Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasketaanko puoliksi suomalainen kantasuomalaiseksi?

Vierailija
05.09.2026 |

Jos on esim suomalainen äiti ja on asunut koko ikänsä täällä

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon kysymykseen ei ole yksioikoista vastausta. Riippuu täysin tilanteesta. Vauvana adoptoituja pidän suomalaisina, koska heistä on alusta pitäen kasvatettu suomalaisiksi. Esimerkkinä Tenavatähti-kilpailijat Johanna ja Isabella Virtanen. 

Vierailija
2/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä rasistisia aloituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon kysymykseen ei ole yksioikoista vastausta. Riippuu täysin tilanteesta. Vauvana adoptoituja pidän suomalaisina, koska heistä on alusta pitäen kasvatettu suomalaisiksi. Esimerkkinä Tenavatähti-kilpailijat Johanna ja Isabella Virtanen. 

On siihen suora vastaus. Kansallisuus on ihan oikeudellisesti määritelty asia. Rasistit ja äärioikeistolaiset ovat eri mieltä ja tekevät jatkuvasti someen näitä aloituksia. Kaikki järkevät ihmiset näkevät, kuinka typerää.

Vierailija
4/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. Se on puoliks suomalainen. Ja ehkä sen joku lapsenlapsi voi kutsua itseään kantasuomalaiseksi jos sen lapsenlapsen yks isovanhempi vaan on jotain muuta etnisyyttä kuin suomalainen.

Vierailija
5/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äiti on suomalainen ja asunut ainakin suurimman osan elämästään Suomesta, jolloin lapsen ykköskieli on myös suomi tai ruotsi - vastaus on kyllä.

Olennaista on, että lapsi kokee itsensä suomalaiseksi, mikä edellyttää kasvamista täkäläiseen kulttuuriin.

Jos lapsen äiti on ulkkis ja lapsi oppii äidinkielekseen vieraan kielen ja kulttuurin, ei hän ole kantis. Jos äiti osaa hyvin kielemme ja kontaktinsa ovat etupäässä suomalaisia, lapsesta voi tulla kantis. Jos lapsen kasvattaa edes puoliksi suomalainen isänsä, hänellä on paremmat mahdollisuudet kehittyä aitosuomalaiseksi.

Vierailija
6/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointisovinistien kanta kysymykseen riippuu mm. sen toisen ulkomaalaisen vanhemman etnisyydestä. Jokainen varmasti arvaa miten.

Vierailija
7/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisuus, eli minkä maan kansalainen olet!

Vierailija
8/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kantasuomalainen olen, minulla suomen passi, t: Mehmez.

Vierailija
9/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä ikinä ajatellut ettei Suomessa syntyneet ja kasvaneet puoliksienglantilaiset lapseni eivät olisi kantasuomalaisia. 

Vierailija
10/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansalaisuus, eli minkä maan kansalainen olet!

Etnisesti Afrikkalainen ja jonka kaikki 4 Somalialaista isovanhempaa ovat tulleet 1990 George Otsilla entisestä Neuvostoliitosta Tallinnasta ja vanhempansa noille isovanhemmille Suomessa syntyneet on siis myös ilmeisesti jo ns.kantis ?

Vierailija
11/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa.eläinten kantarotu  on määritetty tarkasti. Ei sekarotunen eläin ole kantarotua.  Miten sitten ihmisten laita lieneekin?

Vierailija
12/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei uuniin vaan jos ei lähetetä takaisin.

Takasin minne? Puolet kehosta suomeen ja puolet jonnekin..?

Vierailija
13/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan valkoinen, kahdesta valkoisesta suomalaisesta polveutuva suomen kansalainen on kantasuomalainen.

Vierailija
14/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä ikinä ajatellut ettei Suomessa syntyneet ja kasvaneet puoliksienglantilaiset lapseni eivät olisi kantasuomalaisia. 

Ræsisteja kiinnostaakin yleensä eniten se ihonväri. Tottakai ovat suomalaisia. Ja myös jotain muuta. Ei kai ihminen voi olla ei mitään. 

Vierailija
15/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kantasuomalainen olen, minulla suomen passi, t: Mehmez.

Panin vihreän naisen paksuksi joten olen suomalainen.

T. Jamal Nigeriasta

Vierailija
16/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olet. Luulen että se onkin kantasuomalaisen määritelmä: että läheiset sukulaisesi ovat suomalaisia ja olet asunut koko ikäsi täällä.

Vierailija
17/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olet. Luulen että se onkin kantasuomalaisen määritelmä: että läheiset sukulaisesi ovat suomalaisia ja olet asunut koko ikäsi täällä.

Siis en ole varma puhuitko itsestäsi AP mutta kuitenkin 

Vierailija
18/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli Maria Ohisalo ei ole kantasuomalainen

Vierailija
19/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointisovinistien kanta kysymykseen riippuu mm. sen toisen ulkomaalaisen vanhemman etnisyydestä. Jokainen varmasti arvaa miten.

Jos se toinen vanhempi sattuu olemaan Medelsvensson Ruotsista tai Hans Müller tai Gertrud Schmidt Saksasta, niin tuskinpa se noita kyselijöitä häiritsisi. Heidän motiivinsa on hyvin yksioikoisia.

Vierailija
20/25 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä rasistisia aloituksia.

Älä näe rasismia siellä, missä sitä ei ole. Asioista täytyy voida keskustella. Rasismi lisääntyy juuri kaltaistesi ihmisten takia, jotka haluavat kieltää asiallisetkin kysymykset liittyen maahanmuuttoon, maahanmuuttajiin jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi