"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.
Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja. Joulu on lasten juhla.
Kyllä aikuinenkin voi ja saa ilahtua lahjasta. Ei sen tarvitse olla mikään kallis mutta sellainen mistä huomaa että saajaa on ajateltu eikä ostettu vain jotain. Ja miksi ajattelet että joulu = lahjat, ei muuta? Kun itse olin lapsi oli joulu koko perheen juhla, usein oli yksinäisiä naapureitakin mukana. Se oli parasta, kynttilät, koristeet, joulukuusi, jouluruokailu yhdessä kaikessa rauhassa, joululaulujen laulaminen ennen lahjojen avaamista..
Ap kyllä kehtaisin jättää lahjat ostamatta. Lahjojen antaminen on vapaaehtoista. Huoli pois.
Jos kovin tiukoiksi ruvetaan niin kukaan ei tarvitse lahjoja. Siitä huolimatta niillä on mukava ilahduttaa läheisiään. Äitini oli yli 70-vuotias, mutta ilahtui selvästi saadessaan korupaketin minulta joululahjaksi. Hän totesi, että parhaat lahjat tulevat pienissä paketeissa. Siskoni on sitä mieltä, etteivät aikuiset tarvitse joululahjoja, mutta ostaa miehensä kanssa toisilleen niitä. Ne, jotka eivät lahjoja tarvitse voivat olla ilman, mutta niillä, jotka lahjoista pitävät on oikeus toivoa niitä. Hyvän lahjan voi hankkia pienellä rahalla, jos tuntee lahjan saajan. Ap voisi kokeilla keskustella asiallisesti sisarensa kanssa lahjojen antamisesta. Siskon mieleen ei ehkä ole tullut, että ap toivoisi lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos en halua lahjoja, niin minkä ihmeen takia joku haluaa väkisin ostaa lahjan, joka on yleensä tarpeetonta krääsää?
Niin, et halua, ja olet jostain syystä päättänyt ettei kukaan muukaan halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.
Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?
No tottakait lapsettomat joutuu pyhinä töihin ja lapselliset saa aina vapaata. Näin se menee
Eipä ole omilla työpaikoillani mennyt, eikä mene jatkossakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en halua lahjoja, niin minkä ihmeen takia joku haluaa väkisin ostaa lahjan, joka on yleensä tarpeetonta krääsää?
Minä toteuttaisin lahjomisen niin että se kuka ei halua lahjoja, jää lahjatta, ja muille aikuisille annan paketit. Sitähän hän halusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä toteuttaisin lahjomisen niin että se kuka ei halua lahjoja, jää lahjatta, ja muille aikuisille annan paketit. Sitähän hän halusi.
Noin minä tein ihan käytännössä, kun vastaavia "ei osteta ENÄÄ (nyt kun meille tuli lapsia ja vaikka aikaisemmin kyllä ostettiin) lahjoja aikuisille"-diilejä itselleni yritettiin ehdotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin minä tein ihan käytännössä, kun vastaavia "ei osteta ENÄÄ (nyt kun meille tuli lapsia ja vaikka aikaisemmin kyllä ostettiin) lahjoja aikuisille"-diilejä itselleni yritettiin ehdotella.
Respect. Miten reagoivat?
Kannattaa ostaa niille lapsille jotain mikä pitää kamalasti ääntä, tai vaikka mistä lähtee glitteriä tyyliin. Jotain sellaista, että alkaa vanhemmatkin sanomaan ettei tartte enää ostella lahjoja kun kotona kuulo lähtee. Tai jotain mahdottoman isoa ja hankalasti pestävää juomapullo härpäkettä, että sille ei heidän kotikaapeista tilaa löydy. Kerta lahjoja ostaa pitää...
Mä en ainakaan kulje lapsuuden perheen talutusnuorassa. Teen mitä haluan tai on tekemättä. Menen tai en mene. Ostan tai en osta. Jos joulupaikassa ei tule hyvä fiilis,kannattaa jäädä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa niille lapsille jotain mikä pitää kamalasti ääntä, tai vaikka mistä lähtee glitteriä tyyliin. Jotain sellaista, että alkaa vanhemmatkin sanomaan ettei tartte enää ostella lahjoja kun kotona kuulo lähtee. Tai jotain mahdottoman isoa ja hankalasti pestävää juomapullo härpäkettä, että sille ei heidän kotikaapeista tilaa löydy. Kerta lahjoja ostaa pitää...
Ei hullumpi idea. Olen esimerkiksi nähnyt lapsille hankittavia dj-pöytiä.
Jaa'a, itse ainakin ostaa sisarusten lapsille lahjoja ihan vain siitä syystä, että haluan niitä antaa. En itsekään ole saanut heiltä ensimmäistäkään lahjaa, enkä ole odottanutkaan, koska ovat lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Respect. Miten reagoivat?
Alkoivat ostamaan kuitenkin toisilleen lahjan kun meni yksi joulu, että olivat itse ainoita aikuisia jotka eivät saaneet mitään. Eli ongelma ei ilmeisesti ollutkaan siinä, ettei aikuisten kuulu saada lahjoja, vaan siinä, etteivät vain halunneet hankkia sellaisia muille.
Vierailija kirjoitti:
Jaa'a, itse ainakin ostaa sisarusten lapsille lahjoja ihan vain siitä syystä, että haluan niitä antaa. En itsekään ole saanut heiltä ensimmäistäkään lahjaa, enkä ole odottanutkaan, koska ovat lapsia.
Ei sinun niiltä lapsilta kuulu sitä vastavuoroista muistamista odottaakaan, vaan heidän vanhemmiltaan.
Voiko naurettavampaa olla, joku yksipuolisesti päättää ettei lahjoja osteta, mutta samalla olettaa että hänen pershedelmiä pitää muiden lahjoa?
Vierailija kirjoitti:
Et tule saamaan heiltä mitään lahjaa silloinkaan, kun he ovat varttuneet aikuisiksi.
Siis eikö vanhempasi osta sinulle mitään lahjaa? Mielestäni hieman ajattelematonta heiltä. Itse ostan aina kaikille lahjan, jotka jouluuni osallistuu. Pienet vaikka, ei mistään listoilta. Ja sitten omille lapsille hieman enemmän lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkaisisin napanuoran ja menisin vasta joulun jälkeen käymään.
En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa.
Ap
Ota asia puheeksi ja kerro, että kulut jakautuvat epätasaisesti ja se ei tunnu reilulta. Sisko voi hankkia lasten lahjat itse ja vaihdatte aikuisten kesken paketit tai sovitte jonkin käytännön. Äitisi voi tehdä lahjapäätöksen lapsille. Huomioi myös, kuka maksaa ruokakulttuuria tarkoittavista ruuista ja suhteita ne kokonaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä osta nille kersoille mitään. Kuka pakottaa?
Sanot vaan että koska eivät ole sinun kersojasi et osta heille mitään koska sinäkään et saa lahjaa.
niin-i, vuotuinen rahaerä joka jouluksi,onko vielä päälle muut merkkipäivät. ja listan mukaan pyydetään siskoa rahoittamaan. sanois siskolle,että tää on sit summa jos ostat jotain vain minisumma edes. kuinkahan intona se toinen sisko rahottais aapin lapsia. nyt vetoi kun mulla on nää omat,eli jos aappi tekis lapsia nyt- mietin jos aapin sisko lapseton ja olisi toisinpäin homma- onko hän reilu ja panis rahaa siskon lapsiin.
aappi sano, että säästät nyt rahaa sun omille lapsille, niin ei tarvii ostattaa muilla kun sen aika tulee.
Siis mitä? Ei tuosta tekstimassasta saa mitään selvää.
Hän ei saa lahjoja aikuisilta vaikka haluaa. Hän voi olla ostamatta lahjoja lapsille myös tos kohtaa kun se ei miellytä häntä.