"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kerta kaikkiaan ymmärrä näitä "ostinpa sulle tuoksukynttilän kun joku lahja on oltava aikuisille" -tyyppejä. Ostan omani ihan itse, kiitos.
En kerta kaikkiaan ymmärrä näitä "ainoa lahja jonka kykenen hankkimaan on tuoksukynttilä"-tyyppejä.
Sinulla on sitten ilmeisesti laittaa rahoja lahjojen ostoon enemmänkin? Kaikilla ei. Jos ap:n tapauksessa lähdette ostamaan aikuisten kesken lahjoja ja ostat lahjat siskolle ja tämän puolisolle sekä vanhemmille, siinä on jo 4 hlöä plus ne lapset. Aikuisille vaikkapa 50e/nuppi ja lapsille 30e => loppusumma onkin yhtäkkiä 260e sen 60e sijasta, jonka käyttäisit vain lasten lahjoihin.
Mieluummin tuhlaa lähes 300 ja saa vastineeksi vaikka paitulin ja suklaata kuin ostaa vain lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kerta kaikkiaan ymmärrä näitä "ostinpa sulle tuoksukynttilän kun joku lahja on oltava aikuisille" -tyyppejä. Ostan omani ihan itse, kiitos.
En kerta kaikkiaan ymmärrä näitä "ainoa lahja jonka kykenen hankkimaan on tuoksukynttilä"-tyyppejä.
Sinulla on sitten ilmeisesti laittaa rahoja lahjojen ostoon enemmänkin? Kaikilla ei. Jos ap:n tapauksessa lähdette ostamaan aikuisten kesken lahjoja ja ostat lahjat siskolle ja tämän puolisolle sekä vanhemmille, siinä on jo 4 hlöä plus ne lapset. Aikuisille vaikkapa 50e/nuppi ja lapsille 30e => loppusumma onkin yhtäkkiä 260e sen 60e sijasta, jonka käyttäisit vain lasten lahjoihin.
On, mutta osaisin toki tarvittaessa hankkia järkeviä lahjoja edullisestikin. Pariskunnille voi ostaa yhteisen
Miksi?
En ole kertaakaan ostanut lahjoja sisarusten lapsille, miksi pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisin todella outona ja suorastaan moukkamaisena, jos kummilapsille ja siskoni lapsille lahjoja viedessä en saisi heiltä mitään joulumuistamista.
He sopivat ettei lahjoja hankita aikuisille. Jos yksi ostaa, niin toisenkin on melkein pakko lahjoa takaisin ja ostelurumba alkaa taas.
He EIVÄT sopineet. Osa porukasta (se jonka omat lapset olivat lahjoja saamassa) sopi asian yksipuolisesti.
Keksit tämän ihan omasta päästäsi.
Kävi kyllä ilmi aloituksesta, ettei järjestely ole ap:n mielen mukainen.
Ap:n olisi pitänyt saada suunsa auki siinä vaiheessa, jos oli eri mieltä.
Riittää, kun ei vastaa myöntävästi toisten yksipuolisesti esittämään "sopimukseen". Jos ihmisellä on minkäänlaista kykyä huomioida ja lukea muita, huomaa hän kyllä kun tuputtamansa ajatus ei saa kannatusta. Tuskin kukaan kehtaa sanoa, että "ei käy missään nimessä, haluan itselleni lahjan jatkossakin!". 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapseton siskoni ehdotti, että vain lapsille lahjoja. Mulle tuli siitä ehkä vähän kiusallinen olo, etten halua viidenn lapseni kanssa olla "kerjuulla" ja broidillakin on kolme lasta...
Mä teen joulupöydän mieheni kanssa, kutsutaan kylään, eikä vaadita osallistumista. Yöpymiset saunomisineen. Vähintään hän ne lahjat lapsille hankkii. Jos tätä joulupaikkaa ei olisi, niin hän viettäisi joulunsa yksin jossain betoniloukossa.
seli seli. Jokainen näkee läpi ettei ole aito tilanne. Ja, siskosi viettää hauskan joulun ihan ilman sinun köyhää suurperhettäsi
Olipa tylyä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapseton siskoni ehdotti, että vain lapsille lahjoja. Mulle tuli siitä ehkä vähän kiusallinen olo, etten halua viidenn lapseni kanssa olla "kerjuulla" ja broidillakin on kolme lasta...
Mä teen joulupöydän mieheni kanssa, kutsutaan kylään, eikä vaadita osallistumista. Yöpymiset saunomisineen. Vähintään hän ne lahjat lapsille hankkii. Jos tätä joulupaikkaa ei olisi, niin hän viettäisi joulunsa yksin jossain betoniloukossa.
seli seli. Jokainen näkee läpi ettei ole aito tilanne. Ja, siskosi viettää hauskan joulun ihan ilman sinun köyhää suurperhettäsi
Joulumieltä ja -tunnelmaa sinulla kerrakseen!🤪
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Koska se on huomaavaista ja ilahduttaa lahjan saajaa.
Joulu on ihanaa yhdessäolon, levon, tuoksujen, makujen ja valojen aikaa. Yhteisissä suvun joulunvietosta tämä puoli katosi. Mikään lahja ei ollut enää riittävä ja tuonut iloa. Tyytymättömyys vei joulun ilon. Lahja on muistaminen, ei toiveiden täyttämistä. En osta läheisteni seuraa kasvavilla lahjoilla. Niillä rahoilla ostan tunnelman muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin lapsille kirjoja, toivelistoista viis. Ne eivät ole mitään tilauslistoja.
Ne kirjat menisi sitten vain hukkaan.
Anna kirjakauppaan pieni lahjakortti mieluummin,
unohtaisin lahjatoive-listan.
Nuo lapset olvat 3 ja 6 vuotiaat. Miten heissä kirjat menisi hukkaan? Sen ikästen kanssahan aikuiset vielä lukee yhdessä? E ikö?
Päätellen tälläkin palstalla pyörivien suomen kielen tasosta, lasten kanssa ei ole luettu enää vuosikymmeniin. Meillä luettiin, vaikka olen maanviljelijäperheestä. Käytiin yhdessä kirjastossa ja äiti luki meille joka päivä, kunnes opittiin itse lukemaan. Minulla oli aina iso kasa kirjoja yöpöydällä ja luin kaiken liikenevän ajan. Edelleen luen paljon.
Jokaisen kannattaisi lukea kirjoja. Se on ilmainen harrastus, jonka voi aloittaa minkä ikäisenä tahansa. Miksi? Koska on äärimmäisen noloa, ettei aikuinen ihminen osaa kirjoittaa, eikä ymmärrä lukemaansa edes äidinkielellään, kuten surullisen moni tässäkin ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisin todella outona ja suorastaan moukkamaisena, jos kummilapsille ja siskoni lapsille lahjoja viedessä en saisi heiltä mitään joulumuistamista.
He sopivat ettei lahjoja hankita aikuisille. Jos yksi ostaa, niin toisenkin on melkein pakko lahjoa takaisin ja ostelurumba alkaa taas.
He EIVÄT sopineet. Osa porukasta (se jonka omat lapset olivat lahjoja saamassa) sopi asian yksipuolisesti.
Keksit tämän ihan omasta päästäsi.
Kävi kyllä ilmi aloituksesta, ettei järjestely ole ap:n mielen mukainen.
Ap:n olisi pitänyt saada suunsa auki siinä vaiheessa, jos oli eri mieltä.
Sivistyneen ihmisen on mahdotonta tuohon yksipuoliseen päätökseen vastata mitään muuta kuin sen hyväksyminen, ilman että tekisi itsestään täydellisen narrin tai moukan, vajoten itse samalle tasolle kun ilmoituksen antaja on. Jo se että joku on NIIIIN MOUKKA että sanoo läheisilleen juuri ennen Joulua noin (kun toinen on jo ehkä ostanut lahjat) on täysin mykistävä kokemus useimmille. Ja eihän siihen voi olla eri mieltä, koska tosiaankaan kyseessä ei edes ole aito ehdotus, vaan oma yksipuolinen päätös siitä miten aiot kohdella toisia. Jäljelle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin ilmoitusluontoisen faktan hyväksyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin lapsille kirjoja, toivelistoista viis. Ne eivät ole mitään tilauslistoja.
Ne kirjat menisi sitten vain hukkaan.
Anna kirjakauppaan pieni lahjakortti mieluummin,
unohtaisin lahjatoive-listan.
Nuo lapset olvat 3 ja 6 vuotiaat. Miten heissä kirjat menisi hukkaan? Sen ikästen kanssahan aikuiset vielä lukee yhdessä? E ikö?
Päätellen tälläkin palstalla pyörivien suomen kielen tasosta, lasten kanssa ei ole luettu enää vuosikymmeniin. Meillä luettiin, vaikka olen maanviljelijäperheestä. Käytiin yhdessä kirjastossa ja äiti luki meille joka päivä, kunnes opittiin itse lukemaan. Minulla oli aina iso kasa kirjoja yöpöydällä ja luin kaiken liikenevän ajan. Edelleen luen paljon.
Amen, sister.
No en todellakaan haluaisi lähteä siihen rumbaan, että ostetaan myös aikuisille lahjat. Minä viettäisin joulun yksin kotona, koska en pidä joulusta erityisesti. Sukujoulut ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Sivistyneen ihmisen on mahdotonta tuohon yksipuoliseen päätökseen vastata mitään muuta kuin sen hyväksyminen, ilman että tekisi itsestään täydellisen narrin tai moukan, vajoten itse samalle tasolle kun ilmoituksen antaja on. Jo se että joku on NIIIIN MOUKKA että sanoo läheisilleen juuri ennen Joulua noin (kun toinen on jo ehkä ostanut lahjat) on täysin mykistävä kokemus useimmille. Ja eihän siihen voi olla eri mieltä, koska tosiaankaan kyseessä ei edes ole aito ehdotus, vaan oma yksipuolinen päätös siitä miten aiot kohdella toisia. Jäljelle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin ilmoitusluontoisen faktan hyväksyminen.
Oma vastaukseni tuollaiseen minulle esitettyyn "me ollaan päätetty ettei aikuisille enää osteta lahjoja" oli "ai?". 😂
Aikuisetkin tarvitsevat lahjoja! Mistä helvetistä tämä lahjattomuus-muoti on oikein tullut? Jokainen oman elämänsä minimalisti kouhkaa, miten "Meillä on sovittu miehen/suvun/perheen/kavereiden kanssa, että lahjoja ei osteta, nön nön nöö". Prkl, lahjat kuuluu jouluun, on yksi ihan tärkeimmistä ja merkityksellisimmistä jouluperinteistä, onko selvä!
Vierailija kirjoitti:
Aikuisetkin tarvitsevat lahjoja! Mistä helvetistä tämä lahjattomuus-muoti on oikein tullut? Jokainen oman elämänsä minimalisti kouhkaa, miten "Meillä on sovittu miehen/suvun/perheen/kavereiden kanssa, että lahjoja ei osteta, nön nön nöö". Prkl, lahjat kuuluu jouluun, on yksi ihan tärkeimmistä ja merkityksellisimmistä jouluperinteistä, onko selvä!
Ei kiitos lahjoja. Kaikki tarvittava on jo ja jos jotain puuttuu, ostan mieluummin itse. Mulle on tärkeämpää vain yhdessäolo ja jouluruoasta nauttiminen. Ihan höpöhommaa juosta tukkaputkella kaupoissa ennen joulua ja ostaa vaan jotain, kun lahjoja nyt pitää ostaa. Lapsille tietysti ostetaan lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin keskustelusta tulee ilmi, että jos itsellä elämässä on läheisiä, niin ei uhrata ajatustakaan ettei kaikilla näin ole. Lapsettomien yksinäisyydestä ei puhuta. Että mene vaan sinne kotiisi, jos et tuo mitään. Iäkkäämpänä jokainen hylkäys on aina vain raskaampaa.
Tämä on nyt hieman eri asia. Jokainen varojensa mukaan tietenkin. On harvinaista, jos oikeasti vaaditaan tuomaan jotain kalliita lahjoja, eikä sellaiseen pidä suostua.
Meillä lapsettomat tädit ovat joulun odotetuimpia vieraita. Ja me lapsetkin ollaan jo viisikymppisiä, että ei enää kovin nuoria emmekä kaipaa lahjoja :) Täti tuo silti meille aina itse tekemiään pikkuleipiä. Annamme itse hänelle jotain hyvää suklaata.
Aapee vois kertoa ilmoitusluontoisena asiana muille siellä joulunviettopaikassa näin:
- en ostanut lahjoja tänä jouluna, ja olen päättänyt, että en osta jatkossakaan. Paras lahja on yhdessä vietetty aika ja jouluntunnelma.
Kaikki varmasti ymmärtää, että aapee voi itse päättää asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahasi päätyvät kuitenkin lopulta minun lapsilleni, koska sinä et jatka sukua. Anna nyt vaan kiltisti jo ennakkoon lahjoina rahaasi lapsilleni, he ovat sukumme tulevaisuus!
T. Siskosi
Ap, nyt tartu toimeen ja tee testamentti valmiiksi. Perustele miksi et halua antaa sukulaisillesi, niin, ettei omaisuutesi mene myöhemmin niille, jotka eivät oikeasti välitä sinusta.
Mä olen tehnyt, olen 48v lapseton. Ensinnäkään he eivät sitä ansaitse, mutta eivät kyllä tarvitsekaan - mutta aivan varmasti haluavat sen. Tehkää hyvät ihmiset testamentti jos haluatte estää sukulaisten käyttävän vielä kuolemankin jälkeen teitä hyväkseen. Lahjojen ostokin loppui osaltani aikaa sitten. Vanhemmat eivät kehtaa sanoa ei koska on rahaa mutta eivät jaksa enää rampata kaupoilla, siitä kamala stressi heillä. Viesteistä päätellen eivät täällä varattomatkaan kehtaa sanoa ei tosin. Ei sen pitäisi mennä niin että lahjoja vaaditaan, eikä niin että perhe ei ikinä halua ketään muistaa, tai jos on niin suosittelen sanomaan näkemiin. Naapurikin voi tykkää vaikka jos viet "joululahjaksi" kahville rupattelemaan, kivempaa kivassa seurassa kuin perheen jonka seura stressaa syystä tai toisesta. Ja tosiaan outoa että näin monet lapset ei ihmettele ettei vanhemmat saa mitään eivätkä itse halua antaa mitään....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin tuhlaa lähes 300 ja saa vastineeksi vaikka paitulin ja suklaata kuin ostaa vain lapsille?
No tätä just ihmettelen. Onko se lahjaksi saatu paituli ja suklaa niin paljon merkityksellisempää kuin se, että ne ostaisi vaikka itselleen? Sen takia on sitten valmis käyttämään lahjoihin paljon rahaa, mutta pelkkiin lasten lahjoihin ei, joista ei saa mitään vastinetta?
Annoin lahjoja siskoni tyttärelle kun tämä oli pieni, vaikka minulla ei ollut omaa lasta.
Hän on minun kummityttöni ja minun siskontyttö.
Nyt kun tämä nuori nainen saa lapsen, niin lapsi on minun siskontyttäreni tytär.
M52