Miksi muut laihtuvat ruokavaliomuutoksilla, mutta minä en?
En kaipaa neuvoja, mitä pitäisi tehdä - vaan kysyn vertaistukea, onko jotain muuta selitystä kuin syö vähemmän ja liiku enemmän? Tiedän kyllä itsekin, että laihtuisin puolittamalla syömiseni.
Lehdissä on juttuja, kuinka joku alkaa laihtumaan vain vaihtamalla ruoka-aineita. Kaverini laihtuu vain vaihtamalla suklaat ja vanukkaat pähkinöihin. Siksi 1 vuosi sitten tein seuraavat muutokset muutenkin perusterveelliseen ruokavaliooni:
- lisäsi runsaasti kasviksia joka paikkaan, vaikka en niitä erikseen mainitse. Kasviksilla olen korvannut hiilareita.
- aamupalamyslin vaihdoin tuorepuuroon, jossa mm. Jugurttia, siemeniä ja omenaa ja mustikkaa. Joka aamu.
- vaihdoin ruisleivän kauraleipään ja hummukseen. Syön leipää 3-5 pv/ vko
- etätyöpäivien juusto-ruisleipälounaan vaihdoin kaurapuuroon ja mustikoihin. Sitä 3 krt/vko
- päivällinen sama kuin ennen, mutta hieman pienempi annos. Lautasmallin mukaan.
Olen 57 v ja viisikymppisten jälkeen nousi 7-8 kg ja bmi nyt 26-27. Siksi muutin ruokavaliotani. Minusta tosi outoa, ettei se näy missään. Onko teillä muille tullut oivalluksia ruoka-aineista?
Kommentit (421)
"Mielenkiintoista. Mistä saat rasvat?
ap"
Rasvaisesta lihasta, kananmunasta, rasvaisista maitotuotteista (juustot, smetana, ranskankerma, kuohukerma, voi), luuliemestä. Kasvirasvoina oliiviöljy, kookosöljy, mct öljy sekä avokadoöljy. Ei koskaan siemenöljyjä tai margariinia. Pääasiassa kuitenkin eläinperäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän? Diagnoosi löytyy sadoiltatuhansilta suomalaisilta, pääasiassa naisilta. Sairaus on silti myös alidiagnosoitu ja tulkitaan hyvin usein masennukseksi tai vaihdevuosioireiksi. Tuttavapiirissäni on parikymmentä naista, joilla dg on viivästynyt vuosilla tämän takia.
Se on kumma, että näihin ketjuihin aina ajautuu kaikki kilpirauhasen vajaatoiminnan omaavat ja huonoilla geeneillä varustetut. Omissa elämäntavoissa ei tietenkään ole mitään korjattavaa.
Varmaan siksi ajautuu, koska aihe koskettaa heitä? Eri
Mutta peiliin katsominen ja omien huonojen elintapojen myöntäminen ja itsensä pettämisen lopettaminen ei sitten vissiin kosketa heitä.
Koskettaa kyllä, mutta se on usein liian vaikea tehtävä. Omien tottumusten ja tapojen kriittinen tarkastelu, sekä niiden tarvittava muokkaaminen suotuisimmiksi edellyttää vastuunottoa omasta toiminnasta. Tällaiseen ei joka yksilö syystä tai toisesta pysty. Sen sijaan todellisen tai hypoteettisen diagnoosin taakse meneminen on helppoa, johon lähes jokainen kykenee, koska se ei edellytä sitä vastuunottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla auttoi arkiaktiivisuus, käyn aamuisin ennen töitä lyhyellä kävelyllä, luin jostain, että keski-ikäisen pitää startata aamu. Samoin vähensin sokeria ja menen nukkumaan aikaisin.
Samaa minäkin aloitin tekemään vuosi sitten. Poistin näkyvän sokerin, menen nukkumaan klo 21. Ja kävelen portaita, esim eilen kävelin yhteensä 15 kerrosta.
ap
15 kerrosta.....
1500 ehkä ois jo jotain.
Liikut ihan liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla auttoi arkiaktiivisuus, käyn aamuisin ennen töitä lyhyellä kävelyllä, luin jostain, että keski-ikäisen pitää startata aamu. Samoin vähensin sokeria ja menen nukkumaan aikaisin.
Samaa minäkin aloitin tekemään vuosi sitten. Poistin näkyvän sokerin, menen nukkumaan klo 21. Ja kävelen portaita, esim eilen kävelin yhteensä 15 kerrosta.
ap
15 kerrosta.....
1500 ehkä ois jo jotain.
Liikut ihan liian vähän.
Enemmän keskityn lihaskuntoon, mutta edelleenkään en halua vetää keskustelua liikuntaan, vaan haluan kuulla ajatuksia ruoka-aineista.
ap
Kuinka usein syöt päivässä ja tuleeko pitempää taukoa välillä esim, yöaikaan? Voisit kokeilla pätkäpaastoa vaikka et ruokavaliota muuttaisikaan.
Vaihtaa jogurtin vaikka 250g maustamattomaan maitorahkaan aamupalalla, on paljon tukevampaa ja proteiinipitoisempaa tavaraa. Esim. marjajauheella tai marjoilla saa makua paremmaksi, jos paljas maitorahka ei ole se juttu. Itse aloitin puolukkajauheen ja kuivattujen karpaloiden kera (puolukan on muuten hiirikokeissa todettu vähentävän lihomista), nykyään vedän ihan paljaaltaan 3 purkkia päivässä, kun olen jo tottunut tähän kulinaariseen elämykseen.
Käyn iltaisin salilla ja sen jälkeen vedän iltapalaksi 500 grammaa maitorahkaa enkä mitään muuta. Kun aloin tekemään näin sen sijaan, että syön "normaalin" iltapalan, salilla alkoi tulla paremmin tuloksia.
Omalla kohdallani painonhallintaa on auttanut lautasmallista ja tyypillisten aterioiden syömisestä luopuminen. Kun lisäsin proteiinia, huomasin nopeasti, että en pysty täyttämään proteiinitavoitettani syömällä sellaisia perinteisiä lautasmallin mukaisia aterioita, joissa jokaisen neljä päivän pääaterian kyljessä on joku hiilarinen lisuke, vaan joudun enemmän vetämään ruokia jääkaappikylmänä purkista tai sitten syömään epätäydellisiä aterioita, tyyliin päivälliseksi pelkkää kanafileetä currykastikkeella ilman riisiä. Nykyään tämä on itselleni jo normi, että vaikka lounasbuffassa käydessä kasaan 1/2 lautasesta kalafileetä, ja 1/4 kermaviilikastiketta. Kasvikset yleensä skippaan, koska olen raakana niille allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein syöt päivässä ja tuleeko pitempää taukoa välillä esim, yöaikaan? Voisit kokeilla pätkäpaastoa vaikka et ruokavaliota muuttaisikaan.
Syön arkisin yleensä kolmesti: aamiainen klo 7-8, lounas klo 11-12, päivällinen klo 16-18. En ole ikinä syönyt illalla mitään kuin poikkeustapauksissa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaa jogurtin vaikka 250g maustamattomaan maitorahkaan aamupalalla, on paljon tukevampaa ja proteiinipitoisempaa tavaraa. Esim. marjajauheella tai marjoilla saa makua paremmaksi, jos paljas maitorahka ei ole se juttu. Itse aloitin puolukkajauheen ja kuivattujen karpaloiden kera (puolukan on muuten hiirikokeissa todettu vähentävän lihomista), nykyään vedän ihan paljaaltaan 3 purkkia päivässä, kun olen jo tottunut tähän kulinaariseen elämykseen.
Käyn iltaisin salilla ja sen jälkeen vedän iltapalaksi 500 grammaa maitorahkaa enkä mitään muuta. Kun aloin tekemään näin sen sijaan, että syön "normaalin" iltapalan, salilla alkoi tulla paremmin tuloksia.
Omalla kohdallani painonhallintaa on auttanut lautasmallista ja tyypillisten aterioiden syömisestä luopuminen. Kun lisäsin proteiinia, huomasin nopeasti, että en pysty täyttämään proteiinitavoitettani syömällä sellaisia perinteisiä lautasmallin mukaisia aterioita, joissa jokaisen nelj
Sama juttu, en minäkään saa proteiinia tarpeeksi, siksi otan proteiinijauhetta lisänä. Huomasin juuri, etten otakaan sitä riittävästi, kun chatgpt:lla laskeskelin.
ap
En ole suoranaisesti laihduttanut vuoden aikana, vaan katsonut, voinko ruokavaliota muuttamalla laihtua. Ja kuten olen sanonut, niin annoskokoja olen pienentänyt. Kaikki silmämääräsitä.
>> Eikö nyt ollut niin, että lihomisesi on kuitenkin pysähtynyt tämän kuluneen vuoden ja uuden ruokavaliosi myötä? Mikäli näin on, tarkoittaa se, että olet jo vaihtanut alati lihottaneet ruokailutottumuksesi painoa ylläpitäviin tottumuksiin. Hyvä sekin. Laihtuaaksesi sinun on edelleen kasvatettava muutosta (kalorivajetta). Kuten täällä useampi onkin jo sanonut, selvitä minkä verran energiaa (kaloreita/vrk) ikäisesi ja tähtäämäsi elopainon omaava henkilö voi keskimäärin vuorokaudessa syödä ja sitten syöt sen mukaan. Veikkaan perusenergiamäärän olevan jossakin 1500kcal paikkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvasolujen määrä määräytyy jo ennen 20 vuotta.
Jos on ollut hoikka lapsena ja nuorena on helpompi laihduttaa, kun rasvasoluja on vähemmän.
Itse oon ollut ja silti isot vaikeudet pudottaa pari kolme kiloa normaalipainon sisällä nyt vanhempana.
Mutta samalla syömismäärällä ja liikunnalla laihdut enemmän, koska sulla on vähemmän rasvasoluja kuin niillä, jotka on olleet lapsena ja nuorena ylipainoisia.
Ylläpito poistaa kaikki ketjut joihin minä jotain vastaan. Vastan siis tähänkin jotain tyhjänpäiväistä. Anteeksi vain, en olisi halunnut terrorisoida ihan asiasllista ketjuanne. Minä syytän ylläpitoa vainoamisesta..
Vierailija kirjoitti:
Ylläpito poistaa kaikki ketjut joihin minä jotain vastaan. Vastan siis tähänkin jotain tyhjänpäiväistä. Anteeksi vain, en olisi halunnut terrorisoida ihan asiasllista ketjuanne. Minä syytän ylläpitoa vainoamisesta..
Laita suuret ikäluokat ketjuun niin se ei poistu.
Vierailija kirjoitti: Muistan, kun eräs työkaverini kerran puhui siitä, ettei ymmärrä miksi ei laihdu, kun syö niin terveellisesti. Hän kertoi, että lounas on aina kanasalaatti-wrap, proteiinijuoma ja jääkahvi. Hän arvioi sen olevan yhteensä 700 kaloria maksimissaan. Päätimme sitten tutkia yhdeessä, että paljon hänen aamiaisessa on ruokaa. Kanasalaatti-wrap oli 600, siihen päälle proteiinijuoma 250 ja jääkahvi oli 500 kaloria. Yhteensä siis 1350 kaloria lounaaseen. Hän oli ihan ihmeissään, että miten voi olla noin paljon kaloreita, kun kyseessä oli tosiaan vain kanasalaattia sisältävä wrap ja jääkahvi, kun "eihän siinä ole muuta kuin kahvia ja maitoa". Tuo kombo ei edes pidä häntä kylläisenä loppupäivää.
Ja miksiköhän lihavuuteen sitten assosioidaan tyhmyyttä, ahneutta ja laiskuutta 🤔
"Sama juttu, en minäkään saa proteiinia tarpeeksi, siksi otan proteiinijauhetta lisänä. Huomasin juuri, etten otakaan sitä riittävästi, kun chatgpt:lla laskeskelin.
ap"
Mitä jos kokeilisit vähentää hiilareiden määrää ja lisätä proteiinien määrää? Eikä niin, että hiilareiden määrä on koko ajan sama, mutta sitten vielä lisäät noita ylimääräisiä proteiineja, jotka ei edes ole varsinaista ruokaa. Virallisessa lautasmallissahan 1/2 on suht vähäkalorisia kasviksia, 1/4 runsaskalorisia hiilareita (peruna, riisi, pasta, nuudelit) ja 1/4 lihaa tai kalaa tai muuta proteiinia. Mulla nykyisin on nuo rehut kuten suosituksessa on, mutta runsaskalorisia hiilareita vain noin 1/8 ja loput sitten proteiineja. Ajattele myös koko päivän aikana syömääsi yhtenä "lautasena" eli jos aamiaisella jo vedät paljon runsaskalorisia hiilareita, niin sitten niitä hiilareita pitää vähentää vastaava määrä muilta aterioilta.
Vierailija kirjoitti:
Yksi yleinen vika on jos syö monta kertaa päivässä, jopa 5, kuten joku suositus taisi olla. Eli viidesti päivässä lautanen kukkuralleen, oheen pari leipää päällisiä säästelemättä ja vielä tönkkösokeroidut jälkiruuat päälle. Niin ja välipaloja ei sovi unohtaa, joten 30 - 60 min välein täytyy naamariin lappaa vielä sokurijukurttia ja välipalapatukkaa. Yhtäkkiä siinä päivän aikana kertyykin 5000 - 7000 kcal, joka liikkumattomalle konttoristille on täysin tolkuton määrä.
Siinä se sitten ihmettelee kun pakki kasvaa vuodesta toiseen, vaikka kuinka "noudattaa suosituksia". Ohjeen laatijalta kun unohtui mainita että ne 5 annosta saa olla maksimissaan ihan pikkiriikkisiä lilliputtiannoksia, ilman leipiä tai jälkiruokaa.
Lisäksi jos et aloita päivää 10 km juoksulenkillä ja tee fyysistä työtä, johon kuljet kesää talvea fillarilla, niin se usein siteerattu 2500 kcal päiväsuositus on nykypäivän normaaleille ihmisille aiva
Se viisi ateriaa sisältää ne välipalat: aamupala, lounas, välipala, päivällinen, Iltapala. Missä kävit peruskoulusi, et ilmeisesti ainakaan Suomessa?
Itse syön hyvän aamupalan, kevyesti lounaalla, välipala voi olla vaikka vain muutama pähkinä ja pieni hedelmä, tuhdimpi päivällinen. Iltapala fiiliksen mukaan, välillä ei tee mieli mitään, mutta yleensä jotain pientä. En koskaan syö kukkuralautasellisia enkä jälkiruokia enkä leipää pääaterioilla.
Nro 356: Se viisi ateriaa sisältää ne välipalat: aamupala, lounas, välipala, päivällinen, Iltapala. Missä kävit peruskoulusi, et ilmeisesti ainakaan Suomessa?
Itse syön hyvän aamupalan, kevyesti lounaalla, välipala voi olla vaikka vain muutama pähkinä ja pieni hedelmä, tuhdimpi päivällinen. Iltapala fiiliksen mukaan, välillä ei tee mieli mitään, mutta yleensä jotain pientä. En koskaan syö kukkuralautasellisia enkä jälkiruokia enkä leipää pääaterioilla. "
Mulla muuten suunnilleen sama, mutta iltapäivän välipala jäi kuitenkin pois. Yritin siis tuota aikataulua aiemmin, mutta niin kauan, kun olin työelämässä, niin aika usein yksinkertaisesti vain unohdin koko välipalan, kun olin just siihen väölipala-aikaan jossain palaverissa. Mulla myös riippuu viikonpäivästäkin ruokailurytmi. Arkisin tulee syötyä jotain aamiaista (kahvi on pakko saada), mutta vasta sitten, kun olen ensin käynyt koiran kanssa aamulenkillä. Silloin, kun olin vielä lähitöissä, en syönyt aamiaista ollenkaan. Aamiaisen korvasi työpaikalle päästyäni mukillinen kahvia. En nimittäin pysty syömään yhtään mitään heti herättyäni vaan vasta 1,5 - 2 tunnin päästä heräämisestä. Iltapaöla mulla riippuu siitä, mihin aikaan ja mitä olen syönyt päivälliseksi. Jos päivällinen on esimerkiksi vasta klo 19-20, niin en mä mitään iltapalaa edes tarvitse. Jos taas esimekriksi lounas on jäänyt kokonaan väliin, niin päivällisen syön jo noin klo 16. Vaikka nyt oloneuvoksena onkin aika helppoa, niin en mä siltikään aina lounasaikaan ole kotona. Ihan tavallista, että syön aamiaisen esim klo 9 ja sitten noin klo 11 lähden jonnekin ja tulen kotiin vasta noin klo 14-15. Lounas jää silloin syömättä ja päivällinen tulee syötyä aikaisemmin. Ja joskus taas lounas tulee syötyö puolen päivän maissa, mutta sitten lähden jonnekin ja tulen kotiin vasta about klo 18, joten ennenkuin olen käyttänyt koiran taas ulkona ja sapuska on valmis, niin kello on 19-20. Sunnuntaisin syön tuhdimman aamiaisen noin klo 10 ja silloin en mitään lounasta edes syö. Päivällisen syön noin klo 16-17 ja sitten vielä iltapala sen mukaan, mihin aikaan menen nukkumaan. Jos valvon pitkään, voin syödäkin, mutta jos menen aikaisin nukkumaan, niin sitten en.
Rakastan ruokaa ja myös ruuanlaittoa, mutta en aikatauluta päiviäni aterioiden mukaan.
Ketjun aloittajalle yks juttu. Ostin tänään pitkästä aikaa hampurilaisen lounaaksi. En ateriaa vaan pelkän suht pienen hampparin. Söin sen kokonaan ja silti mun vatsaani alkoi sattua. Siis ihan vain siksi, että söin määrällisesti liikaa. Kaloreitakin siinä taisi olla niin paljon, että voin jättää päivällisen väliin ja vasta joskus myöhemmin iltapala. Mulla on edelleenkin ihan täysinäinen olo, vaikka tästä on jo yli 5 tuntia, kun sen hampparin söin. Pointtini tässä on, että kun saa vatsansa tottumaan pienempiin annoskokoihin, niin se on vähän niinkuin self-made mahalaukunpienennysleikkaus. Sinne vaan ei mahdu enää niin paljon kuin joskus aiemmin ja jos väkisin sinne runttaa enemmän, niin se tuntuukin mukavan sijasta todella epämukavalta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on kamalaa luettavaa. Mammat neuvovat laihduttamaan, vaikka tuon ikäiselle painoindeksi 27 on ihan kohtuullinen.
Kamalaa luettavaa on myös neuvot itsensä rääkkäämisestä. Mitä elämää se on, että koko elämän näkee nälkää tai puputtaa pupunruokaa?
Olkaa armollisia itsellenne. Laihduttakaa vasta, kun siihen on syytä. Rakastakaa itseänne ruoskimisen sijaan.
Nimen omaan HETI siihen painon nousuun kannattaa puuttua. Jos BMI 27 on vaikeaa muuttaa niitä elintapoja, niin mitä kuvittelet sen olevan BMI 30 tai 40? Helpompaako?
Ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei laihtuminen ole mitään rakettitiedettä. Annoskoot ja ruuan rasva- ja sokerimäärät suhteutettuna liikunnan määrään. Jos ei ole vanhemmalla iällä mikään himoliikkuja, niin sitä suuremmassa roolissa on annoskoot. Olen 50+ ikäinen ja BMI on 20,2 enkä ole koskaan laskenut kaloreita. Painoakin on ollut joskus 73 kg ja nyt 55 kg.
En tiedä miksi aloittaja on korvannut ruisleivän kauraleivällä, pähkinöissä on todella paljon rasvaa, vaikkakin hyvää rasvaa, mutta lihottaa sekin. Leikkeleet ja juustot vähärasvaisiksi ja vain yksi siivu leivälle. Hiilareiden tilalle proteiinia ja kasviksia. Lihat vähärasvaisiksi, mieluiten enemmän kanaa ja kalaa. Kun iskee nälkä, niin juoda paljon ja syödä hedelmiä esim. omena ja appelsiini, ei viinirypäleitä ja banaania. Eläinrasvat kasvisrasvoihin. Herkkuja kohtuudella.
100 grammas
Ei kun päinvastoin, eläinrasva on hyväksi.
Osa kuluttaa enemmän kuin toiset. Kehen vertaat laihtumistasi?
Esimerkiksi minä saan laihdutettua itseltäni 5kg helposti vaikka ole luonnostani hoikka. Toisaalta en myöskään liho helposti. Ilmeisesti kulutan enemmän kuin joku toinen.
ap