Kysymysuskovaisille: Miksi Jumala on luonut pahuuden ja kärsimyksen?
Ihmisenhän olisi voinut luoda myös hyväntahtoiseksi joka ei luontaisesti halua tehdä millekään pahaa.
Sairauksia ja kipuakaan ei olisi tarvinnut luoda. Miksi emme voisi elää ja kuolla aina onnellisena ja kivuttomasti.
Maapallo luonnonkatastrofeineen ja pahuuksineen vaikuttaa sadistiselta leikkikentältä. Kaiken lisäksi pitäisi vielä palvoa ja rukoilla tätä hirmuhallitsijaa joka on halunnut luoda juuri tällaisen sekasorron ja kärsimyksen. Täytyy olla pahimman luokan sadisti joka haluaa jotain tällaista.
Jos sinulla olisi kaikki valta maailmankaikkeudessa, olisitko itse luonut ihmiset ja maailman tällaiseksi mitä se on.
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
riippuu toki pahan määritelmästä. Mutta kyllä, kivuliaatkin asiat ymmärtää ajan oloon jumalan kirkkaudessa, jos sallii sen itselleen. Paras olisi, kun ei missään vaiheessa tekisi määritelmää siitä, että joku on pahaa - esim. että pienen lapsen kuolema olisi paha. Tällöin pysyy avoimempana vastaanottamaan oikean tiedon, kun ei omaa jotakin ennakkokäsitystä, että x on paha.
Toisaalta tätä pienen lapsen kuolemaa voidaan verrata kuolemaan ylipäätään. Ihmistä ei ole varsinaisesti luotu kuolemaan, vaan tämäkin on jumalan kirous. Mitä ajattelet siitä, että joku elää 80-vuotiaaksi, vaikka hänellä olisi ollut teoreettinen potentiaali elää 1000- tai vaikka 2000-vuotiaaksi? Tai 10 000 vuotiaaksi? Ei se vauva ajattele omaa kuolemaansa sen enempää kuin 80-vuotiaskaan ajattele, että oih, olisinpa elänyt 8000-vuotiaaksi ja mitä minä nyt näin nuorena kuolin
Kuolemanpelko on länsimaalaisten ja ateistien propagandaa, sillä pel
Minä en suosittele sinua. Sinulla on oikeus mielipiteeseesi. Minulla on tieto. Jeesusta seuraamalla voi pelastua.
t palleista puhuva myrkkyprofeetta joka tuhoaa jokaisen hengellisen ketjun paskomalla profeettojen päälle
Eikös J. luonut ihmisen omaksi kuvakseen? Eli kaikki samassa paketissa.
Edelleenkin jeesus niminen juoppo keksi sadun jumalasta johka sai mukaansa juopporemmin.
Normaaleja ihmisiä alkoi ärsyttämään tämä ylenpalttinen ryypiskely ja meluaminen, niin päättivät nitistää tämän juopon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimattomat ovat Herran tiet.
Usein halutaan sanoa, että Jumala olisi hyvä tai rakastava. Tämän kuvauksen merkityksellisyys kuitenkin näyttäisi edellyttävän sitä, että hän myös toimisi ja käyttäisi valtaansa tietyllä tavalla.
Voisin esimerkiksi sanoa rakastavani sinua suuresti. Jos kuitenkin vaikuttaisin suhtautuvan etäisesti ja tunnekylmästi kärsimykseesi, ja jättäisin sinut aina oman onnesi nojaan, voisit ehkä kohtuullisesti kyseenalaistaa sen, että missä mielessä oikein rakastankaan sinua.
Samoin jos sanoisin olevani täysin hyvä ja moraalisuuden malliesimerkki, mutta makaisin päivät pitkät sohvalla enkä ikinä tekisi mitään korjatakseni suuria tai pieniä vääryyksiä, voitaisiin ihan hyvin miettiä, olenko mitenkään erityisen hyveellinen.
"Lähettääkö jumala sairauksia? "
Lukaisepa Raamattua. Mm. Egyptin vitsauksiin kuului Jumalan lähettämät sairaudet.
Vierailija kirjoitti:
Eikös J. luonut ihmisen omaksi kuvakseen? Eli kaikki samassa paketissa.
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
"Jumalasta riippumatonta elämää ei ole eikä tule. Ne jotka haluavat itse riippumattomiksi Jumalasta, itse oman elämänsä jumalaksi Jumalan paikalle, niiden on kuoltava.. Ihmisellä ei ole mitään toivoa ilman Jumalaa, vaikka Jumala loisi maapallon kaikille kapinallisille ja antaisi heidän olla siellä niinkuin tykkäävät, tulisi loppu tälle hullujen utopialle nopeasti.. Se elämänmuoto tuhoaisi itse itsensä alta aikayksikön"
Et nyt vastaa siihen kysymykseen, että pitääkö Kaikkivoivan Luojan tehdä jotain vai ei. Minun ymmärrykseni mukaan Hän voi tehdä aivan mitä haluaa.
On paljonkin asioita mitä Jumala ei tee. Jumala ei tee syntiä eikä jumala anna minkään vääryyden olla ilman rangaistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimattomat ovat Herran tiet.
Usein halutaan sanoa, että Jumala olisi hyvä tai rakastava. Tämän kuvauksen merkityksellisyys kuitenkin näyttäisi edellyttävän sitä, että hän myös toimisi ja käyttäisi valtaansa tietyllä tavalla.
Voisin esimerkiksi sanoa rakastavani sinua suuresti. Jos kuitenkin vaikuttaisin suhtautuvan etäisesti ja tunnekylmästi kärsimykseesi, ja jättäisin sinut aina oman onnesi nojaan, voisit ehkä kohtuullisesti kyseenalaistaa sen, että missä mielessä oikein rakastankaan sinua.
Samoin jos sanoisin olevani täysin hyvä ja moraalisuuden malliesimerkki, mutta makaisin päivät pitkät sohvalla enkä ikinä tekisi mitään korjatakseni suuria tai pieniä vääryyksiä, voitaisiin ihan hyvin miettiä, olenko mitenkään erityisen hyveellinen.
Lähettääkö jumala sairauksia? Eiköhän nämä ole yleensä tiedemiesten ja eläimiinsekaantujien aikaansaannoksia. Ja covidinkin suhteen olisi toiminut ihan hyvin perinteinen tapa pysytellä omassa perhepiirissä, ja tauti levisi ainoastaan luonnottoman orgiatyyppisen sekoilun vuoksi, kun pitää pakkautua isoiksi joukoiksi joka paikkaan. Jumala ei ole luonut metropoleja vaan perheet. Ei ole mitään syytä olla läheisissä tekemisissä ja kosketuksissa muun kuin oman perhepiirin kanssa. Näin ne eläimetkin elävät
Egyptin vitsaukset (2. Moos. 712): Jumala toi kymmenen vitsausta Egyptiin, joissa oli muun muassa paiseita, hyttysiä ja karjan sairauksia, jotka vaikuttivat sekä eläimiin että ihmisiin.
Israelilaiset kapinoivat (4. Moos. 16:4150): Jumala lähetti ruton rangaistuksena israelilaisten kapinasta, ja tuhansia ihmisiä kuoli.
Davidin ylpeys ja kansan luku (2. Sam. 24:1017): Daavidin syntiä seurasi kolmen päivän rutto, joka tappoi 70 000 israelilaista.
Naamanin spitaali (2. Kun. 5:114): Syyrialaiselle päällikölle Naamanille tuli lepratauti, jonka Jumala paransi profeetta Elisan kautta.
Jobin koettelemukset (Job 2:7): Jumala sallii Saatanan tuoda Jobin elämään lukuisia sairauksia ja koettelemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jumalasta riippumatonta elämää ei ole eikä tule. Ne jotka haluavat itse riippumattomiksi Jumalasta, itse oman elämänsä jumalaksi Jumalan paikalle, niiden on kuoltava.. Ihmisellä ei ole mitään toivoa ilman Jumalaa, vaikka Jumala loisi maapallon kaikille kapinallisille ja antaisi heidän olla siellä niinkuin tykkäävät, tulisi loppu tälle hullujen utopialle nopeasti.. Se elämänmuoto tuhoaisi itse itsensä alta aikayksikön"
Et nyt vastaa siihen kysymykseen, että pitääkö Kaikkivoivan Luojan tehdä jotain vai ei. Minun ymmärrykseni mukaan Hän voi tehdä aivan mitä haluaa.
On paljonkin asioita mitä Jumala ei tee. Jumala ei tee syntiä eikä jumala anna minkään vääryyden olla ilman rangaistusta.
Totta kai antaa jos katuu ja tekee parannuksen. Jumalan armo on täysin rajaton. Mutta tämä koskee vain aitoa katumusta ja vastauksesi kertoo, että sinä et sellaista tunne, ja siksi et saa armoa myöskään osaksesi.
Jumala luodessaan ihmisen antoi tälle vapaan tahdon.
Ei ole Jumalan vika, jos ihminen jostain näkökulmasta katsottuna tekee elämässään kehnoilta näyttäviä valintoja.
- En ole järin uskovainen protestanttisessa mielessä, mutta Raamattu on mielenkiintoinen kirjakokoelma.
Ilman noita hyvyys ja onnellisuus menettää merkityksensä. Uskokaa vaan, se on hyvä että ne on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Jumalan vika, jos ihminen jostain näkökulmasta katsottuna tekee elämässään kehnoilta näyttäviä valintoja.
- En ole järin uskovainen protestanttisessa mielessä, mutta Raamattu on mielenkiintoinen kirjakokoelma.
Protestanttisuus no hyvin kaukana jumalasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai antaa jos katuu ja tekee parannuksen. Jumalan armo on täysin rajaton. Mutta tämä
Eri
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.
Vierailija kirjoitti:
Ilman noita hyvyys ja onnellisuus menettää merkityksensä. Uskokaa vaan, se on hyvä että ne on olemassa.
Eli Jumala ei osaa luoda onnellisuuden tunnetta ilman valtavaa tuskaa? Ihminen ei voi olla onnellinen ilman pedofiilien, murhaajien ja raiskaajien olemassaoloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Protestanttisuus no hyvin kaukana jumalasta.
Eri
Ei mikään uskonto ole lähellä tai kaukana Jumalasta. Ihminen voi saada uskonnoista apua itselleen.
Pitää olla vaihtoehto jotta voi valita oikean polun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala ei tee asioita, mutta kai sinäkin myönnät, että mikään ei estä Häntä tekemästä niitä? Halutessaan Hän, edelleenkin Kaikkivoipa Jumala, tekee mitä mieleensä juolahtaa.
Jumala on vapaa, niin vapaa että voisi vaikka syntiä tehdä mutta ei kuitenkaan tee. Ihminen luotiin jumalan kuvaksi ja kuvan piti olla yhtä vapaa kuin luojansakin. Ihmistä ei luotu edes tuntemaan pahaa, siis ei ollenkaan tuntemaan mitään pahaa. Ihminen oli luotu ruumiiksi ja ruumiilla oli sielu, vähän sama kuin tietokone jossa siten on ne ohjelmat. Jumalan henki kuitenkin puuttui.
Ihminen elää tätä 6 luomispäivää, ikuisuudessa kaikki on jo valmiina mutta me olemme täällä ajan funktiossa luotavina. Puutarhaa istutettiin hyvän ja pahan tuntemisen puu ja elämän puu. Elämän puusta syödessään ihminen olisi saanut Jumalan hengen ja elänyt iankaikkisesti. Eli tietokoneessa jossa ohjelmat (ruumis ja sielu) Jumalan henki olisi käyttämässä järjestelmää ja lopputulos luomisen päättyessä iankaikkinen elämä paratiisissa.
Ihminen ei kuitenkaan halunnut jumalan henkeä vaan teki saman synnin kuin s@@t@naksi kutsuttu langennut kerubi eli halusi itse jumalan paikalle ja söi pahan tiedon puusta. Nyt ihminen tuli tietämään pahan, tietoyhteiskunta oli syntynyt ja yhtä pahuutta ja kärsimystä se sen jälkeen on ollutkin. Lisäksi ihmisen oli nyt myös kuoltava sillä kaikki elämä on riippuvaista Jumalasta ja koska ihminen halusi itse jumalaksi, Jumalasta riippumattomaksi joka on mahdotonta, ihmisen oli kuoltava syntiinsä ja syntiensä tähden sillä Jumalasta riippumatonta elämää ei ole eikä tule.
Tultuaan tietämään pahan tuli ihmiselle uusi velvollisuus, valita pahan ja hyvän väliltä se hyvä. Mutta ilman Jumalan henkeä ei ihminen pysty hyvää valitsemaan, sillä kaikki hyvä tulee Jumalalta. Jumala olisi voinut lopettaa homman tähän mutta armossaan Jumala halusi auttaa ihmistä eteenpäin ja antoi ihmiselle uuden mahdollisuuden valita.
Nyt valinta tehdään Jeesuksessa. Kuollakko Jeesuksen ristin kautta synnille eli tälle koko "tietoyhteiskunnalle" eli kaikelle sille meiningille jolla tätä hullujen utopiaa yritetään pyörittää ilman jumalaa, vai kuollako synteihinsä. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa ihmisen ei tarvitse tehdä mitään, mutta ei siitä sitten mitään hyvää seuraakaan. Ensimmäisessä vaihtoehdossa pitää laittaa askeleet peräkkäin Jeesuksen jalanjäljissä, näin saada Jumalan henki ja sitä kautta kyky valita hyvän ja pahan väliltä se hyvä sekä saada 6 luomispäivän jälkeen 7 päivän lepo ja iankaikkinen elämä paratiisissa.
Kaikkihan alkoi siitä, että Jumalalla oli tylsää. Nyt on menoa ja meininkiä.
Suosittelen seuraamaan mieluummin vaikka liikennemerkkejä kuin kuuntelemaan sinua ja myrkkyä, mitä suollat.