Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko nähnyt kuolleen?

Vierailija
17.11.2025 |

Oletko omilla silmillään kohdannut kuolleen?

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolemasta on tullut tabu. Se on tavallaan harmi. Enää sitä ei pidetä luonnollisena asiana.

Vierailija
62/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta.  Mutta on ikääkin, 80 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Siskoni ja isäni ja äitini.

Vierailija
64/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaija Koo

Vierailija
65/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat vanhempani ja muutaman muun. Ei siinä ole mitään kammottavaa, luonnollinen asia. Äiti näytti kuolleena jopa onnelliselta.

Vierailija
66/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen. 

Isoisäni ja se oli jotain sellaista jota en halua missään tapauksessa joutua enää näkemään.

Lemmikkejä myös enkä ihan välttämättä halua joutua näkemään kuolleena niitäkään.

Tai siis onhan siinä se että voi jättää viimeiset jäähyväiset mutta se on silti niin hirveää ettei sellaista silti halua. 

Ihmisen pitää olla psykopaatti jos haluamalla haluaa nähdä jonkun kuolleena itselleni tulee siitä ainakin sellainen olo että jotenkin ihannoi kuolemaa. 

Ristiriitaista siis että kun haluaa jättää viimeiset jäähyväiset mutta sitten on kuitenkin todella hirveää nähdä kuolleena. 

Minusta siinä ei ole mitään hirveää, ellei ihminen ole kuollut tapaturmaisesti esim. hukkuen jolloin ei ole hyväksikään nähdä vainajaa. Itse olen jättänyt hyvästit äidilleni kappelissa ja isäni luona olin läsnä saattohoito-osastolla kun kuoli. Minulle oli helpompi käsitellä menetys ja kohdata suru kun näki että toinen on tosiaankin poissa.

Vierailija
67/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolemasta on tullut tabu. Se on tavallaan harmi. Enää sitä ei pidetä luonnollisena asiana.

Johtunee ihan siitä, että ennen kuoltiin eri tavalla, usein äkillisemmin kuin nykyään. Ennen oli yleistä kuolla kotiin, 40-50v sydäriin, kuoltiin sairauksiin, naiset kuoli raskauden ja synnytyksen komplikaatioihin, tapaturmakuolleisuus oli ihan omaa luokkaansa myös. Ennen siis se varsinainen kuolemakin tapahtui kotona. Kuolinsyyn selvittäminenkin oli ennen hyvin erilaista kuin nykyään, nykyisin sitä säätelee laki ja kaikkien kuolinsyy tulee olla tiedossa tai selvitettävä.

Vierailija
68/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. viimeksi kesäkuussa

Vierailija
69/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vierellä vaimoni ja appiukkoni kuollessa. Työssä olen löytänyt asuntoon mennessäni kaksi vainajaa. Toinen kylpyhuoneessa ja toinen sohvalla. 

Vierailija
70/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, muutaman.Lasketaanko junan alle jääneen riekaleet yhdeksi ?

Vierailija
71/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monta, varmaan yli 100, oon hoitaja . 

Vierailija
72/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisi varmaan hyvää ihan jokaiselle nähdä kuollut ihminen. Ei siinä ole mitään kovin ihmeellistä tai kamalaa, auttaa myös suhtautumaan elämään realistisemmin.

On se kuitenkin vähän eri asia nähdä luonnollisesti kuollut ihminen kuin sattua paikalle, kun joku on menehtynyt esim. ajoneuvon alle. Jossain sairaalasängyssä tai arkussa makaavassa siistissä vainajassaei ole tosiaan mitään kamalaa, mutta tuskin ihan heti häipyisi mielestä, jos vaikka jonkun junan alle jääneen löytäisi tai muutaman päivän hukkuneena olleen. Siis jollei työnsä puolesta joudu kohtaamaan tällaisia säännöllisesti. 

Itsestäni en osaa sanoa, miten reagoisin tuollaiseen brutaalimmalla tavalla kuolleeseen, kun olen nähnyt vain noita siistejä vainajia. Niistä ei ole mitään traumaa jäänyt, ei todellakaan pelottanut, eikä mitään sellaista. Kuolema on luonnollinen osa elämää.

Mutta kyllä se varmasti erilailla vaikuttaisi, jos törmäisi johonkin väkivaltaisesti kuolleeseen. Luulisin. 

Vierailija
73/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmisiä, enkä haluakaan nähdä.

Vierailija
74/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisi varmaan hyvää ihan jokaiselle nähdä kuollut ihminen. Ei siinä ole mitään kovin ihmeellistä tai kamalaa, auttaa myös suhtautumaan elämään realistisemmin.

No esimerkiksi tsunamissa kuolleiden näkeminen ei ollut niin hyvä kokemus.

Eihän tsunamissa kuolleita edes saanut näyttää omaisille. Oli laput arkuissa että ei saa avata. 

Vierailija
75/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt, isoisoisäni. Arkku oli auki kansikin pongotti, kun oli kuollessaan erektio päällä.

Vierailija
76/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kuitenkin vähän eri asia nähdä luonnollisesti kuollut ihminen kuin sattua paikalle, kun joku on menehtynyt esim. ajoneuvon alle. Jossain sairaalasängyssä tai arkussa makaavassa siistissä vainajassaei ole tosiaan mitään kamalaa, mutta tuskin ihan heti häipyisi mielestä, jos vaikka jonkun junan alle jääneen löytäisi tai muutaman päivän hukkuneena olleen. Siis jollei työnsä puolesta joudu kohtaamaan tällaisia säännöllisesti. 

Itsestäni en osaa sanoa, miten reagoisin tuollaiseen brutaalimmalla tavalla kuolleeseen, kun olen nähnyt vain noita siistejä vainajia. Niistä ei ole mitään traumaa jäänyt, ei todellakaan pelottanut, eikä mitään sellaista. Kuolema on luonnollinen osa elämää.

Olen totunut. Kotimaassani toimin vartijana. Ihmisiä heitettiin silppuriin

Vierailija
77/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoleman todistaminen vain pahentaisi elämänlaatuani entisestään, ei en halua. 

Vierailija
78/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useita kertoja.

Vierailija
79/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummini näin kuolleena arkussa kun olin lapsi.

Vierailija
80/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan kuolemaan suhtauduttiin luonnollisesti. Osana elämää. Moni kuoli kotona ja omaiset pesivät ja pukivat. Lapsetkin tottuivat kuolemaan. 

Nyt kuoleva ja kuolema on piilossa hoitolaitoksissa ja sairaaloissa. Kuolema on nykyihmiselle tabu. Kammottava ja pelottava asia. Ihminen yrittää unohtaa koko asian. Siksi myös vanhuutta kammotaan ja vanhat ihmiset unohdetaan. Ihannoidaan nuoruutta. 

-Mummo

Memento mori.