Miksi muut laihtuvat ruokavaliomuutoksilla, mutta minä en?
En kaipaa neuvoja, mitä pitäisi tehdä - vaan kysyn vertaistukea, onko jotain muuta selitystä kuin syö vähemmän ja liiku enemmän? Tiedän kyllä itsekin, että laihtuisin puolittamalla syömiseni.
Lehdissä on juttuja, kuinka joku alkaa laihtumaan vain vaihtamalla ruoka-aineita. Kaverini laihtuu vain vaihtamalla suklaat ja vanukkaat pähkinöihin. Siksi 1 vuosi sitten tein seuraavat muutokset muutenkin perusterveelliseen ruokavaliooni:
- lisäsi runsaasti kasviksia joka paikkaan, vaikka en niitä erikseen mainitse. Kasviksilla olen korvannut hiilareita.
- aamupalamyslin vaihdoin tuorepuuroon, jossa mm. Jugurttia, siemeniä ja omenaa ja mustikkaa. Joka aamu.
- vaihdoin ruisleivän kauraleipään ja hummukseen. Syön leipää 3-5 pv/ vko
- etätyöpäivien juusto-ruisleipälounaan vaihdoin kaurapuuroon ja mustikoihin. Sitä 3 krt/vko
- päivällinen sama kuin ennen, mutta hieman pienempi annos. Lautasmallin mukaan.
Olen 57 v ja viisikymppisten jälkeen nousi 7-8 kg ja bmi nyt 26-27. Siksi muutin ruokavaliotani. Minusta tosi outoa, ettei se näy missään. Onko teillä muille tullut oivalluksia ruoka-aineista?
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa. Ei se paino vaan monilta lähde kuin kunnon kitukuurilla. Se on pakko vaan kestää. Tutkimusten mukaan laihdutustavalla ei ole merkittävää vaikutusta siihen, miten painoa pystyy ylläpitämään. Aina hoetaan, että laihduta näin ja näin ja maltilla jne. No, tietysti on järkevää yrittää syödä monipuolisesti ja saada kaikki ravintoaineet, mutta lopputulos (eli paino ei palaa) ei riipu juurikaan siitä, miten ne kilot sai pois. Tästä on tehty lukuisia tutkimuksia ja niin se vaan on.
Eli vähennä syömistä. 50+ ikäinen nainen ei voi syödä kuin lintu ylläpitääkseen hoikan figuurin. Laihtuakseen pitää mennä todella pienelle kalorimäärälle. Tottakai joku voi olla suorasuoli jne. Mutta pääosin vanhemmiten hoikkana pysyvät syövät todella vähän. Itse olen ihan ok. BMI on 22-23. Ikää 55. Syön 1400kcal päivässä maksimissaan, laihtuakseni pitää kalorit mennä reilusti alle 1000. Jos syön joku 1600-2000, niin alan heti li
Asiaa! Itse en ole kuin vasta neljääkymppiä lähentelevät nainen, painoindeksi 24-25. Harrastan liikuntaa lähes joka päivä: askeleita yleensä 15 - 25 000 päivässä, plus tunti kuntosalilla lihastreeniä 4-7 kertaa viikossa. Ja juurikin jotain 1400-1500 kcal päivässä syön arkena ihan ylläpitääkseeni tämän painon (lukuun ottamatta juurikin joitain juhlia, ja viikonloppuisin saatan syödä VÄHÄN enemmän). Jos haluan laihtua, niin alle tonniin täytyy pudottaa kalorit, mielellään 600-800, jotta saa motivoimampia tuloksia.
ap tässä:
Minulta on pyydetty kaloriarvioita, joten Laskin chatgpt:lla puuroni:
aamun tuorepuuro
Kalorit: 334 kcal
Proteiini: 16 g
Hiilihydraatit: 28 g
Rasva: 17 g
kaurapuuro mustikoilla
Kalorit: 379 kcal
Hiilihydraatit: 72 g
Proteiini: 13,7 g
Rasva: 5,5 g
- tämän lisäksi otan herneproteiinia määrän, josta saan 16 gr proteiinia, ja siitä tulee 85 kaloria
=> Aamiaiseni ja lounaani sisältävät kaloreita yhteensä 800 kaloria. Proteiinia olen saanut yhteensä 46 gr ja hiilareita 100 gr siihen mennessä.
=> hiilareita todellakim minulle tulee runsaasti
=> ja edelleen saan liian vähän proteiinia
Paljon ihmisen pitäisi saada rasvaa päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Vaihda hiilaripolttoisesta rasvapolttoiseen. Vain niin saat insuliiniresistenssin korjattua. Insuliiniresistenssin näkyvin oire (naisilla) on kun kävelet huoneeseen, niin meneekö kynnyksen yli ekana tissit vai napa. Jos napa, niin on insuliiniresistenssi. Insuliiniresistenssi saattaa kehittyä vuosia ennemmin kuin se alkaa näkyä verikokeissa.
Tissit menee ekana. Edestä päin olen edelleen tiimalasi - tosin joka kohdasta levinnyt suhteessa siihen, millainen olin nuorena. Sivuprofiilista huomaa, että minulla on keski-ikäisen maha.
ap
Ei laihtuminen ole mitään rakettitiedettä. Annoskoot ja ruuan rasva- ja sokerimäärät suhteutettuna liikunnan määrään. Jos ei ole vanhemmalla iällä mikään himoliikkuja, niin sitä suuremmassa roolissa on annoskoot. Olen 50+ ikäinen ja BMI on 20,2 enkä ole koskaan laskenut kaloreita. Painoakin on ollut joskus 73 kg ja nyt 55 kg.
En tiedä miksi aloittaja on korvannut ruisleivän kauraleivällä, pähkinöissä on todella paljon rasvaa, vaikkakin hyvää rasvaa, mutta lihottaa sekin. Leikkeleet ja juustot vähärasvaisiksi ja vain yksi siivu leivälle. Hiilareiden tilalle proteiinia ja kasviksia. Lihat vähärasvaisiksi, mieluiten enemmän kanaa ja kalaa. Kun iskee nälkä, niin juoda paljon ja syödä hedelmiä esim. omena ja appelsiini, ei viinirypäleitä ja banaania. Eläinrasvat kasvisrasvoihin. Herkkuja kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Ei laihtuminen ole mitään rakettitiedettä. Annoskoot ja ruuan rasva- ja sokerimäärät suhteutettuna liikunnan määrään. Jos ei ole vanhemmalla iällä mikään himoliikkuja, niin sitä suuremmassa roolissa on annoskoot. Olen 50+ ikäinen ja BMI on 20,2 enkä ole koskaan laskenut kaloreita. Painoakin on ollut joskus 73 kg ja nyt 55 kg.
En tiedä miksi aloittaja on korvannut ruisleivän kauraleivällä, pähkinöissä on todella paljon rasvaa, vaikkakin hyvää rasvaa, mutta lihottaa sekin. Leikkeleet ja juustot vähärasvaisiksi ja vain yksi siivu leivälle. Hiilareiden tilalle proteiinia ja kasviksia. Lihat vähärasvaisiksi, mieluiten enemmän kanaa ja kalaa. Kun iskee nälkä, niin juoda paljon ja syödä hedelmiä esim. omena ja appelsiini, ei viinirypäleitä ja banaania. Eläinrasvat kasvisrasvoihin. Herkkuja kohtuudella.
Ja höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda hiilaripolttoisesta rasvapolttoiseen. Vain niin saat insuliiniresistenssin korjattua. Insuliiniresistenssin näkyvin oire (naisilla) on kun kävelet huoneeseen, niin meneekö kynnyksen yli ekana tissit vai napa. Jos napa, niin on insuliiniresistenssi. Insuliiniresistenssi saattaa kehittyä vuosia ennemmin kuin se alkaa näkyä verikokeissa.
Tissit menee ekana. Edestä päin olen edelleen tiimalasi - tosin joka kohdasta levinnyt suhteessa siihen, millainen olin nuorena. Sivuprofiilista huomaa, että minulla on keski-ikäisen maha.
ap
Ei ole olemassa mitään keski-ikäisen mahaa. Keskivartalolihavuus on tyypillistä herkuttelijoilla, joilla alkaa olla kaikki MBOn tunnusmerkit.
Jäin miettimään aikaisemmista kirjoituksista sitä, että jotkut lihoo tyyliin yhdestä pullasta. Ja vastaavasti paino tippuukin nopeasti.
Miksiköhän minun kehoni ei toimi noin? Joskus viikkojen lomilla olen syönyt tosi epäterveellisesti, jos painoa tulee, on se pelkkää nestettä.
Vastaavasti jokunen vuosi sitten olin tosi kurinalainen 3 kk ajan. Söin 1500 kaloria pv, joka päivä hikoilin jne. Laihduin pari kiloa, jotka tulivat viikossa takaisin.
Tein niin tai näin, niin paino pysyy kilon sisällä. Kertooko tämä jostain?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei ole olemassa mitään keski-ikäisen mahaa. Keskivartalolihavuus on tyypillistä herkuttelijoilla, joilla alkaa olla kaikki MBOn tunnusmerkit.
No kyllä minulla ainakin vatsan muoto muuttui nyt 60+v:nä. Sivulla näkyi ja näkyy yhä lihaksia mutta 4 raskautta venytti keskikohdan. Lisäksi alavatsalle tuli poimu mitä ei ole koskaan ollut. Jm miellän juuri ikävatsaksi ja sitä yritän laihtumalla saada pienemmäksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No kyllä minulla ainakin vatsan muoto muuttui nyt 60+v:nä. Siv
Juuri tuota alavatsaa minäkin tarkoitan. Mahan muoto on muuttunut. Sellainen pussimainen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään aikaisemmista kirjoituksista sitä, että jotkut lihoo tyyliin yhdestä pullasta. Ja vastaavasti paino tippuukin nopeasti.
Miksiköhän minun kehoni ei toimi noin? Joskus viikkojen lomilla olen syönyt tosi epäterveellisesti, jos painoa tulee, on se pelkkää nestettä.
Vastaavasti jokunen vuosi sitten olin tosi kurinalainen 3 kk ajan. Söin 1500 kaloria pv, joka päivä hikoilin jne. Laihduin pari kiloa, jotka tulivat viikossa takaisin.
Tein niin tai näin, niin paino pysyy kilon sisällä. Kertooko tämä jostain?ap
Minulla paino nousee hetkessä mutta ei laihdu millään. Esim jouluna tulee 2 päivässä 2 kiloa mutta tiukalla ruokavaliolla saan sen pois 2-3 kuukaudessa. Eli ei voi olla pelkkää nestettä/turvotusta suolasta.
Todellakin jo 1 ylimääräinen pulla nostaa painoa
Jos paino ei millään laske, kilpirauhanen saattaa olla hiipumassa, kannattaa testata.
Juuri tuota alavatsaa minäkin tarkoitan. Mahan muoto on muuttunut. Sellainen pussimainen.
ap
Jep
Ja se tuli jo kun ylipainoa oli 8kg minkä ei pitäisi vielä hirveästi vaikuttaa. Eri asia jos lihoo 20-30kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mistä tiedät, että kirjoittaja ei ole keski-iköinen.
Kyllä nimenomaan naisilla rasvan kertyminen vartaloon muuttuu vaihdevuosien hormonimuutosten myötä.
Vierailija kirjoitti:
Jos paino ei millään laske, kilpirauhanen saattaa olla hiipumassa, kannattaa testata.
Minulla on diagnosoitu kilpparin vajaatoiminta 42 v, mutta bmi:ni oli silloin noin 22. Paino lähti kohoamaan vasta 50 v. Lääkitykseni on kunnossa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on diagnosoitu kilpparin vajaatoiminta 42 v, mutta bmi:ni oli silloin noin 22. Paino lähti kohoamaan vasta 50 v. Lääkitykseni on kunnossa.
ap
Vaikka vajiksen lääkitys olisi kunnossa, laihtuminen on edelleen vaikeampaa kuin muilla. Itse olen kilpirauhas-vajaatoimintainen ja yritän keskittyä siihen ettei paino nouse, haastavaa sekin.
Sanoisin, että leipä.
Syöt sitä turhan paljon.
Tee sen neljän- viiden leipäpalan tilalle kiva salaatti, jossa on vaikka kananviipaleita. Herkuttele sillä. Joku hyvä kastike. Ja se yksi leivänpalan sen salaatin kanssa.
monipuolista syömisiäsi.
Tulee päälle ja elimistölle jotain vaihtelua ja vireyttä.
Stressi lihottaa. Ota rennosti. Olen uteliasta ruuan suhteen ajattelen että se on jotain kivaa.
Et laihdu. koska olet surkea pösilö.
Jätä juustoleivät poissa kokonaan. Paljon syöt puuroa, punnitse? Niistä kertyy yllättävän paljon kaloreita, miten liikunta sinun ja kaverin välillä? Jos sentti voita ja juustot päälle tulee leivästä kaloripommi!
Mitäs jugurttia,sokeriko? Yllättävän paljon sokeria joissakin tuotteissa. Mittaa, punnitse ruuat. Piilokaloreita on yllättävät paljon.
Mulla on myös BMI 27 ja mulla on riesana kohonnut verenpaine, kolesteroli koholla ja insuliiniresistenssi todettu sokerinrasituskokeessa. Verenpaine on ollut koholla jo 20 vuotta, myös silloin, kun BMI oli 22. Ei ole niin paljon koholla, että olisin saanut lääkityksen verenpaineeseen. Tilannetta on lähinnä tarkkailtu kaikki nää vuodet.
En tiedä, lähtisikö laihtumalla toi insuliiniresistenssi pois. Vai onko kuinka vahvasti geeneissä. Toinen vanhempi on kakkostyypin diabeetikko, vaikka urheilee paljon eikä ylipainoa ole paljonkaan. Hänellä myös riesana korkea verenpaine ja kolesteroli.