Pitääkö noissa koulun terveystarkastuksissa oikeasti riisuutua?
Monenlaista tietoa liikkuu paljonko noissa koulun terveystarkastuksissa pitää riisua? Mikähän se oikea totuus on?
Joskus ihmetyttää kun tätä aihetta näistä terveystarkastuksista käsitellään melkein jokaisella keskustelufoorumilla. Ehkä se on tämä aika vuodesta kun tarkastukset pyörivät niin keskusteluakin esiintyy.
Kommentit (163)
kyllä se ryhti näkyy, vaikka ei ole alusvaatteisillaan. Jokaisella on oikeus kieltäytyä terveystarkastuksessa asioista, joita pitää hankalina tai epämiellyttävinä. Se tarkastus ei ole pakko vaan oikeus.
juuri kävin 5-luokan tarkastuksessa. Alushoususilleen pyysi riisuutumaan. En ymmärrä mitä ongelmaa joku tästäkin saa kehitettyä, kun kyseessä on lääkärin tekemä terveystarkastus. Outoja lapsia kasvatatte, jos heistä se on jotenkin kauheaa tai epämukavaa!
Tarkistukseen kuuluu kokeilla, ovatko kivekset laskeutuneet normaalisti.
- mutta liikuntatunnin jälkeen on pakko riisua kaikkien nähden ja mennä suihkuun?
lääkärintarkastukset. Piti olla odotushuoneessa kaikki luokan tytöt pelkissä pikkareissa( tämä oli luokka-asteilla 1-6 lk) ja siellä odotettiin, kunnes lääkäri kutsui sisään. En ymmärrä, miksi piti olla pelkissä pikkareissa ja miksi piti riisua jo odotushuoneessa! Nykyisin ollaan kait hienotunteisempia, onneksi.
Tyttäreni kävi lukion lääkärintarkastuksessa viime viikolla ja siellä oli pitänyt riisuutua alusvaatteille.
lääkärintarkastukset. Piti olla odotushuoneessa kaikki luokan tytöt pelkissä pikkareissa( tämä oli luokka-asteilla 1-6 lk) ja siellä odotettiin, kunnes lääkäri kutsui sisään. En ymmärrä, miksi piti olla pelkissä pikkareissa ja miksi piti riisua jo odotushuoneessa! Nykyisin ollaan kait hienotunteisempia, onneksi.
Tämä on täytynyt olla vuonna miekka ja kirves...
...että alusvaatteisilleen siellä aina piti heittää. Muistan vähän huonosti kun siitä on jo niin kauan aikaa.
ja kyllä, piti riisuutua alkkarisilleen. Tämä ei kuitenkaan ollut ongelma, asiasta puhuin lapsille jo ennen tarkastusta.
Paitakin pois ns.ryhtiä katsottaessa. Sitä ei nimittäin todellakaan tutkita vaatteet päällä.Ideana on löytää mahd skolioosit, joten tutkittavana on selkäranka ja sen asento, jalkojen mahd pituusero ym. asiat. Toki koko tarkastusaikaa ei olla vähissä vaatteissa,keskustelu, näön tarkastus ja sen sellaiset hoidetaan vaatteet päällä tietenkin.Niin ja tietenkin punnitaan alusvaatteissa; onhan näitä.Ei se ole yleensä ongelma kuin ehkä muslimeille ja he saavat riisua sen verran kuin haluavat.
Siellä piti riisua että vain pikkuhousut oli jalassa. Lekuri veti nekin housut alemmas kun "katsoi karvat??". Olin ne ajellu muistaakseni samana aamuna joten ei ollut karvaa. Ei sitten asiasta enempää mainittukaan. Outoa koko asia!?
Minä koin aina kouluaikojen tarkastuksissa hyvin kiusalliseksi sen, kun piti riisuutua. Istua lääkärin edessä vain pikkuhousut jalassa ei todellakaan ole kovin miellyttävää.
tai "piti", koska mitä siinä nyt niin kamalaa on. Kyllähän lääkärillä myöhemminkin elämässä pitää riisua, jos vaivan tutkiminen sitä edellyttää. Olisihan se nyt hirveetä jos lapsena olisi oppinut että se on jotenkin hirveän kamalan järkkyä ja vieläkin tuollaista nolostelisi. Minulla juuri esim. tutkittiin rintaa, eikä tullut mielen viereenkään, että lääkäreiden vastaanotolla riisuutuminen olisi outoa.
Ihme juttuja täällä.
Parempihan ne ryhdit sun muut on kunnolla kattoa tossa vaiheessa. Itelläkin havaittiin pieni jalkojen eripituisuus, ja todennäköisesti siitä asti käytetyillä pohjallisilla olen välttänyt selkäsärkyjä.
Paitakin pois ns.ryhtiä katsottaessa. Sitä ei nimittäin todellakaan tutkita vaatteet päällä.Ideana on löytää mahd skolioosit, joten tutkittavana on selkäranka ja sen asento, jalkojen mahd pituusero ym. asiat. Toki koko tarkastusaikaa ei olla vähissä vaatteissa,keskustelu, näön tarkastus ja sen sellaiset hoidetaan vaatteet päällä tietenkin.Niin ja tietenkin punnitaan alusvaatteissa; onhan näitä.Ei se ole yleensä ongelma kuin ehkä muslimeille ja he saavat riisua sen verran kuin haluavat.
siellä ketään pakoteta. Nykynuorissa on se ongelma, että he haluavat tietää tekemisen syyn, ja aika harva lääkäri tar terkkari vaivautuu selittämään, miksi mitäkin tehdään. Puhuva koululääkäri olisi aika metka juttu.
eli siis miksi yläasteen lääkärintarkastuksessa (mies)lääkäri paineli mun mahaa ja vielä aika kovakouraisesti? Tarkastuksen jälkeen kysyin kavereiltani, oliko heidän vatsojaan paineltu ja sanoivat että ei ja olivat kummissaan. Tää on vaan jotenkin jäänyt vaivaamaan!:D
Mutta joo, olen minäkin "joutunut" jokaisessa kouluterkkarin/-lääkärin tarkastuksessa riisumaan.
Nykynuorissa on se ongelma, että he haluavat tietää tekemisen syyn, ja aika harva lääkäri tar terkkari vaivautuu selittämään, miksi mitäkin tehdään. Puhuva koululääkäri olisi aika metka juttu.
Tässä se juju on. Nykyisin nuoret kyseenalaistavat monet asiat. Niin myös sen, miksi terveystarkastuksissa pitää riisuutua. Uskoisin että jos terkkari/lääkäri vaivautuu selittämään nuorelle, miksi mikäkin on perusteltua ja minkä vuoksi tarkastukset tehdään, niin tämäkään asia ei saa näin suuria sfäärejä.
eli siis miksi yläasteen lääkärintarkastuksessa (mies)lääkäri paineli mun mahaa ja vielä aika kovakouraisesti? Tarkastuksen jälkeen kysyin kavereiltani, oliko heidän vatsojaan paineltu ja sanoivat että ei ja olivat kummissaan. Tää on vaan jotenkin jäänyt vaivaamaan!:D
Vatsan painelulla tarkistetaan onko sisäelimet oikeilla kohdillaan ja tuntuuko niissä aristusta.
Mutta joo, olen minäkin "joutunut" jokaisessa kouluterkkarin/-lääkärin tarkastuksessa riisumaan.
Ala-asteella ja ylä-asteella vai?
mikä on ongelmana?
esim. selkää on vaikea tutkia vaatteet päällä