Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
561/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:n tilanteen ja mielipiteen täysin. Kyllähän se on useinkin niin, että lapsettomalta tädiltä odotetaan lahjoja sukulaislapsille. Kun sä oot hyväpalkkaisessa työssä ja sulla ei oo omia  lapsia. 

Annetaan lahjalista, johon kerätty mahdollisimman kalliita lahjatoiveita.    

Aika oudot perhesuhteet on jos näin on. Meillä lähipiirin lasten vanhemmat eivät todellakaan mitään kalliita lahjoja ehdottele, päinvastoin. Saattavat kyllä ehdotella kimppalahjaa, jos lahjatoive on tosiaan hintava. Ollaan ostettu esim. kummien kimpassa junarata pojalle.

Vierailija
562/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin lapsille kirjoja, toivelistoista viis. Ne eivät ole mitään tilauslistoja.

Ne kirjat menisi sitten vain hukkaan.

Anna kirjakauppaan pieni lahjakortti mieluummin,

unohtaisin lahjatoive-listan.

Annoin joskus kirjakauppa-lahjakortin siskontytölle. Jännä juttu, että se jäi kokonaan käyttämättä.

Kukaan ei nykyään enää lue kirjoja. Ne on luettavissa sähköisessä muodossa usein. Anna lahjakortti tavarataloon

Moni lukee nykyäänkin fyysisiä kirjoja. Jopa teini-ikäiset sukulaislapseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kerta kaikkiaan ymmärrä näitä "ostinpa sulle tuoksukynttilän kun joku lahja on oltava aikuisille" -tyyppejä. Ostan omani ihan itse, kiitos.

En kerta kaikkiaan ymmärrä näitä "ainoa lahja jonka kykenen hankkimaan on tuoksukynttilä"-tyyppejä.

Vierailija
564/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pääpointti tässä jutussa taisi olla vastavuoroisuuden puuttuminen."

Niin. Jos ap esimerkiksi hoitaisi sairasta isovanhempaansa, varmaan odottaisi silloinkin jotain palkkiota siitä. Kun pitäähän hänenkin siitä jotain saada.

Vierailija
565/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin lapsille kirjoja, toivelistoista viis. Ne eivät ole mitään tilauslistoja.

Annoin joskus kirjakauppa-lahjakortin siskontytölle. Jännä juttu, että se jäi kokonaan käyttämättä.

Kukaan ei nykyään enää lue kirjoja. Ne on luettavissa sähköisessä muodossa usein. Anna lahjakortti tavarataloon

Moni lukee nykyäänkin fyysisiä kirjoja. Jopa teini-ikäiset sukulaislapseni.

Kertoo sivistyksen tasosta. Fiksut lukevat. 

Vierailija
566/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis. Ne lasten lahjomiset voi unohtaa. Voithan ostaa itsellesi mieluisen lahjan. Ja avata sen tyytyväisenä. ;)

Vierailija
567/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kerta kaikkiaan ymmärrä näitä "ostinpa sulle tuoksukynttilän kun joku lahja on oltava aikuisille" -tyyppejä. Ostan omani ihan itse, kiitos.

En kerta kaikkiaan ymmärrä näitä "ainoa lahja jonka kykenen hankkimaan on tuoksukynttilä"-tyyppejä.

Sinulla on sitten ilmeisesti laittaa rahoja lahjojen ostoon enemmänkin? Kaikilla ei. Jos ap:n tapauksessa lähdette ostamaan aikuisten kesken lahjoja ja ostat lahjat siskolle ja tämän puolisolle sekä vanhemmille, siinä on jo 4 hlöä plus ne lapset. Aikuisille vaikkapa 50e/nuppi ja lapsille 30e => loppusumma onkin yhtäkkiä 260e sen 60e sijasta, jonka käyttäisit vain lasten lahjoihin.

Vierailija
568/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:n tilanteen ja mielipiteen täysin. Kyllähän se on useinkin niin, että lapsettomalta tädiltä odotetaan lahjoja sukulaislapsille. Kun sä oot hyväpalkkaisessa työssä ja sulla ei oo omia  lapsia. 

Annetaan lahjalista, johon kerätty mahdollisimman kalliita lahjatoiveita.    

Ei sitä listaa tarvitse noudattaa vaan ostaa mitä haluaa tai ei osta mitään. Minä en koskaan ostanut lahjoja, kun he saivat niin paljon lahjoja jo isovanhemmiltaan ja tietysti omilta vanhemmiltaan. Ei lapsilla ollut hajuaaan olenko ostanut jotain vai en. Syntymäpäivinä annoin rahaa. 

Vierailija
569/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko hyvä idea, että jokainen vanhempi ostaa lahjan vain omille kakaroilleen?

Ne joilla ei ole lapsia, ostaa lahjan vain itselleen.

Tällä tavalla kaikki saa mieluisensa lahjan.

Ei kinastelua ja vaivaantumisia.

En minä ainakaan ajattele, että siskoni lapset ova kakaroita. Todella mielelläni heille lahjoja ostan. Itse en todellakaan halua mitään lahjoja, kun kaikkea on jo tarpeeksi. 

Penskoja ne sun systerin kakarat on. Täysin suomenkielinen sana. Älä turhaan loukkaannu sanavalinnasta.

Hah. Ihan tasan tarkkaan käytät noita sanoja alentamismielessä. Mitään vaikeutta kun ei pitäisi olla käyttää neutraalia 'lapsi'-sanaa. 

eri

Vierailija
570/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin todella outona ja suorastaan moukkamaisena, jos kummilapsille ja siskoni lapsille lahjoja viedessä en saisi heiltä mitään joulumuistamista.

He sopivat ettei lahjoja hankita aikuisille. Jos yksi ostaa, niin toisenkin on melkein pakko lahjoa takaisin ja ostelurumba alkaa taas.

He EIVÄT sopineet. Osa porukasta (se jonka omat lapset olivat lahjoja saamassa) sopi asian yksipuolisesti.

Vierailija
571/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on sitten ilmeisesti laittaa rahoja lahjojen ostoon enemmänkin? Kaikilla ei. Jos ap:n tapauksessa lähdette ostamaan aikuisten kesken lahjoja ja ostat lahjat siskolle ja tämän puolisolle sekä vanhemmille, siinä on jo 4 hlöä plus ne lapset. Aikuisille vaikkapa 50e/nuppi ja lapsille 30e => loppusumma onkin yhtäkkiä 260e sen 60e sijasta, jonka käyttäisit vain lasten lahjoihin.

On, mutta osaisin toki tarvittaessa hankkia järkeviä lahjoja edullisestikin. Pariskunnille voi ostaa yhteisen lahjan.

Vierailija
572/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseton siskoni ehdotti, että vain lapsille lahjoja. Mulle tuli siitä ehkä vähän kiusallinen olo, etten halua viidenn lapseni kanssa olla "kerjuulla" ja broidillakin on kolme lasta...

Mä teen joulupöydän mieheni kanssa, kutsutaan kylään, eikä vaadita osallistumista. Yöpymiset saunomisineen. Vähintään hän ne lahjat lapsille hankkii. Jos tätä joulupaikkaa ei olisi, niin hän viettäisi joulunsa yksin jossain betoniloukossa. 

seli seli. Jokainen näkee läpi ettei ole aito tilanne. Ja, siskosi viettää hauskan joulun ihan ilman sinun köyhää suurperhettäsi

Vierailija
573/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä sen, että vaikka joku sana on suomea ei tarkoita, etteikö se tarkoittaisi negatiivista asiaa, kuten juuri kakara tai penska. Epärehellinen ihminen voi toki selitellä negatiivisuuttaan ja vihaansa lapsia kohtaan monin tavoin, mutta kaikki fiksut tietävät totuuden.  

Vierailija
574/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin todella outona ja suorastaan moukkamaisena, jos kummilapsille ja siskoni lapsille lahjoja viedessä en saisi heiltä mitään joulumuistamista.

He sopivat ettei lahjoja hankita aikuisille. Jos yksi ostaa, niin toisenkin on melkein pakko lahjoa takaisin ja ostelurumba alkaa taas.

He EIVÄT sopineet. Osa porukasta (se jonka omat lapset olivat lahjoja saamassa) sopi asian yksipuolisesti.

Keksit tämän ihan omasta päästäsi.

Vierailija
575/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseton siskoni ehdotti, että vain lapsille lahjoja. Mulle tuli siitä ehkä vähän kiusallinen olo, etten halua viidenn lapseni kanssa olla "kerjuulla" ja broidillakin on kolme lasta...

Mä teen joulupöydän mieheni kanssa, kutsutaan kylään, eikä vaadita osallistumista. Yöpymiset saunomisineen. Vähintään hän ne lahjat lapsille hankkii. Jos tätä joulupaikkaa ei olisi, niin hän viettäisi joulunsa yksin jossain betoniloukossa. 

Hassu ajatus tuo, että jonkun toisen kodissa ajan viettäminen olisi jotekin suuremmoinen elämys, vaikka kyseessä olisi kuinka suuri ja hieno omakotitalo tahansa. Oma koti on aina oma koti, vaikka sitten olisikin "betoniloukko", ja siellä viihtyy tuhatkertaisesti paremmin kuin toisten nurkissa.

Vierailija
576/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävi kyllä ilmi aloituksesta, ettei järjestely ole ap:n mielen mukainen.

Vierailija
577/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö, höpö. Etenkin alle kouluikäisille ei todellakaan mitään sähköisiä kirjoja käyttöön. Kirjat kannustavat lukutaitoa, laajentavat sanavarastoa ja tuovat myös sivistystä. Mitä parempaa voi lapsille antaa?

Vierailija
578/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JUURI NÄIN. Oma yksipuolinen ilmoitus ei ole kaikkien yhdessä harkiten tehty sopimus.

"Sovittaisko myö ettei tänä jouluna..." ET voi sanoa noin. Voit vain sanoa": kuule kun me ei haluta enää sua  muistaa edes Jouluna mitenkään, koska ne sulle varatut lahjat menee mun omaan napaan, koska en arvosta sua enää ihmisenä, enkä sun koko vuoden kestänyttä yteydenpitoa, ja tukena- ja  rinnallaelämistä pidä minään, joten pliis, älä suutu mulle vaikken välitäkään susta tai sun joulumielestä enää ollenkaan".

Tai: "oon hassannu kaikki rahani itseenii ja laspiini, sekä turhuuteen, joten kun on pakko karsia jostain jotta oma joulumieleni säilyy hyvänä, niin eka karsittava olet sinä,  mutta muistathan meitä edelleen ollen tukena koko ensi vuoden, ja tulevatkin vuodet kutsuen meitä omiin juhliisi vaikkei me mitään  iloa tuovaa sulle koskaan annettaiskaan".

Joo, jep. Ja se on valetta ettei voisi antaa jotain iloatuovaa niillekkin joilla on jo kaikkea, esim. joulukukka, suklaa tai makeisrasia...

Vierailija
579/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävi kyllä ilmi aloituksesta, ettei järjestely ole ap:n mielen mukainen.

Ap:n olisi pitänyt saada suunsa auki siinä vaiheessa, jos oli eri mieltä.

Vierailija
580/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin keskustelusta tulee ilmi, että jos itsellä elämässä on läheisiä, niin ei uhrata ajatustakaan ettei kaikilla näin ole. Lapsettomien yksinäisyydestä ei puhuta. Että mene vaan sinne kotiisi, jos et tuo mitään.  Iäkkäämpänä jokainen hylkäys on aina vain raskaampaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi