"Helppoa sun sanoa kun sulla ei ole lapsia." đ€š
MitÀ tÀllaisella puheella oikein halutaan viestiÀ? Kuulostaa passiivis-aggressiiviselta, defenssit pÀÀllÀ?
Kummallista yrittÀÀ leimata lapsettomia/lapsivapaita ihmisiÀ, ettÀ he eivÀt muka tietÀisi lapsiperheiden arjesta. KyllÀ tietÀÀ.
Velat/lapsivapaat ovat juuri siksi veloja koska he tietÀvÀt mitÀ vanhemmuus on oikeasti.
Kommentit (113)
Lapsellisuutta ja tietÀmÀttömyyttÀ. MinÀkin olin nuorempana hyvÀ lasten kasvattaja. Tilanteita oli helppo analysoida jÀlkeenpÀin, ja pohtia, missÀ vanhemmat toimivat vÀÀrin ja mitÀ ei ainakaan itse koskaan tekisi. Nyt neljÀn aikuisen lapsen vanhempana voi sanoa olleeni hyvinkin tietÀmÀtön ja joutunut rikkomaan monet periaatteeni. Jokaisella on elÀmÀssÀ omat haasteensa: Jollakin lapset, toisella lapsettomuus, kolmannella jotakin muuta.
Lapseton tietÀÀ millaista olla vanhempi, kun ovat nÀhneet mitÀ se on?
Ok.
MinÀkin tiedÀn panemisesta kaiken, koska vuosikymmeniÀ olen katsonut kun toiset panee (pokea).
T. Insuliboy 48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ĂlĂ€ mölise. Se on ihan taivaan tosi, ettĂ€ on leegioittain asioita, joita lapsettomien on helppo sanoa just siksi, kun heillĂ€ ei ole lapsia.
Yksikin ystÀvÀni sai hyvÀn neuvon lapsettomalta ystÀvÀltÀÀn: kÀypÀ vaikka viikon ajan joka aamu ennen töihin menoa parin kilometrin lenkillÀ. Se buustaa kuulemma tavattoman upeasti ja on koko pÀivÀn sellainen ihanan reipas olo! Sen jÀlkeen et voi enÀÀ muuta kuin jatkaa sitÀ!
Joo, ja tÀÀ ystÀvÀni on kahden alle kouluikÀisen Àiti.
Toinen heitto, jonka itse sain lapsettomalta kaveriltani kerran : kyllÀhÀn tuon ikÀinen jo yksinkin pÀrjÀÀ muutaman pÀivÀn!
HÀn halusi siis minut seurakseen neljÀn pÀivÀn reissulle. Lapseni oli silloin 8-vuotias.
Joo, en kyllÀ ihan usko, ettÀ kaikki velat tietÀÀ, mitÀ vanhemmuus on ja mitÀ se vaatii.
MitÀ sinÀ sit
MitÀ? PitÀisikö minun siitÀ jotain "saada?"
Tietenkin tiedÀn, ettÀ ihmiset mölÀyttelee jos mitÀkin. Vastasin tuolle yhdelle, joka oli sitÀ mieltÀ, ettÀ velat tietÀÀ kyllÀ millaista vanhemmuus on.
No eihÀn selvÀstikÀÀn tiedÀ, jos tuollaisia mölÀyttelevÀt.
MikÀ on tarkalleen se asia mitÀ vela ei tiedÀ vanhemmuudesta?
- ruoan laitto?
- kodin siivous
- raha-asiat?
- vastuussa oleminen?
- rakastaminen?
- opettaminen?
- vaatteiden ostaminen toiselle?
Kaikkia nÀitÀ voi oppia ja kokea myös ilman omien lapsien saamista.
Vierailija kirjoitti:
"IhmeellistÀ vÀkeÀ kuitenkin, niin kokemuksen syvÀllÀ rintaÀÀnellÀ kasvatusmetodejaan kertova vela kuin marttyyri vanhempi."
Ei tarvitse olla hankkinut lapsia tajutakseen, ettÀ mitkÀ asiat ovat lapselle hyvÀksi ja mitkÀ asiat eivÀt ole. Ne tiedot opetetaan lÀhes jokaisessa lastenkasvatusoppaassa, joita voi lukea myös lapsettomat.
MitÀ lapset tarvitsevat kasvatukselta: rakkaus, tunneÀly, empatia, oikeudenmukaisuus, tasavertaisuus, luottamus, jne.
MitÀ lapset eivÀt tarvitse kasvatukselta: kaltoinkohtelu, öyhötys, velojen lyttÀÀminen, lapsenlapsien vaatiminen perinnön viemisen uhalla, ...
Ei tÀmÀ ole rakettitiedettÀ.
NiinpÀ..Ja vaikka velalla ei ole kokemusta vanhemmuudesta, hÀnellÀ on kokemusta lapsena olemisesta.. Kuten tietysti kaikilla on, mutta ehkÀ vanhemmuus tekee sen, ettÀ asioita alkaa enemmÀn katsoa sen vanhempi- identiteetin lÀpi ja unohtaa, miten lapsi asioita kokee.
Kun mun vanhempi lapsi oli ekaluokalla, niin kÀytiin yhdessÀ kouluterveydenhoitajan luona. Tuli sellainen olo, ettÀ hÀn oli sellainen kirjanoppinut, ettÀ kyllÀ minÀ tiedÀn paremmin kuin Àiti lastenkasvatuksesta, kun minÀ olen kÀynyt koulua. Seuraavana vuonna hÀn jÀi Àitiyslomalle ja palasi takaisin vasta muutaman vuoden pÀÀstÀ. MeillÀ oli nuoremman lapsen kanssa vÀhÀn isompiakin ongelmia, niin silloin tuntui, ettÀ hÀn aidosti ymmÀrtÀÀ, ettÀ elÀmÀ ei aina mene niin kuin kirjoissa sanotaan.
Vapaaehtoisesti lapsettomana tiedÀn kyllÀ tasan tarkkaan mistÀ "jÀÀn paitsi", ja tiedÀn mitÀ lapset vaatii vanhemman elÀmÀltÀ, jopa peremmin kuin ne tarkoituksella lapsia hankkivat, jotka valittavat ja uhriutuvat lapsettomille omista valinnoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun mun vanhempi lapsi oli ekaluokalla, niin kÀytiin yhdessÀ kouluterveydenhoitajan luona. Tuli sellainen olo, ettÀ hÀn oli sellainen kirjanoppinut, ettÀ kyllÀ minÀ tiedÀn paremmin kuin Àiti lastenkasvatuksesta, kun minÀ olen kÀynyt koulua. Seuraavana vuonna hÀn jÀi Àitiyslomalle ja palasi takaisin vasta muutaman vuoden pÀÀstÀ. MeillÀ oli nuoremman lapsen kanssa vÀhÀn isompiakin ongelmia, niin silloin tuntui, ettÀ hÀn aidosti ymmÀrtÀÀ, ettÀ elÀmÀ ei aina mene niin kuin kirjoissa sanotaan.
MistÀ sinÀ tiedÀt, mitÀ hÀn ajatteli sinusta? Saattoiko olla niin, ettÀ tulkitsit toisen sanatonta viestintÀÀ vÀÀrin?
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoisesti lapsettomana tiedÀn kyllÀ tasan tarkkaan mistÀ "jÀÀn paitsi", ja tiedÀn mitÀ lapset vaatii vanhemman elÀmÀltÀ, jopa peremmin kuin ne tarkoituksella lapsia hankkivat, jotka valittavat ja uhriutuvat lapsettomille omista valinnoistaan.
TÀmÀhÀn se
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ĂlĂ€ mölise. Se on ihan taivaan tosi, ettĂ€ on leegioittain asioita, joita lapsettomien on helppo sanoa just siksi, kun heillĂ€ ei ole lapsia.
Yksikin ystÀvÀni sai hyvÀn neuvon lapsettomalta ystÀvÀltÀÀn: kÀypÀ vaikka viikon ajan joka aamu ennen töihin menoa parin kilometrin lenkillÀ. Se buustaa kuulemma tavattoman upeasti ja on koko pÀivÀn sellainen ihanan reipas olo! Sen jÀlkeen et voi enÀÀ muuta kuin jatkaa sitÀ!
Toinen heitto, jonka itse sain lapsettomalta kaveriltani kerran : kyllÀhÀn tuon ikÀinen jo yksinkin pÀrjÀÀ muutaman pÀivÀn!
HÀn halusi siis minut seurakseen neljÀn pÀivÀn reissulle. Lapseni oli silloin 8-vuotias.
Joo, en kyllÀ ihan usko, ettÀ kaikki velat tietÀÀ, mitÀ vanhemmuus on ja mitÀ se vaatii.
Miksi lapset om
No olin yh ja ei, en ole eronnut. Olin jÀÀnyt leskeksi. (Nyt olen kyllÀ avioliitossa, mutta silloin olin lapseni kanssa kahdestaan.)
Ja siis tuo kaverini silloin kyllÀ tiesi tÀmÀn. VÀitÀn edelleen, ettÀ hÀn ei tajunnut asiaa tippaakaan. Sitten olisi kyllÀ tajunnut, jos hÀnellÀ olisi ollut omia lapsia.
HÀn saattoi myös ihan ajattelemattomasti soitella minulle keskellÀ yötÀ, kun oli kuulemma pakko saada puhua jonkun kanssa. Ei yhtÀÀn ajatellut, ettÀ lapseni joutui myös herÀÀmÀÀn nÀihin soittoihin. Silloin oli vielÀ lankapuhelimet ja niissÀ melkoisen herÀttÀvÀ pirinÀ-ÀÀni. Piti ollakin kun nukuimme makurissa ja puhelin oli eteisessÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vanhempi on oman lapsensa "asiantuntija"
Korjaus - jokainen vanhempi kuvittelee olevansa myös jotenkin elÀmÀn parempi asiantuntija. TÀmÀ argumentti ainakin toistuu lapsettomille varsin usein.
Vaikka totuus on se ettÀ enemmÀn sitÀ elÀmÀÀ nÀiltÀ lapsellisilta jÀÀ elÀmÀttÀ, koska ovat jumissa sen setin kanssa sen 18-20 vuotta (and beyond).
Höpöhöpö.
Lasten kanssa ei ole jumissa. Kaikkea voi tehdÀ ja lisÀksi saa vielÀ kaiken sen, mitÀ lapset tuo mukanaan elÀmÀÀn, eikÀ se aivan vÀhÀn olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa ei ole jumissa
--
Lapset eivÀt ole koskaan valvottaneet?
Lapset eivÀt ole koskaan maksaneet rahaa?
Lapset eivÀt ole koskaan sitoneet asumaan paikkakunnalla X?
Jne...?
Vierailija kirjoitti:
Juuri tÀmÀ. Lapsettomat tuntuvat luulevan, ettÀ lapsi pÀrjÀÀ yksi tuntitolkulla ja jopa yön, jos hÀn haluaa lÀhteÀ Àitikaverin kanssa johonkin viihtelle. Ei se lapsi pÀrjÀÀ. Moni alakoululainen tarvitsee vielÀ tosi paljon vanhempaa, joka antaa turvaa. Olisi kiva, ettÀ jos Àitikaveri ei voi lÀhteÀ viihteelle, niin lapseton kaveri lÀhtisi Àidin ja lapsen kanssa vaikka uimaan tai kahvilaan jÀÀtelölle.
NÀinhÀn se on. Ja kun muutkin perheet joissa on lapsia pystyy ne asiat tekemÀÀn mitÀ nÀÀ, "ei ole helppoa kun on lapsia" ei pysty...
Vela voi hyvin vaikka lÀhteÀ leikkipuistoon kaverin ja sen lasten kanssa. Luulen, ettÀ se olisi mukava tapa viettÀÀ aikaa yhdessÀ. Vanhemmuus on usein aika yksinÀistÀ ja siksi noita katkeria kommentteja tulee.
Vanhemmuus ei tee ihmisestÀ aikuista. Se on aivan toinen prosessi. Aikuinen ihminen ei puhu ap:n kuvailemalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vela voi hyvin vaikka lÀhteÀ leikkipuistoon kaverin ja sen lasten kanssa. Luulen, ettÀ se olisi mukava tapa viettÀÀ aikaa yhdessÀ. Vanhemmuus on usein aika yksinÀistÀ ja siksi noita katkeria kommentteja tulee.
Niin, mukava tapa lapselliselle.
Sori aloittaja, nyt ei mennyt lÀpi. En minÀ kehtaisi vÀittÀÀ tietÀvÀni mitÀ on maatalon emÀnnÀn elÀmÀ, koska en ole sitÀ ikinÀ elÀnyt. Tietysti minulla siitÀ joku mielikuva on, mutta enhÀn minÀ oikeasti tiedÀ.
Vierailija kirjoitti:
MikÀ on tarkalleen se asia mitÀ vela ei tiedÀ vanhemmuudesta?
- ruoan laitto?
- kodin siivous
- raha-asiat?
- vastuussa oleminen?
- rakastaminen?
- opettaminen?
- vaatteiden ostaminen toiselle?
Kaikkia nÀitÀ voi oppia ja kokea myös ilman omien lapsien saamista.
ĂitinĂ€/isĂ€nĂ€ oleminen, sitĂ€ vela ei tiedĂ€ vanhemmuudesta. Se ei ole mikÀÀn konkreettisesti nimettĂ€vĂ€/listattava asia. En minĂ€kÀÀn sitĂ€ lapsettomana tiennyt, vasta lapsen saatua sen ymmĂ€rsi mistĂ€ olisi jÀÀnyt paitsi.
"IhmeellistÀ vÀkeÀ kuitenkin, niin kokemuksen syvÀllÀ rintaÀÀnellÀ kasvatusmetodejaan kertova vela kuin marttyyri vanhempi."
Ei tarvitse olla hankkinut lapsia tajutakseen, ettÀ mitkÀ asiat ovat lapselle hyvÀksi ja mitkÀ asiat eivÀt ole. Ne tiedot opetetaan lÀhes jokaisessa lastenkasvatusoppaassa, joita voi lukea myös lapsettomat.
MitÀ lapset tarvitsevat kasvatukselta: rakkaus, tunneÀly, empatia, oikeudenmukaisuus, tasavertaisuus, luottamus, jne.
MitÀ lapset eivÀt tarvitse kasvatukselta: kaltoinkohtelu, öyhötys, velojen lyttÀÀminen, lapsenlapsien vaatiminen perinnön viemisen uhalla, ...
Ei tÀmÀ ole rakettitiedettÀ.