Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi muut laihtuvat ruokavaliomuutoksilla, mutta minä en?

Vierailija
04.12.2025 |

En kaipaa neuvoja, mitä pitäisi tehdä - vaan kysyn vertaistukea, onko jotain muuta selitystä kuin syö vähemmän ja liiku enemmän? Tiedän kyllä itsekin, että laihtuisin puolittamalla syömiseni.

Lehdissä on juttuja, kuinka joku alkaa laihtumaan vain vaihtamalla ruoka-aineita. Kaverini laihtuu vain vaihtamalla suklaat ja vanukkaat pähkinöihin. Siksi 1 vuosi sitten tein seuraavat muutokset muutenkin perusterveelliseen ruokavaliooni:

- lisäsi runsaasti kasviksia joka paikkaan, vaikka en niitä erikseen mainitse. Kasviksilla olen korvannut hiilareita.

- aamupalamyslin vaihdoin tuorepuuroon, jossa mm. Jugurttia, siemeniä ja omenaa ja mustikkaa. Joka aamu.

- vaihdoin ruisleivän kauraleipään ja hummukseen. Syön leipää 3-5 pv/ vko

- etätyöpäivien juusto-ruisleipälounaan vaihdoin kaurapuuroon ja mustikoihin. Sitä 3 krt/vko

- päivällinen sama kuin ennen, mutta hieman pienempi annos. Lautasmallin mukaan.

Olen 57 v ja viisikymppisten jälkeen nousi 7-8 kg ja bmi nyt 26-27. Siksi muutin ruokavaliotani. Minusta tosi outoa, ettei se näy missään. Onko teillä muille tullut oivalluksia ruoka-aineista?

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insuliiniresistenssi, kaurapuuro nostaa sokerit taivaisiin. Pitää pitää pitkiä taukoja syömisissä, jotta verensokeri pääsee joskus alaskin. Proteiinia pitäis saada. Lihaskuntotreenii. Kävely. Pätkäpaasto. Hormonikorvaushoitoa. Rautaakin. Mulla sama ongelma ku sulla ja noi oon löytäny. Nyt pitöis alkaa toteuttaa.

Hyvä lista.

Minä en ole ikinä syönyt iltaisin. Päivän viimeisen aterian syön klo 16-18 välissä. Hormonikorvaushoito on ollut 4 vuotta, nyt lopettelen.  Hb 150. Proteiinin määrää tarkkailen ja varmistan sen saannin. 

Mutta mistä tietää, onko insiluunireisistenssiä? Ikinä ei minulla ole ollut sokeriarvojen kanssa ongelmia.

ap

Siis missä kohtaa sulla on mitään proteiinia tuossa esimerkissä?

Otan riisiproteiinia, jos ruoassa ei ole proteiini. Otan 20 gr silloin, kun syön kaurapuuroa mustikoilla. Riippuu päivästä. 

ap

Vierailija
62/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska te syötte liikaa. Tuo selitys "laitoin proteiiniakin ruokaan" on todellisuudessa se että lisäsitte reilusti kaloreita jokaiseen ateriaan kun ette käytännössä mitään siitä poistaneet. Lisäksi hitosti näyttäisi aamupalassakin olevan sokeria. Kaiken ikäiset laihtuu kun syö oikein.

Mä allekirjoitan tämän aika pitkälle. Moni lisää kasviksia ja kuvittelee, että sillä laihtuu, mutta ei oikeasti puolita sitä ruoka-annosta minkä syö. Jos alkaa punnitsemaan ruokia, huomaa, että se määrä jonka voi syödä lihomatta on todella pieni.

Oon aina ollut laiha, mutta todellakin kun ikää tuli 50v alkoi painoa kertyä, vaikka liikuin ja treenasin enemmän, kuin koskaan ennen. Ruoka annokset ilmeisesti suureni huomaamatta. Jossain vaiheessa kyllästyin siihen  vatsakumpuun (olen 168cm pitkä,  painoin 52-54 kg. yli viisikymppisenä paino alkoi nousemaan ja oli kuusikymppiseksi 62kg ja siitä muutaman vuoden päästä 67kg.)

Syksyllä otin itseäni niskasta kiinni. Kaikki herkut ja turhat kalorit pois. Aloitin uimisen ja vesijumpan (jota olin kyllä aikaisemminkin harrastanut, mutta välillä ollut taukoa) ja lisäsin kävely/hölkkälenkkien pituuden 7 km, kun ne aikaisemmin oli ollut noin 4 km, tämä joka päivä.  Lähes puolitin ruoka-annokset ja paino on pudonnut noin 1,5 kg kuukausi.

Hitaasti siis, mutta varmasti. Nyt paino on 62 kg ja vielä nuo 2 kg pudotan.

Nuorena söi todella  vähän ja kun sitä miettii niin onhan se ruuan määrä vuosien varrella kasvanut. Kai sitä olisi nuoremakin lihonut, jos olisi syönyt yhtä paljon, kuin nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että puuro ei vaan sovi sulle, liikaa liian nopeita hiilareita, kokeile jättää kokonaan pois koko puuro ja vaihda se vaikka johonkin ihan erilaiseen ruokaan testimielessä. Siis vaikka mainitsemasi munakas joka puuron tilalle, tsekkaa ettei kalorit oo enemmän tai oikeastaan myöskään kovin paljon vähemmän, ja syö muuten kuten ennenkin, niin saat selville oliko ruoka-aineella merkitys.

Minulla oli raskausdiabetes ja huomasin, että puuro hujauttaa verensokerin pilviin, söin kyllä vain pelkän puuron mikä toki pahensi tilannetta... Mutta siihen kuitenkin loppui puuron syönti minulla pitkäksi aikaa.

Vierailija
64/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile syödä aamulla ja lounaalla runsaammin ja iltaa kohti vähentää ja esim klo 19 jälkeen ei enää mitään.

Illalla kannattaa nauttia rasvoja jotka imeytyvät hitaasti ja lisäävät proteiinisynteesin tuotantoa.

Hiilareita ei enää illalla eikä päivällisellä.

Tiedän mistä puhun sillä olen nuorempana opiskellut ravitsemusterapeutiksi sekä personal traineriksi.

Syön aamupainotyeisesti. En syö klo 16-18 jälkeen mitään. 

Hiilareita syön kyllä päivällisellä, jos on pastaa tms. Pastaa syön parina päivänä viikossa. 

ap

Vierailija
65/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pudotin painoani 5 v. sitten 20 kg muuttamalla ruokavalioni pysyvästi ravitsemussuositusten mukaiseksi ja syömällä päivän mittaa useammin ja pienempiä annoskokoja (aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala ja näiden aterioiden välissä pari välipalaa). Ennen en liikkunut juuri muuta kuin kävellen tai pyörällä n. 3 km työmatkan, mutta painoa pudottaessani aloin kävellä päivittäin yhteensä n. tunnin ajan reippaalla kävelyvauhdilla ja tämän määrän liikun edelleen ja olen pysynyt tavoitepainossani. Painonpudotuslaskurin (löytyy netistä) avulla laskin kuinka paljon sain syödä päivittäin jotta paino putoaisi haluamani määrän n. 2 kg/kk ja Finelin ruokapäiväkirjan avulla laskin syömäni ruuan kalorit kunnes opin arvioimaan ne silmämääräisestikin.

Vierailija
66/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisiproteiini lienee yksi huonommista proteiininlähteistä. Parhaat lähteet proteiinille tulee ihan kanasta, kalasta naudasta.

Ymmärrätkö AP mitä tarkoittaa ravinnerikas ruoka ja miten kehoa tulee ruokkia? Kuulostaa, että tämä on sinulla täysin hukassa. Siksi et varmasti laihdu.

Esim. kaurapuuro ei ravitse kehoa, mistä syystä tulee nälkä ja helposti ajautuu syömään enemmän kuin tarve.

Vierailija
67/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laihdutin nyt 40v. 20kg (josta paljon myös normaalipainossa, nyt bmi 21,3 165cm/58kg) sillä, että

Aloin syömään vähemmän. En ollut lihottanut itseäni herkuilla, vaan syömällä yksinkertaisesti liikaa. Jätin turhat leivät pois ja syön nyt leipää vain pari palaa per päivä. Otan pienemmän annoksen ruokaa ja paljon kasviksia (raakoja tai kypsiä) lautaselle. Otan myös protskujauhetta muutamana päivänä viikosta, jos tuntuu että on tullut ruuasta liian vähän. Myös pätkäpaastoan ja syön vain kolmesti päivässä. Pienen lounaan, hyvän päivällisen ja pienen iltapalan klo19.

Jos vietän jossain iltaa miehen tai ystävien kanssa, niin silloin toki syön vapaasti mihin aikaan tahansa ja mitä tahansa.

Lisäksi laihduttaessani aloin lihaskuntoilla 4-5kertaa viikossa. Olen saanut ihan näkyviä tuloksia ja olen parhaassa kunnossa sitten lasten syntymän. Huom, ei ole pakko käydä salilla. Nykyään löytyy todella hyvät kotitreenitkin ihan netistä ja niillä saa kyllä lihaksia näkymäänkin. Olen siitä elävä todiste.

Ikä on todella vaikuttanut siihen, että ei vaan voi syödä samoja määriä kuin nuorena. Tätä en ymmärtänyt ja lihoin salakavalasti pikkuhiljaa. Nyt käyn puntarilla päivittäin, ettei sitä enää tapahdu.

Vierailija
68/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että joku 27-vuotias personal trainer tulee selittämään tänne omia näkemyksiään. Olen itse hieman ap:ta nuorempi ja perehtynyt aika hyvin postmenopausaalisten naisten ravitsemukseen ja treeniin. Olet sinällään oikeassa, että lihaskuntoa pitää ehdottomasti tehdä, mutta ei liian rankasti, ei liian pitkään, eikä liian painavilla painoilla. Treenin jälkeen on hyvä pitää välipäivä, jolloin liikkuminen on hyvin kevyttä, esim. joogaa, pilatesta, kävelyä tms. Sama koskee toki myös aerobista treeniäkin eli siinäkin ei liian pitkää treeniä, eikä mitään rajua hiitiä, vaan low impactia..

Eli siellä taas joku boomeri kirjoittelee tietämättömyyttään ja sitten yrittää halventaa muut iän takia tietämättömiksi. Tiesin heti, ettet tiedä mistä puhut. 3 kertaa salilla ei voi olla mitenkään "liikaa treenamista". Liiallinen treenaaminen on

Boomerit ovat jo 70-vuotiaita. Etkö osaa lukea vai etko ymmärrä lukemaasi, kun kirjoitin, että olen hieman ap:ta nuorempi? Kolme kertaa viikossa salilla tai kotitreeninä puolisen tuntia kerrallaan kevyillä tai keskipainavilla painoilla on ok. Jos treenataan pidempään tai raskaammilla painoilla, niin on ehdottomasti pidettävä lepopäivä tämän treenin jälkeen, jotta kortisonitasot eivät nouse liian korkeiksi. Kevyet painotkin saavat aikaan tuloksia, ei toki mitään bodari-tyyppistä tulosta, mitä nämä parikymppiset personal trainerit tavoittelevat. Mutta ei sellaista enää tässä iässä tarvitakaan.

Olen siis 53-v nainen, pituus 170 cm, paino 60 kg. Pudotin yli 10 kiloa ja muutin elimistöni koostumusta eli rasva väheni ja lihasmassa lisääntyi kohtuudella. Ap voi päättää, kummalta meistä haluaa vinkkejä tilanteeseensa 🙂

Vierailija
69/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu haluatko laihtua vai kiinteytyä. Ruokavaliosi on päin helvettiä. Korjaa se ja lisää hyviä rasvoja aamulla, tarpeeksi proteiinia ja kasviksia. Älä vältä hiilareita. Katso vaan että kalorit pysyvät pienessä vajeessa. N. 500 kilokaloria miinuksella päivässä on terveellinen määrä. Lisäksi arkiliikkumista! Lisää sitä. Halutessa enemmänn lihasta, salille.

Syön aamulla jo hyviä rasvoja ja proteiinia, kun tuorepuurossani on chian siemeniä, pellavansiemeniä, mantelia, hampunsiemenrouhetta ja  auringonkukansiemeniä. 

ap

Vierailija
70/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että joku 27-vuotias personal trainer tulee selittämään tänne omia näkemyksiään. Olen itse hieman ap:ta nuorempi ja perehtynyt aika hyvin postmenopausaalisten naisten ravitsemukseen ja treeniin. Olet sinällään oikeassa, että lihaskuntoa pitää ehdottomasti tehdä, mutta ei liian rankasti, ei liian pitkään, eikä liian painavilla painoilla. Treenin jälkeen on hyvä pitää välipäivä, jolloin liikkuminen on hyvin kevyttä, esim. joogaa, pilatesta, kävelyä tms. Sama koskee toki myös aerobista treeniäkin eli siinäkin ei liian pitkää treeniä, eikä mitään rajua hiitiä, vaan low impactia..

Eli siellä taas joku boomeri kirjoittelee tietämättömyyttään ja sitten yrittää halventaa muut iän takia tietämättömiksi. Tiesin heti, ettet tiedä mistä puhut. 3 kertaa salilla ei voi olla mitenkään "liikaa treenamista". Liiallinen treenaaminen on

Tavallisen kuntoilija ei tarvi treenata 600 lihasta, ihan perusliikkeet riittää

Vierailija
71/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska te syötte liikaa. Tuo selitys "laitoin proteiiniakin ruokaan" on todellisuudessa se että lisäsitte reilusti kaloreita jokaiseen ateriaan kun ette käytännössä mitään siitä poistaneet. Lisäksi hitosti näyttäisi aamupalassakin olevan sokeria. Kaiken ikäiset laihtuu kun syö oikein.

Muuten, arvioiden mukaan vaihdevuodet ohittanut tarvitse proteiinia jopa 1,5 gr painokiloa kohti, ja tärkeää saada sitä joka aterialla. 

Missä kohtaa minun aamiaisessani on liikaa sokeria? Siinä puolikkaassa omenassa, jonka syön? Vai mustikoissa?Jugurtti on maustamatonta ab-jugurttia.

ap

Vaihdoit mm. vähähiilarisemman ruisleivän kauraleipään, ei ihme, että todnäk verensokerisi hyppelee edestakaisin. Kannattaa laskea päivän hiilarit ja katsoa, että päivän maksimit on alle 150. Sinun ruokavalinnoillasi kokonaismäärä voi kivuta helposti yli kahdensadan. Kaloreita ei tuossa systeemissä edes tarvitse laskea. Haudutettu kaurapuuro kannattaa unohtaa kokonaan, se yleensä nostaa nopeasti verensokerit taivaisiin ja noin reilun tunnin päästä romauttaa ne vielä nopeammin alas, tekee vuoristoratailmiön.

Vierailija
72/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että joku 27-vuotias personal trainer tulee selittämään tänne omia näkemyksiään. Olen itse hieman ap:ta nuorempi ja perehtynyt aika hyvin postmenopausaalisten naisten ravitsemukseen ja treeniin. Olet sinällään oikeassa, että lihaskuntoa pitää ehdottomasti tehdä, mutta ei liian rankasti, ei liian pitkään, eikä liian painavilla painoilla. Treenin jälkeen on hyvä pitää välipäivä, jolloin liikkuminen on hyvin kevyttä, esim. joogaa, pilatesta, kävelyä tms. Sama koskee toki myös aerobista treeniäkin eli siinäkin ei liian pitkää treeniä, eikä mitään rajua hiitiä, vaan low impactia.

Ei kai kukaan enää nykyään suosittele päivittäin voimaharjoittelua monta tuntia päivässä ellei käytä steroideja. Ei pysy proteiinisynteesi enää perässä. Myös sitä progressiota juuri haetaan eli ei liian isoilla painoilla, mutta niin, että nostettavat painot kasvavat tasaisesti kehityksen myötä.

Vierailija
73/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin geenit vaikuttavat jonkun verran eri ravintoaineiden hyväksikäyttöön mutta yleisin virhe on määritellä kalorikulutus vaakalukemalla,se ei kerro kehon todellista rasvaprosenttia eli todellista energiankulutusta.

Vierailija
74/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile syödä aamulla ja lounaalla runsaammin ja iltaa kohti vähentää ja esim klo 19 jälkeen ei enää mitään.

Illalla kannattaa nauttia rasvoja jotka imeytyvät hitaasti ja lisäävät proteiinisynteesin tuotantoa.

Hiilareita ei enää illalla eikä päivällisellä.

Tiedän mistä puhun sillä olen nuorempana opiskellut ravitsemusterapeutiksi sekä personal traineriksi.

Samat neuvot ei toimi kaikille. Ja jotkut opettaa ihan päinvastaista. Jos pakko syödä aamulla, niin proteiinipitoista, joka pitää nälkää paremmin. Illalla, varsinkin urheilevalle ihmiselle ne hiilarit on hyvästä, auttaa uneen ja palautumiseen.

Mistä ihmeestä käsitys, ettei tietyn kellonajan jälkeen saa syödä mitään ja illalla pelkkää rasvaa? 😳

Monet meistä on luonnostaan iltapainotteisia syöjiä ja mäkin vedän joskus aamupalan ja ensimmäisen ruuan 16-22 välillä. Urheilen ja herään aikaisin ja hoikkana pysynyt näin. Tosin syön aiemmin jos on nälkä.

Kun yritin syödä jotain aamupuuroa, kun sitä niin terveelliseksi sanottiin ja tuputettiin, niin olin paljon pulleampi ja turvonnut.

Mä en ainakaan sais unta nälkäisenä.

Vierailija
75/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Boomerit ovat jo 70-vuotiaita. Etkö osaa lukea vai etko ymmärrä lukemaasi, kun kirjoitin, että olen hieman ap:ta nuorempi? Kolme kertaa viikossa salilla tai kotitreeninä puolisen tuntia kerrallaan kevyillä tai keskipainavilla painoilla on ok. Jos treenataan pidempään tai raskaammilla painoilla, niin on ehdottomasti pidettävä lepopäivä tämän treenin jälkeen, jotta kortisonitasot eivät nouse liian korkeiksi. Kevyet painotkin saavat aikaan tuloksia, ei toki mitään bodari-tyyppistä tulosta, mitä nämä parikymppiset personal trainerit tavoittelevat. Mutta ei sellaista enää tässä iässä tarvitakaan.

Olen siis 53-v nainen, pituus 170 cm, paino 60 kg. Pudotin yli 10 kiloa ja muutin elimistöni koostumusta eli rasva väheni ja lihasmassa lisääntyi kohtuudella. Ap voi päättää, kummalta meistä haluaa vinkkejä tilanteeseensa 🙂

Boomeri ei ole pelkästän iältään, vaan mieleltään. Boomeri on käyttäytymistapa myös, jolla halvennetaan muita, koska he ovat "nuorempia".

Jos sinun on heti tarve halventaa muita ollaksesi itse oikeassa, niin en ainakaan itse suosittele kuuntelemaan sellaista ihmistä. Ja kannattaa AP muistaa, että täällä voi kuka tahansa sanoa laihduttaneensa vaikka millaisella tavalla, koska vauvapalstalla voi kuka tahansa valehdella.

Tuo, että sanot kevyiden painojen olevan ok yhä tarkoittaa sitä, ettet tiedä mistä puhut ja mitä ylipäätänsä lihastreeni on. Kevyet painot eivät tee lihaksille oikeastaan mitään, eivätkä lisää niiden massaa, mitä nimenomaan tarvitaan vanhetessa (koska vanheminen aloittaa lihasten surkastuttamisen).

Ja puhuin jo aiemmin, ettei naiset edes kykene missään iässä saamaan bodarikehoa paitsi, jos tekevät todella tarkkaa ja aktiivista treeniä, jotain mitä täällä ei edes ole ehdotettu (jälleen näyttää tietämättömyydestäsi btw)

Lisätään tähän vielä, ettemme ole iältämme kaukana toisistamme, niin voit lopettaa tuon toisten iän vähättelyn.

Vierailija
76/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu haluatko laihtua vai kiinteytyä. Ruokavaliosi on päin helvettiä. Korjaa se ja lisää hyviä rasvoja aamulla, tarpeeksi proteiinia ja kasviksia. Älä vältä hiilareita. Katso vaan että kalorit pysyvät pienessä vajeessa. N. 500 kilokaloria miinuksella päivässä on terveellinen määrä. Lisäksi arkiliikkumista! Lisää sitä. Halutessa enemmänn lihasta, salille.

Syön aamulla jo hyviä rasvoja ja proteiinia, kun tuorepuurossani on chian siemeniä, pellavansiemeniä, mantelia, hampunsiemenrouhetta ja  auringonkukansiemeniä. 

ap

Tässä on nyt aika paljon rasvanlähteitä, vaikkakin ne ovat hyviä. Voisitko ajatella, että tekisit chiasta, maustamattomasta jogurtista ja maidosta chia-tuorepuuron? Siihen mukaan marjoja. Verensokerin kannalta paljon parempi vaihtoehto ja tuossa olisi myös enemmän proteiinia.

N53

Vierailija
77/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää nuoret jantterit ei vaan osaa ottaa huomioon ihmisten tavoitteita, ja ikää. Ne ei oikei tajua muuta kuntosalia, kuin bodaus tai voimailu. Eivät käsitä , että kaikkea ei mitata lihasten kasvulla, tai voiman määrällä. 

Vierailija
78/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää syödä vähemmän kuin kulutat. Lisäksi proteiinia pitäisi syödä ainakin gramma per kilo. Kuntosaliharjoittelu ja kävely kiinteyttävät mutta et kuihdu. Simple as that. Ellet kärsi jostain sairaudesta.

Mistä sen kulutuksensa saa satavarmasti selville? Onko kehitetty mittari? Kilpirauhasen vajaatoiminnassa se voi olla 1000 kcal päivässä. Siitä jos vielä vähennät olet taatusti nopeasti sairaalassa.

Vierailija
79/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta

Vierailija
80/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laihdutin nyt 40v. 20kg (josta paljon myös normaalipainossa, nyt bmi 21,3 165cm/58kg) sillä, että

Aloin syömään vähemmän. En ollut lihottanut itseäni herkuilla, vaan syömällä yksinkertaisesti liikaa. Jätin turhat leivät pois ja syön nyt leipää vain pari palaa per päivä. Otan pienemmän annoksen ruokaa ja paljon kasviksia (raakoja tai kypsiä) lautaselle. Otan myös protskujauhetta muutamana päivänä viikosta, jos tuntuu että on tullut ruuasta liian vähän. Myös pätkäpaastoan ja syön vain kolmesti päivässä. Pienen lounaan, hyvän päivällisen ja pienen iltapalan klo19.

Jos vietän jossain iltaa miehen tai ystävien kanssa, niin silloin toki syön vapaasti mihin aikaan tahansa ja mitä tahansa.

Lisäksi laihduttaessani aloin lihaskuntoilla 4-5kertaa viikossa. Olen saanut ihan näkyviä tuloksia ja olen parhaassa kunnossa sitten lasten syntymän. Huom, ei ole pakko käydä salilla. Nykyään löytyy todella hyvät kotitreen

Ja lisään, että en varsinaisesti vaihtanut ruokavaliossani mitään. En syö esim.vhh, vaan syön kaikkea. Syön vaan vähemmän esim.pastaa eli otan sitä lautaselle vähemmän. Syön vähemmän leipää. Syön vähemmän/harvemmin noutoruokaa tai herkkuja. Sallin itselleni kaiken, mutta järkevissä määrissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä