Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
541/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et joudu. Saat jos haluat, mutta ei ole pakkoa.

Vierailija
542/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin lapsille kirjoja, toivelistoista viis. Ne eivät ole mitään tilauslistoja.

Ne kirjat menisi sitten vain hukkaan.

Anna kirjakauppaan pieni lahjakortti mieluummin,

unohtaisin lahjatoive-listan.

Annoin joskus kirjakauppa-lahjakortin siskontytölle. Jännä juttu, että se jäi kokonaan käyttämättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse opiskelija minimituloilla ja aina odotetaan, että ostan 3 lapselle lahjat enkä saa edes joulukorttia kiitoksena 🙂 tänä vuonna en osta kummosempia lahjoja, alle 30e saa mennä kaikkien lahjoihin. Ennen käytin yli 200e 

Vierailija
544/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nuo lapset oikein tuumaavat, kun lahjat jaetaan? Eivätkö he kummeksu sitä, ettei aikuiset saa mitään? Todella omituista käytöstä ottaa lapsille lahjoja vastaan eikä vastavuoroisesti antaa itse mitään tilalle, en voi ymmärtää. 

3- ja 6-vuotiaat tuskin tuollaisia osaa ajatella. 

Todennäköisesti ajattelevat, että aikuiset eivät ole olleet kilttejä.

Vieläkö tätä mantraa jaksetaan lapsille ujuttaa? :D 

Vierailija
545/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko hyvä idea, että jokainen vanhempi ostaa lahjan vain omille kakaroilleen?

Ne joilla ei ole lapsia, ostaa lahjan vain itselleen.

Tällä tavalla kaikki saa mieluisensa lahjan.

Ei kinastelua ja vaivaantumisia.

En minä ainakaan ajattele, että siskoni lapset ova kakaroita. Todella mielelläni heille lahjoja ostan. Itse en todellakaan halua mitään lahjoja, kun kaikkea on jo tarpeeksi. 

Vierailija
546/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään aikuisille lahjoja. Noin pienille lapsille ei tarvitse mitään kallista ostaa. Olisin tosi tyytyväinen, että tarvitsee vain lapsille ostaa lahjat eikä vielä aikuisillekin. 

No tietenkin aikuisillekin lahjoja, lapsille myös. Mutta ei mitään turhaa vaan tarpeellista. 

Meillä annetaan lahjakortteja, nuorille vaateliikkeisiin, aikuisille kosmetologille, jalkahoitoon, retkeilykauppaan, liiviliikkeeseen, Marimekolle... Siis ei kaikille kaikkea vaan kullekin toiveiden mukaisesti. Lahjat otetaan onnellisena vastaan ja käytetään tyytyväisinä <3

Vierailija
547/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin lapsille kirjoja, toivelistoista viis. Ne eivät ole mitään tilauslistoja.

Annoin joskus kirjakauppa-lahjakortin siskontytölle. Jännä juttu, että se jäi kokonaan käyttämättä.

Olipa dorka siskontytär. Vaikkei se lukeminen olisi juttu, niin saahan sieltä muutakin kuten muistikirjoja, läppärpussukoita, laskimia, tusseja, taiteilutavaroita.. Siis säkö menetit sen rahan, kun siskontyttö ei saanut käytettyä sitä?

Mä olen teinien kanssa varmistanut, että lahjakortit tulee käyttöön. Lähdetään porukalla shoppailemaan ja koritit mukaan.

Vierailija
548/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin todella outona ja suorastaan moukkamaisena, jos kummilapsille ja siskoni lapsille lahjoja viedessä en saisi heiltä mitään joulumuistamista.

He sopivat ettei lahjoja hankita aikuisille. Jos yksi ostaa, niin toisenkin on melkein pakko lahjoa takaisin ja ostelurumba alkaa taas.

EI OLE. Ja, jos tekee niin, niin se on sitten oma valinta. Ei voi sanoa toisille että "älkää tuoko mulle mitään koska mä en halua antaa teille mitään takas!" Tai näinhän he haluaa sanoa. "Et vaikka te tuotte mulle lahjoja, niin mä oon niin tyly etten halua toivottaa muille hyvää joulua tai synttäriä koska paan rahani mielummin johonkin omaan hemmotteluuni"! Eli kaiken takana on VAIN oma itsekkyys, puki sen minkälaiseen tahansa muuhun valeasuun, MUKA "sopimuksilla ettei aikuisille osteta". Mulle jotkut yrittää kaikenaikaa tätä "yhdessä sopimusta" tehdä ettei hommattais toisillemme mitään joululahjoja, vaikka mä en ole sopinut semmoista. Miksi en sovi? Siksi että silloin menee itseltänikin jouluilo. En saisi ostaa kenellekkää mitään pientä, enkä saa toimittaa jollekkin mitään, vaikka saisin ilmaiseksi jostain vaikka lahjakortin, suklaarasian, joulukukan, EI! Niitä EI SAA ANTAA läheilsilleen, kiitoksena esim. koko vuoden aikana yhteydenpidosta tai tukenaelämisestä omissa vaikeuksissani?? Aivan sairas ajatus!

Tän takana on vain laiskuus, välinpitämättömyys, ja ehkä joillain köyhyyskin, mutta jos olet köyhä, kyllä läheiset sen tietää eikä odota sulta mitään takas, vaan juuri sitä enemmän he haluaa auttaa sua, kun tietää ettei kotonasi taatusti ole mukava joulu ilman heidän lahjoja.

Vierailija
549/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei nykyään enää lue kirjoja. Ne on luettavissa sähköisessä muodossa usein. Anna lahjakortti tavarataloon

Vierailija
550/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo lapset olvat 3 ja 6 vuotiaat. Miten heissä kirjat menisi hukkaan? Sen ikästen kanssahan aikuiset vielä lukee yhdessä? E ikö?

Vierailija
551/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko hyvä idea, että jokainen vanhempi ostaa lahjan vain omille kakaroilleen?

Ne joilla ei ole lapsia, ostaa lahjan vain itselleen.

Tällä tavalla kaikki saa mieluisensa lahjan.

Ei kinastelua ja vaivaantumisia.

En minä ainakaan ajattele, että siskoni lapset ova kakaroita. Todella mielelläni heille lahjoja ostan. Itse en todellakaan halua mitään lahjoja, kun kaikkea on jo tarpeeksi. 

Saathan sinä ostella lahjat kelle tahdot. Toi kommentti jota lainasit oli ehdotus aapeen tilanteeseen. Ei ole tarkoitus ratkaista sun puolesta mitään.

Penskoja ne sun systerin kakarat on. Täysin suomenkielinen sana. Älä turhaan loukkaannu sanavalinnasta.

Ps. Olen ostanut vuosikymmeniä lahjoja omille ja sukulaisten penikoille. Takaisin en ole saanut edes kiitosta tai joulukorttia. Aikansa kutakin.

Vierailija
552/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta olen itsekin ollut tilanteessa missä minua (pienituloista silloin) velvoitettiin hankkimaan sisaruksen lapsille lahjat ja tätä pidettiin itsestäänselvyyteenä. Muillekin aikuisille toki ostettiin lahjoja, paitsi minulle. Ei tullut kovin arvostettu olo. Eikä ne lapset tienneet tietenkään, keneltä aikuiselta heidän saamansa lahjat olivat. Lasten omat vanhemmat olivat keskituloisia ja lapset saivat kyllä vähintään tarpeeksi lahjoja.

Näin se menee. Ja, sitten kun vuodet vierii, ei nämä sisarusten aikuiset lapset KOSKAAN tule ajatelleeksi sitä miten paljon uhrasit heidän eteen, kun he oli pieniä eivätkä sitä ymmärtäneet. Sut on hyvin helppo hylätä, jopa erottaa yhteydestä, jonkun pienenkin eripuran johdosta,mitä sulle ja sisaruksellesi voi tulla. Ja perheessähän näitä tulee. Ole valmis tähänkin. Olet tyhjääkin tyhjempi heidän silmissään. 

Vierailija
553/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on kyse siitä, että ap:n sisko pakottaa ap:n ostamaan lahjoja lapsilleen. Sisko on näitä tyyppejä, jotka ilmoittavat "toivelistan" eteenpäin jo ennen kun ehditään niitä kysellä. Itse kyselen aina pikkulasten vanhemmilta että mitä lapset toivoisivat. Sieltä tulee sitten ehdotuksia, joista valitsen yhden, ja kerron vanhemmille mitä ostin ettei lapsi saa samaa lahjaa useammalta henkilöltä. Tämäkin on varmasti jonkun mielestä kauheaahirveää ja lahja-automaattina olemista, mutta en näe mitään pahaa siinä että ostaa lapsen toivoman/lapselle tarvittavan lahjan sen sijasta että ostaisi jotain mahdollisesti täysin turhaa ja käyttämättä jäävää.

Vierailija
554/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseton siskoni ehdotti, että vain lapsille lahjoja. Mulle tuli siitä ehkä vähän kiusallinen olo, etten halua viidenn lapseni kanssa olla "kerjuulla" ja broidillakin on kolme lasta...

Mä teen joulupöydän mieheni kanssa, kutsutaan kylään, eikä vaadita osallistumista. Yöpymiset saunomisineen. Vähintään hän ne lahjat lapsille hankkii. Jos tätä joulupaikkaa ei olisi, niin hän viettäisi joulunsa yksin jossain betoniloukossa. 

Vierailija
555/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en edes muista onko siskoni ostaneet joka vuosi lapselleni (12v) lahjaa. Koskaan ei olla mitään heiltä pyydetty. Isovanhemmat ovat itse kysyneet mitä ostaa, joten heille on sitten esitetty toiveita. Toisella siskolla on nykyisin myös lapsi. Paljon pienempi kuin omani. Tällä ollaan oman lapsen kanssa mietitty kivat lahjat, koska tykätään lahjojen antamisesta. Ei meiltä ole koskaan mitään siskoni toimesta pyydetty. Ja lapsen ollessa pienempi ei annettu mitään, koska joku 2-4-vuotias vaan väsyy ja hämmentyy liioista paketeista.

Lapsettomalle siskolleni olen ostanut lahjan, jos olen löytänyt jotain oikeasti todella kivaa hänelle. Meillä on sellainen sanaton sopimus, että ostetaan vain sellaisia lahjoja, joista toinen ilahtuu. Ei lahjoja lahjojen vuoksi.

Vierailija
556/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kateellinen pikkulapsille. 

Vierailija
557/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap selkeästi on ostanut niitä lahjoja lapsille velvollisuudentunnosta eikö omasta halusta, kun suhtautuminen on tämä. Mahtaako edes tuntea heitä? 

Vierailija
558/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerta kaikkiaan ymmärrä näitä "ostinpa sulle tuoksukynttilän kun joku lahja on oltava aikuisille" -tyyppejä. Ostan omani ihan itse, kiitos.

Vierailija
559/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n tilanteen ja mielipiteen täysin. Kyllähän se on useinkin niin, että lapsettomalta tädiltä odotetaan lahjoja sukulaislapsille. Kun sä oot hyväpalkkaisessa työssä ja sulla ei oo omia  lapsia. 

Annetaan lahjalista, johon kerätty mahdollisimman kalliita lahjatoiveita.    

Vierailija
560/2121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on kyse siitä, että ap:n sisko pakottaa ap:n ostamaan lahjoja lapsilleen. Sisko on näitä tyyppejä, jotka ilmoittavat "toivelistan" eteenpäin jo ennen kun ehditään niitä kysellä. Itse kyselen aina pikkulasten vanhemmilta että mitä lapset toivoisivat. Sieltä tulee sitten ehdotuksia, joista valitsen yhden, ja kerron vanhemmille mitä ostin ettei lapsi saa samaa lahjaa useammalta henkilöltä. Tämäkin on varmasti jonkun mielestä kauheaahirveää ja lahja-automaattina olemista, mutta en näe mitään pahaa siinä että ostaa lapsen toivoman/lapselle tarvittavan lahjan sen sijasta että ostaisi jotain mahdollisesti täysin turhaa ja käyttämättä jäävää.

On ihan selvää, että muillekin kuin lapsille, halutaan antaa mieluummin mieleinen lahja kuin täysi turhake.

Pääpointti tässä jutussa taisi olla vastavuoroisuuden puuttuminen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme