Miksi muut laihtuvat ruokavaliomuutoksilla, mutta minä en?
En kaipaa neuvoja, mitä pitäisi tehdä - vaan kysyn vertaistukea, onko jotain muuta selitystä kuin syö vähemmän ja liiku enemmän? Tiedän kyllä itsekin, että laihtuisin puolittamalla syömiseni.
Lehdissä on juttuja, kuinka joku alkaa laihtumaan vain vaihtamalla ruoka-aineita. Kaverini laihtuu vain vaihtamalla suklaat ja vanukkaat pähkinöihin. Siksi 1 vuosi sitten tein seuraavat muutokset muutenkin perusterveelliseen ruokavaliooni:
- lisäsi runsaasti kasviksia joka paikkaan, vaikka en niitä erikseen mainitse. Kasviksilla olen korvannut hiilareita.
- aamupalamyslin vaihdoin tuorepuuroon, jossa mm. Jugurttia, siemeniä ja omenaa ja mustikkaa. Joka aamu.
- vaihdoin ruisleivän kauraleipään ja hummukseen. Syön leipää 3-5 pv/ vko
- etätyöpäivien juusto-ruisleipälounaan vaihdoin kaurapuuroon ja mustikoihin. Sitä 3 krt/vko
- päivällinen sama kuin ennen, mutta hieman pienempi annos. Lautasmallin mukaan.
Olen 57 v ja viisikymppisten jälkeen nousi 7-8 kg ja bmi nyt 26-27. Siksi muutin ruokavaliotani. Minusta tosi outoa, ettei se näy missään. Onko teillä muille tullut oivalluksia ruoka-aineista?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
No miks ruisleipä vaihdettu pois, ei ihme jossei laihdu, valkoiset viljat kokonaan pois. Kaurapuuroa voi välillä syödä illalla.
No siksi, koska lihoin ruisleipää syömällä. Tai siis lihoin silloin, kun söin ruisleipää. Päätin kokeilla asiat toisin päin.
Syön pastaa silloin tällöin, mutta en muuten valkoista viljaa.
En syö illalla mitään.
ap
Ihan ensimmäiseksi kauppaan ostamaan keittiövaaka, ja samalla kauppareissulla opettelette että kaikki leipä jää sinne hyllyyn. Kotona sitten kokkaatte niin että joka ikinen raaka-aine menee sinne annoksiin sen vaa'an kautta. Luultavasti yllätytte kun ootte tähän asti syönyt lihavan rekkamiehen annoksia "pieninä annoksina"
Ei toi BMI ole paha, mutta kyllä kai sitä voisi vähän muokata. Oletko laskenut syömäsi kalorimäärän kuinkakin tarkasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska te syötte liikaa. Tuo selitys "laitoin proteiiniakin ruokaan" on todellisuudessa se että lisäsitte reilusti kaloreita jokaiseen ateriaan kun ette käytännössä mitään siitä poistaneet. Lisäksi hitosti näyttäisi aamupalassakin olevan sokeria. Kaiken ikäiset laihtuu kun syö oikein.
Muuten, arvioiden mukaan vaihdevuodet ohittanut tarvitse proteiinia jopa 1,5 gr painokiloa kohti, ja tärkeää saada sitä joka aterialla.
Missä kohtaa minun aamiaisessani on liikaa sokeria? Siinä puolikkaassa omenassa, jonka syön? Vai mustikoissa?Jugurtti on maustamatonta ab-jugurttia.
ap
Ei tarvitse hermostua, mutta sulla ei näy proteiinia oikein missään. Ja onhan ne hedelmät ja marjatkin sokeria, vaikka niistä vitamiineja saakin.
Onko sulla nälkä heti aamusta ja kuinka pian aamiaisen jälkeen?
Oikea ruoka pitää nälkääkin paremmin niin ei ole tarve syödä pitkin päivää.
Jos joku laihtuu vaihtamalla suklaat pähkinöihin, niin se johtuu siitä,että sokeri putoaa pois ja tilalle tulee proteiinia ja rasvaa.
Hiilareita syömällä ne veren sokeritkin heittelee.
Ootko koittanut vaikka munakasta kasviksilla? Jos on pakko syödä puuroa niin laita nyt edes rasvaa ja raejuustoa tai vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun pitäisi noista bmi oikeastaan pudottakaan painoa? Hyvin lähellä 25.
Kahdesta syystä: en mahdu vanhoihin vaatteisiin. Toisekseen se painon nousu oli 50+ niin käsittämätöntä, että aloin pelkämään, että sama meno jatkuu, ellen tee jotain.
ap
No ei se nyt nouse kun olet tehnyt muutoksia. Anna olla tuossa niin hyvä on. Ja osta uusia vaatteita jollet mahdu vanhoihin. Ei yli viiskybänen ole mikään kaksikymppinen. Eli jatkat terveellisellä ruokavaliolla jotta paino pysyy tuossa eli et laihdu etkä liho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska te syötte liikaa. Tuo selitys "laitoin proteiiniakin ruokaan" on todellisuudessa se että lisäsitte reilusti kaloreita jokaiseen ateriaan kun ette käytännössä mitään siitä poistaneet. Lisäksi hitosti näyttäisi aamupalassakin olevan sokeria. Kaiken ikäiset laihtuu kun syö oikein.
Muuten, arvioiden mukaan vaihdevuodet ohittanut tarvitse proteiinia jopa 1,5 gr painokiloa kohti, ja tärkeää saada sitä joka aterialla.
Missä kohtaa minun aamiaisessani on liikaa sokeria? Siinä puolikkaassa omenassa, jonka syön? Vai mustikoissa?Jugurtti on maustamatonta ab-jugurttia.
ap
Puurossa!!! Mun verensokerimittari näytti aina hurjia lukemia puuron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu täällä. Insuliiniresistenssi varmaan mulla taustalla. Paino kertyy keskivartalolle, rasvaprosentini on 35. Salilla treenaan kolmesti viikossa painoilla ja kerran hyrox. Pätkäpaasto 16 h (joskus enemmän). Hiilareita vähennetty. Maha vaan on ja pysyy.
Muista, että se maha on se viimeinen paikka mistä se rasva lähtee, mutta kyllä se lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni toimivin juttu on ollut pätkäpaasto. Loppui verensokerin sahaaminen ja siitä johtuva hillitön nälkä, jolloin pystyin oikeasti myös miettimään syömiset kunnolla. Aamupalan pois jättäminen erityisesti oli tärkeä juttu mulle, aiemmin aamupala lähes poikkeuksetta "piti aineenvaihdunnan kunnossa" eli koko päivän jatkuva nälkä oli taattu.
Minulla tällainen aamupalaton ja iltapalaton syöminen on tosin jokseenkin luonnollista, nuorena söin luonnostaan just noin ja voin hyvin, myöhemmin opettelin syömään aamupalan ja sain ihanan 20kg lisäpainon vuosiksi...
Itse huomasin sen, että jos en syö aamulla mitään, niin energia ei riitä koko päivälle ja esimerkiksi treeneihin.
Mutta aamupala ei saa olla tyyliin kahvi + leipä tai kahvi+ kaurapuuro tai kahvi+ mysli/muro. Vaan pitää syödä paljon proteiinipitosta ja ravinneruokaa. Esim. munakas pinaatilla ja paprikalla sekä vähintään puoli litraa puhdasta vettä, ennen kuin juodaan se kahvi. Tai voi syödä ihan kanaa ja kaalisalaattia. Tärkeää on, että on paljon proteiinia ja sitten ravitsevia kasveja. Kehon nesteyttäminen on yhtä tärkeää kuin sen ruokkiminen ja kahvi tekee vastakohdan nesteyttämiseen
Sen verran voin antaa vertaistukea, että en mäkään millään ruokavaliomuutoksilla koskaan laihtunut. Siis että vaihdoin tuotteen A tuotteeseen B ja tuotteen C tuotteeseen D sekä jättämällä tuotteen E kokonaan pois. Yritin kyllä montakin kertaa. Aloin laihtua vasta sitten, kun aloin syömään määrällisesti vähemmän. Vuosi sitten syyskuussa päätin alkaa syödä vain sen verran, mitä aikanaan tavoitepainossani voin syödä lihomatta ja laihtumatta. Syön siis ihan kaikkea samaa kuin ennenkin, mutta vain paljon pienempiä määriä. Painoni tippui keskimäärin kilon kuukaudessa ja olen jo normaalipainoinen. Vielä muutama kilo pois ja olen tavoitepainossani. Ja kun olen tavoitepainossani, syön edelleen tällä samalla tavalla enkä enää laihdu, mutta en myöskään liho.
Et kaipaa neuvoja vaan vertaistukea? Siis mihin? 🤔 Että paino ei lähde kun syö vaan hiilaria monta kertaa päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Muista, että se proteiinin saanti lasketaan sen tavoitellun painon mukaan. Eli jos tavoitteena on vaikka 10 kilon painon pudotus niin sitä 10 kiloa ei lasketa mukaan tuohon 1,5 grammaa painokiloa kohden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
ap
Ei tarvitse hermostua, mutta sulla ei näy proteiinia oikein missään. Ja onhan ne hedelmät ja marjatkin sokeria, vaikka niistä vitamiineja saakin.
Onko sulla nälkä heti aamust
Olen eri, mutta pitää taas muistuttaa, että hedelmistä ja marjoist saatu sokeri ei ole pahaa sokeria, ja keho kykenee sitä sietämään huomattavasti paremmin (sekä hyödyntämään) kuin valkoista sokeria ja muita lisättyjä sokeria.
Hedelmissä ja marjoissa ei siis mitään vikaa ole, ja ne luetellaan muutenkin ravinnerikkaisiin ruokiin, joita pitää syödä
Vierailija kirjoitti:
Ruokien muuttaminen toisiin ei auta, jos siitä ei seuraa energiavajetta. Nyt sitä ei ole ollut tarpeeksi.
Joku alapeukutti. Jos ei ole vuodessa laihtunut, energiavajetta ei ole ollut tarpeeksi. Tämä on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Se idea niiden ruoka-ainesten vaihtamisessa toisiin on vaihtaa ainekset sellaisiin, että nälkä pysyy poissa pidempään tai ainekset vaihtuvat kaloreilta tosi kevyisiin (kuten kurkku tai kesäkurpitsa, mistä valtaosa on vettä). Se on karu totuus, että kaloreista se on kiinni. Jos ei mieti kaloreita, ei ole mitään väliä vaihtaako hiilarit proteiiniin.
Toinen tärkeä juttu on kärsivällisyys. Ne kilot eivät ole tulleet kahdessa kuukaudessa, niin eivät ne siinä ajassa näkyvästi tipukaan. Itsellä tuntui, että sain puoli vuotta "vahtia syömisiäni" ennen kuin tulokset alkoivat tuntua ja näkyä esimerkiksi vaatteissa. Vaatii itsepäisyyttä.
Olen ollut vuoden kärsivällinen. Nyt mietin, että lopetan tämän kaiken. En jaksa vääntää sitä tuorepuuroa, jos siitä ei ole mitään hyötyä.
Sitä tässä ihmettelenkin, että aina sanotaan, että kalori ja kalori ei ole sama asia. Sillä on merkitystä, mistä sen kalorin saa. Kaverini laihtuu vain sillä, vaikka syö aivan älyttömiä määriä, syö aamuisin kaurapuutoa, johon laittaa 4 dl kaurahiutaleita ja kaksi kourallista pähkinöitä - kaloreita kauheasti, mutta laihtuu. Ja hän uskoo siihen, että voi syödä paljon, kun syö oikeita asioita.
ap
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää syödä vähemmän kuin kulutat. Lisäksi proteiinia pitäisi syödä ainakin gramma per kilo. Kuntosaliharjoittelu ja kävely kiinteyttävät mutta et kuihdu. Simple as that. Ellet kärsi jostain sairaudesta.
Kunpa se olisikin noin yksinkertaista. Mun koomakulutus on n 1270kcal, liikun paljon (sen min 10 000 askelta päivässä) ja teen fyysistä työtä suunnilleen 8kk vuodessa. Treenaan kerran pari viikossa. Olen vahva ja lihaksikas
SILTI, laihtumiseen vaaditaan alle 1200kcal
Todennäköisesti treenaat liian kovaa. Tuon ikäisellä se aiheuttaa ylimääräistä stressiä elimistölle eli kortisonin erittymistä, joka taas johtaa rasvan kertymiseen vyötärölle ja painon nousua. Kokeile kevyempää treeniä.
Ne ei ainakaan tuo ruislevän vaihto kauraan laihduta
Syöt määrällisesti liikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miks ruisleipä vaihdettu pois, ei ihme jossei laihdu, valkoiset viljat kokonaan pois. Kaurapuuroa voi välillä syödä illalla.
No siksi, koska lihoin ruisleipää syömällä. Tai siis lihoin silloin, kun söin ruisleipää. Päätin kokeilla asiat toisin päin.
Syön pastaa silloin tällöin, mutta en muuten valkoista viljaa.
En syö illalla mitään.
ap
Et varmana liho, sen enempää mitä kauraleivällä, levitettä ei kannata jättää kokonaan pois hyvien rasvojen takia, mutta muuten pitää katsoa mitä sen leivän päälle laittaa, 4 leipää esim. voi hyvin syödä päivässä. Ilallakin kannattais syödä jotain kevyttä ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Muista, että se proteiinin saanti lasketaan sen tavoitellun painon mukaan. Eli jos tavoitteena on vaikka 10 kilon painon pudotus niin sitä 10 kiloa ei lasketa mukaan tuohon 1,5 grammaa painokiloa kohden.
Riippuu haluaako olla laihaläski. Laura Try syö 150g päivässä proteiinia.
Se idea niiden ruoka-ainesten vaihtamisessa toisiin on vaihtaa ainekset sellaisiin, että nälkä pysyy poissa pidempään tai ainekset vaihtuvat kaloreilta tosi kevyisiin (kuten kurkku tai kesäkurpitsa, mistä valtaosa on vettä). Se on karu totuus, että kaloreista se on kiinni. Jos ei mieti kaloreita, ei ole mitään väliä vaihtaako hiilarit proteiiniin.
Toinen tärkeä juttu on kärsivällisyys. Ne kilot eivät ole tulleet kahdessa kuukaudessa, niin eivät ne siinä ajassa näkyvästi tipukaan. Itsellä tuntui, että sain puoli vuotta "vahtia syömisiäni" ennen kuin tulokset alkoivat tuntua ja näkyä esimerkiksi vaatteissa. Vaatii itsepäisyyttä.