia lapsia.

HĂ€n saattoi myös ihan ajattelemattomasti soitella minulle keskellĂ€ yötĂ€, kun oli kuulemma pakko saada puhua jonkun kanssa.  Ei yhtÀÀn ajatellut, ettĂ€ lapseni joutui myös herÀÀmÀÀn nĂ€ihin soittoihin.  Silloin oli vielĂ€ lankapuhelimet ja niissĂ€ melkoisen herĂ€ttĂ€vĂ€ pirinĂ€-ÀÀni.  Piti ollakin kun nukuimme makurissa ja puhelin oli eteisessĂ€.

Vierailija
92/113 |
20.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen vanhempi on oman lapsensa "asiantuntija" 

Korjaus - jokainen vanhempi kuvittelee olevansa myös jotenkin elÀmÀn parempi asiantuntija. TÀmÀ argumentti ainakin toistuu lapsettomille varsin usein.

Vaikka totuus on se ettĂ€ enemmĂ€n sitĂ€ elĂ€mÀÀ nĂ€iltĂ€ lapsellisilta jÀÀ elĂ€mĂ€ttĂ€, koska ovat jumissa sen setin kanssa sen 18-20 vuotta (and beyond). 

Höpöhöpö.

Lasten kanssa ei ole jumissa. Kaikkea voi tehdĂ€ ja lisĂ€ksi saa vielĂ€ kaiken sen, mitĂ€ lapset tuo mukanaan elĂ€mÀÀn, eikĂ€ se aivan vĂ€hĂ€n olekaan. 

Vierailija
93/113 |
21.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kanssa ei ole jumissa

--

Lapset eivÀt ole koskaan valvottaneet?

Lapset eivÀt ole koskaan maksaneet rahaa?

Lapset eivÀt ole koskaan sitoneet asumaan paikkakunnalla X?

Jne...?

Vierailija
94/113 |
21.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tÀmÀ. Lapsettomat tuntuvat luulevan, ettÀ lapsi pÀrjÀÀ yksi tuntitolkulla ja jopa yön, jos hÀn haluaa lÀhteÀ Àitikaverin kanssa johonkin viihtelle. Ei se lapsi pÀrjÀÀ. Moni alakoululainen tarvitsee vielÀ tosi paljon vanhempaa, joka antaa turvaa. Olisi kiva, ettÀ jos Àitikaveri ei voi lÀhteÀ viihteelle, niin lapseton kaveri lÀhtisi Àidin ja lapsen kanssa vaikka uimaan tai kahvilaan jÀÀtelölle.

Vierailija
95/113 |
21.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

NÀinhÀn se on. Ja kun muutkin perheet joissa on lapsia pystyy ne asiat tekemÀÀn mitÀ nÀÀ, "ei ole helppoa kun on lapsia" ei pysty...

Vierailija
96/113 |
21.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vela voi hyvin vaikka lÀhteÀ leikkipuistoon kaverin ja sen lasten kanssa. Luulen, ettÀ se olisi mukava tapa viettÀÀ aikaa yhdessÀ. Vanhemmuus on usein aika yksinÀistÀ ja siksi noita katkeria kommentteja tulee.

Vierailija
97/113 |
21.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vanhemmuus ei tee ihmisestĂ€ aikuista. Se on aivan toinen prosessi. Aikuinen ihminen ei puhu ap:n kuvailemalla tavalla. 

Vierailija
98/113 |
21.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vela voi hyvin vaikka lÀhteÀ leikkipuistoon kaverin ja sen lasten kanssa. Luulen, ettÀ se olisi mukava tapa viettÀÀ aikaa yhdessÀ. Vanhemmuus on usein aika yksinÀistÀ ja siksi noita katkeria kommentteja tulee.

Niin, mukava tapa lapselliselle. 

Vierailija
99/113 |
21.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Sori aloittaja, nyt ei mennyt lÀpi. En minÀ kehtaisi vÀittÀÀ tietÀvÀni mitÀ on maatalon emÀnnÀn elÀmÀ, koska en ole sitÀ ikinÀ elÀnyt. Tietysti minulla siitÀ joku mielikuva on, mutta enhÀn minÀ oikeasti tiedÀ.

Vierailija
100/113 |
21.12.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MikÀ on tarkalleen se asia mitÀ vela ei tiedÀ vanhemmuudesta?

- ruoan laitto?

- kodin siivous

- raha-asiat?

- vastuussa oleminen?

- rakastaminen?

- opettaminen?

- vaatteiden ostaminen toiselle?

Kaikkia nÀitÀ voi oppia ja kokea myös ilman omien lapsien saamista.

ÄitinĂ€/isĂ€nĂ€ oleminen, sitĂ€ vela ei tiedĂ€ vanhemmuudesta. Se ei ole mikÀÀn konkreettisesti nimettĂ€vĂ€/listattava asia. En minĂ€kÀÀn sitĂ€ lapsettomana tiennyt, vasta lapsen saatua sen ymmĂ€rsi mistĂ€ olisi jÀÀnyt paitsi.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: viisi kahdeksan yhdeksÀn