Kun katselen vanhuksia, joiden liikkuminen on niin vaivalloista ja hidasta, vaikka ovat taatusti liikkuneet paljon elämänsä aikana niin
Mitenköhän käy nyt tämän nykyporukan vanhuudessa, joka ei liiku miltei yhtään?
Eikö ne sano, että jos olet hankkinut hyvän pohjan elämässäsi lihaksille, liikkumiselle jne, niin olet toimintakykyinen myös vanhana?
Kommentit (147)
Mikä esim. määrittelee sen, meneekö polvet tai lonkat? Voiko omilla elintavoilla vaikuttaa siihen?
Vierailija kirjoitti:
Miten geenit määrittelevät sen, käveletkö ripeästi ja liikkeesi ovat nopeita vielä 70-80-vuotiaana, vai köpötteletkö ja kaikki on hidasta ja vaivalloista?
Eikö muka tuohon voi itse vaikuttaa???
Esim meillä isän puolelta suvussa nivelreumaa ( todettu geeni) ja yleensä heikot nivelet. Sisaruksilleni on kaikille vaihdettu lonkkia ja polvia eli neljälle. Yksi sisarus meni polvet tohjoina rollaatoria työntäen 78 v hautaan kun oli jonossa. Itse olen jo vanhempi mutta ei ole otettu ees jonoon, rollankin jouduin jo ottamaan käyttöön.
Olen juuri tuollainen hidas ja tuskainen liikkuja. Odotan pääsyä selän magneettikuvaukseen. Oletus on selkäydinkanavan tukkeuma. Helkutin tuskallinen.
Olen 77 ja normaalipainionen. Viimeiset vuodet ovat olleet aina vaan kivuliaampia.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1961 ja lapsuudestani muistan, että vanhempi väki ei juurikaan liikkunut vapaa-ajallaan. Esimerkiksi kotikudullani asuvat ihmiset mökkeilivät ja puuhastelivat puutarhoissaan, mutta enpä juuri nähnyt ketään vanhempia aikuisia kävelylenkeillä tai peräti juoksemassa. Pururadatkin tulivat kuvaan vasta paljon myöhemmin, muistaakseni 1980-luvun alussa, joten aloituksen väite nykyisten vanhusten aktiivisesta liikuntaharrastuksesta tuskin pitää paikkaansa.
Mutta eikö aina näissä lihavuuskeskusteluissa jakseta mainita, kuinka ennen vanhaan ihmiset olivat niin hoikkia, kun koko ajan liikkuivat?
Aina sitä jaksetaan oikein korostaa, kuinka aina liikuttiin itse paikasta toiseen, pyöräiltiin, käveltiin, rehkittiin, oli fyysistä työtä eikä ikinä vain lekoteltu. Onko se sitten paskaa?
Vierailija kirjoitti:
Miten geenit määrittelevät sen, käveletkö ripeästi ja liikkeesi ovat nopeita vielä 70-80-vuotiaana, vai köpötteletkö ja kaikki on hidasta ja vaivalloista?
Geenit ovat vähintään 50% ellei enemmänkin siinä lotossa elääkö terveenä pitkän elämän. Onhan niitä tupakan polttajia ja juoppoja jotka elää 100veeksi koska geenien ansiosta on superkeuhkot ja maksa ja sama se pätee muuallakin kropassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim meillä isän puolelta suvussa nivelreumaa ( todettu geeni) ja yleensä heikot nivelet. Sisaruksilleni on kaikille vaihdettu lonkkia ja polvia eli neljälle. Yksi sisarus meni polvet tohjoina rollaatoria työntäen 78 v hautaan kun oli jonossa. Itse olen jo vanhempi mutta ei ole otettu ees jonoon, rollankin jouduin jo ottamaan käyttöön.
Onko nivelreumalle mitään tehtävissä? Siis onko ennaltaehkäisevää hoitoa, ennenkuin tilanne menee pahaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nivelreumalle mitään tehtävissä? Siis onko ennaltaehkäisevää hoitoa, ennenkuin tilanne menee pahaksi?
Ihan itsehankittu, kun ei syö sokeria eikä viljaa niin nivelet kestää. Tulee kohta joku kertomaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin lehdenjakaja. Olen se hidas liikuntavammainen. Polvet ja lonkat loppuun kuluneet, niitä ei enää leikata iän takia ja kun on liian monta niveltä.
Fyysinen työ on monen kuluttanut, ei makaaminen kuten nykyiset huonokuntoiset
Tätä olin itsekin tulossa kirjoittamaan, että ei mun liikkumista vanhuksena heikennä nuoruuden liikkumattomuus, vaan työn kuluttamat nivelet. 40+ ja oireilee jo.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1961 ja lapsuudestani muistan, että vanhempi väki ei juurikaan liikkunut vapaa-ajallaan. Esimerkiksi kotikudullani asuvat ihmiset mökkeilivät ja puuhastelivat puutarhoissaan, mutta enpä juuri nähnyt ketään vanhempia aikuisia kävelylenkeillä tai peräti juoksemassa. Pururadatkin tulivat kuvaan vasta paljon myöhemmin, muistaakseni 1980-luvun alussa, joten aloituksen väite nykyisten vanhusten aktiivisesta liikuntaharrastuksesta tuskin pitää paikkaansa.
Sulla ei ole sitten pienintäkään hajua, kuinka fyysisesti raskasta ja myös monipuolista on puutarhan hoito ja mökkiaskareet. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö aina näissä lihavuuskeskusteluissa jakseta mainita, kuinka ennen vanhaan ihmiset olivat niin hoikkia, kun koko ajan liikkuivat?
Aina sitä jaksetaan oikein korostaa, kuinka aina liikuttiin itse paikasta toiseen, pyöräiltiin, käveltiin, rehkittiin, oli fyysistä työtä eikä ikinä vain lekoteltu. Onko se sitten paskaa?
Ennen oli ruokaa vähemmän saatavilla ja se oli ravintoköyhempää. Ei ennen maatiloillakaan ole jatkuvasti aamusta iltaan ollut fyysistä työtä, vaan sitä oli lähinnä tiettyinä aikoina vuodesta. Paljon oltiin vain kotona ja siellä valmistettiin mitä tarvittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ennen oltiin arjessa niin monipuolisesti aktiivisia, ettei millekään pururadoille ja kuntosaleille ollut tarvetta. Nyt on, kun istutaan suurin osa päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Silloin ennen ei liikuttu urheilumielessä, mutta oltiin muuten jatkuvasti liikkeellä. Asuin lapsuuteni ja nuoruuteni maaseudulla ja ainakin minun vanhempani ja sisarukset olivat koko ajan menossa tai puuhailivat jotakin. Ei silloin istuttu päivällä töitä tehdessä ja illalla sohvalla, eihän meillä edes ollut sohvaa. Erityisesti äitini ei edes osannut istua toimettomana ennen kuin sairauksien myötä aivan viimeisinä vuosinaan, vaan aina oli jokin askare menossa sen mitä karjan- ja perheenhoidolta aikaa jäi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit ovat vähintään 50% ellei enemmänkin siinä lotossa elääkö terveenä pitkän elämän. Onhan niitä tupakan polttajia ja juoppoja jotka elää 100veeksi koska geenien ansiosta on superkeuhkot ja maksa ja sama se pätee muuallakin kropassa.
Eli pystyykö vain omia vanhempia katsomalla päätellä, miten oma vanhuus menee?
Esim. mun vanhemmat on nyt 80-vuotiaita ja he kävelevät ja pyöräilevät todella paljon, siis kymmeniä kilsoja pyörällä ja monta kilsaa kävellen, tekevät kaikki koti- ja puutarhatyöt. He ovat aktiivisempia kuin mä. Äitini on sellainen ripeäliikkeinen.
Mietinkin, että onko nyt 47 veenä liian myöhäistä aloittaa liikunta? Oon todellinen sohvaperuna, mutta ehkä geenien perusteella pystyisin pitämään omatoimisuuden jatkossakin, jos vain alkaisin nyt liikkua? Huomaan, että se, mitä arjessa liikun, niin olen hämmästyttävän ketterä ja notkea sekä ripeä, vaikka liikun niin vähän. Johtuuko se geeneistä? Nyt olen huomannut, että mun lihakset on jotenkin pienentynyt ja kauppakassit ja pelkkä imurikin painaa enemmän eli huomaan, että lihakset alkaa kadota.
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri tuollainen hidas ja tuskainen liikkuja. Odotan pääsyä selän magneettikuvaukseen. Oletus on selkäydinkanavan tukkeuma. Helkutin tuskallinen.
Olen 77 ja normaalipainionen. Viimeiset vuodet ovat olleet aina vaan kivuliaampia.
Eivät epäile siis välilevyä? Säteileekö jalkaan kipu?
Eivät välttämättä ole liikkuneet, anoppi on kulkenut rollaattoriin kanssa 15 vuotta, on siis 80 nyt. Oli toimistossa koko ikänsä, asui kerrostalossa ja asuu vieläkin. Eli ei edes vapaa-ajalla liikkunut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se mökkeily ja puutarhassa puuhastelu on ihan hyvää liikuntaa. Voittaa ainakin sohvalla puhelimen tuijotuksen Netflixin ym. Ja fakta on että aiemmin oli selvästi vähemmän autoja, piti kävellä moniin paikkoihin eli arkiliikuntaa tuli säännöllisesti.
Osalla kulumaa tai huono lonkkaleikkaus. Tai reumaa, polvet ja nivelet, lihakset, ravinto tms. Ei voi tietää. Lisäksi jäykkyys voi tulla tai selkäranka menee kasaan vähän. Sekä muu vaikuttava terveydentila. Hyvä jos jokin auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lehdenjakaja. Olen se hidas liikuntavammainen. Polvet ja lonkat loppuun kuluneet, niitä ei enää leikata iän takia ja kun on liian monta niveltä.
Fyysinen työ on monen kuluttanut, ei makaaminen kuten nykyiset huonokuntoiset
Tätä olin itsekin tulossa kirjoittamaan, että ei mun liikkumista vanhuksena heikennä nuoruuden liikkumattomuus, vaan työn kuluttamat nivelet. 40+ ja oireilee jo.
Eli pitäisi löytää joku kultainen keskitie tässäkin.
Ei liikaa liikettä, mutta ei liikkumattomuuttakaan.
Molemmat tekevät siis raihnaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä liikkuneet elämänsä aikana, mutta nykyisin viettävät elämäänsä tv:n edessä. Ehkä hieman kävellä köpöttelevät, mutta eivät venyttele tai pidä yllä lihaskuntoa, varsinkin tuo jäykkyys näkyy ulospäin. Tämä näin kärjistettynä.
Onneksi vanhuksilla ei ole nivelvaivoja eikä mitään muitakaan tuki- ja liikuntaelinten sairauksia, jotka haittaisivat liikkumista. Heillä ei koskaan nivelsiteet katkea eikä lihakset revähdä, kunhan köpöttelevät kiusalla. Reumatauditkaan ei osu vanhuksille.
Onhan sitä selvitelty, että mitä enemmän aikoinaan rääkkäsi niveliään liikunnalla, sitä vähemmän nivelet kestävät 70v iässä.