Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko nähnyt kuolleen?

Vierailija
17.11.2025 |

Oletko omilla silmillään kohdannut kuolleen?

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, sekä vapaa-ajalla että töissä. Mikään ei varsinaisesti ole traumatisoinut, tuntuu aika luonnolliselta vaikka töissä olen nähnyt myös nuoria ja esimerkiksi onnettomuuksissa kuolleita ihmisiä.

Vierailija
42/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. En osaa enää tarkkaan sanoa määrää mutta arvioisin ainakin pari kymmentä kuollutta olen nähnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisi varmaan hyvää ihan jokaiselle nähdä kuollut ihminen. Ei siinä ole mitään kovin ihmeellistä tai kamalaa, auttaa myös suhtautumaan elämään realistisemmin.

No esimerkiksi tsunamissa kuolleiden näkeminen ei ollut niin hyvä kokemus.

Vierailija
44/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisi varmaan hyvää ihan jokaiselle nähdä kuollut ihminen. Ei siinä ole mitään kovin ihmeellistä tai kamalaa, auttaa myös suhtautumaan elämään realistisemmin.

Väittäisin, että riippuu siitä, millä tavalla vainaja on kuollut. Esim. tuon junan alle jääneen näkeminen ei tehnyt hyvää.

Vierailija
45/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukuisia kertoja ja myös pessyt ja pukenut. Ihan arkea hoitajana. 

Vierailija
46/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yhden, vanhempi sukulainen joka kuoli syöpään. Se oli rauhallinen näky ja hyvä muisto, toisin kuin muistot saattohoidosta kun hän teki hidasta ja tuskallista kuolemaa.

Vierailija
47/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt, ollut kuollessa läsnä, olen pessyt ja pukenut valkeaan pukuun, liinan laskenut silmille hiukset siistiksi kammannut, kukan hakenut rinnalle, virret veisannut, hautaan ollut saattamassa, multaa arkulle heittänyt, lipun puolitankoon nostanut

Vierailija
48/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt kolme ihmistä kuolleena. Rakas ihminen ei ole kuolleenakaan pelottava. 

Vierailija
49/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väittäisin, että riippuu siitä, millä tavalla vainaja on kuollut. Esim. tuon junan alle jääneen näkeminen ei tehnyt hyvää.

Olet tietenkin oikeassa, tarkoitin ns. luonnollisia kuolemia. 

Vierailija
50/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kymmeniä, olin kesätöissä huoltomiehenä syöpäsairaalassa 80-luvulla. Potilas ja vainaja kuljetukset oli meidän työ. Patolla tuli myös seurattua miten vainaja siirtyy krematorioon. Olin 17v kun aloitin, pikkaisen hirvitti alkuun. Kunnioituksen opin silloin jo poikasena. M55

Vierailija
51/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt kolme kuollutta. Niin?

Vierailija
52/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudes aisti, hyvä leffa.

Vierailija
53/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsääh, nuorena olin työharjoittelussa vanhainkodissa ja yksi mummu kuoli yöllä. Ohjaaja pesi sen toisen hoitajan kanssa. Sitten aamulla ohjaaja käski hakea varastolla kynttilöitä sille mummulle yöpöydällä. Oli häipynyt kierrolle kun könysin takaisin. En uskaltanut viedä niitö kynttilöitä sen mummun huoneeseen

Vierailija
54/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lastani. 

Vierailija
55/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt tätini kuolleena ortodoksisessa hautajaisseremoniassa. Kosketin jopa häntä otsaan kun hyvästelin hänet arkun ääressä. Ei hän enää tädiltä näyttänyt..Kuoli syöpään niin ei ollut enää hiuksiakaan. Iho tuntui kylmältä ja vahamaiselta.

Vierailija
56/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, isän ja mummun.

Vierailija
57/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi lastani. 

*kyynel* <3

Vierailija
58/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, isäni. Löysin hänet kuolleena.

Vierailija
59/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan kuolemaan suhtauduttiin luonnollisesti. Osana elämää. Moni kuoli kotona ja omaiset pesivät ja pukivat. Lapsetkin tottuivat kuolemaan. 

Nyt kuoleva ja kuolema on piilossa hoitolaitoksissa ja sairaaloissa. Kuolema on nykyihmiselle tabu. Kammottava ja pelottava asia. Ihminen yrittää unohtaa koko asian. Siksi myös vanhuutta kammotaan ja vanhat ihmiset unohdetaan. Ihannoidaan nuoruutta. 

-Mummo

Vierailija
60/99 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt sekä tuttuja että tuntemattomia vainajia.