Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi muut laihtuvat ruokavaliomuutoksilla, mutta minä en?

Vierailija
04.12.2025 |

En kaipaa neuvoja, mitä pitäisi tehdä - vaan kysyn vertaistukea, onko jotain muuta selitystä kuin syö vähemmän ja liiku enemmän? Tiedän kyllä itsekin, että laihtuisin puolittamalla syömiseni.

Lehdissä on juttuja, kuinka joku alkaa laihtumaan vain vaihtamalla ruoka-aineita. Kaverini laihtuu vain vaihtamalla suklaat ja vanukkaat pähkinöihin. Siksi 1 vuosi sitten tein seuraavat muutokset muutenkin perusterveelliseen ruokavaliooni:

- lisäsi runsaasti kasviksia joka paikkaan, vaikka en niitä erikseen mainitse. Kasviksilla olen korvannut hiilareita.

- aamupalamyslin vaihdoin tuorepuuroon, jossa mm. Jugurttia, siemeniä ja omenaa ja mustikkaa. Joka aamu.

- vaihdoin ruisleivän kauraleipään ja hummukseen. Syön leipää 3-5 pv/ vko

- etätyöpäivien juusto-ruisleipälounaan vaihdoin kaurapuuroon ja mustikoihin. Sitä 3 krt/vko

- päivällinen sama kuin ennen, mutta hieman pienempi annos. Lautasmallin mukaan.

Olen 57 v ja viisikymppisten jälkeen nousi 7-8 kg ja bmi nyt 26-27. Siksi muutin ruokavaliotani. Minusta tosi outoa, ettei se näy missään. Onko teillä muille tullut oivalluksia ruoka-aineista?

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti treenaat liian kovaa. Tuon ikäisellä se aiheuttaa ylimääräistä stressiä elimistölle eli kortisonin erittymistä, joka taas johtaa rasvan kertymiseen vyötärölle ja painon nousua. Kokeile kevyempää treeniä.

Miksi ihmiset, jotka eivät tiedä aiheesta mitään tulevat selittämään tänne ihan väärää tietoa?

Lihastreeniä tulee nimenomaan lisätä mitä vanhemmaksi tulee, jos siis tahtoo säilyttää hyvän kunnon vanhempana.

Vierailija
42/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insuliiniresistenssi, kaurapuuro nostaa sokerit taivaisiin. Pitää pitää pitkiä taukoja syömisissä, jotta verensokeri pääsee joskus alaskin. Proteiinia pitäis saada. Lihaskuntotreenii. Kävely. Pätkäpaasto. Hormonikorvaushoitoa. Rautaakin. Mulla sama ongelma ku sulla ja noi oon löytäny. Nyt pitöis alkaa toteuttaa.

Hyvä lista.

Minä en ole ikinä syönyt iltaisin. Päivän viimeisen aterian syön klo 16-18 välissä. Hormonikorvaushoito on ollut 4 vuotta, nyt lopettelen.  Hb 150. Proteiinin määrää tarkkailen ja varmistan sen saannin. 

Mutta mistä tietää, onko insiluunireisistenssiä? Ikinä ei minulla ole ollut sokeriarvojen kanssa ongelmia.

ap

Mulla todettiin insuliiniresistenssi terveysaseman sokerinrasitustestissä. Miksi lopetat hormonikorvaushoidon? Estrogeeni auttaa sokereitaki pysyy paremmin kurissa ja elimistö tarvii estrogeeniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska te syötte liikaa. Tuo selitys "laitoin proteiiniakin ruokaan" on todellisuudessa se että lisäsitte reilusti kaloreita jokaiseen ateriaan kun ette käytännössä mitään siitä poistaneet. Lisäksi hitosti näyttäisi aamupalassakin olevan sokeria. Kaiken ikäiset laihtuu kun syö oikein.

Omalla kohdallani ei pidä paikkansa. Aloin lisäämään aamupuurooni proteiinijauhetta ja vaidoin mansikkahillonokareen pois, jota aiemmin käytin. 

Tässä vain yksi esimerkki. En jaksa enemmän kertoa koska vaikuttaa ettei tällaiselle kommentoijalle mene mikään läpi, niin vahvat omat oletukset. 

Eli erotus kaloreissa sen hillonokareen ja proteiinijauheen välissä oli mikä?

Se itse aamupuuro vois olla parempi selitys jos ei paino ala laskemaan..

Mutta eihän tällaiselle mikään mene läpi, niin vahvat omat oletukset.

Vierailija
44/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna korvaisin puuron munakkaalla ja kasviksilla

Vierailija
45/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insuliiniresistenssi, kaurapuuro nostaa sokerit taivaisiin. Pitää pitää pitkiä taukoja syömisissä, jotta verensokeri pääsee joskus alaskin. Proteiinia pitäis saada. Lihaskuntotreenii. Kävely. Pätkäpaasto. Hormonikorvaushoitoa. Rautaakin. Mulla sama ongelma ku sulla ja noi oon löytäny. Nyt pitöis alkaa toteuttaa.

Hyvä lista.

Minä en ole ikinä syönyt iltaisin. Päivän viimeisen aterian syön klo 16-18 välissä. Hormonikorvaushoito on ollut 4 vuotta, nyt lopettelen.  Hb 150. Proteiinin määrää tarkkailen ja varmistan sen saannin. 

Mutta mistä tietää, onko insiluunireisistenssiä? Ikinä ei minulla ole ollut sokeriarvojen kanssa ongelmia.

ap

Mulla todettiin insuliiniresistenssi terveysaseman sokerinrasitustestissä. Miksi lopetat hormonikorvaushoidon? Estrogeen

Saako viitteen tälle estrogeenin yhteydelle sokereihin?

Vierailija
46/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää syödä vähemmän kuin kulutat. Lisäksi proteiinia pitäisi syödä ainakin gramma per kilo. Kuntosaliharjoittelu ja kävely kiinteyttävät mutta et kuihdu. Simple as that. Ellet kärsi jostain sairaudesta.

Kunpa se olisikin noin yksinkertaista. Mun koomakulutus on n 1270kcal, liikun paljon (sen min 10 000 askelta päivässä) ja teen fyysistä työtä suunnilleen 8kk vuodessa. Treenaan kerran pari viikossa. Olen vahva ja lihaksikas

SILTI, laihtumiseen vaaditaan alle 1200kcal

Valehtelet.

Vierailija
47/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista, että se proteiinin saanti lasketaan sen tavoitellun painon mukaan. Eli jos tavoitteena on vaikka 10 kilon painon pudotus niin sitä 10 kiloa ei lasketa mukaan tuohon 1,5 grammaa painokiloa kohden.

Riippuu haluaako olla laihaläski. Laura Try syö 150g päivässä proteiinia.

No jos Laura vaikka on ihannepainossa 70 kilossa ja käy aktiivisesti salilla niin ei tuo mikään suuri määrä ole. Monet aktiiviset kuntoharjoittelijat syö 2 grammaa tai enemmän proteiinia painokiloa kohden.

Vierailija
48/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska te syötte liikaa. Tuo selitys "laitoin proteiiniakin ruokaan" on todellisuudessa se että lisäsitte reilusti kaloreita jokaiseen ateriaan kun ette käytännössä mitään siitä poistaneet. Lisäksi hitosti näyttäisi aamupalassakin olevan sokeria. Kaiken ikäiset laihtuu kun syö oikein.

Muuten, arvioiden mukaan vaihdevuodet ohittanut tarvitse proteiinia jopa 1,5 gr painokiloa kohti, ja tärkeää saada sitä joka aterialla. 

Missä kohtaa minun aamiaisessani on liikaa sokeria? Siinä puolikkaassa omenassa, jonka syön? Vai mustikoissa?Jugurtti on maustamatonta ab-jugurttia.

ap

Ei tarvitse hermostua, mutta sulla ei näy proteiinia oikein missään. Ja onhan ne hedelmät ja marjatkin sokeria, vaikka niistä vitamiineja saakin.

Onko sulla nälkä heti aamusta ja kuinka pian aamiaisen jälkeen?

Oikea ruoka pitää nälkääkin paremmin niin ei ole tarve syödä pitkin päivää.

Jos joku laihtuu vaihtamalla suklaat pähkinöihin, niin se johtuu siitä,että sokeri putoaa pois ja tilalle tulee proteiinia ja rasvaa.

Hiilareita syömällä ne veren sokeritkin heittelee.

Ootko koittanut vaikka munakasta kasviksilla? Jos on pakko syödä puuroa niin laita nyt edes rasvaa ja raejuustoa tai vastaavaa. 

Minulla on riisiproteiini käytössä. Otan sitä esim kaurapuuron kanssa, ja muutenkin, jos en saa ruoasta proteiinia. Joskus laitan siihen pähkinöitä, jos on oikein nälkä.  

On nälkä aamusta, koska syön viimeisen kerran klo 16-18. Nälkä tulee seuraavan kerran 4 h päästä.

Munakkaita syön parina päivänä viikossa, kun puuro tulee korvista. Silloin en tietenkään ota proteiinilisää.

ap

Vierailija
49/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti treenaat liian kovaa. Tuon ikäisellä se aiheuttaa ylimääräistä stressiä elimistölle eli kortisonin erittymistä, joka taas johtaa rasvan kertymiseen vyötärölle ja painon nousua. Kokeile kevyempää treeniä.

Miksi ihmiset, jotka eivät tiedä aiheesta mitään tulevat selittämään tänne ihan väärää tietoa? Lihastreeniä tulee nimenomaan lisätä mitä vanhemmaksi tulee, jos siis tahtoo säilyttää hyvän kunnon vanhempana.

Arvasin, että joku 27-vuotias personal trainer tulee selittämään tänne omia näkemyksiään. Olen itse hieman ap:ta nuorempi ja perehtynyt aika hyvin postmenopausaalisten naisten ravitsemukseen ja treeniin. Olet sinällään oikeassa, että lihaskuntoa pitää ehdottomasti tehdä, mutta ei liian rankasti, ei liian pitkään, eikä liian painavilla painoilla. Treenin jälkeen on hyvä pitää välipäivä, jolloin liikkuminen on hyvin kevyttä, esim. joogaa, pilatesta, kävelyä tms. Sama koskee toki myös aerobista treeniäkin eli siinäkin ei liian pitkää treeniä, eikä mitään rajua hiitiä, vaan low impactia.

Vierailija
50/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile syödä aamulla ja lounaalla runsaammin ja iltaa kohti vähentää ja esim klo 19 jälkeen ei enää mitään.

Illalla kannattaa nauttia rasvoja jotka imeytyvät hitaasti ja lisäävät proteiinisynteesin tuotantoa.

Hiilareita ei enää illalla eikä päivällisellä.

Tiedän mistä puhun sillä olen nuorempana opiskellut ravitsemusterapeutiksi sekä personal traineriksi.

Vierailija
51/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä lista.

ap

Siis missä kohtaa sulla on mitään proteiinia tuossa esimerkissä?

Vierailija
52/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaloreista se on kiinni. Todnäk syöt enemmän kuin kulutat. Se tapahtuu helposti vaikka söisi omasta mielestä vähän ja terveellisesti. Lisäksi kuntosaliharjoittelu. Se on terveellisin liikuntamuoto kaikenikäsille. 10 000 askelta päivässä auttaa myös kaloreiden poltossa mutta ei aiheuta himoja toisin kuin rääkki aerobinen.

Vierailija
53/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi yleinen vika on jos syö monta kertaa päivässä, jopa 5, kuten joku suositus taisi olla. Eli viidesti päivässä lautanen kukkuralleen, oheen pari leipää päällisiä säästelemättä ja vielä tönkkösokeroidut jälkiruuat päälle. Niin ja välipaloja ei sovi unohtaa, joten 30 - 60 min välein täytyy naamariin lappaa vielä sokurijukurttia ja välipalapatukkaa. Yhtäkkiä siinä päivän aikana kertyykin 5000 - 7000 kcal, joka liikkumattomalle konttoristille on täysin tolkuton määrä.

Siinä se sitten ihmettelee kun pakki kasvaa vuodesta toiseen, vaikka kuinka "noudattaa suosituksia". Ohjeen laatijalta kun unohtui mainita että ne 5 annosta saa olla maksimissaan ihan pikkiriikkisiä lilliputtiannoksia, ilman leipiä tai jälkiruokaa.

Lisäksi jos et aloita päivää 10 km juoksulenkillä ja tee fyysistä työtä, johon kuljet kesää talvea fillarilla, niin se usein siteerattu 2500 kcal päiväsuositus on nykypäivän normaaleille ihmisille aivan liikaa. Liikkumattomalle konttoristille riittää 1000 kcal päivässä, eikä aina tarvitse niinkään paljoa. Ja ei, ei katoa lihakset, eikä tule mitään mystistä säästöliekkiä.

Vierailija
54/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä lista.

ap

Mulla todettiin insuliiniresistenssi terveysaseman sokerinrasitustestissä. Miksi lopetat hormonikorvaushoidon? Estrogeen

Koska Äitini kuoli rintasyöpään. Gyne antanut viiden vuoden rajan hoidolle.

ap

Vierailija
55/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuuntelepa tätä Väkevä elämä -podcastia https://open.spotify.com/show/4OyUuW9AMex3NjtQdZWD3N

Monessa jaksossa puhuttu näistä asioista. On tosi hyvä.

Vierailija
56/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että joku 27-vuotias personal trainer tulee selittämään tänne omia näkemyksiään. Olen itse hieman ap:ta nuorempi ja perehtynyt aika hyvin postmenopausaalisten naisten ravitsemukseen ja treeniin. Olet sinällään oikeassa, että lihaskuntoa pitää ehdottomasti tehdä, mutta ei liian rankasti, ei liian pitkään, eikä liian painavilla painoilla. Treenin jälkeen on hyvä pitää välipäivä, jolloin liikkuminen on hyvin kevyttä, esim. joogaa, pilatesta, kävelyä tms. Sama koskee toki myös aerobista treeniäkin eli siinäkin ei liian pitkää treeniä, eikä mitään rajua hiitiä, vaan low impactia..

Eli siellä taas joku boomeri kirjoittelee tietämättömyyttään ja sitten yrittää halventaa muut iän takia tietämättömiksi. Tiesin heti, ettet tiedä mistä puhut.

3 kertaa salilla ei voi olla mitenkään "liikaa treenamista". Liiallinen treenaaminen on yleisemmin useampi tunti joka päivä. 3 päivää viikossa on perus oman kunnon ylläpitoa, KAUKANA liiallisesta treenaamisesta.

Jos myös kuntoilet liian kevyillä painoilla, se ei tee lihaksille yhtään mitään. Ihmisen kehossa on 600 lihasta, niitä kaikkia et pääse treenaamaan, jos käyt kerran salilla ja heti pidät vapaapäivää seuraavana päivänä.

Vierailija
57/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panostakaa ruoan laatuun, se on mun isoin vinkki omasta kokemuksesta, toinen on lisätty sokeri, sitä on kaikessa paljon, pois se kokonaan. Mä kun katson välillä piruuttaa kaupassa ihmisten ostoksia niin kukaan ei syö terveellisesti ja lähipiirissäkin uskotellaan niin itselle vaikka kokoajan ostellaan valmista ja piilosokeria. Ei tarvi olla syömättä jos syö oikein. Välillä se tarkottaa yksitoikkosta ruokavalioo mutta jostai on tingittävä jos haluaa olla kunnossa. 57v on viel nuori, ei iän tossa vaiheessa pitäis nii paljoo vaikuttaa. Ja ruoan laatu on tosi juttu, sillä on merkitystä mitä syö vaikka jotkut väittääki et kalori on kalori, ei oo.

Vierailija
58/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miks ruisleipä vaihdettu pois, ei ihme jossei laihdu, valkoiset viljat kokonaan pois. Kaurapuuroa voi välillä syödä illalla.

No siksi, koska lihoin ruisleipää syömällä. Tai siis lihoin silloin, kun söin ruisleipää. Päätin kokeilla asiat toisin päin.

Syön pastaa silloin tällöin, mutta en muuten valkoista viljaa. 

En syö illalla mitään.

ap

Lihoit ruisleivällä mutta ihmettelen, kun paino ei lähde laskuun syömällä puuroa ja pastaa? 🤔

Miten pihalla ihmiset onkaan. Neuvojahan sä et halunnut, niin pitänee jatkaa ihmettelyä.

Vierailija
59/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu haluatko laihtua vai kiinteytyä. Ruokavaliosi on päin helvettiä. Korjaa se ja lisää hyviä rasvoja aamulla, tarpeeksi proteiinia ja kasviksia. Älä vältä hiilareita. Katso vaan että kalorit pysyvät pienessä vajeessa. N. 500 kilokaloria miinuksella päivässä on terveellinen määrä. Lisäksi arkiliikkumista! Lisää sitä. Halutessa enemmänn lihasta, salille.

Vierailija
60/119 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se  perusversio asiasta on sullekkin tuttu. Syö vähemmän kaloreita, kuin kuluttaa. Tätä ei kumoa oikein mikään. Tässä ehdotukseni : 

Arvoi oma kulutuksesi vuorokaudessa, mieluummin alakanttiin. Netissä on hitosti suuntaa antavia taulukoita.

Lue ja opettele ruokien kalorimäärät. Ne oppii ajan kanssa, kun niitä seuraa

Punnitse kaikki syömäsi. Myöhemmin opit arvioimaan nekin. Älä ole fanaatikko, grammat eivät ratkaise, vaan kokonaisuus.

Lisää kulutusta jos voit. Pidän reipasta kävelyä parhaimpana.

KÄSIVÄLLISYYTTÄ nämä ei toteudu hetkessä, muutamassa kuukaudessa näkyy kyllä viimeistään.

Unohda kaikki hölynpöly, ja keskity ravinto-oppiin ja tosiasioihin.

Riittävä vedenjuonti ( tutustu asiaan, on vähän yksilöllistä)

Oma kulutuksen arvioiminen menee helposti pieleen. Niin kävi itselle. Arvioin sen yläkanttiin. En paljoa, mutta riittävästi, jotta se pohjan koko hommalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä