Miksi muut laihtuvat ruokavaliomuutoksilla, mutta minä en?
En kaipaa neuvoja, mitä pitäisi tehdä - vaan kysyn vertaistukea, onko jotain muuta selitystä kuin syö vähemmän ja liiku enemmän? Tiedän kyllä itsekin, että laihtuisin puolittamalla syömiseni.
Lehdissä on juttuja, kuinka joku alkaa laihtumaan vain vaihtamalla ruoka-aineita. Kaverini laihtuu vain vaihtamalla suklaat ja vanukkaat pähkinöihin. Siksi 1 vuosi sitten tein seuraavat muutokset muutenkin perusterveelliseen ruokavaliooni:
- lisäsi runsaasti kasviksia joka paikkaan, vaikka en niitä erikseen mainitse. Kasviksilla olen korvannut hiilareita.
- aamupalamyslin vaihdoin tuorepuuroon, jossa mm. Jugurttia, siemeniä ja omenaa ja mustikkaa. Joka aamu.
- vaihdoin ruisleivän kauraleipään ja hummukseen. Syön leipää 3-5 pv/ vko
- etätyöpäivien juusto-ruisleipälounaan vaihdoin kaurapuuroon ja mustikoihin. Sitä 3 krt/vko
- päivällinen sama kuin ennen, mutta hieman pienempi annos. Lautasmallin mukaan.
Olen 57 v ja viisikymppisten jälkeen nousi 7-8 kg ja bmi nyt 26-27. Siksi muutin ruokavaliotani. Minusta tosi outoa, ettei se näy missään. Onko teillä muille tullut oivalluksia ruoka-aineista?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi olla ihan totta, mutta jos ruoka ei aamulla maistu, voi tämän muutoksen toteuttaminen osoittautua mahdottomaksi. Mä skippaan suosiolla aamupalan, koska proteiinipitoiset ruuat ja puurot ei aamuisin maistu. Laihdun sitten hitaammin ja olen hyväksynyt asian.
xxxxxx
Youtubessa oli video tästä. Siellä sanottiin että joillakin keho on aamulla rasvanpolttomoodissa ja näillä sitä ei kannata katkaista aamusyömisellä. Lääkäri kysyi varovaisesti : Onko aamupala sittenkään päivän tärkein ateria ?
Juuri näin. Pätkäpaasto on monelle toimiva juttu ja silloin ei aamupalaa tarvitse. Mitä pidempään on yöpaastolla, niin sitä suuremmat hyödyt siitä saa.
Miksi pätkäpaasto ei voisi olla toisinpäin? Iltapalaa ei tarvitse.
57-vuotiaana bmi 27 ei kyllä ole mitenkään aktiivista laihdutusta vaativa tilanne. Keskittyisin enemmän siihen, että ruokavaliosta saa sopivasti ravinteita ja kuntotasot pysyvät hyvänä. Tossa äkkiä jonkun kitudieetin aloittaa, niin koko kroppa menee aivan sekaisin. Palautuminen ei ole enää kaksikymppisen tasolla mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi olla ihan totta, mutta jos ruoka ei aamulla maistu, voi tämän muutoksen toteuttaminen osoittautua mahdottomaksi. Mä skippaan suosiolla aamupalan, koska proteiinipitoiset ruuat ja puurot ei aamuisin maistu. Laihdun sitten hitaammin ja olen hyväksynyt asian.
xxxxxx
Youtubessa oli video tästä. Siellä sanottiin että joillakin keho on aamulla rasvanpolttomoodissa ja näillä sitä ei kannata katkaista aamusyömisellä. Lääkäri kysyi varovaisesti : Onko aamupala sittenkään päivän tärkein ateria ?
Fiksu lääkäri, ei mennyt muromainoksen mukaan :)
Koska et ole muuttanut sitä oikein/tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
xxxxxx
Juuri näin. Pätkäpaasto on monelle toimiva juttu ja silloin ei aamupalaa tarvitse. Mitä pidempään on yöpaastolla, niin sitä suuremmat hyödyt siitä saa.
Miksi pätkäpaasto ei voisi olla toisinpäin? Iltapalaa ei tarvitse.
Voi olla miten päin vain itselle sopii. Minulla on molemmissa päissä, ei iltapalaa, eikä aamupalaa. Pätkäpaasto 18/6.
Numero 170: toisten ruokailuista voi päätellä sen, että jos vetää lounaalla pari leikettä, leipää, jälkkärin ja lautanen on niin täynnä kuin siihen mahtuu, niin siinä on enemmän kaloreita kuin itse syön koko päivänä. Se, että sinä voit syödä kaksi kertaa päivässä mitä tahansa ja kestää hoikkana, on hienoa sinulle, mutta en ole itsekään syönyt koskaan aamupalaa niin pitkään kun olen aamulla yksin kouluun ja töihin lähtenyt enkä syö kuin kaksi kertaa päivässä muutenkaan. Mutta kaltaistesi kanssa on turha mistään keskustella, koska kun on niin rakastunut omaan erinomaisuutensa, on mahdoton ymmärtää, että joku muu joutuu miettimään ihan jokaisen suupalan erikseen. Kun on vuosikymmenet taistellut oman painonsa kanssa, osaa kyllä laskea kalorit myös toisen lautaselta ja monesti nämä suursyömärit syövät jo parin tunnin päästä välipalaa mitä itse en voisi edes kuvitella, koska en edes jaksaisi vaikkei se edes lihottaisi. Yhtään ei ole nälkä edelleenkään, vaikken ole syönyt eilisen jälkeen mitään, aineenvaihduntani ei vaan toimi ja siksi ihmettelenkin, miten se monella toimii pienemmässäkin painossa niin paljon paremmin.
Sulla on AP hyvä aloitus. Kysyit ihan selvästi syömisestä ja painosta. Siitä huolimatta täällä kaikki saliniilot esittelee saavutuksiaan jne, eivät kuitenkaan vastaa asiaasi oikein mitenkään. Milloin on kukakin laihtunut mitenkin paljon, kysymyshän oli sinusta. On proteiinisynteesiä ja vuoristoratailmiötä, hitaita hiilihydraatteja, imeytymistä jne.
Ettekö osaa oikeasti vastata ihan tavalliseen kysymykseen. Mikä ilo on tulla rehvastelemaan omilla tuloksillaan, kun AP muistaakseni puhui vertaistuesta.
Oma asiani on se, että älä anna periksi. Ei toi BMI ole kauhean paha, kyllä se siitä korjaantuu. On täällä kuitenkin hyviäkin ohjeita, mutta ne liittyy syömiseen, ei kuntoiluun.
Ehdotan sitten itsekkin. Unohda kaikki hifistely, ja keskity kaloreihin. Kulutetut ja syödyt. Noi sun ruoat näytti muuten ihan hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikutko vähintään 4 kertaa viikossa tunnin verran siten, että tulee reilusti hiki?
Syötkö leipää ruoan kanssa? Montako palaa leipää syö päivässä?
En syö leipää ruoan kanssa. Syön leipää ehkä kahtena päivänä viikossa, jos en ehdi puuroa keittää, niin paistan leivän päälle kananmunia.
Ei lähdetä keskustelemaan liikunnasta, tämä ketju paisuu, ja haluan keskittää ketjun ruokavalioon. Todettakoonn vain sen, että liikun yhtä paljon ja samalla tavalla kuin aikana, kun paino nousi.
ap
Sulla tuntuu vähän joka kommentissa vaihtelevan tuo, mitä syöt, koska ja kuinka paljon.
Aloituksessa syöt puuroa ja sit syötkin sitä vaan kolmena päivänä viikossa. Siinä ei sanota mitään proteiinista, sitä sanot saavasi sitä tarpeeksi jostain siemenistä ja jauheista. Eka et syö leipää, sit oot vaihtanut sen kauraan ja nyt syötkin leipää vain ehkä kahtena päivänä viikossa ja pastaa "silloin tällöin".
Syötä päivän ruuat chatille, se kertoo tismalleen mikä menee vikaan. Me ei tiedetä täällä sinun kokonaistilannetta. Esim liikunnasta et suostu kertomaan mitään, vaikka se on olennainen asia. Minun silmään sinun ruokavalio vaikuttaa varsin tuhdilta, mutta se voi olla runsaasti liikkuvan valio.
Haluat tietää miksi sinä et laihdu vaikka muut laihtuu. Sulla on joku asia eri tavalla kuin niillä muilla.
Vierailija kirjoitti:
Numero 170: toisten ruokailuista voi päätellä sen, että jos vetää lounaalla pari leikettä, leipää, jälkkärin ja lautanen on niin täynnä kuin siihen mahtuu, niin siinä on enemmän kaloreita kuin itse syön koko päivänä. Se, että sinä voit syödä kaksi kertaa päivässä mitä tahansa ja kestää hoikkana, on hienoa sinulle, mutta en ole itsekään syönyt koskaan aamupalaa niin pitkään kun olen aamulla yksin kouluun ja töihin lähtenyt enkä syö kuin kaksi kertaa päivässä muutenkaan. Mutta kaltaistesi kanssa on turha mistään keskustella, koska kun on niin rakastunut omaan erinomaisuutensa, on mahdoton ymmärtää, että joku muu joutuu miettimään ihan jokaisen suupalan erikseen. Kun on vuosikymmenet taistellut oman painonsa kanssa, osaa kyllä laskea kalorit myös toisen lautaselta ja monesti nämä suursyömärit syövät jo parin tunnin päästä välipalaa mitä itse en voisi edes kuvitella, koska en edes jaksaisi vaikkei se edes lihottaisi. Yhtään
Ehkä heidän aineenvaihdunta pysyy vauhdissa kun he syövät niin paljon? Siksihän sanotaan, että laihduttamalla lihot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
450 kcal on hurja määrä kaloreita aamupalaksi, paitsi jos lounas & illallinen on aamupalaa kevyempiä. Muuten tulee herkästi enemmän kuin toimistotöissä kuluttaa. Oma kulutukseni on 1800 aktiivisuusrannekkeen mukaan, joten siihen ei tuon kokoinen aamupala mahdu, tai jompi kumpi ruoista pitää olla pelkkä salaatti.
On tehty tutkimus, jonka mukaan jos syö aamulla enemmän, ei todennäköisesti näe niin suurta nälkää illemmalla sekä ihmiset, jotka painottaa ruuan aaamuun laihtuvat enemmän kuin ne, jotka painottavat iltasyömiseen.
Käytäntö on kuitenkin päinvastainen :)
Perustele
Miten sitä pitää perustella, jos pysyy hoikkana iltapainotteisella syömisellä?
Itse en tajua tätä aamusyömistä ja aamupalan, varsinkaan sen puuron, tärkeyttä ja tuputtamista varsinkaan kun musta näyttää että ne ihmiset on ylipainoisia.
Voin toki olla väärässäkin ja tää on vaan mun kokemus, mutta en tunne itseni lisäksi myöskään ketään, joka olisi ylipainoinen vaikka skippaa aamupalan ja syö sit illemmasta vasta kun alkaa olemaan nälkä.
Onko tää taas joku maatalouden oma tutkimus? Muistan kyllä lukeneeni asiasta, mutta oma käytännön kokemus on ihan päinvastainen.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on AP hyvä aloitus. Kysyit ihan selvästi syömisestä ja painosta. Siitä huolimatta täällä kaikki saliniilot esittelee saavutuksiaan jne, eivät kuitenkaan vastaa asiaasi oikein mitenkään. Milloin on kukakin laihtunut mitenkin paljon, kysymyshän oli sinusta. On proteiinisynteesiä ja vuoristoratailmiötä, hitaita hiilihydraatteja, imeytymistä jne.
Ettekö osaa oikeasti vastata ihan tavalliseen kysymykseen. Mikä ilo on tulla rehvastelemaan omilla tuloksillaan, kun AP muistaakseni puhui vertaistuesta.
Oma asiani on se, että älä anna periksi. Ei toi BMI ole kauhean paha, kyllä se siitä korjaantuu. On täällä kuitenkin hyviäkin ohjeita, mutta ne liittyy syömiseen, ei kuntoiluun.
Ehdotan sitten itsekkin. Unohda kaikki hifistely, ja keskity kaloreihin. Kulutetut ja syödyt. Noi sun ruoat näytti muuten ihan hyvältä.
Ap itse kysyi, että mitä oivalluksia ihmisillä on tullut. Siihen sitten jokainen vastaa omalla kohdallaan. Ap kertoo niin vähän tietoa, ettei hänen kysymykseen voi kukaan vastata hyvin kun ei kokonaisuutta pysty tietämään. Painoon vaikuttaa niin moni asia. Stressi, uni, liikunta ja ihan kaikki mitä suuhun laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama vene. Ei putoa paino eikä rasvat. En pysty enää vähentämään syömisiäni. Proteiinia on lisätty ruokavalioon. Ja kasviksia. Jossain vaiheessa auttoi annoskoon pienentäminen. Olen pienentänyt annoskokoa pysyvästi. Ei mitään vaikutusta. Liikun monta kertaa viikossa, on aeroobista, porrastrreniä, lihaskuntoa. Kroppa ei muutu miksikään.
Olen perus hyvässä kunnossa, vahva ja hyväkuntoinen, Ylipainon rajamailla. Jonnkun sortin lihaserottuvuus on. Rasva kertyy alakroppaan.
Näillä mennään. Pääasia että olen hyvässä kunnossa. En ole niin timmi kuin haluaisin olla. Auttaa elämässä kun tämän hyväksyy.
N44
Sinä taidat ymmärtää sen, että sinulla on nyt geneettisesti määräytynyt ihannepaino. Se on eri asia kuin alunperin vakuutusyhtiön tarpeisiin tehty BMI-taulukko. Se geneettisesti määräytyvä normaalipaino on sellainen, joka on ja pysyy siinä viiden kilon haarukassa kun syö 80% perusterveellistä ruokaa ja 20% on sitten niitä ravintopyramidin kärjessä olevia sattumia. Painosta ja vartalonmallista 40-70% on ihan perimän aikaansaamaa. Siten jokaisesta ei voi ainakaan terveillä keinoilla tulla mitään huippumallin näköistä. Tärkeintä on se, että voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikutko vähintään 4 kertaa viikossa tunnin verran siten, että tulee reilusti hiki?
En syö leipää ruoan kanssa. Syön leipää ehkä kahtena päivänä viikossa, jos en ehdi puuroa keittää, niin paistan leivän päälle kananmunia.
Ei lähdetä keskustelemaan liikunnasta, tämä ketju paisuu, ja haluan keskittää ketjun ruokavalioon. Todettakoonn vain sen, että liikun yhtä paljon ja samalla tavalla kuin aikana, kun paino nousi.
ap
Sulla tuntuu vähän joka kommentissa vaihtelevan tuo, mitä syöt, koska ja kuinka paljon.
Aloituksessa syöt puuroa ja sit syötkin sitä vaan kolmena päivänä viikossa. Siinä ei sanota mitään proteiinista, sitä sanot saavasi sitä tarpeeksi jostain si
Niin, koska tilanteet vaihtelevat. Ei kukaan jaksa lukea, jos kerron jokaisen päivän erikseen.
Välillä olen tosi kurinalaisesti puurolinjalla, ja puuro tökkii, syön lounaaksi leipää ja kananmunia.
Tänään olen lähdössä illaksi töihin. Aamulla söin tuorepuuron, lounaaksi syön lihapullia ja ratatouillea, ja töissä nappaan kahvilasta leivän kananmunilla, jos on. Pastaa söin jokin aika sitten kolmena peräkkäisenä päivänä, mutta sitä ennen en ollut syönyt kuukauteen.
Koko kirjoitukseni pointti oli kuitenkin se, että olen tehnyt tiettyjä ruokavaliomuutoksia - vaihtanut leivän kauraan, aloittanut puuronsyönnin lisännyt kasviksia, lisännyt hyviä rasvoja, pienentänyt annoskokoja - ja tämä muutos ei näy missään. Tarkoitukseni ei ole ollut edes kertoa, mitä syön päivälliseksi tai näiden muutosten ulkopuolella.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insuliiniresistenssi löytyy kyllä verikokeilla, mutta jos sokereissa ei ole mitään häikkää ja etkä ole tuon suurempi niin julkisella ei semmosia aleta mittailla. Sitä voisi tosin hoitaa erittäin halvalla käyttämällä metformiinia.
Yksi syy voi olla se hormonihoitokin. Ei varsinkaan keltarauhashormonit kaikille sovi ja voi nostaa painoa.
Sitten voi olla kilpirauhasen vajaatoimintaa, rautavarastot tyhjinä jos vielä tulee vuotoja, (hemoglobiini ei kerro tästä kaikkea), vitamiinien tai hivennäisaineiden puutoksia, jatkuvaa stressiä (eli kortisolit korkealla). Kehossa on joku aavistuksen vinksallaan ja se ei siksi polta rasvaa.
Tai sitten sun ruokavaliossa on kuitenkin jotain vikaa. Ei välttämättä kaloreita liikaa, mutta jotain joka ei sovi sulle. Syöt vääriin aikoihin tms.
Puuroa en itse söisi noin paljon ollenkaan. Lisäksi en ymmärrä mikä terveys- tai laihdutusperi
Miksi sanot, että 3 puuroa viikossa on liikaa? Syön kaurapuuroa max kolmesti viikossa. Jotkuthan syövät puuroa joka ikinen päivä,
Vai viittaako aamuisenen tuorepuurooni? Ei siinä ole hiilareita paljoakaan, ellei puolikasta omenaa lasketa sellaiseksi.
ap
Miksi tartuit vain yhteen asiaan jota kirjoitin? Puuro on ihan ok kerran päivässä, mutta jos lounaaksi syöt lisää puuroa niin ei siinä ole ravitsemuksellisesti mitään järkeä, koska silloin jää syömättä jotain ravinteikkaampaa. Ei edes ne mustikat siinä pelasta. Itse söisin ennemmin vaikka ison salaatin jossa on nimenomaan kaikkea muuta kuin jotain jääsalaattia, siihen proteiinia kylkeen (vaikka raejuusto, tonnikala, tofukuutiot, lohi, kana, ehkä jopa joskus vaikka halloumi tai mozzarella) ja vaikka 1tl oliviiöljyä tai 1 rkl pestoa kastikkeeksi ja osa niistä tuorepuuron siemenistä salaattiin mukaan.
Lisäksi, sun tuorepuurossa on varmasti melko paljonkin hiilareita, mutta mun mielestä se ei ole ongelma ollenkaan, koska myös niitä tarvitaan, enkä siksi sitä ihmettelekään.
Edelleenkin, miksi lopetit ruisleivän syömisen? Sehän on nimenomaan terveellistä jos leivästä puhutaan. Ei juustokaan mikään kauhea pahis ole, siitä saisi kalsiumia jota vaihdevuodet ohittanut nainen todella tarvitsee, mutta lounaan kuittaaminen juustoleivällä ei ole järkevää.
Et puhu myöskään mitään siitä pysytkö kylläisenä, toimiiko vatsa, onko sulla tolla ruokavaliolla sun kehossa hyvä olla vai onko se kituuttamista ja ankeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska te syötte liikaa. Tuo selitys "laitoin proteiiniakin ruokaan" on todellisuudessa se että lisäsitte reilusti kaloreita jokaiseen ateriaan kun ette käytännössä mitään siitä poistaneet. Lisäksi hitosti näyttäisi aamupalassakin olevan sokeria. Kaiken ikäiset laihtuu kun syö oikein.
Muuten, arvioiden mukaan vaihdevuodet ohittanut tarvitse proteiinia jopa 1,5 gr painokiloa kohti, ja tärkeää saada sitä joka aterialla.
Missä kohtaa minun aamiaisessani on liikaa sokeria? Siinä puolikkaassa omenassa, jonka syön? Vai mustikoissa?Jugurtti on maustamatonta ab-jugurttia.
ap
Aamupalasi on todella hyvälaatuinen kun ajattelee normaalia painoa ylläpitävää suolistomikrobistoa, jossa lihavuutta suosivat bakteerit eivät pääse niskan päälle. Kaura on todella loistava elintarvike. Suolistomikrobisto rakastaa sitä ja sen beetaglukaani laskee LDL-kolesterolia. Kauraa pitäisi syödä joko kaksi lautasellista vuorokaudessa tai kaksi palaa 100% kauraleipää tai kahdeksan ruokalusikallista kauralesettä, jotta tulos näkyy kunnolla LDL-kolesteroliarvossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Aloituksessa syöt puuroa ja sit syötkin sitä vaan kolmena päivänä viikossa. Siinä ei sanota mitään proteiinista, sitä sanot saavasi sitä tarpeeksi jostain siemenistä ja jauheista. Eka et syö leipää, sit oot vaihtanut sen kauraan ja nyt syötkin leipää vain ehkä kahtena päivänä viikossa ja pastaa "silloin tällöin".
hetkinen - mitä hallusinoit?
kerron jo aloituksessa syöväni puuroa noin 3 päivänä viikossa ja se on maksimi.
kerroin aloituksessa syöväni tuorepuuroa, jotka sisäktävät proteiinia ja hyviä rasvoja,
ja koko aloituksen juju oli siinä, että olen vaihtanut ruisleivän kauraleipään. Olen sanonut vain sen, että en syö ruisleipää.
ja kerroin aloituksessa, että päivälliseen ei ole tullut muuta muutosta kuin annoskoot pienenneet. En ole poistanut pastan syömistä missään vaiheessa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insuliiniresistenssi, kaurapuuro nostaa sokerit taivaisiin. Pitää pitää pitkiä taukoja syömisissä, jotta verensokeri pääsee joskus alaskin. Proteiinia pitäis saada. Lihaskuntotreenii. Kävely. Pätkäpaasto. Hormonikorvaushoitoa. Rautaakin. Mulla sama ongelma ku sulla ja noi oon löytäny. Nyt pitöis alkaa toteuttaa.
Hyvä lista.Minä en ole ikinä syönyt iltaisin. Päivän viimeisen aterian syön klo 16-18 välissä. Hormonikorvaushoito on ollut 4 vuotta, nyt lopettelen. Hb 150. Proteiinin määrää tarkkailen ja varmistan sen saannin.
Mutta mistä tietää, onko insiluunireisistenssiä? Ikinä ei minulla ole ollut sokeriarvojen kanssa ongelmia.
ap
Vyötärönympäryksestä ja siitä, onko sinulla muita metabolisen oireyhtymän oireita. Mikäli vyötärösi on yli 85-90 senttiä, sinulla voi olla insuliiniresistenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insuliiniresistenssi löytyy kyllä verikokeilla, mutta jos sokereissa ei ole mitään häikkää ja etkä ole tuon suurempi niin julkisella ei semmosia aleta mittailla. Sitä voisi tosin hoitaa erittäin halvalla käyttämällä metformiinia.
Yksi syy voi olla se hormonihoitokin. Ei varsinkaan keltarauhashormonit kaikille sovi ja voi nostaa painoa.
Sitten voi olla kilpirauhasen vajaatoimintaa, rautavarastot tyhjinä jos vielä tulee vuotoja, (hemoglobiini ei kerro tästä kaikkea), vitamiinien tai hivennäisaineiden puutoksia, jatkuvaa stressiä (eli kortisolit korkealla). Kehossa on joku aavistuksen vinksallaan ja se ei siksi polta rasvaa.
Tai sitten sun ruokavaliossa on kuitenkin jotain vikaa. Ei välttämättä kaloreita liikaa, mutta jotain joka ei sovi sulle. Syöt vääriin aikoihin tms.
Puuroa en itse söisi noin paljon ollenkaan. Li
Miksi tartuit vain yhteen asiaan jota kirjoitin? Puuro on ihan ok kerran päivässä, mutta jos lounaaksi syöt lisää puuroa niin ei siinä ole ravitsemuksellisesti mitään järkeä, koska silloin jää syömättä jotain ravinteikkaampaa. Ei edes ne mustikat siinä pelasta. Itse söisin ennemmin vaikka ison salaatin jossa on nimenomaan kaikkea muuta kuin jotain jääsalaattia, siihen proteiinia kylkeen (vaikka raejuusto, tonnikala, tofukuutiot, lohi, kana, ehkä jopa joskus vaikka halloumi tai mozzarella) ja vaikka 1tl oliviiöljyä tai 1 rkl pestoa kastikkeeksi ja osa niistä tuorepuuron siemenistä salaattiin mukaan.
Lisäksi, sun tuorepuurossa on varmasti melko paljonkin hiilareita, mutta mun mielestä se ei ole ongelma ollenkaan, koska myös niitä tarvitaan, enkä siksi sitä ihmettelekään.
Edelleenkin, miksi lopetit ruisleivän syömisen? Sehän on nimenomaan terveellistä jos leivästä puhutaan. Ei juustokaan mikään kauhea pahis ole, siitä saisi kalsiumia jota vaihdevuodet ohittanut nainen todella tarvitsee, mutta lounaan kuittaaminen juustoleivällä ei ole järkevää.
Et puhu myöskään mitään siitä pysytkö kylläisenä, toimiiko vatsa, onko sulla tolla ruokavaliolla sun kehossa hyvä olla vai onko se kituuttamista ja ankeaa.
Tuorepuuroni ja kaurapuuroni sisältävät täysin eri ainesosia. Ei voi sanoa, että syön ns. Puuroa kahdesti päivässä.
Lopetin ruisleivän syömisen kahdesta syystä: kauran hehkutuksen vuoksi sekä ummetuksen takia. Eräs lääkäri sanoi, että kauraa pitäisi syödä. Se kieltämättä on auttanut vatsan toimintaan, mutta ei merkittävästi.
Olen kylläinen, enkä aio lähteä kituuttamaan. Olen vain pettynyt, ettei sillä tunnu olevan väliä, mitä syö.
ap
Mihin viittaat? Jos minun aloitukseeni, niin kerron siinä syöväni kolmesti päivässä.
Koosta ei muuten ole tähän mennessä ole ollut puhetta. Itse olen 176 cm pitkä.
ap