Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa hoitoon pääsystä on tulossa hyväosaisten etuoikeus

Vierailija
13.11.2025 |

Hoitoon pääsy on monille vaikeampaa kuin vuosikymmeniin. Perusterveydenhuollon jonot kasvavat, ja monella hoito viivästyy kuukausiksi, ellei käytettävissä ole työterveyttä tai terveysvakuutusta. Järjestelmä, jonka piti olla rakennettu kaikkia varten, palvelee parhaiten niitä, jotka pystyvät maksamaan eniten.

Kehitys on huolestuttavaa, ja nykyinen käytäntö tuntuu epäreilulta. Onko järjestelmä rikki?

On tärkeää muistaa, mistä suomalainen terveydenhuolto on saanut voimansa. Se on perustunut ajatukseen, että kukaan ei jää hoitotarpeidensa kanssa yksin ja että apua saa tarpeen eikä maksukyvyn mukaan. Jos hylkäämme tämän periaatteen, luovumme yhdestä suomalaisen hyvinvointivaltion kulmakivestä.

Suomalaisten ei pitäisi joutua odottamaan hoitoon pääsyä kohtuuttoman pitkään. Meidän on yhdessä huolehdittava, että terveydenhuolto pysyy kaikkien oikeutena, ei vain harvojen hyväosaisten etuoikeutena.

Aki Kiiliäinen on vakuutusyhtiö Pohjantähden toimitusjohtaja.

Vieraskynä | Suomessa hoitoon pääsystä on tulossa hyväosaisten etuoikeus

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011592661.html

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, yksityinen sairausvakuutus kannattaa ottaa silloin, kun olet vielä terve. Työterveyshuollosta ei ole iloa, jos työpaikka tai työkyky menee.

Mulla oli yksit.sairausvakuutus jopa niiden 8:n vuoden ajan, jotka olin työmarkkinatuella.

Aikuisella tyttärellä on sairaskuluvakuutus. Eipä se kovin kannattavaa ole. 

Elinaikainen korvaus on max 200 000 ja maksut on suuret (en muista, paljonko) Tuo maksimi on mielestäni erittäin pieni, kun jokainen vaiva sitä kuluttaa. 

Kannattaisi ehkä säästää nuo rahat tilille, jos tarvitsee. 

Ei tämä kallis ole, noin 1000€ vuodessa. Nykyiset vakuutukset ovatkin tuollaisia; huonot ehdot. Otin oman vakuutukseni yli 20 vuotta sitten, kun lapsivakuutus tms päättyi. Silloin vakuutuksia sai paremmilla ehdoilla kuin nykyään.

Vierailija
82/99 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

keskareille yksityiset vakuutukset ja julkinen nykyisin universaali terveydenhoito on suunnattava köyhemmille. Ei ole vaihtoehtoa, järjestelmä menee tähän joko hallitusti tai sitten hallitsemattomast, kun työssäkäyvät ottavat yksityiset vakuutukset julkisen järjestelmän tukkeutuessa.

Minulla on jo vakuutus, kaksi viimeistä leikkausoperaatiota on tehty yksityisellä

Itse en vakuutusta saa, kun on jo tullut perussairauksia. 

Olen sote työssä julkisella. Työterveys lakisääteinen eli ei kuuli sairauden hoito. Jos näin mustavalkoisesti jaettaisiin. Niin jäisin täysin ilman hoitoa, nyt sentään jonottamalla pääsen julkiselle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

keskareille yksityiset vakuutukset ja julkinen nykyisin universaali terveydenhoito on suunnattava köyhemmille. Ei ole vaihtoehtoa, järjestelmä menee tähän joko hallitusti tai sitten hallitsemattomast, kun työssäkäyvät ottavat yksityiset vakuutukset julkisen järjestelmän tukkeutuessa.

Minulla on jo vakuutus, kaksi viimeistä leikkausoperaatiota on tehty yksityisellä

Itse en vakuutusta saa, kun on jo tullut perussairauksia. 

Olen sote työssä julkisella. Työterveys lakisääteinen eli ei kuuli sairauden hoito. Jos näin mustavalkoisesti jaettaisiin. Niin jäisin täysin ilman hoitoa, nyt sentään jonottamalla pääsen julkiselle. 

Eihän näitä systeemejä voi verrata. Suomalaisiin sairaskuluvakuutuksiin kuuluvat vain uudet sairaudet. Jenkkiläisessä systeemissä koko terveydenhoito. Eivät ne ole yksi yhteen. Itsekään en vakuutusta saisi, kun on krooninen astma. Onneksi työterveys sen on hyvin hoitanut jo 30 vuotta. Olen sote  -hommissa minäkin. 

Vierailija
84/99 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ei ole kyse pelkästään liian pitkistä jonoista, vaan hoitoa ei välttämättä saa ollenkaan. Saikulla sitten kidutaan, koska ei se kuntoutuminen itsestään tapahdu. 

Vierailija
85/99 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomalaisilla ole koskaan ollut hoitoa mielestään tarpeeksi. Kyllä sinne Soteen otetaan hoitoon ihan kysymättä rikkautta tai köyhyyttä. Jotkut käy yksityisellä ja maksavat sitten hoidon itse. Aikamoinen ruuhka ja hinta miljardeja lisää olisi , jos yksityiset hoidot lopetetaan. Ja kaikki änkeäsivät julkiseen hoitoon.

Siksihän se verorahoista maksetaan, että esim. erikoissairaanhoitoa saa vain Sotessa. Ei tosin ilmaiseksi, mutta ei se kovin kallistakaan ole. Lisäksi on vuosittainen maksukatto, ja siksi kalliit esim. syöpähoidot ovat mahdollisi meillä, vaikka kustannus on kymmeniä tuhansia.

Vierailija
86/99 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enää ei ole kyse pelkästään liian pitkistä jonoista, vaan hoitoa ei välttämättä saa ollenkaan. Saikulla sitten kidutaan, koska ei se kuntoutuminen itsestään tapahdu. 

Miksi ei puututa siihen, ettei lakisääteisiä palveluita enää saa?

Vierailija
87/99 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tutkija vinkuu, että työterveyshoito pitää lopettaa, koska se on eiuoikeus. Kivaa olisi työpaiklla, kun sairasloma oli kuukausia, ennen kuin edes sen ehkä tarvisemansa antiobioottireseptin saisi julkiselta.

Hyvähän se olisi, mutta maksaisi valtiolle sastoja miljoonia enemmän.

Vierailija
88/99 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kkasen lääketieteessä määrittää mikä on lakisääteistä. Julkisella on luovuttu mm. vasektoimiasta, joka ei ole sairauden hoitoa tai ikääntyneiden ajokorttitarkastuksista. Nekään eivät ole sairauden hoitoa. Lisäksi lääketiede menee eteenpäin ja tulee uusia hoitoja tai kalliita lääkkeitä. Miksi ne olisivat joku lakisääteinen oikeus?

Vierailija
89/99 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on se lopputulos siittä kun ihmiset käy ihan jokaisesta oikku asiasta ja jokaisessta mielipahasta itkemässä lääkärillä ja vaatimassa lääkkeitä ja muita korjaamaan se ongelma. Se että terveyspakvelut on julkisillä oikeastaan ilmaisia johtaa väkisinkin väärin käyttöön kun ei ole minkäänlaista omavastuuta. Nykypäivänä kun ihmiset on niin äärimmäisen itsekkäitä ja omahyväisiä niin ihmiset ei välitä tippaakaan attä aiheuttaa yhteiskunnalle kustannuksia ja estää oikeasti avuntarvitsevilta avun saannin. Itsekkäät jq omahyväiset paskiaiset on pilqnnut julkisen terveydenhuollon.

Ilmainen julkinen terveydenhuolto tulee kaatumaan kustannusten takia mitä nämä itsekkäät ja omahyvääiset ihmiset aiheuttaa turhilla käynneillä

Vierailija
90/99 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen terveydenhuolto tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa kun julksen terveydenhuollon palveluita väärin käytetään aivan järkyttävän paljon kun ei viitsi itse opetella edes perusterveydenhuoltoa mikä periaatteessa jokaisen pitäisi osata. Ei jokaisesta haavasta, ihottumasta, flunssasta tai mielipahasta kuulu juosta lääkärin jutulla

Yli 70% terveydenhuollon käynneista tapahtuu naisten toimesta kun käy siellä itkemässä jokaisesta turhasta pikku asiasta ihan varmuuden vuoksi joka nostaaterveydenhuollon kustannukset yhteikunnalle pilviin. Mutta eihän naiset siittä välitä kun naiset tietää itsekin että miehet joutuu maksamaan suurimman osan niistä kustannuksista koska miehet maksaa suurimman kaikista yhteiskunnan maksamista veroista. Ja ne miehet ketkä julkistaterveydenhuoltoa käyttää ei vaadi edes murto-osaa niistä palveluista mitä ihqn jokainen nainen vaatii

Ilmainen terveydenhuolto tulee kaatumaa ihan vain sen takia kun itsekkäät ja omahyväiset naiset rasittavat sitä aivan liikaa. Ei ole mitään mahdollisuutta että suomen julkinen terveydenhuolto voisi toimiq taloudellisesti ennen kun naiset alkaisi vähän miettimään tarviiko jokaisesta pikkuasiasta ja normaaleista elämän asioista käydä itkemässä lääkärillä. 

Mutta kaikki me tiedämme kuinka äärimmäisen itsekkäitä ja omahyväisiä suomalaiset naiset on niin yksikään ei tule  rajoittamaan lääkärissä ravaamista kun jokainen ajattelee että muut voi joustaa mutta minulle kuuluu kaikki palvelut yhteiskunnan maksamana niin vääjäämätön lopputulos alkaa olemaan jo näkyvissä kuinka julkinen terveydenhuolto ajautuu konkurssiin kun ei suomen yhteiskunnalla ole yksikertaisesti rahqa maksaa sitä jatkuvasti kasvavaa naisten auheuttamaa laskua. 

Siinä saa naiset olla sitten tyytyväisiä ja miettiä että kuinka sain olla osallinen aiheuttamassa julkisen tarveydenhuollon kaatumisen.

Vielä olisi mahdollisuus muuttaa suunta että julkinenterveydenhuolto pelastuisi mutta kaikki me tiedämme että suomalaiset itsekkäät ja omahyväiset naiset miettivät koko asiaa vasta siinä vaiheessa kun terveydenhuollon pakvelut alkaa maksamaan tuhansia itselle niin kuin esimerkiksi Amerikassa. Suomessa ei kohta saa edes terveysvakuutuksia sillä tavalla että se olsi kannattavaa asiakkaan näkökulmasta kun nyt jo vakuutusyhtiöt sanoo että hintoja on nostettava reilusti ja niitä palveluita mitä vakuutuksella saa on rajoitettava reilusti kun ne vakuutukset ei tuota vakuutusyhtiöille tarpeeksi voittoja vain sen takia kun ihmiset käyttää sitä vakuutusta ihan varmuuden vuoksi vaikka ei todellisuudessa tarvitse edes terveydenhuollon palveluita.

Vierailija
91/99 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen oikein voi puuttua kun suomessa ei ole riittävästi veronmaksajia maksamaan siittä aiheutuvaa laskua eikä ole riittävästi ihmisiä työskentelemään terveydenhuollossa että olisi ensinnäkin palveluita mitä tarjota ihmisille. 10 eurosta ei saa 100 euroa puuttumalla ja vaatimalla kun se vaatii väkisin sen että siihen lisätään se erotus 90 euroa

Vierailija
92/99 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä mitään. Kyllä me työvväkäyvät voidaan luopua vaikka kokonaan terveydenhuollostamme teidän sohvallapötköttäjien eduksi. Eihän meille toki mitään etuja kuulu tässä yhteiskunnassa. Voidaan verotuskin vetää vaikka siien, että ei jää meillekään työmarkkinatukea enempää käyttöön. Oletteko te sitten saatanat onnellisia?

Te kokoomuslaiset olette suurimpia saatanoita. Toivon teille sydämestäni kivuliasta syöpää ja vararikkoa 💋💋💋

Vierailija
93/99 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se lopputulos siittä kun ihmiset käy ihan jokaisesta oikku asiasta ja jokaisessta mielipahasta itkemässä lääkärillä ja vaatimassa lääkkeitä ja muita korjaamaan se ongelma. Se että terveyspakvelut on julkisillä oikeastaan ilmaisia johtaa väkisinkin väärin käyttöön kun ei ole minkäänlaista omavastuuta. Nykypäivänä kun ihmiset on niin äärimmäisen itsekkäitä ja omahyväisiä niin ihmiset ei välitä tippaakaan attä aiheuttaa yhteiskunnalle kustannuksia ja estää oikeasti avuntarvitsevilta avun saannin. Itsekkäät jq omahyväiset paskiaiset on pilqnnut julkisen terveydenhuollon.

Ilmainen julkinen terveydenhuolto tulee kaatumaan kustannusten takia mitä nämä itsekkäät ja omahyvääiset ihmiset aiheuttaa turhilla käynneillä

Kokoomuslaiset ovat Suomen Syöpä. Haluavat tuhota koko maan ja tappaa köyhät ja sairaat hoidon puutteeseen kuten jenkeissä. Amerikkalainen systeemi on jokaisen kokoomuslaisen unelma... 

Vierailija
94/99 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttä puppua. Aina olen  hoitoon päässyt hyvällä vasteella ja lähettävät helposti terkasta eteenpäin.  Sähköinen viestintä toimii kuin junan vessa ja lääkärit soittavat ajallaan. 

Samaa mieltä, lanssilla vietiin teholle ja kuukausia sairaalassa (omavastuu jotain alle 700,- ) kuntoutettiin eläkeläistä ja nyt kuntoutus jatkuu kunnan toimesta. Kuntoutus on ilmaista kuten Kela-taksikin 300,-  omavastuun jälkeen. Se Kela-kyydin omavastuu on 25,- vaikka vietäisiin helikopterilla. Eli useimpien naukuminen on vain oppositio-naukumista, julkinen toimii edelleen. Terkkareihin on jonoa kun kaikki MT-ongelmaiset etsii jotain Leelian lepotuolia tai piristystä päiväänsä. Mutta sinnekin pääsee kohtuuhyvin toimivien nettipalveluiden kautta Kanta, Maisa, OmaOlo.

Vierailija
95/99 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän mielenterveyspalveluiden karsiminen näkyy jo tälläkin palstalla. Vuosikymmeniä sitten kauhistutti osastohoidon siirtyminen avohoidoksi. Nyt kauhistuttaa ettei ihmiset pääse edes avohoidon palveluihin ja täällähän se sitten näkyy. 

96/99 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshuollon ideana kyllä on tainnut olla, että työnantaja kantaisi osan vastuusta silloin, kun työntekijä sairastuu johonkin työperäiseen sairauteen. Ja myös siihen, että työntekijän terveys alunperinkään kestää sitä työtä, mihin hänet ollaan palkkaamassa. Minimivaatimushan työterveyshuollolle on juurikin nuo työhöntulotarkastukset sekä työperäisten sairauksien tutkiminen ja hoito. Jotkut työnantajat ovat sitten halunneet tarjota kattavamman työterveyshuollon, mutta se on ihan työnantajan päätettävissä, tarjoaako vai ei. Mietin vaan, että jos työterveyshuolto lakkautetaan kokonaan, motivoiko se enää työnantajia huolehtimaan työolosuhteista, jos kerran veronmaksajat maksaa koko lystin, jos työntekijä sairastuu johonkin työperäiseen. 

Vierailija
97/99 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gynekologin vastaanoton odotushuoneessa kuulin, miten yksi asiakas tiskillä sanoi, että hänen työterveyshuoltonsa huolehtii lopusta summasta ja hän maksaa vain 20 itse. 

Minä jouduin maksamaan kokonaan itse ja olen työmarkkinatuella. 

Paljonko sinulla käynti maksoi? Oliko ihan tavallinen tutkimus vain? 

Vierailija
98/99 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi jotenkin säälittävä valtiona, lähes aivan kaiken onnistuneet sössimään, koska ajattelevat omaa ja lobbariensa etua sen sijaan, että kansalaisten kokonaisedun mukaan toimisivat.Säälin noita päättäjiä oikeastaan. En viitsi enää edes olla vihainen.

Vierailija
99/99 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gynekologin vastaanoton odotushuoneessa kuulin, miten yksi asiakas tiskillä sanoi, että hänen työterveyshuoltonsa huolehtii lopusta summasta ja hän maksaa vain 20 itse. 

Minä jouduin maksamaan kokonaan itse ja olen työmarkkinatuella. 

Hanki työpaikka niin sinäkin saat työterveyspalvelut mitkä työnantaja maksaa työtekijälleen. Työterveyspalvelut on kuiten lain mukaan järjestettävä työntekijöille työnantajan toimesta.

Ei työnantajien kuulukkaan maksaa työttömille palveluita. Ja ihan suoraan sanottuna se että "maksat" työmarkkinatuella tarkoittaa todellisuudessa sitä että et itse maksa niistä palveluista senttiäkään vaan sen maksaa työnantajat sekä työntekijät verojen muodossa. Työnantaja maksaa palvelut työntekijöille ja työntekijät sekä työnantajat maksaa palvelut työttömille. 

Tuilla elävät saa käytännössä ihan koko elämänsä ilmaiseksi kun sen elämän maksaa veronmaksajat ja jotta voisit itseäsi veronmaksajaksi kutsua sinun pitää maksaa enemmän veroja kuin mitä sinä saat tukia koska ne tuet maksetaan veroista