Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi muut laihtuvat ruokavaliomuutoksilla, mutta minä en?

Vierailija
04.12.2025 |

En kaipaa neuvoja, mitä pitäisi tehdä - vaan kysyn vertaistukea, onko jotain muuta selitystä kuin syö vähemmän ja liiku enemmän? Tiedän kyllä itsekin, että laihtuisin puolittamalla syömiseni.

Lehdissä on juttuja, kuinka joku alkaa laihtumaan vain vaihtamalla ruoka-aineita. Kaverini laihtuu vain vaihtamalla suklaat ja vanukkaat pähkinöihin. Siksi 1 vuosi sitten tein seuraavat muutokset muutenkin perusterveelliseen ruokavaliooni:

- lisäsi runsaasti kasviksia joka paikkaan, vaikka en niitä erikseen mainitse. Kasviksilla olen korvannut hiilareita.

- aamupalamyslin vaihdoin tuorepuuroon, jossa mm. Jugurttia, siemeniä ja omenaa ja mustikkaa. Joka aamu.

- vaihdoin ruisleivän kauraleipään ja hummukseen. Syön leipää 3-5 pv/ vko

- etätyöpäivien juusto-ruisleipälounaan vaihdoin kaurapuuroon ja mustikoihin. Sitä 3 krt/vko

- päivällinen sama kuin ennen, mutta hieman pienempi annos. Lautasmallin mukaan.

Olen 57 v ja viisikymppisten jälkeen nousi 7-8 kg ja bmi nyt 26-27. Siksi muutin ruokavaliotani. Minusta tosi outoa, ettei se näy missään. Onko teillä muille tullut oivalluksia ruoka-aineista?

Kommentit (421)

Vierailija
281/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että leipä.

Syöt sitä turhan paljon.

Tee sen neljän- viiden leipäpalan tilalle kiva salaatti, jossa on vaikka kananviipaleita. Herkuttele sillä. Joku hyvä kastike. Ja se yksi leivänpalan sen salaatin kanssa.

monipuolista syömisiäsi.

Tulee päälle ja elimistölle jotain vaihtelua ja vireyttä.

Stressi lihottaa. Ota rennosti. Olen uteliasta ruuan suhteen ajattelen että se on jotain kivaa.

Jonain viikkoina en syö palaakaan leipää. Jos syön leipää, en syö kaurapuuroa.

Stressiäkääm minulla ei ole ollut pariin vuoteen.

ap

Vierailija
282/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä juustoleivät poissa kokonaan. Paljon syöt puuroa, punnitse? Niistä kertyy yllättävän paljon kaloreita, miten liikunta sinun ja kaverin välillä? Jos sentti voita ja juustot päälle tulee leivästä kaloripommi!

Yllä laskin puuron kalorit juuri chatgpt:llä

Kalorit:  379 kcal

Hiilihydraatit:  72 g

Proteiini:  13,7 g

Rasva:  5,5 g

- tämän lisäksi otan herneproteiinia määrän, josta saan 16 gr proteiinia, ja siitä tulee 85 kaloria

Liikumme kaverini kanssa suht saman määrän, mutta hän enemmän kävelee ja minä keskityn lihaskuntoon. 

Jos syön leipää, niinnlaitan leivän päälle 0,5tl oivariinia ja 1 juustosiivun. Ja kasviksia.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jugurttia,sokeriko? Yllättävän paljon sokeria joissakin tuotteissa. Mittaa, punnitse ruuat. Piilokaloreita on yllättävät paljon.

Maustamaton ab-jugurtti. En lisää sokeria.

ap

Vierailija
284/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap tässä:

Minulta on pyydetty kaloriarvioita, joten Laskin chatgpt:lla puuroni:

aamun tuorepuuro

Kalorit:  334 kcal

Proteiini:  16 g

Hiilihydraatit:  28 g

Rasva:  17 g

kaurapuuro mustikoilla

Kalorit:  379 kcal

Hiilihydraatit:  72 g

Proteiini:  13,7 g

Rasva:  5,5 g

- tämän lisäksi otan herneproteiinia määrän, josta saan 16 gr proteiinia, ja siitä tulee 85 kaloria

=> Aamiaiseni ja lounaani sisältävät kaloreita yhtee

Et saa päivässä liikaa kaloreita. Sinulle jää vielä toiset 800 kaloria päivälliseen. Jos et syö mättölautasia, niin se riittää. 

Rasvaa pitäisi saada 50 grammaa päivässä.

Vierailija
285/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ja +/- eläkeiän alussa moni on aika tukevassa kunnossa. Mutta mitä vanhemmaksi siitä mennään, niin vaikkapa ne kahdeksankymppiset joita näkee ovat harvemmin mitenkään huomattavan lihavia. 

Olisiko sitten kuitenkin kyse geeneistä? Ymmärrän kyllä että runsas ylipaino korreloi kuolleisuuden kanssa, mutta ihan en menisi uskomaan että ne hoikemmat kahdeksankymppiset seurasivat kovin tarkasti nauttimaan kaloreita ja ravintoarvoja. 

Ei ole kyse geeneistä, jos vanhukset on hoikkia, vaan siitä, että elintapasairauksiin on lihavat jo kuolleet ja vanhaksi eläneiden kaikki solut alkavat kutistua, myös rasvasolut. Kaikki vanhat tuntemani ihmiset ovat alkaneet kutistua vanhemmaksi tullessaan. Vanhemmiten ruokahalu voi heikentyä ja elimistö toimii hitaasti, joten ravintoa ei paljon tarvitsekaan. Osalla voi myös olla ruuan imeytymättömyysongelmia. 

Vierailija
286/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ja +/- eläkeiän alussa moni on aika tukevassa kunnossa. Mutta mitä vanhemmaksi siitä mennään, niin vaikkapa ne kahdeksankymppiset joita näkee ovat harvemmin mitenkään huomattavan lihavia. 

Olisiko sitten kuitenkin kyse geeneistä? Ymmärrän kyllä että runsas ylipaino korreloi kuolleisuuden kanssa, mutta ihan en menisi uskomaan että ne hoikemmat kahdeksankymppiset seurasivat kovin tarkasti nauttimaan kaloreita ja ravintoarvoja. 

Ei ole kyse geeneistä, jos vanhukset on hoikkia, vaan siitä, että elintapasairauksiin on lihavat jo kuolleet ja vanhaksi eläneiden kaikki solut alkavat kutistua, myös rasvasolut. Kaikki vanhat tuntemani ihmiset ovat alkaneet kutistua vanhemmaksi tullessaan. Vanhemmiten ruokahalu voi heikentyä ja elimistö toimii hitaasti, joten ravintoa ei paljon tarvitsekaan. Osalla voi myös olla ruuan imeytymättömyysongelmia. 

Minun äitini kutistui vasta viimeisen vuoden aikana ennen kuolemaansa. 80 ikävuoden jälkeen hän söi käsittämättömän vähän. Yksi eines maksalaatikko oli kolmen päivän ruoat, eikä hän ollut pullansyöjä. Silti paino ei pysyi samana, eli lievän ylipainon puolella.

Vierailija
287/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään aikaisemmista kirjoituksista sitä, että jotkut lihoo tyyliin yhdestä pullasta. Ja vastaavasti paino tippuukin nopeasti. 

Miksiköhän minun kehoni ei toimi noin? Joskus viikkojen lomilla olen syönyt tosi epäterveellisesti, jos painoa tulee, on se pelkkää nestettä.

Vastaavasti jokunen vuosi sitten olin tosi kurinalainen 3 kk ajan. Söin 1500 kaloria pv, joka päivä hikoilin jne. Laihduin pari kiloa, jotka tulivat viikossa takaisin. 

Tein niin tai näin, niin paino pysyy kilon sisällä. Kertooko tämä jostain?

ap

Se kertoo siitä, että sinun keholla on sisäinen mittari siitä, mikä sen mielestä on sinulle hyvä paino. Keho pitää tosi sitkeästi siitä kiinni ja se ohjaa sinun toimintaa. Eli sinä syöt sen mukaan mitä kehosi sinulle sanoo. Se sanoo, että jotta pysyt painossasi, niin voit syödä vielä tämän ja tuon ja se kertoo, että tänään oletkin yrittänyt laihduttaa, joten ohjaan kätesi ottamaan suuhun vielä sitä ja tätä.

Tämän voi muuttaa jos tietoisesti ottaa vallan omiin ihmisen järjen käsiin, eikä anna sen biologisen eläimen ohjata syömistäsi.

Vierailija
288/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin geenit vaikuttavat jonkun verran eri ravintoaineiden hyväksikäyttöön mutta yleisin virhe on määritellä kalorikulutus vaakalukemalla,se ei kerro kehon todellista rasvaprosenttia eli todellista energiankulutusta.

Mene nyt ensimmäiseksi kehon koostumusmittaukseen, sillä se kertoo kehosi todellisen tilanteen ja ryhdy sitten toimiin, kun näet onko ja kuinka paljon kehossasi jotain muutoksen tarvetta. Vyötärön ympärysmitta kertoo enemmän kuin moni haluaa uskoa ja myös enemmän kuin vaaka eli sen pitäisi olla naisilla mieluiten lähempänä 80 cm eikä ainakaan yli 90 cm ja miehillä saisi olla lähempänä 90 cm kuin 100 cm, todella lihaksikkailla ihmisillä on eri mittarit ja lukemat.

Minä olen 26 v, 175 cm ja 63 kg. Vyötärönympärykseni on 76 cm. 80 cm raja on todella matala. 

Vierailija
289/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvasolujen määrä määräytyy jo ennen 20 vuotta.

Jos on ollut hoikka lapsena ja nuorena on helpompi laihduttaa, kun rasvasoluja on vähemmän. 

Vierailija
290/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin geenit vaikuttavat jonkun verran eri ravintoaineiden hyväksikäyttöön mutta yleisin virhe on määritellä kalorikulutus vaakalukemalla,se ei kerro kehon todellista rasvaprosenttia eli todellista energiankulutusta.

Mene nyt ensimmäiseksi kehon koostumusmittaukseen, sillä se kertoo kehosi todellisen tilanteen ja ryhdy sitten toimiin, kun näet onko ja kuinka paljon kehossasi jotain muutoksen tarvetta. Vyötärön ympärysmitta kertoo enemmän kuin moni haluaa uskoa ja myös enemmän kuin vaaka eli sen pitäisi olla naisilla mieluiten lähempänä 80 cm eikä ainakaan yli 90 cm ja miehillä saisi olla lähempänä 90 cm kuin 100 cm, todella lihaksikkailla ihmisillä on eri mittarit ja lukemat.

Minä olen 26 v, 175 cm ja 63 kg. Vyötärönympärykseni on 76 cm. 80 cm raja on todella matala. 

Minusta 80 cm on tosi paljon. Minun vyötärö on 68 cm, pituus 168 ja paino 61 kg.

Vierailija
291/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään aikaisemmista kirjoituksista sitä, että jotkut lihoo tyyliin yhdestä pullasta. Ja vastaavasti paino tippuukin nopeasti. 

Miksiköhän minun kehoni ei toimi noin? Joskus viikkojen lomilla olen syönyt tosi epäterveellisesti, jos painoa tulee, on se pelkkää nestettä.

Vastaavasti jokunen vuosi sitten olin tosi kurinalainen 3 kk ajan. Söin 1500 kaloria pv, joka päivä hikoilin jne. Laihduin pari kiloa, jotka tulivat viikossa takaisin. 

Tein niin tai näin, niin paino pysyy kilon sisällä. Kertooko tämä jostain?

ap

Se kertoo siitä, että sinun keholla on sisäinen mittari siitä, mikä sen mielestä on sinulle hyvä paino. Keho pitää tosi sitkeästi siitä kiinni ja se ohjaa sinun toimintaa. Eli sinä syöt sen mukaan mitä kehosi sinulle sanoo. Se sanoo, että jotta pysyt painossasi, niin voit syödä vielä t

Et sitten lukenut viestiäni. Kerroin olleeni 3 kk todella kurinalainen. Se tarkoittaa, että laitoin puolen teelusikallisen öljymääränkin laskuriin ja jopa kahvimaidon.

Tätä nykyä en laske kaloreita, vaan syön nälän mukaan. Joku päivä aika vähän, mutta joku päivä enemmän. 

ap

Vierailija
292/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasvasolujen määrä määräytyy jo ennen 20 vuotta.

Jos on ollut hoikka lapsena ja nuorena on helpompi laihduttaa, kun rasvasoluja on vähemmän. 

En ollut lapsena kauhean hoikka, olin normaali. En koskaan täyteen mittaan kasvamisen jälkeen ole painanut alle 62 kiloa, en edes 18-vuotiaana. Olen 176 cm pitkä.

ap

Vierailija
293/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tuon ikäseinä vyötärö samoissa lukemissa. Minulla on hyvin pitkät ja hoikat raajat ja paino torsossa. Edelleen.

80 cm raja ylittyi helposti ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen, vaikka painoa ei raskaudesta jäänyt ja kävin salilla.

ap

Vierailija
294/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asiaa! Itse en ole kuin vasta neljääkymppiä lähentelevät nainen, painoindeksi 24-25. Harrastan liikuntaa lähes joka päivä: askeleita yleensä 15 - 25 000 päivässä, plus tunti kuntosalilla lihastreeniä 4-7 kertaa viikossa. Ja juurikin jotain 1400-1500 kcal päivässä syön arkena ihan ylläpitääkseeni tämän painon (lukuun ottamatta juurikin joitain juhlia, ja viikonloppuisin saatan syödä VÄHÄN enemmän). Jos haluan laihtua, niin alle tonniin täytyy pudottaa kalorit, mielellään 600-800, jotta saa motivoimampia tuloksia."

Liikut todella runsaasti, mutta saat silti vähän energiaa. Kehosi on sopeutunut niukkuuteen (adaptive thermogenesis).

Kun pitkään syö niukasti ja liikkuu paljon, perusaineenvaihdunta voi hidastua:

Keho käyttää energiaa säästeliäämmin. NEAT (kaikki huomaamaton arkiaktiivisuus) laskee. Hormonit (leptiini, kilpirauhashormonit, greliini) muuttuvat. Lihasten energiankulutus voi tehostua vähemmän kaloreita samaan tekemiseen.

Vierailija
295/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 80 cm on tosi paljon. Minun vyötärö on 68 cm, pituus 168 ja paino 61 kg.

Tuohan on yksilöllistä! Minä olen aina ollut suoravartaloinen ja kylkiluut ovat korkeat.

Mun mitat (pituus 163cm)

16-38v - 52-55kg 85-71-85

38-58v - 63kg 92-80-92

58-65v - 68kg 98-88-98

Toki 4 raskauttakin vaikuttaa asiaan mutta minulla ei ole ikinä ollut kapeaa vyötäröä

Vierailija
296/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska te syötte liikaa. Tuo selitys "laitoin proteiiniakin ruokaan" on todellisuudessa se että lisäsitte reilusti kaloreita jokaiseen ateriaan kun ette käytännössä mitään siitä poistaneet. Lisäksi hitosti näyttäisi aamupalassakin olevan sokeria. Kaiken ikäiset laihtuu kun syö oikein.

Omalla kohdallani ei pidä paikkansa. Aloin lisäämään aamupuurooni proteiinijauhetta ja vaidoin mansikkahillonokareen pois, jota aiemmin käytin. 

Tässä vain yksi esimerkki. En jaksa enemmän kertoa koska vaikuttaa ettei tällaiselle kommentoijalle mene mikään läpi, niin vahvat omat oletukset. 

Aivan yhtä vahvat olettamukset kuin itselläsikin. Hänellä vain oikeat (toimivat). Sinulla väärät (toimimattomat).

Vierailija
297/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole helppoa useimmilla 40+ naisilla tuo laihdutus, ja sä kun olet muutenkin lähellä normaalipainoa, niin ei se taida lähteä kuin kitukuurilla.

Se on kyllä yllättävää, miten vähän keski-ikäinen nainen voi kuluttaa. Esim. itse noin 100-kiloinen, käyn salilla 2-3 kertaa viikossa, päivittäin ulkoilutan koiraa 1,5-2 tuntia, istumatyö. Voin syödä päivässä 1600-1700 kcal pysyäkseni tässä painossa. Laihduttaminen on pakko hoitaa kitukuurilla, muuten ei paino lähde. Olen vetänyt aina 5 kg kerrallaan Nutriletteillä, ja sitten aina 5 kg jälkeen tauko ylläpitokaloreilla.

Vierailija
298/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tosi moni lihava alkaa itsestään laihtua eläkkeellä. Äitini painoi aina työssä käydessä semmoiset 120-130 kg. Heti kun pääsi eläkkeelle, paino alkoi pudota, vaikkei hän erityisesti yrittänyt laihtua. Olipa vaan aikaa laittaa ruokia itse enemmän, nukkui paremmin, stressi pois. Nyt 72 v:nä hän painaa 70 kg, mikä on vain vähän yli normaalipainorajan.

Vierailija
299/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten lukenut viestiäni. Kerroin olleeni 3 kk todella kurinalainen. Se tarkoittaa, että laitoin puolen teelusikallisen öljymääränkin laskuriin ja jopa kahvimaidon.

Tätä nykyä en laske kaloreita, vaan syön nälän mukaan. Joku päivä aika vähän, mutta joku päivä enemmän. 

ap

Luin sen. Sinun elimistösi pitää sen painon minkä se ajattelee olevan optimaalinen. Jos syöt vähemmän, niin elimistö hidastuu sen verran. Alitajuisesti liikut vähemmän ja hitaammin.

Vierailija
300/421 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 26 v, 175 cm ja 63 kg. Vyötärönympärykseni on 76 cm. 80 cm

Se on niin kropan mallista kiinni. Itselläni leveät kylkiluut tulee aika alas asti, ja sitten korkea, leveä lantio melkein heti kiinni alemmissa kylkiluissa. Eli ei ole sellaista väliä, mihin kapea vyötärö mahtuisi. Mun vyötärönympärys onkin ylittänyt tuon 80 cm rajan silloinkin, kun painoindeksi oli alipainon puolella nuorena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän