Miksi muut laihtuvat ruokavaliomuutoksilla, mutta minä en?
En kaipaa neuvoja, mitä pitäisi tehdä - vaan kysyn vertaistukea, onko jotain muuta selitystä kuin syö vähemmän ja liiku enemmän? Tiedän kyllä itsekin, että laihtuisin puolittamalla syömiseni.
Lehdissä on juttuja, kuinka joku alkaa laihtumaan vain vaihtamalla ruoka-aineita. Kaverini laihtuu vain vaihtamalla suklaat ja vanukkaat pähkinöihin. Siksi 1 vuosi sitten tein seuraavat muutokset muutenkin perusterveelliseen ruokavaliooni:
- lisäsi runsaasti kasviksia joka paikkaan, vaikka en niitä erikseen mainitse. Kasviksilla olen korvannut hiilareita.
- aamupalamyslin vaihdoin tuorepuuroon, jossa mm. Jugurttia, siemeniä ja omenaa ja mustikkaa. Joka aamu.
- vaihdoin ruisleivän kauraleipään ja hummukseen. Syön leipää 3-5 pv/ vko
- etätyöpäivien juusto-ruisleipälounaan vaihdoin kaurapuuroon ja mustikoihin. Sitä 3 krt/vko
- päivällinen sama kuin ennen, mutta hieman pienempi annos. Lautasmallin mukaan.
Olen 57 v ja viisikymppisten jälkeen nousi 7-8 kg ja bmi nyt 26-27. Siksi muutin ruokavaliotani. Minusta tosi outoa, ettei se näy missään. Onko teillä muille tullut oivalluksia ruoka-aineista?
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin geenit vaikuttavat jonkun verran eri ravintoaineiden hyväksikäyttöön mutta yleisin virhe on määritellä kalorikulutus vaakalukemalla,se ei kerro kehon todellista rasvaprosenttia eli todellista energiankulutusta.
Mene nyt ensimmäiseksi kehon koostumusmittaukseen, sillä se kertoo kehosi todellisen tilanteen ja ryhdy sitten toimiin, kun näet onko ja kuinka paljon kehossasi jotain muutoksen tarvetta. Vyötärön ympärysmitta kertoo enemmän kuin moni haluaa uskoa ja myös enemmän kuin vaaka eli sen pitäisi olla naisilla mieluiten lähempänä 80 cm eikä ainakaan yli 90 cm ja miehillä saisi olla lähempänä 90 cm kuin 100 cm, todella lihaksikkailla ihmisillä on eri mittarit ja lukemat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?? No jos 6,5kg laihtumiseen on mennyt liikkumisesta ja max 1200 kcal huolimatta 7kk, laitan KAIKEN syömiseni yasioon, teen itse ruuat ja liikun kuten mainitsin - missä valhe?? Lääkeet sekoittivat mun aineenvaihduntani ja lihottivat muutama vuosi sitten.
Koska sanot olevasi lihaksikas ja käyväsi paljon salilla/liikkuvasi. Tuo ei yksinkertaisesti ole mahdollista, koska lihakset eivät pysy tai laajene, jos niitä ei ruoki. Se on yksinkertaisesti biologisesti mahdotonta. Joten joko valehtelet, tai oikeasti lasket kalorisi täysin väärin. Ja jos kerta lasket kalorit, niin silloinhan sulla on antaa koko lista edellisen viikon ruuista?
Tässä viikon lista:
Aamiainen aina sama: 1 siivu pan carre leipää (puolta ohuempi paahtoleipäsiivu), vähän oivariinia ja 1 ohut siivu täysrasvaista juustoa. Maitokahvi. Yhteensä 130kcal Sunnuntaina + jugurtti yht 300kcal
Lounaat: 2x harirakeitto 250kcal/annos, 2x paahdettu valkosipulikeitto 300kcal/annos, 1x hernekeitto + 2 näkkäriä oivariinilla yht. 480kcal, 2 lämppäriä (ruispala+oivariini+ keittokinkku+maustekurkku+ juustosiivu) 290kcal. Sunnuntaina ei lounasta.
Päivälliset: 2x broileri-tuorekasviswokki 400kcal, 2x liha-kaalilaatikko (lihaliemeen) 350kcal, 2x cannelonit 480kcal, savulohi 100g+ 1 peruna+ jugurttikastike+ 1 siivu saaristolaisleipää + oivariini 500kcal
Ei välipaloja, ei iltapalaa. Joskus harvoin banaani ennen nukkumaanmenoa. Päivät koostan niin että jos lounas on kevyt päivällinen voi olla tuhdimpi mutta aina alle 1200kcal/pvä
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin ravitsemusterapeutilla, se auttoi näkemään mikä ruokavaliossani oli vialla.
Toinen, mikä auttoi oli kuntosaliharradtuksen aloittaminen. Siis ihan pt:n avulla. Lihasmassa kuluttaa enemmän ja lisää aineenvaihduntaa.
Ikä vähentää aineenvaihduntaa, ja kannattaa tehdä myös terveystarkastus, jos on jotain piileviä sairauksia.
Mä suosittelen kans sekä ravitsemusterapeuttia että kuntosalia pt:n avulla, jos ei omin avuin onnistu muokkaamaan syömisiään ja/tai liikkumisiaan niin, että laihtuu. Ja ehkä kannattaa käydä myös jossain terveystarkastuksessakin, jos epäilee, että taustalla on jokin sairaus kuten esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta. Synlabissa pääsee muuten kilpirauhaskokeisiin ilman lääkärin lähetettäkin, maksaa alle 80 €
Prismassa taitaa olla Co-test kilpirauhastestikin kotikäyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Sulla on AP hyvä aloitus. Kysyit ihan selvästi syömisestä ja painosta. Siitä huolimatta täällä kaikki saliniilot esittelee saavutuksiaan jne, eivät kuitenkaan vastaa asiaasi oikein mitenkään. Milloin on kukakin laihtunut mitenkin paljon, kysymyshän oli sinusta. On proteiinisynteesiä ja vuoristoratailmiötä, hitaita hiilihydraatteja, imeytymistä jne.
Ettekö osaa oikeasti vastata ihan tavalliseen kysymykseen. Mikä ilo on tulla rehvastelemaan omilla tuloksillaan, kun AP muistaakseni puhui vertaistuesta.
Oma asiani on se, että älä anna periksi. Ei toi BMI ole kauhean paha, kyllä se siitä korjaantuu. On täällä kuitenkin hyviäkin ohjeita, mutta ne liittyy syömiseen, ei kuntoiluun.
Ehdotan sitten itsekkin. Unohda kaikki hifistely, ja keskity kaloreihin. Kulutetut ja syödyt. Noi sun ruoat näytti muuten ihan hyvältä.
No mä vastasin jo ekassa kommentissani ap:lle, että en ole laihtunut vaihtamalla tuotteen A tuotteeksi B jne. Kokeiltu on. Ja erilaisia nk kitudiettejäkin on tullut kokeiltua, mutta heti, kun dieetin lopetti, lihoi taas. Aloin laihtua tasaisesti vasta sitten, kun vähensin syömistäni. Ei sillä ole merkitystä, saanko liikaa kaloreita ruisleivästä vai kaurapuurosta, jos kuitenkin saan liikaa kaloreita. Toki jos ruisleivän tilalta syö pätkän kurkkua, niin se vaikuttaa asiaan, mutta jos sen kurkun lisäksi vetää sitten erilaisia siemeniä ja pähkinöitä niin, että kalorimäärä on sama kuin siinä ruisleivässä, niin ei sillä ole mitään eroa.
Mä tiedostin tässä vajaa vuosi sitten, kun aloin syömään vähemmän, että mä olen kyllä syönyt aina varsin terveellisesti, mutta pahimmillaan nelihenkisen perheen ruuat. Kuin muistelen omaa lapsuuttani ja millaisia määriä äitini ja isäni söi, niin mähän söin vuosikausia enemmän kuin he molemmat yhteensä. Ja sitten myöhemmin vielä päälle parin lapsenkin sapuskoiden verran. Tajusin sitten senkin, että mun lautaseni olivat paljon suurempia kuin mitä lapsuuudenkodissani 1960-luvulla oli. Jos lastasin ison lautasen ihan lautasmalllin mukaisesti, niin siinä nyt vaan oli yksinkertaisesti liikaa. Sekin muuten aikoinaan hämäsi, kun sanottiin, että kevyttä työtä tekevän naisen energiankulutus olisi noin 2000 kcal/vrk. Ei otettu huomioon sen paremmin pituutta kuin ikääkään. Tolla kalorimäärällä mulle (olen 157 cm) tulisi kilo lisää joka 10. päivä.
Lisää lounaalle proteiinia.
Aloita voimaharjoittelu.
Supertärkeitä menopaussin aikana ja jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Juu, ei ole hyviä kaloreita ja huonoja kaloreita. On vain kaloreita. "Huonot kalorit" on tapa sanoa, että jotkin kalorien lähteet eivät pidä nälkää loitolla yhtä hyvin, tai että niiden mukana ei tule muuta kuin ne helpot kalorit. "Huonot kalorit" -> ruokia, joita syömällä tulee syötyä enemmän kaloreita (tai ainakin haluaa syödä enemmän). Kyllä ihmisien välillä on eroja kuinka paljon kaloreita he saavat irti ruuasta.
Väärin. On hyviä kaloreita ja on huonoja kaloreita. Tämä merkkaa sitä, että kuinka paljon siinä kalorissa on ihmisten tarvitsemia ravinteita. Näitä ravinteita tarvitsevat kaikki ihmiset, eli ei ole mitään eroja sen suhteen, mitä ihmiset tarvitsee. ainoa ero voi olla kehossa se, miten hyvin keho kykenee pilkkomaan niitä raventeita siitä ruuasta. Hyvät kalorit pitävät nälkää poissa pitkään, huonot
Syömisen tarkoitus ei tosiaan ole ensisijaisesti nälän poistaminen vaan kehon tarvitsemien ravintoaineiden saaminen.
Ihminen voi olla samanaikaisesti ylipainoinen ja aliravittu. Katsoin kerran dokkarin supernirsosta brittimiehestä, joka ei ollut moneen vuoteen syönyt MITÄÄN muuta kuin ranskalaisia. Hän oli melko pyöreä. Verikokeissa selvisi vakavat puutostilat, itsestäänselvistä syistä.
Nro 227: "Syömisen tarkoitus ei tosiaan ole ensisijaisesti nälän poistaminen vaan kehon tarvitsemien ravintoaineiden saaminen.
Ihminen voi olla samanaikaisesti ylipainoinen ja aliravittu. Katsoin kerran dokkarin supernirsosta brittimiehestä, joka ei ollut moneen vuoteen syönyt MITÄÄN muuta kuin ranskalaisia. Hän oli melko pyöreä. Verikokeissa selvisi vakavat puutostilat, itsestäänselvistä syistä. "
Juuri näin. Kun mä reilu vuosi sitten aloin pienentää annoskokojani, kirjasin aluksi kaikki syömäni ylös. Huolehdin, että kalorimäärä on se, mikä pitääkin, mutta ennenkaikkea sen vuoksi, että näen, miten ne ravintoarvot sitten menee. Ja kysehän ei ole pelkästään proteiini/rasva/hiilihydraatti -jutusta vaan kuidut, magnesium, kalium, rauta, kalsium, eri vitamiinit jne jne. Ja sen mukaan, mitä olin syönyt aamiaisella ja lounaalla, mietin sitten päivällisen ja mahdollisen iltapalan. Syönkö iltapalaa vai en, riippuu aina ihan siitä, mihin aikaan olen syönyt päivällisen. Mutta jos totesin, että jaahas, kalsiumia on tänään ollut liian vähän, niin sitten laitoin loppupäivän ruuat niin, että kalsiumia tuli riittävästi.
Unohtaisin jo laihdutuksen tossa iässä kun ylipainoa on vain vähän ja keskittyisin vaan terveelliseen syömiseen ja liikkumiseen ihan vain hyvän olon vuoksi. Surullista että naiset kyttäävät koko ikänsä painoa ja miettivät miten voisi laihtua. Ihan normaaliakin että keho muuttuu eri elämänvaiheissa.
Nro 211: "En tiedä, mistä suosituksista puhut. Et ainakaan nykyaikaisista suomalaisista ravitsemussuosituksista. En tunne yhtään tuolla tavalla syövää ihmistä. "
Minäpä tiedän. Jossain vaiheessa esimerkiksi suositeltiin, että 5 viipaletta ruisleipää päivässä. Okei, 5 viipaletta Vaasan jälkiuunileipää tekee 414 kcal. Siis pelkästään ne leipäviipaleet. Ilman mitään levitteitä tai muita leivänpäällisiä. Mun energiankulutuksellani noi leivät olisi jo yli 30% päivittäisestä energiantarpeestani ja muuhun päivän aikana syömisiini jäisi vain 886 kcal. Aika haastavaa, jos haluaa, että saa ravinnostaan kaiken tarvitsemansa tai ainakin lähes kaiken niin, että vain jotain tarvitsee ottaa purkista.
En pidä itseäni minään salaliittoteoreetikkona, mutta uskon silti siihen, että meidän suomalaisten ravitsemussuosituksiin vaikuttaa aika paljon meidän kotimainen maatalous. Ruisleipää, maitoa jne. Välimeren ruokavaliota pidetään yhtenä maailman terveellisimmistä, vaikkei siellä taideta syödä edes yhtä ruisleipäviipaletta päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Unohtaisin jo laihdutuksen tossa iässä kun ylipainoa on vain vähän ja keskittyisin vaan terveelliseen syömiseen ja liikkumiseen ihan vain hyvän olon vuoksi. Surullista että naiset kyttäävät koko ikänsä painoa ja miettivät miten voisi laihtua. Ihan normaaliakin että keho muuttuu eri elämänvaiheissa.
Mun on pakko pudottaa bmi 27 > lähemmäs 25 koska olo on vain niin huono ja turpea.
Kolesterolit muutenkin koholla, vp tekee piikkejä oltuaan aiemmin 100/55 ja uniapneakin paheni (sairastuin kun painoin 52kg).
Tuossa syyt miksi ehdottomasti EN halua yhtään ylipainoa enää. Lisäksi tietty liikkumisen keveys ja pukeutumisen mukavuus normaalipainoisena - silkkaa bonusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukutko riittävästi, onko stressiä, miten hormonitoiminta, onko lihasmassaa, liikutko liikaa tai liian vähän, syötkö riittävästi, syötkö monipuolisesti... Kannattaa mennä keskustelemaan ammattilaisen kanssa.
Tuo selviää aktiivisuusrannekkeella tai älykellolla. Jos uni on kevyttä ja heräilee vielä pitkin yötä, rasva jämähtää keskivartaloon ja paino ei putoa. Silloin pitää viilata sitä unta ja sitä edeltävää rentoutumista. Minulle uniasioihin erikoistunut lääkäri suositteli iltapalaksi klo 20 smoothieta, jossa on kypsä banaani, 2-3 rkl kauralesettä, teelusikallinen maapähkinävoita, 30-40 grammaa soijaproteiinia ja 1,5-2 desiä maitoa.Ei vaihdevuosissa olevan uniongelmia paranneta smoothieilla.
Tuon smoothien aineosat edesauttavat unta ja unessapysymistä luonnollisesti. En ala kirjoittamaan tällä palstalla lääkärin tarjoamista lääkkeellisistä uniongelmien ratkaisukeinoista.
En ihmettele, ettet laihdu. Järkyttävää, kuinka vähän tämän ikäisenä saa syödä, vaikka harrastaisi paljon liikuntaa. Nuorena sai syödä mitä vaan, ja pysyi hoikkana. Vaihdevuodet ja vuosien kertymä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vuoden kärsivällinen. Nyt mietin, että lopetan tämän kaiken. En jaksa vääntää sitä tuorepuuroa, jos siitä ei ole mitään hyötyä.
Sitä tässä ihmettelenkin, että aina sanotaan, että kalori ja kalori ei ole sama asia. Sillä on merkitystä, mistä sen kalorin saa. Kaverini laihtuu vain sillä, vaikka syö aivan älyttömiä määriä, syö aamuisin kaurapuutoa, johon laittaa 4 dl kaurahiutaleita ja kaksi kourallista pähkinöitä - kaloreita kauheasti, mutta laihtuu. Ja hän uskoo siihen, että voi syödä paljon, kun syö oikeita asioita.
ap
Unohda jo se puuro. Jos sulla on taipumusta insuliiniresistenssiin, se ei ole sun ruoka. Mä jätin puuron, kun verensokerimittari näytti yli 10 arvoa 2 tuntia puuron syömisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on pakko pudottaa bmi 27 > lähemmäs 25 koska olo on vain niin huono ja turpea.
Kolesterolit muutenkin koholla, vp tekee piikkejä oltuaan aiemmin 100/55 ja uniapneakin paheni (sairastuin kun painoin 52kg).
Tuossa syyt miksi ehdottomasti EN halua yhtään ylipainoa enää. Lisäksi tietty liikkumisen keveys ja pukeutumisen mukavuus normaalipainoisena - silkkaa bonusta!
Mä taas halusin normaalipainoiseksi sen vuoksi, että mulla on sekä moninivelrikko että jo 30 vuotta ollut nivelreuma. Molemmat tulevat etenemään eikä parannuskeinoa kumpaankaan ole olemassakaan, joten ainoa, millä voin hidastaa nivelteni kulumista alaraajoissani on ollut painon pudotus.
Ja tosiaan on bonusta, että liikkuminen on nyt paljon helpompaa ja ennenkaikkea vähemmän kivuliasta. Eikä sekään nyt mitenkään harmittanut, kun näin valokuvan itsestäni juhlamekossa (johon en ollut mahtunut ainakaan 15:een vuoteen ja nyt mahduin). Vielä viime keväänä en oikein tajunnut, mikä muutos mun ulkonäössäni oli tapahtunut. Ihmettelin vaan, kun toppatakit jäi taas pois käytöstä ja kun jäin tuttujen kanssa tuolla kadulla juttelemaan, niin ihmettelivät, mitä mulle oli oikein tapahtunut. Mutta joo, mulla ylipaino kertyi nimenomaan vyötärölle ja nyt, kun olen laihtunut, niin se pullukkamaha on poissa. Mulla on taas vyötärö.
Eli en laihduttanut ulkonäkösyistä vaan terveydellisistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska te syötte liikaa. Tuo selitys "laitoin proteiiniakin ruokaan" on todellisuudessa se että lisäsitte reilusti kaloreita jokaiseen ateriaan kun ette käytännössä mitään siitä poistaneet. Lisäksi hitosti näyttäisi aamupalassakin olevan sokeria. Kaiken ikäiset laihtuu kun syö oikein.
Muuten, arvioiden mukaan vaihdevuodet ohittanut tarvitse proteiinia jopa 1,5 gr painokiloa kohti, ja tärkeää saada sitä joka aterialla.
Missä kohtaa minun aamiaisessani on liikaa sokeria? Siinä puolikkaassa omenassa, jonka syön? Vai mustikoissa?Jugurtti on maustamatonta ab-jugurttia.
ap
Puurossa!!! Mun verensokerimittari näytti aina hurjia lukemia puuron jälkeen.
No sulla on diabetes
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas halusin normaalipainoiseksi sen vuoksi, että mulla on sekä moninivelrikko että jo 30 vuotta ollut nivelreuma. Molem
Kuten varmaan luit mun em vastauksestani 1. sijalla oli terveydelliset syyt minullakin. Myös nivelrikot lonkissa ja polvissa.
Silti tykkään myös pukeutua kauniisti ja nauttia siitä että vaatteet istuu päälle hyvin näin 65v:nä. Jos se on sinun mielestäsi turhamaisuutta niin onpa outoa??
Nro 227: "Syömisen tarkoitus ei tosiaan ole ensisijaisesti nälän poistaminen vaan kehon tarvitsemien ravintoaineiden saaminen.
Ihminen voi olla samanaikaisesti ylipainoinen ja aliravittu. Katsoin kerran dokkarin supernirsosta brittimiehestä, joka ei ollut moneen vuoteen syönyt MITÄÄN muuta kuin ranskalaisia. Hän oli melko pyöreä. Verikokeissa selvisi vakavat puutostilat, itsestäänselvistä syistä. "
Juuri näin. Kun mä reilu vuosi sitten aloin pienentää annoskokojani, kirjasin aluksi kaikki syömäni ylös. Huolehdin, että kalorimäärä on se, mikä pitääkin, mutta ennenkaikkea sen vuoksi, että näen, miten ne ravintoarvot sitten menee. Ja kysehän ei ole pelkästään proteiini/rasva/hiilihydraatti -jutusta vaan kuidut, magnesium, kalium, rauta, kalsium, eri vitamiinit jne jne. Ja sen mukaan, mitä olin syönyt aamiaisella ja lounaalla, mietin sitten päivällisen ja mahdollisen iltapalan. Syönkö iltapalaa vai en, riip
Me maksamme verovaroin osoitteen https://www.fineli.fi palvelut. Siellä voi pitää ruokapäiväkirjaa yksilöllisesti valiten sukupuolensa ja ikänsä. Kun kirjaa kaiken syömänsä ja juomansa sinne, näkee reaaliajassa, saako kaikkia tarvimiaan ravintoaineita. Suosittelen Fineliä jokaiselle.
Nro 211: "En tiedä, mistä suosituksista puhut. Et ainakaan nykyaikaisista suomalaisista ravitsemussuosituksista. En tunne yhtään tuolla tavalla syövää ihmistä. "
Minäpä tiedän. Jossain vaiheessa esimerkiksi suositeltiin, että 5 viipaletta ruisleipää päivässä. Okei, 5 viipaletta Vaasan jälkiuunileipää tekee 414 kcal. Siis pelkästään ne leipäviipaleet. Ilman mitään levitteitä tai muita leivänpäällisiä. Mun energiankulutuksellani noi leivät olisi jo yli 30% päivittäisestä energiantarpeestani ja muuhun päivän aikana syömisiini jäisi vain 886 kcal. Aika haastavaa, jos haluaa, että saa ravinnostaan kaiken tarvitsemansa tai ainakin lähes kaiken niin, että vain jotain tarvitsee ottaa purkista.
En pidä itseäni minään salaliittoteoreetikkona, mutta uskon silti siihen, että meidän suomalaisten ravitsemussuosituksiin vaikuttaa aika paljon meidän kotimainen maatalous. Ruisleipää, maitoa jne. Välimeren ruokavaliota p
Suomalainen vastine on Itämeren ruokavalio, joka ei jää Välimeren ruokavaliosta jälkeen. Viisi palaa leipää oli sen ajan suositus, jolloin ihmiset olivat huomattavasti fyysisesti aktiivisempia kuin nykyaikana. Nykyaikana lasketaan perunat, maissi, viljat ja viljatuotteet yhteen ryhmään ja niistä itse kukin valitsee tarpeidensa ja energiankulutuksensa mukaan sopivan annoksensa.
Ihanteellinen minimimäärä täysjyväviljaa on 90 grammaa ja se suojaa muistiakin. Sen voi syödä vaikka puurona tai ohrana tai ruokakaurana riisin sijasta. Riisi ei laske LDL-kolesterolia. Kaura ja ohra laskevat.
Syöt liikaa. Ei se paino vaan monilta lähde kuin kunnon kitukuurilla. Se on pakko vaan kestää. Tutkimusten mukaan laihdutustavalla ei ole merkittävää vaikutusta siihen, miten painoa pystyy ylläpitämään. Aina hoetaan, että laihduta näin ja näin ja maltilla jne. No, tietysti on järkevää yrittää syödä monipuolisesti ja saada kaikki ravintoaineet, mutta lopputulos (eli paino ei palaa) ei riipu juurikaan siitä, miten ne kilot sai pois. Tästä on tehty lukuisia tutkimuksia ja niin se vaan on.
Eli vähennä syömistä. 50+ ikäinen nainen ei voi syödä kuin lintu ylläpitääkseen hoikan figuurin. Laihtuakseen pitää mennä todella pienelle kalorimäärälle. Tottakai joku voi olla suorasuoli jne. Mutta pääosin vanhemmiten hoikkana pysyvät syövät todella vähän. Itse olen ihan ok. BMI on 22-23. Ikää 55. Syön 1400kcal päivässä maksimissaan, laihtuakseni pitää kalorit mennä reilusti alle 1000. Jos syön joku 1600-2000, niin alan heti lihoa. Jos on jotain juhlia yms., niin niiden jälkeen pitää 2-4 päivää vetää aivan nollakaloreilla tai siihen jämähtää kilot heti.
Tämä. Toki kasviksia voi käytännössä syödä rajattomasti (eli laskematta), koska kenenkään maha ei vedä kasviksia niin paljon, että niillä lihoo. Kukaan ei ole lihonut siksi, että syö liikaa porkkanaa.