Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko nähnyt kuolleen?

Vierailija
17.11.2025 |

Oletko omilla silmillään kohdannut kuolleen?

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisi varmaan hyvää ihan jokaiselle nähdä kuollut ihminen. Ei siinä ole mitään kovin ihmeellistä tai kamalaa, auttaa myös suhtautumaan elämään realistisemmin.

No esimerkiksi tsunamissa kuolleiden näkeminen ei ollut niin hyvä kokemus.

Eihän tsunamissa kuolleita edes saanut näyttää omaisille. Oli laput arkuissa että ei saa avata. 

Ei pidä paikkaansa. Tiedän että jotkut kävivät katsomassa tsunamissa kuolleita omaisiaan tai halusivat nähdä esimerkiksi kuvan.

Vierailija
82/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajana paljonkin. Erityisesti kun tein saattohoitotyötä. Kuolleessa ihmisessä ei ole mitään pelottavaa, koska ei sitä ihmistä enää ole siinä kehossa, pelkkä kuori jää. Kuolemaa ei muutenkaan pitäisi pelätä, joskus se voi olla jopa vapauttavaa esim. kuihduttavan sairauden vuoksi. Enemmänkin olen kohdannut harmitusta elämän loppumisesta kesken jos ikää ei ole vielä paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen läheiseni hoitokodissa.

Vierailija
84/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisi varmaan hyvää ihan jokaiselle nähdä kuollut ihminen. Ei siinä ole mitään kovin ihmeellistä tai kamalaa, auttaa myös suhtautumaan elämään realistisemmin.

Eihän tsunamissa kuolleita edes saanut näyttää omaisille. Oli laput arkuissa että ei saa avata. 

Kuka sen muka kieltäisi?

Vierailija
85/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat vanhempani ja muutaman muun. Ei siinä ole mitään kammottavaa, luonnollinen asia. Äiti näytti kuolleena jopa onnelliselta.

Minä olen nähnyt itsemurhan tehneen tyttäreni kuolleena. Sanoisin että kyllä se oli melko kammottavaa.

Vierailija
86/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Äitini, isäni, veljeni. Ja kaikki koirani.  

Vierailija
87/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut mitään lappuja eikä kieltoja, tietenkin omaiset saivat halutessaan nähdä.

Vierailija
88/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt useita kuolleita, myös hukkuneen. Hän näytti ihan itseltään. Tätä ihmettelivät viranomaisetkin, miten usean viikon jälkeen hukkkumisesta näyttää niin hyvältä. (Ehkä tähän vähän väärä sana.) Luulen että kylmä vesi on syynä, syvällä ja vedessähän on kylmää kesät talvet. 

Vierailija
89/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, työn puolesta niin monta etten muista. Muuten viimeksi kaverin pari kk sitten, oli avoin arkku hautajaisissa. Ihan omalta itseltään näytti.

Vierailija
90/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sen muka kieltäisi?

Ei kukaan 

Vierailija
91/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sota-ajalta olen kuullut tuollaisia juttuja. Nykyään se on ihan vaan omaisten asia.

Vierailija
92/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Oon sairaanhoitaja ja työskentelen osastolla, jossa enimmäkseen vanhoja ihmisiä.

Vierailija
93/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Kaivoin sille haudan metsään eikä sitä ole vieläkään löydetty.

Vierailija
94/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, useinkin. Sekä ammatillisesti, että omassa elämässä.

Vierailija
95/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, pappani ruumishuoneella 8-vuotiaana. Täällä joskus jossain keskustelussa pidettiin kauheana ruumiin näyttämistä lapselle, mutta hetki oli tärkeä minulle. Rakkaan pappani kasvoille oli jäänyt pieni hymy. 

Myöhemmin sitten töissä olen nähnyt useita kuolleita. 

Vierailija
96/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ketjuun vastaili monta sellaista, jotka ovat joutuneet näkemään kuolleita ihmisiä työnsä puolesta. MUTTA on aivan eri asia nähdä oma läheinen esim. oma puoliso tai oma sisar, äiti, isä, isovanhempi jne.  kuolleena kuin ennestään tuntematon ihminen jossain patologian osastolla tai ruumishuoneella.  

En minäkään sure ja ikävöi samalla tavalla,ketään sellaista ihmisvainajaa, joka ei ole ollut mukana eläessään minun kanssani elämäni varrella.  Ja tottakai omat lapset, puoliso, oma äiti ja isä, sisarukset ovat aivan eri kategoriassa sekä pitkäaikaiset ystävät ja työkaverit sekä läheisimmät sukulaiset, joiden kuolema koskettaa kipeästi kuin jonkun henkilökohtaisesti tuntemattoman julkkiksen kuolema.  

Vierailija
97/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut läsnä vanhempieni ja anoppini kuollessa, pitänyt kädestä viimeiseen hengähdykseen asti.

Vierailija
98/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin yhden kerran perheenjäsenen lapsen, joka kuoli. Hauta-arkku oli auki. 

Vierailija
99/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useammankin kerran, omaiset tulee saatettua rajan tuolle puolen.