Kysymysuskovaisille: Miksi Jumala on luonut pahuuden ja kärsimyksen?
Ihmisenhän olisi voinut luoda myös hyväntahtoiseksi joka ei luontaisesti halua tehdä millekään pahaa.
Sairauksia ja kipuakaan ei olisi tarvinnut luoda. Miksi emme voisi elää ja kuolla aina onnellisena ja kivuttomasti.
Maapallo luonnonkatastrofeineen ja pahuuksineen vaikuttaa sadistiselta leikkikentältä. Kaiken lisäksi pitäisi vielä palvoa ja rukoilla tätä hirmuhallitsijaa joka on halunnut luoda juuri tällaisen sekasorron ja kärsimyksen. Täytyy olla pahimman luokan sadisti joka haluaa jotain tällaista.
Jos sinulla olisi kaikki valta maailmankaikkeudessa, olisitko itse luonut ihmiset ja maailman tällaiseksi mitä se on.
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
"Tunteva ja rakastava olento voi toki aina rakentaa itselleen robotteja, mutta se ei ole ollenkaan sama asia kuin saada aitoa vastarakkautta oikealta elävältä olennolta. "
Onko se aitoa vastarakkautta, jos siihen sisältyy pelko rangaistuksesta, jos jotenkin rikot sääntöjä? Parisuhteessa tuota kutsuttaisiin alistamiseksi ja väkivallaksi. Täydellinen rakkaus karkoittaa kaiken pelon. Pelossa on rangaistusta. Olettaisin, että sinulla on joitakin kriteerejä turvalliselle, terveelle parisuhteelle? Esimerkiksi, jos jokin asia loukkaa sinua syvästi ja satuttaa sinua, niin edellytät, että kumppanisi ei tekisi sellaisia asioita. Jumala on persoona, jolla on myös kriteerejä suhteelle kanssaan. Tietyt teot ja toiminta satuttaa/loukkaa Häntä syvästi. Jos haluat niin kovasti tehdä asioita, jotka loukkaavat Jumalaa, niin onko se reilua? Hän on hyvin anteeksiantavainen ja rakastaa, mutta ne Häntä loukkaavat teot rikkovat teidän välistä suhdettanne. Synti erottaa Jumalasta, Raamattu sanoo, että synnin palkka on kuolema. Nyt on siis niin, että Jumala on elämän lähde. Jos pysyt hänessä, niin saat juoda elämän lähteestä ja elät ikuisesti. Synnin valitseminen johtaa kuolemaan. Se on kuin itse joisit kuolettavaa myrkkyä vapaaehtoisesti ja kuitenkin odottaisit saavasi elää. Synnin seuraukset tulee perässä vääjäämättä. Syntiä seuraa kuolema eli ero Jumalasta, joka on elämä. Et voi saada sekä syntiä että elämää. Se on se valinta, joka jokaisen täytyy tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala ei halua ihmiselle kärsimystä, vaan ihminen on perisynnin turmelema.
Omaksi kuvakseen hän meidät loi. Kielletyn hedelmän syötyään ihminen vasta erotti hyvän ja pahan, ja muuttui siten Jumalan kaltaiseksi. Hyvä ja paha olivat siis olemassa jo ennen syntiinlankeemusta.
Mielestäni Raamattu on ihmisen kirjoittama teos, jossa on ihan fiksuja huomioita ihmisyydestä sekä myös jumaluudesta, mikäli sellainen on. Uskon että on, mutta ihminen ei voi rajallisuudessaan koskaan ymmärtää kokonaiskuvaa. Kristinusko, kuten myös muut elämänkatsomukset, jäävät aina vaan yrityksiksi ymmärtää jotain, minkä oppimiseen tarvittaisiin rajattomia resursseja.
Eri
Minä ymmärrän jotain, mikä on tavalliselle ihmiselle mahdotonta ymmärtää. Minä kävin läpi sellaista, mitä en toivoisi pahimmalle vihamiehellenikään, mutta nyt minä iloitsen, koska voin kertoa teille, että Jeesus on todella Jumalan Poika. Minä sain tietää sen, enkä joudu enää elämään epävarmuudessa.
Jumala on vapaa, niin vapaa että voisi vaikka syntiä tehdä mutta ei kuitenkaan tee. Ihminen luotiin jumalan kuvaksi ja kuvan piti olla yhtä vapaa kuin luojansakin. Ihmistä ei luotu edes tuntemaan pahaa, siis ei ollenkaan tuntemaan mitään pahaa. Ihminen oli luotu ruumiiksi ja ruumiilla oli sielu, vähän sama kuin tietokone jossa siten on ne ohjelmat. Jumalan henki kuitenkin puuttui.
Ihminen elää tätä 6 luomispäivää, ikuisuudessa kaikki on jo valmiina mutta me olemme täällä ajan funktiossa luotavina. Puutarhaa istutettiin hyvän ja pahan tuntemisen puu ja elämän puu. Elämän puusta syödessään ihminen olisi saanut Jumalan hengen ja elänyt iankaikkisesti. Eli tietokoneessa jossa ohjelmat (ruumis ja sielu) Jumalan henki olisi käyttämässä järjestelmää ja lopputulos luomisen päättyessä iankaikkinen elämä paratiisissa.
Ihminen ei kuitenkaan halunnut jumalan henkeä vaan teki saman synnin kuin s@@t@naksi kutsuttu langennut kerubi eli halusi itse jumalan paikalle ja söi pahan tiedon puusta. Nyt ihminen tuli tietämään pahan, tietoyhteiskunta oli syntynyt ja yhtä pahuutta ja kärsimystä se sen jälkeen on ollutkin. Lisäksi ihmisen oli nyt myös kuoltava sillä kaikki elämä on riippuvaista Jumalasta ja koska ihminen halusi itse jumalaksi, Jumalasta riippumattomaksi joka on mahdotonta, ihmisen oli kuoltava syntiinsä ja syntiensä tähden sillä Jumalasta riippumatonta elämää ei ole eikä tule.
Tultuaan tietämään pahan tuli ihmiselle uusi velvollisuus, valita pahan ja hyvän väliltä se hyvä. Mutta ilman Jumalan henkeä ei ihminen pysty hyvää valitsemaan, sillä kaikki hyvä tulee Jumalalta. Jumala olisi voinut lopettaa homman tähän mutta armossaan Jumala halusi auttaa ihmistä eteenpäin ja antoi ihmiselle uuden mahdollisuuden valita.
Nyt valinta tehdään Jeesuksessa. Kuollakko Jeesuksen ristin kautta synnille eli tälle koko "tietoyhteiskunnalle" eli kaikelle sille meiningille jolla tätä hullujen utopiaa yritetään pyörittää ilman jumalaa, vai kuollako synteihinsä. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa ihmisen ei tarvitse tehdä mitään, mutta ei siitä sitten mitään hyvää seuraakaan. Ensimmäisessä vaihtoehdossa pitää laittaa askeleet peräkkäin Jeesuksen jalanjäljissä, näin saada Jumalan henki ja sitä kautta kyky valita hyvän ja pahan väliltä se hyvä sekä saada 6 luomispäivän jälkeen 7 päivän lepo ja iankaikkinen elämä paratiisissa.
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää.
Voin vastata asiallisiin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon olla hyvä tai paha. Pahat ihmiset rahan ym himossa sotii ja tappaa. Jos ihminen itse aiheutta itselleen rikoksien tekemisen ...se on oma valinta. Hyvyys ja pauus on meidän jokaisen itse päätettävissä ja seuraukset kärsittävä.
Jos Jumala on kaikkitietävä, niin maailmassa ei tapahdu, ei ole koskaan tapahtunut eikä tule koskaan tapahtumaan mitään sellaista, minkä tapahtumista Jumala ei ole tiennyt jo ennen luomista. Mikään mitä milloinkaan on tapahtunut tai tulee tapahtumaan ei tapahtuisi ilman Jumalan tekemiä valintoja.
Ja jos Jumala jo etukäteen tiesi edes yhden tuntevan olion joutuvan luomistyön seurauksena ikuiseen piinaan, niin ainoa eettisesti kestävä vaihtoehto olisi ollut tarvittaessa vaikka jättää koko luomistyö sikseen.
Tekeehän ihmisetkin lapsia tähän maailmaan, vaikka tietävät, että jokainen heistä tulee kärsimään.
Ihmisillä on tosin pienempi mahdollisuus poistaa se kärsimys maailmasta kun Jumala taas voisi vain napsauttaa sormiaan ja se kärsimys katoaisi.
"Täydellinen rakkaus karkoittaa kaiken pelon. Pelossa on rangaistusta. Olettaisin, että sinulla on joitakin kriteerejä turvalliselle, terveelle parisuhteelle? Esimerkiksi, jos jokin asia loukkaa sinua syvästi ja satuttaa sinua, niin edellytät, että kumppanisi ei tekisi sellaisia asioita."
Opettele lainaamaan.
Juu, minulla on kriteerejä. Yksi niistä on, että se toinen osapuoli suhteessa ei sulje minua pimeään kellariin kidutettavaksi, jos satun ajattelemaan väärin, enkä ano häneltä armoa näiden ajatusten takia.
Sanoisin, että jos tapailuvaiheessa tuo antaisi minulle listan asioista, joista hän ei halua minun tekevän ja niistä seuraavat rangaistukset (pimeä kellari kaikissa tapauksissa) se on aika iso nk. Red Flag.
Ihmisillä on tosin pienempi mahdollisuus poistaa se kärsimys maailmasta kun Jumala taas voisi vain napsauttaa sormiaan ja se kärsimys katoaisi.
Ihmisen ei ole tarkoitus poistaa kärsimystä maailmasta, vaan pyrkiä noudattamaan Jumalan tahtoa (Jeesuksen opetukset).
Kirjoitit: Ihmisillä on tosin pienempi mahdollisuus poistaa se kärsimys maailmasta kun Jumala taas voisi vain napsauttaa sormiaan ja se kärsimys katoaisi
Vastaus: mutta silloin Jumalan pitäisi myös tuomita ihmiset helvettiin. Se on Jumalan armoa ja joka hetki aikaa laittaa polvet tonttiin Jeesuksen edessä kun Jumala ei tätä kärsimystä lopeta.
Kyllä tämä kärsimys vielä loppuu kun tämä maailma kääritään pakettiin ja ne jotka Jeesukselta armoa ajoissa anoivat saavat Jumalan hengen ja iankaikkisen elämän kun uudet maa ja taivas luodaan
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen ei ole tarkoitus poistaa kärsimystä maailmasta, vaan pyrkiä noudattamaan Jumalan tahtoa (Jeesuksen opetukset).
Ja Mooseksen, Paavalin, Apostolien ja keneenkäs muihin Päivi ja kumppanit aina vetoavat, opetuksiin. Jeesus on usein aika sivuosassa, kun ei edes yhtä kertaa homoja maininnut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä uskovatkin miettivät miksi Jumala viitsi luoda yhtään mitään, kun näki että homma kusee.
Ystäväni oli tätä myös pohtinut. Hän totesi, että miksi Jumala olisi jättänyt kaiken luomatta, koska Hän näki, että osa ihmisistä valitsee Jumalan ja haluaa olla Häneen yhteydessä. Tosiaan, miksi Jumala olisi jättänyt kaiken luomatta? Hän on tuleva luomaan uutta, kaunista, hyvää ja puhdasta niille, jotka valitsevat kulkea Hänen seurassaan.
Miksi me ihmiset valitsemme oman tiemme, synnin tien ja miksi käännämme selkämme Jumalalta, joka on luvannut kaikkea hyvää. Raamattu toteaa että tämän maailman hetken kestävä murhe ja ahdistus ei ole verrattavissa siihen mitä tulee tämän jälkeen. Ei ole verrattavissa siihen iankaikkiseen pyhään tai vuorostaan iankaikkiseen kauhuun.
No jos kaikkitietävänä Jumalana hän tiesi että näin tulee käymään niin miksei hän luonut kahta maapalloa? Toisen niille kivoille tyypeille ja toisen niille ilkeille, jossa voivat ilkeillä keskenään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon olla hyvä tai paha. Pahat ihmiset rahan ym himossa sotii ja tappaa. Jos ihminen itse aiheutta itselleen rikoksien tekemisen ...se on oma valinta. Hyvyys ja pauus on meidän jokaisen itse päätettävissä ja seuraukset kärsittävä.
Jos Jumala on kaikkitietävä, niin maailmassa ei tapahdu, ei ole koskaan tapahtunut eikä tule koskaan tapahtumaan mitään sellaista, minkä tapahtumista Jumala ei ole tiennyt jo ennen luomista. Mikään mitä milloinkaan on tapahtunut tai tulee tapahtumaan ei tapahtuisi ilman Jumalan tekemiä valintoja.
Ja jos Jumala jo etukäteen tiesi edes yhden tuntevan olion joutuvan luomistyön seurauksena ikuiseen piinaan, niin ainoa eettisesti kestävä vaihtoehto olisi ollut tarvittaessa vaikka jättää koko l
Hän luultavasti pian napsauttaa sormiaan ja kärsimys katoaa, mutta niin katoaa myös mahdollisuus valita. Tarkoitan tällä sitä, että aika tehdä parannus ja kääntyä pois synnistä on nyt. Kun Jumala "napsauttaa sormiaan" ja kärsimys tässä maailmassa lakkaa, niin mahdollisuus pelastua iankaikkiseen elämään päättyy ja jokainen seisoo Jumalan edessä tekojensa kanssa. Jos sillä paikalla ei ole Jeesuksen veren puhtaaksi pesemänä, niin saa maksaa synnin seuraukset itse. Tai oikeastaan saa palkan synneistään. Se on sen varran vakava paikka, että sitä kannattaa todella miettiä ja etsiä Jumalaa aikana, kun Hänet vielä voi löytää, eli toisin sanoen, kun Hän vielä armahtaa. On säädetty tiettty aika ihmiskunnalle mennä kurssiaan, jonka jälkeen Jumala kääntää tämän maailman niin sanotusti ympäri ja kaikki mitä on kätketty paljastuu. Kukaan ei omalla hyvyydellään kerskaile siinä katselmuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit: Ihmisillä on tosin pienempi mahdollisuus poistaa se kärsimys maailmasta kun Jumala taas voisi vain napsauttaa sormiaan ja se kärsimys katoaisi
Vastaus: mutta silloin Jumalan pitäisi myös tuomita ihmiset helvettiin. Se on Jumalan armoa ja joka hetki aikaa laittaa polvet tonttiin Jeesuksen edessä kun Jumala ei tätä kärsimystä lopeta.
Kyllä tämä kärsimys vielä loppuu kun tämä maailma kääritään pakettiin ja ne jotka Jeesukselta armoa ajoissa anoivat saavat Jumalan hengen ja iankaikkisen elämän kun uudet maa ja taivas luodaan
Miten niin Jumalan pitäisi tuomita ihmiset Helvettiin? Hän on Kaikkivoipa, Hänen ei pidä tehdä yhtään mitään mitä ei itse halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin Jumalan pitäisi tuomita ihmiset Helvettiin? Hän on Kaikkivoipa, Hänen ei pidä tehdä yhtään mitään mitä ei itse halua.
Jumalasta riippumatonta elämää ei ole eikä tule. Ne jotka haluavat itse riippumattomiksi Jumalasta, itse oman elämänsä jumalaksi Jumalan paikalle, niiden on kuoltava.. Ihmisellä ei ole mitään toivoa ilman Jumalaa, vaikka Jumala loisi maapallon kaikille kapinallisille ja antaisi heidän olla siellä niinkuin tykkäävät, tulisi loppu tälle hullujen utopialle nopeasti.. Se elämänmuoto tuhoaisi itse itsensä alta aikayksikön
Vierailija kirjoitti:
Raamatusta:
Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Penny Lame kirjoitti:
Suosittelen ihan kaikille C. S. Lewisin kirjaa 'Kärsimyksen ongelma'. Ei ole edes pitkä. Itse olin samojen kysymysten äärellä kun ateismi murtui uskoon, ja samoihin kysymyksiin palaan yhä. Täytyisi olla jotenkin älyllisesti epärehellinen jos ei palaisi.
Hyvä kirjasuositus.
Vierailija kirjoitti:
"Täydellinen rakkaus karkoittaa kaiken pelon. Pelossa on rangaistusta. Olettaisin, että sinulla on joitakin kriteerejä turvalliselle, terveelle parisuhteelle? Esimerkiksi, jos jokin asia loukkaa sinua syvästi ja satuttaa sinua, niin edellytät, että kumppanisi ei tekisi sellaisia asioita."
Opettele lainaamaan.
Juu, minulla on kriteerejä. Yksi niistä on, että se toinen osapuoli suhteessa ei sulje minua pimeään kellariin kidutettavaksi, jos satun ajattelemaan väärin, enkä ano häneltä armoa näiden ajatusten takia.
Sanoisin, että jos tapailuvaiheessa tuo antaisi minulle listan asioista, joista hän ei halua minun tekevän ja niistä seuraavat rangaistukset (pimeä kellari kaikissa tapauksissa) se on aika iso nk. Red Flag.
Joo, en ole kovin hyvä tässä tekstin lainaamisessa, mutta yritän. Jumala tosiaan tietää ajatukset ja sanotaan, että tuomitsee ihmisten ajatukset myös. Tosin ymmärtäisin sen enemmän sellaisena mihin kiinnittää ajatuksensa ja sydämensä kuin jokin ohikiitävä satunnainen ajatus, joita tulee ja menee päivittäin. Yritän näillä kirjoituksissa sanoa sitä, että Jumalan käskyt/säännöt eivät ole ihmisten kiusaksi, vaan suojaksi. Jumala on elämän lähde ja Hän on luonut kaikki ihmiset ja Hän todella tietää mikä ihmisen todellinen paras on. Se, että ihmiset eivät sitä usko, ei tee sitä tyhjäksi. Maailma on luotu tiettyjen lakien varaan ja niiden mukaan tämä homma menee. Synnin palkka on kuolema eli tarkoitaa iankaikkista eroa Jumalasta eli elämän lähteestä, Helvetti paikkana on kyllä niin kauhea, että yöunet menee, jos sitä alkaa tosissaan ajattelemaan. Sitä ei alunperin luotu ihmistä varten, vaan Saatanalle ja hänen joukoilleen, joilla ei ole mahdollisuutta enää pelastua. Ihmisellä on mahdollisuus pelastua. Jumala avasi oven iankaikkiseen elämään Jeesuksen kautta ristillä. Olennaista on kenen kaltaiseksi tässä ajassa ihminen pikkuhiljaa muokkautuu. Muututko enemmän Jeesuksen kaltaiseksi ihmiseksi vai Saatanan kaltaiseksi ihmiseksi. Jälkimmäinen ei voi päästä taivaaseen, koska sillon taivas muuttuisi huonoksi paikaksi olla. Ihmisen tulee syntyä uudestaan ylhäältä, tulla niin sanotusti uskoon, saada Pyhä Henki ja alkaa kulkemaan tässä maailmassa Jeesuksen seuraajana. Raamatussa on selkeitä ohjeita sitä varten. Ymmärrän vaikeuden osittain siinä, että vaikea ajatella rakkautta, koska Jumala on myös tuomari, joka tuomitsee oikeudenmukaisesti ihmisten välillä. Rakkautta on vaikea yhdistää tuomariin, joka syynää tekosi kirkkaassa valokeilassa.
Voisiko joku uskovainen kertoa mitä pahaa esim. 2 kk vauva ehti tekemään, kun saa rangaistuksena kivuliaan syövän?
Ei mitään, niinollen ei ole rangaistus.