Kun katselen vanhuksia, joiden liikkuminen on niin vaivalloista ja hidasta, vaikka ovat taatusti liikkuneet paljon elämänsä aikana niin
Mitenköhän käy nyt tämän nykyporukan vanhuudessa, joka ei liiku miltei yhtään?
Eikö ne sano, että jos olet hankkinut hyvän pohjan elämässäsi lihaksille, liikkumiselle jne, niin olet toimintakykyinen myös vanhana?
Kommentit (163)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen itse miettinyt. Tämä on se asia mitä kehopositiivisuus keskustelut ei huomioi yhtään. Liikakilot ei vaikuta vaan ulkonäköön, vaan yleensä se on myös sidoksissa huonoihin elämäntapoihin, kuten siihen että ei liikuta tarpeeksi ja se tulee kyllä kostautumaan nopeasti kun ihmiselle tulee ikää.
Mutta eikö tätä voi ajatella sitä kautta, että ylipainoinen joutuu raahaamaan liikakilojansa joka paikkaan, joten siellä alla ne lihakset ovat sen takia paremmassa kunnossa kuin sillä, joka on tikkulaiha eikä edes liiku?
Noups. Niveliä rasittaa se paino, mitä nivelet joutuu kannattalemaan. Jos olet normaalipainoinen, kokeile vaikka kuukauden verran joka paikkaan kävellessäsi kantaa 30 litran maitotölkkiä mukanasi. Tottakai lihaksillakin on merkitystä, mutta ei loputtomasti.
On eri asia pitää 30 kiloa kropassaan (aika lailla tasaisesti) kuin kauppakassissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nyt jo on monet 4-kymppiset huonommassa kunnossa kuin vaikkapa 65-vuotiaat ja jopa vanhemmat.
Epäilen että harva nuorempi pystyy kävelemään päivittäin 8-12 km kuten minä .
70 eläkeläinen.
Kyllä mullakin tiukkaa tekee, kun yritän pysyä 87-vuotiaan läheisen perässä, kun hän painelee noita lukemia karmeeta vauhtia.
t. toinen 70-vuotias nuori
Minä opettelin luisteluhiihdon noin viisikymppisenä. On ihanaa, edelleen jatkan. Aika isot mäetkin hoituu. Vaatii keuhkoja ja lihasta. Myös käsistä.
Nainen 74 v