Miksi muut laihtuvat ruokavaliomuutoksilla, mutta minä en?
En kaipaa neuvoja, mitä pitäisi tehdä - vaan kysyn vertaistukea, onko jotain muuta selitystä kuin syö vähemmän ja liiku enemmän? Tiedän kyllä itsekin, että laihtuisin puolittamalla syömiseni.
Lehdissä on juttuja, kuinka joku alkaa laihtumaan vain vaihtamalla ruoka-aineita. Kaverini laihtuu vain vaihtamalla suklaat ja vanukkaat pähkinöihin. Siksi 1 vuosi sitten tein seuraavat muutokset muutenkin perusterveelliseen ruokavaliooni:
- lisäsi runsaasti kasviksia joka paikkaan, vaikka en niitä erikseen mainitse. Kasviksilla olen korvannut hiilareita.
- aamupalamyslin vaihdoin tuorepuuroon, jossa mm. Jugurttia, siemeniä ja omenaa ja mustikkaa. Joka aamu.
- vaihdoin ruisleivän kauraleipään ja hummukseen. Syön leipää 3-5 pv/ vko
- etätyöpäivien juusto-ruisleipälounaan vaihdoin kaurapuuroon ja mustikoihin. Sitä 3 krt/vko
- päivällinen sama kuin ennen, mutta hieman pienempi annos. Lautasmallin mukaan.
Olen 57 v ja viisikymppisten jälkeen nousi 7-8 kg ja bmi nyt 26-27. Siksi muutin ruokavaliotani. Minusta tosi outoa, ettei se näy missään. Onko teillä muille tullut oivalluksia ruoka-aineista?
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Ei laihtuminen ole mitään rakettitiedettä. Annoskoot ja ruuan rasva- ja sokerimäärät suhteutettuna liikunnan määrään. Jos ei ole vanhemmalla iällä mikään himoliikkuja, niin sitä suuremmassa roolissa on annoskoot. Olen 50+ ikäinen ja BMI on 20,2 enkä ole koskaan laskenut kaloreita. Painoakin on ollut joskus 73 kg ja nyt 55 kg.
En tiedä miksi aloittaja on korvannut ruisleivän kauraleivällä, pähkinöissä on todella paljon rasvaa, vaikkakin hyvää rasvaa, mutta lihottaa sekin. Leikkeleet ja juustot vähärasvaisiksi ja vain yksi siivu leivälle. Hiilareiden tilalle proteiinia ja kasviksia. Lihat vähärasvaisiksi, mieluiten enemmän kanaa ja kalaa. Kun iskee nälkä, niin juoda paljon ja syödä hedelmiä esim. omena ja appelsiini, ei viinirypäleitä ja banaania. Eläinrasvat kasvisrasvoihin. Herkkuja kohtuudella.
100 grammassa kasvirasvaa on ihan yhtä paljon kaloreita kuin 100 grammassa eläinrasvaa. Mistä ihmeestä tulee tuo typerä sönkötys, että laihduttajan kannattaa vaihtaa eläinrasvat kasvirasvaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda hiilaripolttoisesta rasvapolttoiseen. Vain niin saat insuliiniresistenssin korjattua. Insuliiniresistenssin näkyvin oire (naisilla) on kun kävelet huoneeseen, niin meneekö kynnyksen yli ekana tissit vai napa. Jos napa, niin on insuliiniresistenssi. Insuliiniresistenssi saattaa kehittyä vuosia ennemmin kuin se alkaa näkyä verikokeissa.
Tissit menee ekana. Edestä päin olen edelleen tiimalasi - tosin joka kohdasta levinnyt suhteessa siihen, millainen olin nuorena. Sivuprofiilista huomaa, että minulla on keski-ikäisen maha.
ap
Kokeile silti vaihtaa hiilaripolttoisesta rasvapolttoiseen.
Itse syön suurin piirtein näin:
Proteiinia oma pituus miinus 100, eli kun olen 166cm pitkä niin proteiinia noin 66g. Loput makrot lasketaan tuosta proteiinin määrästä. Hiilihydraattia puolet pro
Mielenkiintoista. Mistä saat rasvat?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei laihtuminen ole mitään rakettitiedettä. Annoskoot ja ruuan rasva- ja sokerimäärät suhteutettuna liikunnan määrään. Jos ei ole vanhemmalla iällä mikään himoliikkuja, niin sitä suuremmassa roolissa on annoskoot. Olen 50+ ikäinen ja BMI on 20,2 enkä ole koskaan laskenut kaloreita. Painoakin on ollut joskus 73 kg ja nyt 55 kg.
En tiedä miksi aloittaja on korvannut ruisleivän kauraleivällä, pähkinöissä on todella paljon rasvaa, vaikkakin hyvää rasvaa, mutta lihottaa sekin. Leikkeleet ja juustot vähärasvaisiksi ja vain yksi siivu leivälle. Hiilareiden tilalle proteiinia ja kasviksia. Lihat vähärasvaisiksi, mieluiten enemmän kanaa ja kalaa. Kun iskee nälkä, niin juoda paljon ja syödä hedelmiä esim. omena ja appelsiini, ei viinirypäleitä ja banaania. Eläinrasvat kasvisrasvoihin. Herkkuja kohtuudella.
100 grammassa kasvirasvaa on ihan yhtä paljon kaloreita kuin 1
En tiedä, mitä tekemistä sillä on laihduttamisen kannalta, mutta verisuonten kannalta pitäisi syödä kasvirasvaa. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 grammassa kasvirasvaa on ihan yhtä paljon kaloreita kuin 1
Eläinrasvassa(voi) taitaa olla jopa vähemmän kaloreita kuin esim ruokaäöjyssä
Vierailija kirjoitti:
Sama vene. Ei putoa paino eikä rasvat. En pysty enää vähentämään syömisiäni. Proteiinia on lisätty ruokavalioon. Ja kasviksia. Jossain vaiheessa auttoi annoskoon pienentäminen. Olen pienentänyt annoskokoa pysyvästi. Ei mitään vaikutusta. Liikun monta kertaa viikossa, on aeroobista, porrastrreniä, lihaskuntoa. Kroppa ei muutu miksikään.
Olen perus hyvässä kunnossa, vahva ja hyväkuntoinen, Ylipainon rajamailla. Jonnkun sortin lihaserottuvuus on. Rasva kertyy alakroppaan.
Näillä mennään. Pääasia että olen hyvässä kunnossa. En ole niin timmi kuin haluaisin olla. Auttaa elämässä kun tämän hyväksyy.
N44
Kuten sanoit, pääasia että on hyvässä kunnossa. Itse olen kyllä lihaskuntoharjoittelua lisättyä huomannut peilistä, miten läski muuttuu lihakseksi, vaikkei paino putoa. Jos sullakin lihakset erottuu, niin ei sitä läskiä kovin paljon liene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu haluatko laihtua vai kiinteytyä. Ruokavaliosi on päin helvettiä. Korjaa se ja lisää hyviä rasvoja aamulla, tarpeeksi proteiinia ja kasviksia. Älä vältä hiilareita. Katso vaan että kalorit pysyvät pienessä vajeessa. N. 500 kilokaloria miinuksella päivässä on terveellinen määrä. Lisäksi arkiliikkumista! Lisää sitä. Halutessa enemmänn lihasta, salille.
Syön aamulla jo hyviä rasvoja ja proteiinia, kun tuorepuurossani on chian siemeniä, pellavansiemeniä, mantelia, hampunsiemenrouhetta ja auringonkukansiemeniä.
ap
Pähkinöissä ja siemenissä on muuten erittäin paljon energiaa. Jos näitä syö paljon, voi tulla huomaamatta paljon kaloreita.
Aamuisessa tuorepuurossani on noin 450 kaloria.
Kut
Nykyinen aamiaisesi on 100kcal tuhdimpi kuin se entinen, jota käytit kun lihoit ja nyt ihmettelet, miksi eri aineista koostettu, energiarikkaampi, uusi aamiaisesi ei auta painon putoamisessa.
Oikeastiko olet tosissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi yleinen vika on jos syö monta kertaa päivässä, jopa 5, kuten joku suositus taisi olla. Eli viidesti päivässä lautanen kukkuralleen, oheen pari leipää päällisiä säästelemättä ja vielä tönkkösokeroidut jälkiruuat päälle. Niin ja välipaloja ei sovi unohtaa, joten 30 - 60 min välein täytyy naamariin lappaa vielä sokurijukurttia ja välipalapatukkaa. Yhtäkkiä siinä päivän aikana kertyykin 5000 - 7000 kcal, joka liikkumattomalle konttoristille on täysin tolkuton määrä.
Siinä se sitten ihmettelee kun pakki kasvaa vuodesta toiseen, vaikka kuinka "noudattaa suosituksia". Ohjeen laatijalta kun unohtui mainita että ne 5 annosta saa olla maksimissaan ihan pikkiriikkisiä lilliputtiannoksia, ilman leipiä tai jälkiruokaa.
Lisäksi jos et aloita päivää 10 km juoksulenkillä ja tee fyysistä työtä, johon kuljet kesää talvea fillarilla, niin se usein siteerattu 2500 kcal päivä
Eikä tarvikaan saada. Liiallinen ylikulutus oman biologisen peruskulutuksen EI OLE enää hyvinvointia eikä terveyttä tukevaa. Miksi sellaista pitäisi edes tavoitella? Voidakseen (ylen)syödä enemmän?
MIKSI ihmeessä lisäsit uuden aamiaisesi kaloreita kun se vanhakin aamiainen (yhdessä muiden ruokiesi kanssa) oli jo liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena laihduttaminen on helppoa kuin heinänteko, riittää, että vähän syö vähemmän tai jättää karkit pois.
Eipä onnistu laihduttaminen vanhana samalla kaavalla.Olen 50 v. ja mulla on eri kokemus. Olen laihduttanut pelkästään jättämällä herkut pois ruokavaliosta, ihan samalla kaavalla kuin nuorenakin.
On aivan eri asia olla 50-vuotias tai 59-vuotias. Vm on vaihdevuodet ohi ja elimistö toimii aivan eri lailla kuin ennen niitä. Tulet vielä näkemään sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena laihduttaminen on helppoa kuin heinänteko, riittää, että vähän syö vähemmän tai jättää karkit pois.
Eipä onnistu laihduttaminen vanhana samalla kaavalla.Olen 50 v. ja mulla on eri kokemus. Olen laihduttanut pelkästään jättämällä herkut pois ruokavaliosta, ihan samalla kaavalla kuin nuorenakin.
On aivan eri asia olla 50-vuotias tai 59-vuotias. Vm on vaihdevuodet ohi ja elimistö toimii aivan eri lailla kuin ennen niitä. Tulet vielä näkemään sen.
Niin totta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu haluatko laihtua vai kiinteytyä. Ruokavaliosi on päin helvettiä. Korjaa se ja lisää hyviä rasvoja aamulla, tarpeeksi proteiinia ja kasviksia. Älä vältä hiilareita. Katso vaan että kalorit pysyvät pienessä vajeessa. N. 500 kilokaloria miinuksella päivässä on terveellinen määrä. Lisäksi arkiliikkumista! Lisää sitä. Halutessa enemmänn lihasta, salille.
Syön aamulla jo hyviä rasvoja ja proteiinia, kun tuorepuurossani on chian siemeniä, pellavansiemeniä, mantelia, hampunsiemenrouhetta ja auringonkukansiemeniä.
ap
Pähkinöissä ja siemenissä on muuten erittäin paljon energiaa. Jos näitä syö paljon, voi tulla huomaamatta
Laita tänne vielä meille puurosi ainesosat ja grammamäärät.
Vierailija kirjoitti:
MIKSI ihmeessä lisäsit uuden aamiaisesi kaloreita kun se vanhakin aamiainen (yhdessä muiden ruokiesi kanssa) oli jo liikaa?
En lisännyt. Katso edellinen viestini.
Alunperin luulin lisänneeni, siksi pienensin päivällistä.
ap
Ap, ajatteletko että laihtuminen = matalampi paino? Paljon olennaisempi mittari olisi rasvaprosentti. Miksi juuri vaaan lukema on sinulle tärkeä eikä esimerkiksi lihakset?
Tämä taitaa olla se palstan jatkuja painotrolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Pähkinöissä ja siemenissä on muuten erittäin paljon energ
1, 2 dl maustamaronta jugurttia, 1, 2 dl kevytmaitoa, 0,5 rkl chia, 0,5 rkl pellava, 0,5 rkl mantelirouhe, 1 tl hamppurouhe, 1 tl auringonkukansiemen, 0,4 dl isoja täysjyvä kaurahiutaleita, puolikas omena.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, ajatteletko että laihtuminen = matalampi paino? Paljon olennaisempi mittari olisi rasvaprosentti. Miksi juuri vaaan lukema on sinulle tärkeä eikä esimerkiksi lihakset?
Laihtuminen= mahtuu 5 vuotta sitten ostettuihin vaatteisiin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä taitaa olla se palstan jatkuja painotrolli.
Poistu paikalta, jos häiritsee. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 grammas
Itse ainakin syön ruokaöljyä tai margariinia paljon vähemmän kuin voita.
Minulla auttoi arkiaktiivisuus, käyn aamuisin ennen töitä lyhyellä kävelyllä, luin jostain, että keski-ikäisen pitää startata aamu. Samoin vähensin sokeria ja menen nukkumaan aikaisin.
Sama minulla. Syön kolmesti päivässä. Kerran kokeilin viittä kertaa ja oli se nälkä oli kauheaa. Ja silloin lihoin.
ap