Kysymysuskovaisille: Miksi Jumala on luonut pahuuden ja kärsimyksen?
Ihmisenhän olisi voinut luoda myös hyväntahtoiseksi joka ei luontaisesti halua tehdä millekään pahaa.
Sairauksia ja kipuakaan ei olisi tarvinnut luoda. Miksi emme voisi elää ja kuolla aina onnellisena ja kivuttomasti.
Maapallo luonnonkatastrofeineen ja pahuuksineen vaikuttaa sadistiselta leikkikentältä. Kaiken lisäksi pitäisi vielä palvoa ja rukoilla tätä hirmuhallitsijaa joka on halunnut luoda juuri tällaisen sekasorron ja kärsimyksen. Täytyy olla pahimman luokan sadisti joka haluaa jotain tällaista.
Jos sinulla olisi kaikki valta maailmankaikkeudessa, olisitko itse luonut ihmiset ja maailman tällaiseksi mitä se on.
Kommentit (789)
Mennään raamatun alkupuoliskolle. Jumala loi Eevan mielen sellaiseksi, että hän ei voi vastustaa kiusausta ottaa hedelmää. Jumala kaikkitietävänä tiesi jo ennen Eevan luomista, että näin käy. Jumalan rakentama tarinankulku siis jo ihmisen alkuajoista lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Koska maailmassa tulee olla pahuutta. Eihän kukaan muuten palvoisi hyvänä pidettyä Jumalaa.
Jos Jumala loi hyvyyden niin kyllä hän sitten pahuudenkin loi. Kuka muukaan sen olisi luonut.
Raamattu: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi. Kuitenkin tunnet halua mieheesi, ja hän pitää sinua vallassaan."
Eli naisten raskauskivut ovat seurausta siitä, kun Eeva erehtyi syömään hedelmän. Tai erehtyi ja erehtyi, kyllähän Jumala tämän jo etukäteen tiesi ja näin oli säätänyt tapahtuvan.
Miksi muuten Aatami ja Eeva häpesivät alastomuuttaan. Vielä nykyäänkin viidakoissa elää kansoja ilman rihman kiertämää eikä heitä hävetä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko nyt ymmärretty että Jumala ei ole luonnut pahuutta eikä kärsimystä?
Hänen luomansa ovat sen aiheuttaneet mutta lopulta kaikki pahuus ja kärsimys loppuu Jumalan lapsilta.
Jos Jumala ei luonut pahuutta ja kärsimystä, mutta nämä kuitenkin ovat olemassa, tarkoittaisi se, että on toinenkin Luoja. Mikä taas laittaa kysymään, että onko Heitä useampikin?
Ennenkaikkea kristittyjen kannattaisi lukea vaikka ensialkuun Juha Pakkalan, Raimo Hakolan ja Ville Mäkipellon kirjoittama kirja "Jumalan synty". Ja monia muitakin kirjoja. Ei lukeminen pakanaksi tee. Raamatussakin kehoitetaan tekstien tutkiskeluun ja todenperäisyyden selvittämiseen. Harva tietää kristinuskon synnystä ja kehityksestä aikojen saatossa yhtään mitään. Toki saattaa olla niin, että tieto lisää tuskaa. Mutta mikä usko se on joka ei pientä tuskaa kestä.
Vierailija kirjoitti:
Raamattu: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi. Kuitenkin tunnet halua mieheesi, ja hän pitää sinua vallassaan."
Eli naisten raskauskivut ovat seurausta siitä, kun Eeva erehtyi syömään hedelmän. Tai erehtyi ja erehtyi, kyllähän Jumala tämän jo etukäteen tiesi ja näin oli säätänyt tapahtuvan.
Miksi muuten Aatami ja Eeva häpesivät alastomuuttaan. Vielä nykyäänkin viidakoissa elää kansoja ilman rihman kiertämää eikä heitä hävetä yhtään.
Teethän sinäkin edelleen vääriä valintoja.
A ja E yllätys alastomuuteensa ilmeni yhtääkkisestä muutoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska maailmassa tulee olla pahuutta. Eihän kukaan muuten palvoisi hyvänä pidettyä Jumalaa.
Jos Jumala loi hyvyyden niin kyllä hän sitten pahuudenkin loi. Kuka muukaan sen olisi luonut.
Kuinkas monta kertaa on jo käyty läpikotaisin.
Vedenpaisumus esim. 1.Moos. 6:5-9
"Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat, niin Herra katui tehneensä ihmiset maan päälle, ja hän tuli murheelliseksi sydämessänsä. Ja Herra sanoi: Minä hävitän maan päältä ihmiset, jotka minä loin, sekä ihmiset että karjan, matelijat ja taivaan linnut; sillä minä kadun ne tehneeni.
Jumalaa siis on välillä kaduttanut omien sanojensa mukaan mitä on tullut tehtyä. Mitenköhän nyt, näyttääkö maailmanmeno sellaiselta kuin haluaa?
"Olen pahoillani, olet ymmärtänyt väärin." En ole vaan oikein, sellaisilla tasoilla minne sinun ymmärryksesi ei riitä.
Laitan tämän jo ennakkoon ennen kuin se yksi hullu pallisaarnaaja tulee taas oksentamaan ketjuun.