Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
601/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut vaikka kuinka paljon perheeltä ja kavereilta lahjaksi saatuja paituleita, hassunhauskoja tauluja, kippoja ja kuppeja, kosmetiikkaa jne. Jossain vaiheessa vaan totesin ettei tässä ole mitään järkeä. Kaikilla tavaravuori vaan kasvaa. Ollaan tehty päätös ettei mitään lahjoja. Jos on juhlan aihetta, mennään porukalla ravintolaillalliselle ja käytetään aiemmin lahjoihin käytetyt rahat siihen. Näistä jää paremmat muistot kuin mistään tavarasta.

Vierailija
602/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisetkin tarvitsevat lahjoja! Mistä helvetistä tämä lahjattomuus-muoti on oikein tullut? Jokainen oman elämänsä minimalisti kouhkaa, miten "Meillä on sovittu miehen/suvun/perheen/kavereiden kanssa, että lahjoja ei osteta, nön nön nöö". Prkl, lahjat kuuluu jouluun, on yksi ihan tärkeimmistä ja merkityksellisimmistä jouluperinteistä, onko selvä!

Kauppias kiittää ja kumartaa! Ostakaa, tuhlatkaa! Kaikki ostaa, pakko ostaa!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin todella outona ja suorastaan moukkamaisena, jos kummilapsille ja siskoni lapsille lahjoja viedessä en saisi heiltä mitään joulumuistamista.

He sopivat ettei lahjoja hankita aikuisille. Jos yksi ostaa, niin toisenkin on melkein pakko lahjoa takaisin ja ostelurumba alkaa taas.

He EIVÄT sopineet. Osa porukasta (se jonka omat lapset olivat lahjoja saamassa) sopi asian yksipuolisesti.

Keksit tämän ihan omasta päästäsi.

Kävi kyllä ilmi aloituksesta, ettei järjestely ole ap:n mielen mukainen.

Ap:n olisi pitänyt saada suunsa auki siinä vaiheessa, jos oli eri mieltä.

Nyt hän on saamassa suunsa auki ja asiaan tullee muutos.

Tosin helpompi se olisi heti alussa blokata epäreilut ehdotukset, nyt se on vaikeampaa kun ollaan urauduttu johonkin ja yleensä saavutetuista eduista ei ilman älämölöä luovuta. 

Itse en ap:n tilanteessa ottaisi mitään uutta keskustelua, vaan alkaisin vain toimia uudella tavalla. 

Vierailija
604/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisetkin tarvitsevat lahjoja! Mistä helvetistä tämä lahjattomuus-muoti on oikein tullut? Jokainen oman elämänsä minimalisti kouhkaa, miten "Meillä on sovittu miehen/suvun/perheen/kavereiden kanssa, että lahjoja ei osteta, nön nön nöö". Prkl, lahjat kuuluu jouluun, on yksi ihan tärkeimmistä ja merkityksellisimmistä jouluperinteistä, onko selvä!

Ei kiitos lahjoja. Kaikki tarvittava on jo ja jos jotain puuttuu, ostan mieluummin itse. Mulle on tärkeämpää vain yhdessäolo ja jouluruoasta nauttiminen. Ihan höpöhommaa juosta tukkaputkella kaupoissa ennen joulua ja ostaa vaan jotain, kun lahjoja nyt pitää ostaa. Lapsille tietysti ostetaan lahjat. 

Minäminäminä. Kun minä en tykkää, niin muiden pitää pelata minunminunminun sääntöjeni mukaan.

Vierailija
605/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveätä kapitalistista shittiä. Onneksi en itse ole kasvanut tähän.

Vierailija
606/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se nyt perkele, että juuri se yksi jouluna ostettu asia katkaisee kamelin selän. 😂

Vierailija
607/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aapee vois kertoa ilmoitusluontoisena asiana muille siellä joulunviettopaikassa näin:

- en ostanut lahjoja tänä jouluna, ja olen päättänyt, että en osta jatkossakaan. Paras lahja on yhdessä vietetty aika ja jouluntunnelma.

Kaikki varmasti ymmärtää, että aapee voi itse päättää asiasta.

j

Juurikin näin!

Vierailija
608/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina lahjonut muitten ohessa myös itseäni, tietysti sillä parhaalla ja kalleimmalla lahjalla.He-hee,ei ole itsekästä, koska ne toiset ovat niin säästelijöitä.

Vierailija
609/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avointa ja rehellistä olisi sanoa suoraan, että itse nauttii lahjaperinteestä myös aikuisena ja että tämä on surullinen päätös.

Vierailija
610/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ostaa jotakin tarpeellista. Vaikka nilkksukkia.

Vierailija
611/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te ette toivo lahjoja itsellenne, niin en tuo, mutta minusta on kyllä mukavaa saada lahjoja. 

Voivat sitten antaa lahjan tai olla antamatta (todennäköisempää), mutta oletpa saanut sanotuksi, vaikket tulisi kuulluksi.

Vierailija
612/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen nainen. Lähimpään perhe- ja ystäväpiiriini kuuluu 22 aikuista, 5 kummilasta ja muita läheisiä lapsia 2. Jos kaikille ostaisi lahjan, homma menisi ihan mahdottomaksi. Niinpä ostamme vain lapsille.

Vierailija
613/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiitos lahjoja. Kaikki tarvittava on jo ja jos jotain puuttuu, ostan mieluummin itse. Mulle on tärkeämpää vain yhdessäolo ja jouluruoasta nauttiminen. Ihan höpöhommaa juosta tukkaputkella kaupoissa ennen joulua ja ostaa vaan jotain, kun lahjoja nyt pitää ostaa. Lapsille tietysti ostetaan lahjat. 

Minäminäminä. Kun minä en tykkää, niin muiden pitää pelata minunminunminun sääntöjeni mukaan.

Jos en halua lahjoja, niin minkä ihmeen takia joku haluaa väkisin ostaa lahjan, joka on yleensä tarpeetonta krääsää?

Vierailija
614/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.

Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?

No tottakait lapsettomat joutuu pyhinä töihin ja lapselliset saa aina vapaata. Näin se menee

Vierailija
615/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?

No tottakait lapsettomat joutuu pyhinä töihin ja lapselliset saa aina vapaata. Näin se menee

Vain jos työnantaja haluaa rikkoa lakia. Tuo on nimittäin ihan laissa kielletty eli halutessaan työntekijä voi riitauttaa.

Vierailija
616/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan voi sopia aikuisen puolesta asioita. Sukua ei ole olemassa juridisena instituutiona enää. Onneksi.

Vierailija
617/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aapee vois kertoa ilmoitusluontoisena asiana muille siellä joulunviettopaikassa näin:

- en ostanut lahjoja tänä jouluna, ja olen päättänyt, että en osta jatkossakaan. Paras lahja on yhdessä vietetty aika ja jouluntunnelma.

Kaikki varmasti ymmärtää, että aapee voi itse päättää asiasta.

No eihän ap tällaista halua. Hän nimenomaan haluaa, että kaikille ostetaan lahjoja.

Vierailija
618/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on tosi rasittavaa. Joulu on kaikkien juhla jotka siitä tykkää, oli lahjoja tai ei. Ne lapsetkin voi opettaa siihen että lahjat ei ole se isoin juttu joulussa. Tunnelma, yhdessäolo, hyvä ruoka ym ym.

Vierailija
619/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aiotko itse hankkia lapsia ja jos, haluatko siskon ostavan niille lahjoja?

Jos et, älä osta siskon lapsille lahjoja.

Jos joo, voi olla ettei sisko siltikään osta sun lapsille lahjoja, vaikka sä ostaisit siskon lapsille.

Itse en kyllä ymmärrä, miksi viettäisin joulua tuolla tavalla. Mielummin vaikka yksin, kuin lapsiperhejoulu ilman omia lapsia.

Vierailija
620/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vietä jouluja omien sisarusten kanssa. En ostele heille lahjoja. Joskus jos vietetään jouluja puolison sisarien ja vanhempien kanssa,en ostele myöskään heille lahjoja. Ostan vain omilla lapsille ja omalle puolisolle. Toki jos puolison sisar sanoo, et ostetaan lahjat, niin puoliso saa itte miettiä mitä ostaa. Mä olen laittanut omat joulun stressitasot nollille. Ennen kyllä lähettelin miehen suvulle myös joulukortit,mutta kun se oli vuosia yksipuolista niin lopetin kaikki. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän