Pitääkö noissa koulun terveystarkastuksissa oikeasti riisuutua?
Monenlaista tietoa liikkuu paljonko noissa koulun terveystarkastuksissa pitää riisua? Mikähän se oikea totuus on?
Joskus ihmetyttää kun tätä aihetta näistä terveystarkastuksista käsitellään melkein jokaisella keskustelufoorumilla. Ehkä se on tämä aika vuodesta kun tarkastukset pyörivät niin keskusteluakin esiintyy.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Siellä piti riisua että vain pikkuhousut oli jalassa. Lekuri veti nekin housut alemmas kun "katsoi karvat??". Olin ne ajellu muistaakseni samana aamuna joten ei ollut karvaa. Ei sitten asiasta enempää mainittukaan. Outoa koko asia!?
Jaa pervo tapaus tais olla. Voihan sitä ihan kysyä että onko karvat kasvanu...
Ei. Siitä paljaasta nilkasta tutkitaan teini.
Kerron suuren salaisuuden. Koulun terveystarkastukseen ei ole pakko mennä.
Minä olen sitä mieltä että lapsen ei halutessaan tarvitse riisuutua jos ei halua
Ei siellä tehä mitään muuta kun pituus ja paino ja sit kysyy kaikkee ja annetaa HPV rokote ( se ei ainekaa mulla sattumut yhtään)
Moikka!
Meillä piti riisuutua kokonaan. Ja olla koko ajan ilman vaatteita. Oli epämiellyttävää, varsinkin kun oli mieslääkäri. Jäykkökouristusrokote annettiin peppuun ja piti näyttää alapää... sit piti näyttää kainalot ja se puristeli tissejä. Epämukavaa!
Mitä liikkuu ihmisen päässä, joka jaksaa kaivaa monta vuotta vanhan keskustelun kirjoittaakseen pikkutuhmia fantasioita lauantai-illan ratoksi?!
Siis saaks niist varmasti kieltäytyy? Ku jotkut sanoo et se on pakollist. Ite en tod aijonmennä mihinkää tulevaan terveys tarkastukseen. 5lk tarkastuski oli jo iha tarpeeks kuumottavaa. Olin sielki koko aja iha paniikis ja tärisin, ja se terkka vaa sano et suo vissiin jännittää aika paljo. No nii vähänkö.
Ja siis ku oon lukenu noit joittenki muitten terkka kokemuksii ni alkaa nii paljo ahdistaa pelkästään jo tollasist lukeminen. Tuntuu et en saa henkee ja pyörryttää. :((( -__- ;:c Et niinku jos ne on pakollisii ni teen itsarin -__- ;((://
Voi elämä se on yläaste! Ei sitä kirjoteta ylä-aste. Ala-aste kirjotetaan viivalla, koska siinä on kaks a:ta peräkkäin. Menkää kouluu
Koululääkärin tarkastuksiin kuuluu mm. murrosiän kehitysasteen arviointi Tannerin asteikolla, rintojen kehityksen, sukuelinten kehityksen sekä karvoituksen arvio on mahdotonta vaatteet päällä. Jos murrosikä alkaa liian aikaisin kyseessä on sairaus jota tulee tutkia ja hoitaa lastentaudeilla erikoissairaanhoidossa ja samoin jos murrosiän kehitys viivästyy liikaa niin kyseessä on sairaus jota kuuluisi tutkia ja hoitaa.
Tietysti jos lapsi ehdottomasti kieltäytyy tarkastuksesta niin asia kirjataan potilaskertomukseen eli maininta että potilas ei suostu tarkastukseen ja tällöin lääkärin vastuu lakkaa sen osalta vaikka sairaus myöhemmin todettaisiinkin ja tästä aiheutuisi potilaalle / lapselle pysyvää haittaa.
Samoin esim. selän tutkiminen ei onnistu kunnolla vaatteet päällä eikä sydämen ja keuhkojen kuuntelukaan onnistu ellei paitaa tarpeeksi riisuta. Vatsaa tutkittaessa pitää myös riittävästi riisua paitaa ja housuja. Kyllä vielä lukioikäisiltäkin sydän kuunnellaan paljaan vasemman rinnan päältä ja tässä voi tutkimusta olla tekemässä mieslääkärikin. Rintojen tutkiminenkin saattaa olla paikallaan lukion tarkastuksissa, ellei lääkäri luota tytön sanaan että osaa rinnat itse tutkia eikä ole niissä poikkeavaa havainnut. Jos niissä kuitenkin jotain kyhmyjä olisi eikä lääkäri ole itse tutkinut niitä niin ei siitä paljon lääkärin päätä silitellä jos sairaus jää toteamatta kun on vain luottanut potilaan omatoimiseen tunnusteluun.
Pittää pittää.
Lääkäri avaa suunsa ja sen jälkeen työnnät pippelin vain sissään.
Vierailija kirjoitti:
Pittää pittää.
Lääkäri avaa suunsa ja sen jälkeen työnnät pippelin vain sissään.
Mä kun luulin, että se on lääkäri joka pyytää potilasta avaamaan suunsa ja työntää sinne (tikun).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä piti riisua että vain pikkuhousut oli jalassa. Lekuri veti nekin housut alemmas kun "katsoi karvat??". Olin ne ajellu muistaakseni samana aamuna joten ei ollut karvaa. Ei sitten asiasta enempää mainittukaan. Outoa koko asia!?
Jaa pervo tapaus tais olla. Voihan sitä ihan kysyä että onko karvat kasvanu...
Voi kysyä, mutta asia kuuluu arvioida lääkärin toimesta eikä potilaan itsensä eikä potilas itse osanne sanoa onko karvaa normaalisti ikään nähden ja onko sukuelimet kypsyneet normaalisti, asiaa arvioidaan tannerin asteikolla. Tosin sukuelinten kypsymisen osalta arvio tehdään lähinnä pojille eli "katsotaan munat", samalla voidaan katsoa onko esinahka normaali. Tytöillä ei sen tarkemmin ulkosynnyttimiä katsella, vaan lähinnä siis karvoitus.
Tehdessäni koululääkärinä tarkastuksia lukion tokaluokkalaisille ollessani itse 27-vuotias oli minusta hieman jännittävää pelkästään tutkia oikein hyvännäköisen nuoren naisen silmiä, jos kasvot olivat kauniit ja silmät erityisen kauniit niin niiden tarkastelu oikein läheltä tuntui hämmentävälle puolin ja toisin selvästikin. Tuossa työssä kyllä huomasi että feromonit vaikuttavat alitajuisesti tai jopa tajuntaan saakka, osa tytöistä tuoksui jotenkin todella miellyttäville vaikkei mitään hajusteita olisi ollutkaan, huomasi tuoksusta että HLA-tyypit sopisivat hyvin yhteen jälkeläisten immunologista terveyttä ajatellen, tästä on tutkimuksia että feromonit vaikuttavat ihmistenkin pariutumiskäyttäytymiseen jossain määrin, joskaan ei toki paljoa, osa ihmisistä kokee joidenkin vastakkaisen sukupuolen edustajien tuoksun poikkeuksellisen miellyttäväksi. Eläimillä näiden merkitys on paljon suurempi.
Multa otettiin paino niin, että ei ollut edes boksereita koska mulla oli päällä pelkät farkut ja terveydenhoitaja pyysi ottamaan ne pois. Tuli ainakin todellinen paino :D munat oli helppo sit tarkistaa samalla, kun jo paljaana ja sitten puin vaatteet päälle ja katsottiin ihan perus jutut eli näkö, verenpaine ja sitten pistettiin joku rokutus minkä nimeä en enää muista. Sen jälkeen se viel kyseli kaikkee mun elämästä esim kaverisuhteista ja siitä onko mulla tyttöystävää ja siinä käytiin läpi myös kaikkee päihteistä ja niiden vaaroista ja lopuksi se antoi vielä mukaan jonkin yhteen nidotun paperikassi jossa oli kaikkee liittyen sukupuolieroihin, seksuaalisuuteen, päihteisiin ja murrosikään.
Heippa, mitäs siellä nelosluokan tarkastuksessa tehdään kaivellaanko siellä mitään alapäätä tai kosketaanko siellä rintoihin ja tisseihin ja katsotaanko siellä mitään muuta erikoista?😭
Etkö yhtään vanhempaa ketjua löytänyt? Olisit aloittanut mieluummin uuden.
Tämä on just suomalaisen koululaitoksen ja julkisen terveydenhuollon syöpä nro 1. Sivistysmaissa menet lääkärin vastaanotolle ja riisut just sen verran kuin huvittaa ja oman vanhemman läsnäollessa.
Laittaa peittävät alusvaatteet. Toppimallinen yläosa ja shortsimallinen alaosa. Vielä puoleen sääreen pitkät sukat.
Juuri näin. Itellä piti vain höpöttää terkkarille että onko menkst alkanu ja että miten saa nukuttua ja pälpälä. Pojilla tutkitaan sukuelimet ei sen kummempaa