Suomessa hoitoon pääsystä on tulossa hyväosaisten etuoikeus
Hoitoon pääsy on monille vaikeampaa kuin vuosikymmeniin. Perusterveydenhuollon jonot kasvavat, ja monella hoito viivästyy kuukausiksi, ellei käytettävissä ole työterveyttä tai terveysvakuutusta. Järjestelmä, jonka piti olla rakennettu kaikkia varten, palvelee parhaiten niitä, jotka pystyvät maksamaan eniten.
Kehitys on huolestuttavaa, ja nykyinen käytäntö tuntuu epäreilulta. Onko järjestelmä rikki?
On tärkeää muistaa, mistä suomalainen terveydenhuolto on saanut voimansa. Se on perustunut ajatukseen, että kukaan ei jää hoitotarpeidensa kanssa yksin ja että apua saa tarpeen eikä maksukyvyn mukaan. Jos hylkäämme tämän periaatteen, luovumme yhdestä suomalaisen hyvinvointivaltion kulmakivestä.
Suomalaisten ei pitäisi joutua odottamaan hoitoon pääsyä kohtuuttoman pitkään. Meidän on yhdessä huolehdittava, että terveydenhuolto pysyy kaikkien oikeutena, ei vain harvojen hyväosaisten etuoikeutena.
Aki Kiiliäinen on vakuutusyhtiö Pohjantähden toimitusjohtaja.
Vieraskynä | Suomessa hoitoon pääsystä on tulossa hyväosaisten etuoikeus
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orpo ja muut siat pitää kantaa eduskunnasta pihalle.
Tämähän on Sanna Marinin ja Krista Kiurun luomus.
Ketä se on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonka Orpo ja Purra olisivat voineet perua tai muuttaa. Oikeasti tätä on väännetty 15 vuotta ja jokainen puolue on sitä osaltaan muokannut.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuolto pitää poistaa kokonaan. Se on eriarvoistava.
Esim valtiolla siihen kuuluu vaikka mitä ja kunnalla taas ei juuri mitään.
Työterveyshuoltoa tuetaan verovaroin ainakin siten, että yritys saa vähentää verotuksessa.
Eli, koska terveydenhoidossa on yksi osa joka toimii erinomaisesti, niin poistetaan sekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuoltoa tuetaan verovaroin ainakin siten, että yritys saa vähentää verotuksessa.
Eli, koska terveydenhoidossa on yksi osa joka toimii erinomaisesti, niin poistetaan sekin?
Totta kai! Ei mitään hyvää kellekään!
Ihmettelen vain, että miksi kansa sitten äänestää kokoomusta tietäen, että se johdonmukaisesti ajaa yksityisen terveydenhuollon etua.
No kokoomuslaiset ovat tunnetusti uskollisia äänestäjiäkin ja kai he katsovat hyötyvänsä yksityisen tukemisesta julkisen kustannuksella. Outoa, kokoomus sanoo olevansa sivistyspuolue.
Tämä on pelottavaa köyhälle ihmiselle. Ahneus on kokoomuksen tärkein srvo, lisää on saatava vaikka ennestäänkin on. Ahneus saanut vallan maailmassa sotia, korruptiotaym.Vahvimman oikeudella mennään.
Enpä erityisemmin usko tuohon. Todennäköisempää on, että hoitoon pääsy julkisen terveydenhuollon kautta viivästyy tai estyy kokonaan epämääräisissä oireissa. Selkeät tapaukset hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vi..... uskomatonta että näin pienessä maassa asukasluvultaan on kolme eri järjestelmää terveydenhuollossa.
Olen tänä vuonna jäänyt työeläkkeelle ja heti tuli muutos tk-asiointiin. Olen päässyt vastaanotolle heti kun olen ottanut sinne yhteyttä ja labrat ym. asiat ovat hoituneet erittäin hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Eipä mitään. Kyllä me työvväkäyvät voidaan luopua vaikka kokonaan terveydenhuollostamme teidän sohvallapötköttäjien eduksi. Eihän meille toki mitään etuja kuulu tässä yhteiskunnassa. Voidaan verotuskin vetää vaikka siien, että ei jää meillekään työmarkkinatukea enempää käyttöön. Oletteko te sitten saatanat onnellisia?
Minä olen tehnyt töitä 31 vuotta ja olen töissä edelleen.Koko aikana ei ole ollut työterveyttä,ei terveystarkastuksia,ei mitään.aika monella on näin.Juuri siksi järjestelmä on epäoikeudenmukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonka Orpo ja Purra olisivat voineet perua tai muuttaa. Oikeasti tätä on väännetty 15 vuotta ja jokainen puolue on sitä osaltaan muokannut.
Sote-uudistusta on aika mahdoton perua. Ei kunnilla ole resursseja eikä enää tilojakaan ottaa luovuttamiaan palveluita uudelleen käyttöön. Orpo juuri lupasi että korjaustoimenpiteisiin ryhdytään, toisaalta alueille annettiin ikävä kyllä vahva itsemäärämisoikeus ja hallituksen on vaikea pakottaa niitä kuriin.
Soten taustatyötä toki tehtiin pitkään ja kerättiin tietoa. Marinin hallitus valisi mallin, lisäsi jopa Sipilän mallin 18 aluetta 23:een (varsinaiset alueet, Helsinki, HUS). Valittu ratkaisu on täysin Marinin hallituksen tekemä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä mitään. Kyllä me työvväkäyvät voidaan luopua vaikka kokonaan terveydenhuollostamme teidän sohvallapötköttäjien eduksi. Eihän meille toki mitään etuja kuulu tässä yhteiskunnassa. Voidaan verotuskin vetää vaikka siien, että ei jää meillekään työmarkkinatukea enempää käyttöön. Oletteko te sitten saatanat onnellisia?
Minä olen tehnyt töitä 31 vuotta ja olen töissä edelleen.Koko aikana ei ole ollut työterveyttä,ei terveystarkastuksia,ei mitään.aika monella on näin.Juuri siksi järjestelmä on epäoikeudenmukainen.
Sama. Tv. vuodesta 1989 alkaen työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis koska työnantajasi ei järjestä työterveyttä, niin muillakaan ei saisi olla? Päteekö sama myös muihin etuihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi rikkaille. Vahvoista välittävä Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveydenhoidon taso on työnantajille keino kilpailla työntekijöistä. Meillähän on työvoimapula (vasemmiston mielestä) ja näin ollen työntekijän markkinat. Olisit valinnut paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi rikkaille. Vahvoista välittävä Suomi.
Eniten viime vuonna tienannut Miki Kuusi maksoi veroja melkein 40 miljoonaa... paljos sä olet laittanut panostasi yhteiskunnan eteen?
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla töissä?
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tämä on totta.
Orpo on jo asettanut työryhmän selvittämään mistä hoidoista voidaan luopua julkisella sektorilla. Yksityinen toki saa niitä jatkossakin toteuttaa.
Esim. yksi toimintakykyä ja työkykyä ylläpitävä polven tekonivel maksaa yksityisellä 10.000 €.
Orpo availee iloisena ovia amerikkalaistyyppiselle terveydenhoidolle. Rahalla saa ja köyhät kuoIee kadulle.
Entä sitten nämä keillä ei sitä laajaa työterveyttä ole ja tarvitsevat näitä nivel- tai muita leikkauksia että työkyky säilyy? Minkälainen kustannus siitä tulee yhteiskunnalle jos tulee paljon sairauspoissaoloja ja työkyvyttömyyseläkkeitä? Jos työssäkäyvä joutuu jonottamaan julkiselle näissä leikkauksissa normaalisti yli vuoden niin eihän siinä ole mitään järkeä. Ei julkinen pysty yksinkertaisesti ottamaan vastaan koko työväestöä sellaisella aikataululla kuin laaja työterveys. Tarkoitushan on juuri se että se työkyky säilyy ja ongelmat hoidetaan nopealla aikataululla mikä on etu kaikille.
Yksityisellä leikkaus työterveyden kautta järjestyi viikossa. Julkiselle olisin jonottanut reilusti yli vuoden ja kaiken kaikkiaan yksityisellä työkyky takaisin 3 kuukaudessa ja julkisella sen palautumiseen olisi kulunut lähes 1.5 vuotta.
Jos julkisen olisi kyettävä hoitamaan koko 2.5 miljoonan työväestö niin edessä olisi täydellinen katastrofi. Työnantajat ja työntekijät maksavat yli puolet työterveyshuollon kustannuksista. Luuletko että työnantajat alkavat sitten rahoittaa sitä julkista puolta jos kaikki hoidettaisiin siellä?
Kyllä sillä työterveydellä on merkittävä rooli varsinkin kun ei meidän julkinen pysty hoitamaan inhimillisessä ajassa edes loppuväestöä.
Tämän hallituksen arvovalinta oli se että yksityistä tuettiin isolla rahalla julkisen sijaan. Kuten myös se että hoitotakuuta pidennettiin todella paljon. Jos se raha käytetään toisaalle ilman siitä saatavaa hyötyä niin miten ihmeessä julkinen voisi toimia tai ihmiset saada hoitoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla töissä?
Ei tietenkään. Tuilla lonivia kiinnostaa verorahojen käyttö siinä vaiheessa, jos niitä kohdistetaan muille kuin heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Tv. vuodesta 1989 alkaen työelämässä.
Minä olen ollut yli 30 vuotta töissä ja aina kattava työterveys pääosin Mehiläisessä. Nämä ovat sellaisia asioita, joita pitää miettiä kun tekee sen työsopimuksen.
Koska hyvinvointivaltio puretaan, ei ole syytä ylläpitää yleistä tai edes vain miehiä koskettavaa asevelvollisuuttakaan. Ei sellaista ole kokoomuksen ihannoimassa Jenkkilässäkään. Palkatkoot sotilaita puolustamaan itseään ja omaisuuksiaan. Myös veroja täytyy laskea, koska verojen vastineeksi saadaan aina vain vähemmän.