Miksi muut laihtuvat ruokavaliomuutoksilla, mutta minä en?
En kaipaa neuvoja, mitä pitäisi tehdä - vaan kysyn vertaistukea, onko jotain muuta selitystä kuin syö vähemmän ja liiku enemmän? Tiedän kyllä itsekin, että laihtuisin puolittamalla syömiseni.
Lehdissä on juttuja, kuinka joku alkaa laihtumaan vain vaihtamalla ruoka-aineita. Kaverini laihtuu vain vaihtamalla suklaat ja vanukkaat pähkinöihin. Siksi 1 vuosi sitten tein seuraavat muutokset muutenkin perusterveelliseen ruokavaliooni:
- lisäsi runsaasti kasviksia joka paikkaan, vaikka en niitä erikseen mainitse. Kasviksilla olen korvannut hiilareita.
- aamupalamyslin vaihdoin tuorepuuroon, jossa mm. Jugurttia, siemeniä ja omenaa ja mustikkaa. Joka aamu.
- vaihdoin ruisleivän kauraleipään ja hummukseen. Syön leipää 3-5 pv/ vko
- etätyöpäivien juusto-ruisleipälounaan vaihdoin kaurapuuroon ja mustikoihin. Sitä 3 krt/vko
- päivällinen sama kuin ennen, mutta hieman pienempi annos. Lautasmallin mukaan.
Olen 57 v ja viisikymppisten jälkeen nousi 7-8 kg ja bmi nyt 26-27. Siksi muutin ruokavaliotani. Minusta tosi outoa, ettei se näy missään. Onko teillä muille tullut oivalluksia ruoka-aineista?
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin geenit vaikuttavat jonkun verran eri ravintoaineiden hyväksikäyttöön mutta yleisin virhe on määritellä kalorikulutus vaakalukemalla,se ei kerro kehon todellista rasvaprosenttia eli todellista energiankulutusta.
Mene nyt ensimmäiseksi kehon koostumusmittaukseen, sillä se kertoo kehosi todellisen tilanteen ja ryhdy sitten toimiin, kun näet onko ja kuinka paljon kehossasi jotain muutoksen tarvetta. Vyötärön ympärysmitta kertoo enemmän kuin moni haluaa uskoa ja myös enemmän kuin vaaka eli sen pitäisi olla naisilla mieluiten lähempänä 80 cm eikä ainakaan yli 90 cm ja miehillä saisi olla lähempänä 90 cm kuin 100 cm, todella lihaksikkailla ihmisillä on eri mittarit ja lukemat.
Minä olen 26 v, 175 cm ja 63 kg. Vyötärönympärykseni on 76 cm. 80 cm raja on todella matala.
Minä oon 166/63, vyötärän ympärys noin 80 cm, yritän pudottaa johonkin 58 kg painoa, lihavalta en sinänsä näytä. Tästä samasta vaan ei tunnu putoavan millään. Ikää tosin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Rasvasolujen määrä määräytyy jo ennen 20 vuotta.
Jos on ollut hoikka lapsena ja nuorena on helpompi laihduttaa, kun rasvasoluja on vähemmän.
Itse oon ollut ja silti isot vaikeudet pudottaa pari kolme kiloa normaalipainon sisällä nyt vanhempana.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole helppoa useimmilla 40+ naisilla tuo laihdutus, ja sä kun olet muutenkin lähellä normaalipainoa, niin ei se taida lähteä kuin kitukuurilla.
Se on kyllä yllättävää, miten vähän keski-ikäinen nainen voi kuluttaa. Esim. itse noin 100-kiloinen, käyn salilla 2-3 kertaa viikossa, päivittäin ulkoilutan koiraa 1,5-2 tuntia, istumatyö. Voin syödä päivässä 1600-1700 kcal pysyäkseni tässä painossa. Laihduttaminen on pakko hoitaa kitukuurilla, muuten ei paino lähde. Olen vetänyt aina 5 kg kerrallaan Nutriletteillä, ja sitten aina 5 kg jälkeen tauko ylläpitokaloreilla.
Ei se ole helppoa ja energiankulutus ei ole isoa, mutta olen vähän eri mieltä tuosta kitukuurista noin keskimäärin. Esimerkiksi sinulla on poikkeuksellisen alhainen energiankulutus kertomasi perusteella.
Itse olen laihduttanut alle 70 kiloon syömällä tuon 1600-1700 kcal suurimman osan ajasta ja välillä pitämällä herkkupäiviä, jolloin syön huomattavasti enemmän (juhlat, lounasbuffetit yms ja muuta ekstrasyömistä noina päivinä). Olen 50+-vuotias. Liikun myös kävellen päivittäin ja hyötypyöräilen soveltuvin osin, joskus pitkiäkin matkoja.
Toki tähän on mennyt kauan aikaa ja välillä kun olen liikkunut vain alle tunnin kävelylenkkejä ja on ollut paljon noita välipäiviä, en ole pitkiin aikoihin käytännössä laihtunut juuri lainkaan. Sydänliiton laskurin mukaan 100-kiloinen nainen kuluttaa vähäisellä aktiivisuudella n. 2000 kcal ja alle 70-kiloinen 1700 kcal päivässä ja omien kokemuksien mukaan tämä jälkimmäinen ainakaan ei välttämättä ole kaukana totuudesta noin keskimäärin.
Ap:llakin ruokavaliota takana jo vuoden verran, joten kestävyyttä pitäisi riittää.
Itsepetos, syöt oikeasti paljon enemmän
Vierailija kirjoitti:
En syö. Syön korkeintaan ruokaa kuin ennen ruokavaliomuutostani. Päivällistä syön hieman vähemmän, koska tietoisesti otan sitä vähemmän. Muita muutoksia en ole tehnyt, esim. Jos syön leipää, niin syön yhtä monta viipaletta kuin ennenkin.
Ai niin, sellaisen muutoksen tein myös vuosi sitten , etten enää juo kokis zeroa niin paljoa. Eipä se aiheuttanut haittaa, mutta eipä hyötyäkään.
ap
Nuorena laihduttaminen on helppoa kuin heinänteko, riittää, että vähän syö vähemmän tai jättää karkit pois.
Eipä onnistu laihduttaminen vanhana samalla kaavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö. Syön korkeintaan ruokaa kuin ennen ruokavaliomuutostani. Päivällistä syön hieman vähemmän, koska tietoisesti otan sitä vähemmän. Muita muutoksia en ole tehnyt, esim. Jos syön leipää, niin syön yhtä monta viipaletta kuin ennenkin.
Ai niin, sellaisen muutoksen tein myös vuosi sitten , etten enää juo kokis zeroa niin paljoa. Eipä se aiheuttanut haittaa, mutta eipä hyötyäkään.
ap
Typo: syön korkeintaan saman määrän ruokaa kuin aiemmin.
Et laihdu, jos saat samat kalorit mutta eri ruoka-aineesta. Jos paino ei putoa, suurimmalla osalla kyseessä on se että kaloreita tulee liikaa. En itse voi syödä kuin kahdesti päivässä tai paino nousee. Joka päivä saa sietää hieman nälkää.
Katsoin juuri sellaisen videon, jossa puhuttiin siitä, että varsinkin naisille jatkuva aerobinen liikunta (kävely, juoksu, jumppa jne..) on itseasiassa haitallista, koska se kohottaa kortisonia kehossa (mikä lisää painonnousua). Ja koska naiset alkaa menettämään 1% lihasmassasta joka vuosi kun täyttävät 40-> niin pitäisi tehdä enemmän lihastreeniä.
Tämä ketju on kamalaa luettavaa. Mammat neuvovat laihduttamaan, vaikka tuon ikäiselle painoindeksi 27 on ihan kohtuullinen.
Kamalaa luettavaa on myös neuvot itsensä rääkkäämisestä. Mitä elämää se on, että koko elämän näkee nälkää tai puputtaa pupunruokaa?
Olkaa armollisia itsellenne. Laihduttakaa vasta, kun siihen on syytä. Rakastakaa itseänne ruoskimisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin geenit vaikuttavat jonkun verran eri ravintoaineiden hyväksikäyttöön mutta yleisin virhe on määritellä kalorikulutus vaakalukemalla,se ei kerro kehon todellista rasvaprosenttia eli todellista energiankulutusta.
Mene nyt ensimmäiseksi kehon koostumusmittaukseen, sillä se kertoo kehosi todellisen tilanteen ja ryhdy sitten toimiin, kun näet onko ja kuinka paljon kehossasi jotain muutoksen tarvetta. Vyötärön ympärysmitta kertoo enemmän kuin moni haluaa uskoa ja myös enemmän kuin vaaka eli sen pitäisi olla naisilla mieluiten lähempänä 80 cm eikä ainakaan yli 90 cm ja miehillä saisi olla lähempänä 90 cm kuin 100 cm, todella lihaksikkailla ihmisillä on eri mittarit ja lukemat.
Minä olen 26 v, 175 cm ja 63 kg. Vyötärönympärykseni on 76 cm. 80 cm
Minusta 80 cm on tosi paljon. Minun vyötärö on 68 cm, pituus 168 ja paino 61 kg.
Riippuu ruumiinrakenteesta. Kun olin hoikimmillani (pituus 169, paino 59kg), vyötärönympärykseni oli just ja just alle 80. Sivusta päin täysin litteä vatsa, edesta katsottuna kroppa oli suora putki.
Ihan mielenkiinnosta, kuinka monta kertaa päivässä syöt eli mikä on ruokarytmi? Jos syö esim. 5 krt päivässä, aterioiden pitää olla melko pieniä. Itse syön 3 kertaa, koska en kestä sitä jatkuvaa nälkää pienistä annoksista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on kamalaa luettavaa. Mammat neuvovat laihduttamaan, vaikka tuon ikäiselle painoindeksi 27 on ihan kohtuullinen.
Kamalaa luettavaa on myös neuvot itsensä rääkkäämisestä. Mitä elämää se on, että koko elämän näkee nälkää tai puputtaa pupunruokaa?
No mulla on BMI 27 ja mulla on jo nämä "lihavuuden" tuomat haitat: korkea verenpaine, kolesteroli koholla, insuliiniresistenssi (todettu sokerinrasituskokeessa).
Vierailija kirjoitti: Katsoin juuri sellaisen videon, jossa puhuttiin siitä, että varsinkin naisille jatkuva aerobinen liikunta (kävely, juoksu, jumppa jne..) on itseasiassa haitallista, koska se kohottaa kortisonia kehossa (mikä lisää painonnousua). Ja koska naiset alkaa menettämään 1% lihasmassasta joka vuosi kun täyttävät 40-> niin pitäisi tehdä enemmän lihastreeniä.
Lihastreeniä kyllä, mutta kävelystä et saa epäterveellistä millään. Mulla ainakin aerobinen liikunta auttaa painonhallinnassa.
N50, 57 kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda hiilaripolttoisesta rasvapolttoiseen. Vain niin saat insuliiniresistenssin korjattua. Insuliiniresistenssin näkyvin oire (naisilla) on kun kävelet huoneeseen, niin meneekö kynnyksen yli ekana tissit vai napa. Jos napa, niin on insuliiniresistenssi. Insuliiniresistenssi saattaa kehittyä vuosia ennemmin kuin se alkaa näkyä verikokeissa.
Tissit menee ekana. Edestä päin olen edelleen tiimalasi - tosin joka kohdasta levinnyt suhteessa siihen, millainen olin nuorena. Sivuprofiilista huomaa, että minulla on keski-ikäisen maha.
ap
Kokeile silti vaihtaa hiilaripolttoisesta rasvapolttoiseen.
Itse syön suurin piirtein näin:
Proteiinia oma pituus miinus 100, eli kun olen 166cm pitkä niin proteiinia noin 66g. Loput makrot lasketaan tuosta proteiinin määrästä. Hiilihydraattia puolet proteiinista eli 33g ja rasvaa 2,5-3,5 kertaa proteiinin määrä eli vähintään 165g.
Näin itse korjasin insuliiniresistenssin ja laihduin xxl koosta m kokoon. Ja nämä mitat olen pitänyt yli 10 vuotta.
Ruoka on puhdasta kotimaista ruokaa itse tehtynä raaka-aineista. Lihaa, kanaa, munaa, täysrasvaisia maitotuotteita, kasviksia, marjoja, jokunen kotimainen hedelmä. Satunnainen peruna, muttei kappa tolkulla, vaan pieni ja hyvälaatuinen runsaaseen voihin sotkettuna.
Tänään lounaaksi lehtikaalimunakas ja rosollia. Päivälliseksi jauhelihapihviä, yrttivoita, ruusukaaleja ja vihreitä papuja, rosollia.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena laihduttaminen on helppoa kuin heinänteko, riittää, että vähän syö vähemmän tai jättää karkit pois.
Eipä onnistu laihduttaminen vanhana samalla kaavalla.
Olen 50 v. ja mulla on eri kokemus. Olen laihduttanut pelkästään jättämällä herkut pois ruokavaliosta, ihan samalla kaavalla kuin nuorenakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei kannattaisi juoda limuja ja sokerisia juomia ollenkaan. Ainakin sokeridokkarin mukaan ovat erityisen haitallisia.
Uskotko todella noihin lehtijuttuihin? Niissä jätetään kertomatta melkoinen määrä työtä, joka tarvitaan, että noihin tuloksiin päästään, joista niissä kerrotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 26 v, 175 cm ja 63 kg. Vyötärönympärykseni on 76 cm. 80 cm
Minusta 80 cm on tosi paljon. Minun vyötärö on 68 cm, pituus 168 ja paino 61 kg.
Ihmisillä on eri rakenteita. Päästäkseni tohon vyötärönympäryksen, mun pitäis painaa alle 54 kg, joka on mulle liian vähän. Menkat on loppuneet sen pari kertaa, kun paino on tippunut noihin lukemiin. Ollaan samanpituisia.
Mun kroppa on aina ollut herkkä lihomaan ja tarvitsee kyllä ihan hikiliikuntaa rasvanpolton tueksi. Toki ruokavalionkin pitää olla kunnossa, mutta sen lisäksi kuntosali ja kävelylenkit. Teen istumatyötä, joten ruokamääärän pitäisi olla tosi alhainen jos sillä vain haluaisi laihduttaa ja se ei ole järkevää.