Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun katselen vanhuksia, joiden liikkuminen on niin vaivalloista ja hidasta, vaikka ovat taatusti liikkuneet paljon elämänsä aikana niin

Vierailija
10.11.2025 |

Mitenköhän käy nyt tämän nykyporukan vanhuudessa, joka ei liiku miltei yhtään?

Eikö ne sano, että jos olet hankkinut hyvän pohjan elämässäsi lihaksille, liikkumiselle jne, niin olet toimintakykyinen myös vanhana?

Kommentit (147)

Vierailija
81/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoresta alkaen tein paljon raskasta työtä ja harrastin monipuolista liikuntaa mutta olen jo yli 75, niin päivittäiset kävelyt on vähän lyhentyneet, tai ainakin hidastuneet. Muuutama päivä sitten esim kävelin 5km lenkin.

Koetko, että nivelesi ovat pysyneet tästä huolimatta hyvässä kunnossa? Et siis pilannut niitä aikoinaan liiallisella liikunnalla?

Vierailija
82/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettelisi, jos nykynuoret liikkuvat enemmän kuin boomerit. Nykyisin on enemmän erilaisia harrastusmahdollisuuksia. Esimerkiksi salitreeni on hyvin yleistä. Boomerit taas vain istuivat ja edelleen istuvat television ääressä mädättämässä aivojaan. Mistä ihmeestä ap on saanut käsityksen, että nykyiset vanhukset olisivat muka liikkuneet enemmän nuoruudessaan kuin nykyiset nuoret? 

Koska joka paikassa sanotaan, kuinka ennen vanhaan liikuttiin paljon enemmän kuin nykypäivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta ylipainoista olet niissä kahviloiden pappakerhoissa nähnyt? 

Useimmat pahasti ylipainoiset eivät selviä hengissä pappakerhoikään.

Montako pahasti ylipainoista yli 80v tunnet?

Itse asiassa kaikki tuntemani yli 80-vuotiaat naiset on lihavia.

Vierailija
84/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettelisi, jos nykynuoret liikkuvat enemmän kuin boomerit. Nykyisin on enemmän erilaisia harrastusmahdollisuuksia. Esimerkiksi salitreeni on hyvin yleistä. Boomerit taas vain istuivat ja edelleen istuvat television ääressä mädättämässä aivojaan. Mistä ihmeestä ap on saanut käsityksen, että nykyiset vanhukset olisivat muka liikkuneet enemmän nuoruudessaan kuin nykyiset nuoret? 

Nykytietämyksen mukaan se, että käy salilla ei välttämättä riitä jos muuten ei liiku. Salillä käynti ei esim. korvaa päivittäistä hyötyliikuntaa eli salilla käymisen lisäksi pitää tulla myös niitä askelia. Toki voi se liikkuminen olla pyöräilyä tai hiihtoakin yms. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira kiskaisi mut nurin hiekkatiellä ja multa halkesi kyynärpään alapuolelta värttinäluu. Työterveyslääkäri lähetti ortopedille ja ortopedi totesi, että mun iässä tuollaisen kolhun ei olisi pitänyt aiheuttaa halkeamista. Lähetti mut jatkotutkimuksiin ja mulla todettiin vakava D-vitamiinin puutos. Ja syynä ei ollut liian vähäinen D-vitamiinin saanti vaan D-vitamiinin imeytymishäiriö. Sen jälkeen olen ottanut purkista päivittäin sen 100 mikrogrammaa D-vitamiinia ja edelleen mun D-vitamiiniarvot on alle alarajan. Ja tämä sitten aiheuttaa luiden haurastumista. Joka luunmurtumasta en jaksa enää edes mennä lääkäriin. 

Mistä johtuu D-vitamiinin imeytymishäiriö? Voiko sitä perimmäistä syytä korjata?

Otatko D-vitamiinin rasvan kanssa, esim. ruokalusikallinen oliiviöljyä suoraan suuhun?

Geenivirhe. Kun mulle selvisi tuo, kehotin lapsiani menemään tutkimuksiin. Pojallani ei ole tuota geenivirhettä, mutta tyttärelläni on. Ja tyttärelläni olikin sitten D-vitamiinitaso joku 25 (alarajahan on 40 ja suositus siellä 70-80). Mulla oli silloin, kun asiaa tutkittiin, vain 14. Vaikka siis sainkin ruuasta ravintosuositusten mukaisen riittävän määrän D-vitamiinia. Nyt, kun po psin päivittäin purkista D-vitamiinia, mulla arvo on pysynyt siellä 36-38. Rasvan lisääminen ei ole auttanut, koska vika on geneettinen. Eipä tällaisia tule koskaan tutkituksi ellei tule jokin asia, jonka vuoksi joutuu tutkimuksiin. Ja mullahan siis luita murtui milloin mistäkin kolhusta jo vuosia ennenkuin edes tuota tutkimusta tehtiin. Vasta tämä yksi Mehiläisen ortopedi alkoi miettimään, että ei tuo ole normaalia. 

Vierailija
86/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoresta alkaen tein paljon raskasta työtä ja harrastin monipuolista liikuntaa mutta olen jo yli 75, niin päivittäiset kävelyt on vähän lyhentyneet, tai ainakin hidastuneet. Muuutama päivä sitten esim kävelin 5km lenkin.

Koetko, että nivelesi ovat pysyneet tästä huolimatta hyvässä kunnossa? Et siis pilannut niitä aikoinaan liiallisella liikunnalla?

Nivelet ei mene pilalle liiallisella liikunnalla, en ymmärrä miten ihmiset vuodesta toiseen kuvittelee että liikunta rikkoo niveliä. Ottakaa selvää asioista, nivelrikkoa tulee enemmän niille jotka eivät juurikaan liiku.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niveliä rasittaa se paino, mitä nivelet joutuu kannattalemaan. Jos olet normaalipainoinen, kokeile vaikka kuukauden verran joka paikkaan kävellessäsi kantaa 30 litran maitotölkkiä mukanasi. Tottakai lihaksillakin on merkitystä, mutta ei loputtomasti. 

Millä tavalla nivelet eivät kestä ylipainoa? Miten ne rasittuvat siitä? Mistä nivelistä puhutaan? Jaloista lähinnä?

No mä puhun lähinnä polvinivelistä ja nilkkanivelistä. Tietenkään ylipaino ei vaikuta sorminiveliin, ranneniveliin  eikä olkaniveliin, mutta jos kyseessä on liikkuminen, niin aika harva kuitenkaan kävelee käsillään. 

Vierailija
88/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nivelet ei mene pilalle liiallisella liikunnalla, en ymmärrä miten ihmiset vuodesta toiseen kuvittelee että liikunta rikkoo niveliä. Ottakaa selvää asioista, nivelrikkoa tulee enemmän niille jotka eivät juurikaan liiku.

Minulla ei tuota pelkoa ole,  että liikkuisin liikaa. Vasta äsken joku julkkis kertoi ettei voi enää juosta entiseen malliin kun nivelet sökönä. Töissä joka toinen himoliikkuja linkuttaa?

Vierailija
89/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geenivirhe. Kun mulle selvisi tuo, kehotin lapsiani menemään tutkimuksiin. Pojallani ei ole tuota geenivirhettä, mutta tyttärelläni on. Ja tyttärelläni olikin sitten D-vitamiinitaso joku 25 (alarajahan on 40 ja suositus siellä 70-80). Mulla oli silloin, kun asiaa tutkittiin, vain 14. Vaikka siis sainkin ruuasta ravintosuositusten mukaisen riittävän määrän D-vitamiinia. Nyt, kun po psin päivittäin purkista D-vitamiinia, mulla arvo on pysynyt siellä 36-38. Rasvan lisääminen ei ole auttanut, koska vika on geneettinen. Eipä tällaisia tule koskaan tutkituksi ellei tule jokin asia, jonka vuoksi joutuu tutkimuksiin. Ja mullahan siis luita murtui milloin mistäkin kolhusta jo vuosia ennenkuin edes tuota tutkimusta tehtiin. Vasta tämä yksi Mehiläisen ortopedi alkoi miettimään, että ei tuo ole normaalia. 

Oho. Osaatko sanoa, kuinka harvinainen tämä geenivirhe on? Voiko olla niin, että suurin osa elää tietämättä edes, että itsellään on tällainen geenivirhe?

Vierailija
90/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä nyt on se totuus? Toiset sanoo, että liiallinen liikunta pilaa nivelet ja toiset sanoo, että nivelrikko tulee, kun ei liiku.

Vierailija
91/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta ylipainoista olet niissä kahviloiden pappakerhoissa nähnyt? 

Useimmat pahasti ylipainoiset eivät selviä hengissä pappakerhoikään.

Montako pahasti ylipainoista yli 80v tunnet?

Minun mummo oli yhtä pitkä kuin paksukin, niin se vaan sinnitteli täysin omissa maailmoissa 82 vuotiaaksi, puhumattakin selvä ettei liikkeelle päässyt itse. 

Vierailija
92/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niveliä rasittaa se paino, mitä nivelet joutuu kannattalemaan. Jos olet normaalipainoinen, kokeile vaikka kuukauden verran joka paikkaan kävellessäsi kantaa 30 litran maitotölkkiä mukanasi. Tottakai lihaksillakin on merkitystä, mutta ei loputtomasti. 

Millä tavalla nivelet eivät kestä ylipainoa? Miten ne rasittuvat siitä? Mistä nivelistä puhutaan? Jaloista lähinnä?

No mä puhun lähinnä polvinivelistä ja nilkkanivelistä. Tietenkään ylipaino ei vaikuta sorminiveliin, ranneniveliin  eikä olkaniveliin, mutta jos kyseessä on liikkuminen, niin aika harva kuitenkaan kävelee käsillään. 

Mites lonkat? Meneekö lonkat pilalle liiasta ylipainosta?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee ne rikki vääränlaisella liikunnalla. Ei tietenkään mene oikeanlaisella liikunnalla. Ja liikuntaahan on kaikki, millä kroppaasi johonkin suuntaan liikutat. Erityisesti se vaikuttaa, mitä teet työksesi eli sen 8 tuntia päivässä 5:nä päivänä viikossa. Vaikka asia nykypäivänä jo tiedostetaankin, edelleen hyvin monissa työtehtävissä ei huolehdita ergonomiasta. Ei edes hoitoalalla, vaikka siellä ergonomiasta huolehtimisen pitäisi olla itsestäänselvyys. 

Vierailija
94/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1961 ja lapsuudestani muistan, että vanhempi väki ei juurikaan liikkunut vapaa-ajallaan. Esimerkiksi kotikudullani asuvat ihmiset mökkeilivät ja puuhastelivat puutarhoissaan, mutta enpä juuri nähnyt ketään vanhempia aikuisia kävelylenkeillä tai peräti juoksemassa. Pururadatkin tulivat kuvaan vasta paljon myöhemmin, muistaakseni 1980-luvun alussa, joten aloituksen väite nykyisten vanhusten aktiivisesta liikuntaharrastuksesta tuskin pitää paikkaansa.

Missä mahdoit asua? Meillä oli kauppaan 1,3 km ja se oli ihan normaali kävelymatka äidille. Kolme kertaa viikossa. Meillä oli sähköt ja vesijohto, mutta naapurissa 200 m päässä jo pelkkä veden kantaminen navettaan 5 lehmälle kävi työstä. Ei ehditty pururadalle, kun piti mättää lantaa talikolla ulos navetasta.

Ja kaikki nykyiset vanhukset eli maalla ? 

Vierailija
95/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisinhän liikunta on muodikkaampaa kuin ikinä. Kuntosaleja löytyy joka nurkalta ja juoksureitit väärällään kaiken ikäistä ja näköistä liikkujaa.

Vierailija
96/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vanhuusiän liikkumisen vaikeus voi olla hyvin pienestä kiinni. Yksi liukastuminen talvipakkasilla jossa murrat lonkkasi niin siinä meni se hyväkuntoisen "supervanhuksen" maine ja nuoriso ihmettelee miksi ei tuokaan ole itsestään huolta pitänyt kun linkutat invapaikalta ruokakauppaan.

Tällain kävi yhdelle meidän suvun ikämiehelle.

Vierailija
97/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on todella iäkäs. Ja on ollut äärettömän ahkera aina kotona ja töissä. Tekee vieläkin sata kertaa enemmän hyödyllistä työtä, kuin joku nuori laiska netti, huume ja viinapöljä. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 89: Oho. Osaatko sanoa, kuinka harvinainen tämä geenivirhe on? Voiko olla niin, että suurin osa elää tietämättä edes, että itsellään on tällainen geenivirhe?"

Mulla ei ole tietoa tuon geenivirheen yleisyydestä. Menetin omat isovanhempani yhtä lukuunottamatta jo kansakouluikäisenä, joten ei mitään muistikuvaa siitä, olisiko heilläkin voinut olla tämä sama. Muistan kyllä lapsuudestani, että välillä olivat tosi kivuliaita, äidinäitikin joskus ei pystynyt lainkaan käyttämään toista kättään. Voisin siis arvella, että ehkä ainakin hänellä näitä luunmurtumia saattoi olla. Ja kenties syynä tämä sama geenivirhe, mutta siihenmaailman aikaan ei tällaisia osattu edes tutkia. Mutta mulle tosiaan selvisi koko juttu vasta päälle viiskymppisenä. Siis vaikka mulla murtui luita jo vähän päälle kolmekymppisenäkin. Muistan, kun vuosituhannen alussa olin nilkuttanut jo 5 viikkoa nilkkani kanssa ja sitten ärsyynnyin. Varasin ajan lääkäriin saadakseni jotain Buranaa vahvempaa särkylääkettä. Kävin röntgenkuvassa ja lääkäri kysyi, miten mun edellinen nilkkamurtumani oli hoidettu. Olin ihan hoo moilasena, että mikä ihmeen edellinen nilkkamurtuma. Mulla kun oli reumakipuja ollut jo vuosia, niin en mä aina osaa erottaa, mikä kipu johtuu reumasta, mikä nivelrikosta ja mikä luunmurtumasta. 

Vierailija
99/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä nyt on se totuus? Toiset sanoo, että liiallinen liikunta pilaa nivelet ja toiset sanoo, että nivelrikko tulee, kun ei liiku.

Totuus on ettei liikunnalla voi pilata niveliään, nivelrikon voi toki saada jos kaatuu liikkuessa ja koko raaja lähtee paikoiltaan. Syytä ei tiedetä miksi osalla nivelet hajoaa aiemmin kuin toisilla, mutta se tiedetään että jos ei ole sukuvika niin sohvan pohjalla saa nivelet rikki, katsos kun nivelissä on nestettä joka "voitele" jos ei liiku. Ja vaikka nivelrikko tulisi, niin kuin minulla jo ajoissa, pitää olla hyvät lihakset tukemassa niveliä ja edelleen liikkua.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites lonkat? Meneekö lonkat pilalle liiasta ylipainosta?

Riippuu todennäköisesti ylipainon määrästä. Tuskin joku 20 kg vielä kauheasti vaikuttaa, jos muuten lonkkaniveliin ei kohdistu vääränlaisia vääntöjä. 50 kg ylipainoa saattaa jo vaikuttaakin ja varsinkin siksi, että silloin saattaa joutua tekemään vääränlaisia liikkeitä ihan vaan selvitäkseen arkiasioista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän