Lasiaisen irtauma?
Minulla on silmässä sellainen liikkuva "musta lanka" ja näkö vähän samea, eli ilmeisesti lasiaisen irtaumaa, vaikka ikää on vasta 32. Onko teillä kokemuksia vastaavasta? Mitä teitte? Koska nämä oireet meni ohi?
Sain kyllä huomiselle varmuudeksi aamulle terveyskeskukseen ajan, mutta kysyn silti.
Kommentit (50)
Mulla pyöriny jo vuosia noita haituvia. Niihin tottuu
Parissa viikossa pitäisi mennä ohi.
Mulla oli jo lapsena noita. Ilmestyy yhtäkkiä ja katoaa yhtä yhtäkkiä.
Menittekö kaikki terveyskeskukseen tai silmälääkärille? Kuinka pian? Ilmeisesti optikon näönutkimus ei ole riittävä? Vai seurasitteko vaan kotona? Tämä on itselleni ihan uusi asia.
Ap
Minulta irtosi lasiaisen irrotessa myös verkkokalvon reuna, joten kyllä se silmälääkärillä kannattaa näyttää. Laserilla sitten leikkasivat silmäsairaalassa, jonne lääkäri laittoi saman tien lähetteen.
Vierailija kirjoitti:
Menittekö kaikki terveyskeskukseen tai silmälääkärille? Kuinka pian? Ilmeisesti optikon näönutkimus ei ole riittävä? Vai seurasitteko vaan kotona? Tämä on itselleni ihan uusi asia.
Ap
Itsellä oli sen verran paha irtauma, että herätessäni en nähnyt toisella silmällä mitään. Menin heti silmälääkärille, minulla on terveysvakuutus.
Minulla on ollut molemmin puolin lasiaisen irtauma. Ilmenee välähdyksinä silmäkulmassa. On pysyvä tila eikä niille tehdä mitään. Välähdykset loppuvat kuitenkin.
Vähän hankala käyttää puhelinta tai tietokonetta tämän silmän kanssa... Tai ei se ulkona oleminenkaan kivalta tunnu.
Ap
Minulla on ollut noita jo vuosikymmeniä. Nyt vanhemmiten jäänyt pysyväksi ja näkyy aina vaaleaa taustaa vasten silmiä liikutellessa. Jos on vähänkään kuumetta, tuntuu että häiritsevät enemmän.
Ei ne mene ohi eikä niille tehdä mitään. Se lääkäri kertoo sulle että noi on nyt ne silmät, joilla on tarkoitus pärjätä. Itsellä on noita haituvia niin että hyvä kun läpi näkee, mutta elämä on.
Jos verkkokalvo irtoaa, silloin on kiire lääkärille ja operaatioon ettei näkö mene. Lasiaisirtaumat/sumentumat pääosin vaarattomia, mutta hyvähän ne on tarkistuttaa, kun tulee enesimmäistä kertaa tai muuten alkaa vaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itsellä oli sen verran paha irtauma, että herätessäni en nähnyt toisella silmällä mitään. Menin heti silmälääkärille, minulla on terveysvakuutus.
Toi ei ole lasiaisen vaan verkkokalvon irtauma. Täysin eri asia.
Kuinka iso se "lanka" on? Ohuita haituvia taitaa olla kaikilla. Jos tulee nokisadetta kannattaa mennä pian näyttämään. Salamointia on lasiaisen irtaumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eiköhän silmälääkäri osannut tehdä oikean diagnoosin.
Tärkeää on mennä heti silmälääkärii, että ei ole verkkokalvon irtauma. Se vaatii heti hoitoa. Lasiaisen irtauma on tavallisempaa. Minulla esim monia vuosia aina yöllä pimeässä ,kun kävin vessassa se temporaali puoli vilkahti kirkaana, siis monta vuotta. Tieysti kävin silmälääkärissä. Nyt kaikki on ok.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka iso se "lanka" on? Ohuita haituvia taitaa olla kaikilla. Jos tulee nokisadetta kannattaa mennä pian näyttämään. Salamointia on lasiaisen irtaumassa.
Ohut se on, mutta tuntuu, että ainakin 1-2 sentin pituinen näkökentässä edestakaisin liikkuva.
Ap
Ei ne oireet mene ohi. Mulla tuli oikeaan silmään vähän kaihileikkauksen jälkeen. Toivottavasti ei tule vasempaan, kun siihen tehdään kaihileikkaus. Ehkä siihen tottuu siihen kärpäsen lentoon jota välillä näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Parissa viikossa pitäisi mennä ohi.
Toista vuotta ollut minulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eiköhän silmälääkäri osannut tehdä oikean diagnoosin.
Jos et herätessä nähnyt silmällä MITÄÄN niin se harvemmin on lasiaisen irtauma.
Kävin silmälääkärissä ja verkkokalvo ei ollut revennyt, joten ei tehty mitään. Parani itsekseen noin kuukaudessa.