Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun katselen vanhuksia, joiden liikkuminen on niin vaivalloista ja hidasta, vaikka ovat taatusti liikkuneet paljon elämänsä aikana niin

Vierailija
10.11.2025 |

Mitenköhän käy nyt tämän nykyporukan vanhuudessa, joka ei liiku miltei yhtään?

Eikö ne sano, että jos olet hankkinut hyvän pohjan elämässäsi lihaksille, liikkumiselle jne, niin olet toimintakykyinen myös vanhana?

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen itse miettinyt. Tämä on se asia mitä kehopositiivisuus keskustelut ei huomioi yhtään. Liikakilot ei vaikuta vaan ulkonäköön, vaan yleensä se on myös sidoksissa huonoihin elämäntapoihin, kuten siihen että ei liikuta tarpeeksi ja se tulee kyllä kostautumaan nopeasti kun ihmiselle tulee ikää. 

Vierailija
62/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chatgpt kertoo vanhuuden niveljäykkyyden johtuvan ohentuneista rustoista ja nivelnesteen vähentymisestä nivelissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 65v, jäin vuoden alussa eläkkeelle ja polvien nivelrikko vaivaa.

Vierailija
64/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1961 ja lapsuudestani muistan, että vanhempi väki ei juurikaan liikkunut vapaa-ajallaan. Esimerkiksi kotikudullani asuvat ihmiset mökkeilivät ja puuhastelivat puutarhoissaan, mutta enpä juuri nähnyt ketään vanhempia aikuisia kävelylenkeillä tai peräti juoksemassa. Pururadatkin tulivat kuvaan vasta paljon myöhemmin, muistaakseni 1980-luvun alussa, joten aloituksen väite nykyisten vanhusten aktiivisesta liikuntaharrastuksesta tuskin pitää paikkaansa.

Missä mahdoit asua? Meillä oli kauppaan 1,3 km ja se oli ihan normaali kävelymatka äidille. Kolme kertaa viikossa. Meillä oli sähköt ja vesijohto, mutta naapurissa 200 m päässä jo pelkkä veden kantaminen navettaan 5 lehmälle kävi työstä. Ei ehditty pururadalle, kun piti mättää lantaa talikolla ulos navetasta.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten geenit määrittelevät sen, käveletkö ripeästi ja liikkeesi ovat nopeita vielä 70-80-vuotiaana, vai köpötteletkö ja kaikki on hidasta ja vaivalloista?

Eikö muka tuohon voi itse vaikuttaa???

Esim meillä isän puolelta suvussa nivelreumaa ( todettu geeni)  ja yleensä heikot nivelet.  Sisaruksilleni on kaikille vaihdettu lonkkia ja polvia eli neljälle. Yksi sisarus meni polvet tohjoina rollaatoria työntäen 78 v hautaan kun oli jonossa.  Itse olen jo vanhempi mutta ei ole otettu ees jonoon, rollankin jouduin jo ottamaan käyttöön.

Alttius nivelreumaan on geneettinen. Se voi hypätä suvussa yhden sukupolven ylikin. Mulla on tuo geeni ja nivelreumadiagnoosin sain jo 30 vuotta sitten. Kummallakaan vanhemmistani ei ole nivelreumaa, mutta isäni siskolla sekä isänäidillä oli. Toinen on sitten nivelrikko, joka on eri asia kuin nivelreuma. Mulla on nivelrikkokin ja sitä on oleellisesti pahentanut kaikki ne kortisonipistokset, mitä mulle on nivelreumani vuoksi niveliini vuosikymmenten aikana pistetty. Lisäksi mun liikuntakykyyni vaikuttanut yksi tekijä tuli ilmi vasta päälle viiskymppisenä. Koira kiskaisi mut nurin hiekkatiellä ja multa halkesi kyynärpään alapuolelta värttinäluu. Työterveyslääkäri lähetti ortopedille ja ortopedi totesi, että mun iässä tuollaisen kolhun ei olisi pitänyt aiheuttaa halkeamista. Lähetti mut jatkotutkimuksiin ja mulla todettiin vakava D-vitamiinin puutos. Ja syynä ei ollut liian vähäinen D-vitamiinin saanti vaan D-vitamiinin imeytymishäiriö. Sen jälkeen olen ottanut purkista päivittäin sen 100 mikrogrammaa D-vitamiinia ja edelleen mun D-vitamiiniarvot on alle alarajan. Ja tämä sitten aiheuttaa luiden haurastumista. Joka luunmurtumasta en jaksa enää edes mennä lääkäriin. 

Vierailija
66/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuminen on helvetin vaarallista.

Vierailija
67/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta ylipainoista olet niissä kahviloiden pappakerhoissa nähnyt? 

Useimmat pahasti ylipainoiset eivät selviä hengissä pappakerhoikään.

Montako pahasti ylipainoista yli 80v tunnet?

Vierailija
68/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein mietin, kun näen vanhan ja vaikeasti liikkuvan menevän, että hänellä ei enää montaa vuotta ole jäljellä :/

Vierailija
69/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettelisi, jos nykynuoret liikkuvat enemmän kuin boomerit. Nykyisin on enemmän erilaisia harrastusmahdollisuuksia. Esimerkiksi salitreeni on hyvin yleistä. Boomerit taas vain istuivat ja edelleen istuvat television ääressä mädättämässä aivojaan. Mistä ihmeestä ap on saanut käsityksen, että nykyiset vanhukset olisivat muka liikkuneet enemmän nuoruudessaan kuin nykyiset nuoret? 

Vierailija
70/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1961 ja lapsuudestani muistan, että vanhempi väki ei juurikaan liikkunut vapaa-ajallaan. Esimerkiksi kotikudullani asuvat ihmiset mökkeilivät ja puuhastelivat puutarhoissaan, mutta enpä juuri nähnyt ketään vanhempia aikuisia kävelylenkeillä tai peräti juoksemassa. Pururadatkin tulivat kuvaan vasta paljon myöhemmin, muistaakseni 1980-luvun alussa, joten aloituksen väite nykyisten vanhusten aktiivisesta liikuntaharrastuksesta tuskin pitää paikkaansa.

Missä mahdoit asua? Meillä oli kauppaan 1,3 km ja se oli ihan normaali kävelymatka äidille. Kolme kertaa viikossa. Meillä oli sähköt ja vesijohto, mutta naapurissa 200 m päässä jo pelkkä veden kantaminen navettaan 5 lehmälle kävi työstä. Ei ehditty pururadalle, kun piti mättää lantaa talikolla ulos navetasta.

Sinulle 1,3 km:n lenkki vain kolme kertaa viikossa on joku suurikin vaiva? :D

Vierailija
71/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chatgpt kertoo vanhuuden niveljäykkyyden johtuvan ohentuneista rustoista ja nivelnesteen vähentymisestä nivelissä.

Eli liikuntaharrastus ei tätä siis paranna.

Vierailija
72/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rupesin harjoittamaan lihaskuntoa vasta nelivitosena. Jokainen ympärilläni on jo käynyt jonkin leikkauksen, ja on paha kulumanjossain, polvi, olkapää, lonkka, liikuttuaan liikoja nuoruudessaan. En usko että urheilutyyppinen liikunta on ihmselle hyväksi, päin vastoin, se aiheuttaa sijoiltaanmenoja, äkkikuolemia, sydämen pysähtymisiä, kulumia, jne jne. Ei muutkaan nisäkkään ravaa ympäriinsä hätä kädessä 247, vaan vain silloin kun se on tarpeen.

Olen edelleen hyvin notkea, eikä mikään kropassa haraa vastaan. Liikunnaksi tähän asti on riittänyt metsäkävelyt ja hyötyliikuntapyöräily, mutta huomasin että voimaa alkaa katoamaan. Nyt sekin on hallussa, ja oikein tekniikoin, sopivin painoin ja repimättä ja riuhtomatta kuten moni nuorena teki ja sai vaan itselleen vammoja.

Vierailija
73/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen itse miettinyt. Tämä on se asia mitä kehopositiivisuus keskustelut ei huomioi yhtään. Liikakilot ei vaikuta vaan ulkonäköön, vaan yleensä se on myös sidoksissa huonoihin elämäntapoihin, kuten siihen että ei liikuta tarpeeksi ja se tulee kyllä kostautumaan nopeasti kun ihmiselle tulee ikää. 

Mutta eikö tätä voi ajatella sitä kautta, että ylipainoinen joutuu raahaamaan liikakilojansa joka paikkaan, joten siellä alla ne lihakset ovat sen takia paremmassa kunnossa kuin sillä, joka on tikkulaiha eikä edes liiku?

Vierailija
74/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira kiskaisi mut nurin hiekkatiellä ja multa halkesi kyynärpään alapuolelta värttinäluu. Työterveyslääkäri lähetti ortopedille ja ortopedi totesi, että mun iässä tuollaisen kolhun ei olisi pitänyt aiheuttaa halkeamista. Lähetti mut jatkotutkimuksiin ja mulla todettiin vakava D-vitamiinin puutos. Ja syynä ei ollut liian vähäinen D-vitamiinin saanti vaan D-vitamiinin imeytymishäiriö. Sen jälkeen olen ottanut purkista päivittäin sen 100 mikrogrammaa D-vitamiinia ja edelleen mun D-vitamiiniarvot on alle alarajan. Ja tämä sitten aiheuttaa luiden haurastumista. Joka luunmurtumasta en jaksa enää edes mennä lääkäriin. 

Mistä johtuu D-vitamiinin imeytymishäiriö? Voiko sitä perimmäistä syytä korjata?

Otatko D-vitamiinin rasvan kanssa, esim. ruokalusikallinen oliiviöljyä suoraan suuhun?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö tätä voi ajatella sitä kautta, että ylipainoinen joutuu raahaamaan liikakilojansa joka paikkaan, joten siellä alla ne lihakset ovat sen takia paremmassa kunnossa kuin sillä, joka on tikkulaiha eikä edes liiku?

Noups. Niveliä rasittaa se paino, mitä nivelet joutuu kannattalemaan. Jos olet normaalipainoinen, kokeile vaikka kuukauden verran joka paikkaan kävellessäsi kantaa 30 litran maitotölkkiä mukanasi. Tottakai lihaksillakin on merkitystä, mutta ei loputtomasti. 

Vierailija
76/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein mietin, kun näen vanhan ja vaikeasti liikkuvan menevän, että hänellä ei enää montaa vuotta ole jäljellä :/

Miksi mietit näin?

Vierailija
77/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoresta alkaen tein paljon raskasta työtä ja harrastin monipuolista liikuntaa mutta olen jo yli 75, niin päivittäiset kävelyt on vähän lyhentyneet, tai ainakin hidastuneet. Muuutama päivä sitten esim kävelin 5km lenkin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettelisi, jos nykynuoret liikkuvat enemmän kuin boomerit. Nykyisin on enemmän erilaisia harrastusmahdollisuuksia. Esimerkiksi salitreeni on hyvin yleistä. Boomerit taas vain istuivat ja edelleen istuvat television ääressä mädättämässä aivojaan. Mistä ihmeestä ap on saanut käsityksen, että nykyiset vanhukset olisivat muka liikkuneet enemmän nuoruudessaan kuin nykyiset nuoret? 

Nykynuoret - siis ne, jotka käyvät kuntosaleilla tms - eivät siellä salilla tee vääränlaisia treenejä. Sen sijaan boomerit ovat joutuneet elämänsä aikana tekemään kaikenlaista sellaista hommaa, jossa ergonomialla ei ole ollut mitään tekemistä. Vääränlaiset liikeradat vahingoittaa ja oikeanlaiset taas parantaa. Kuntosaleilla ei opeteta tekemään vääränlaisia liikkeitä. Monen boomerin liikunta on ollut nk hyötyliikuntaa sekä sitten just ruumiillista työtä. Yks tuttuni pääsi just työkyvyttömyyseläkkeelle oltuaan teinistä lähtien töissä rakennuksilla. Polvet ihan paskana, vaikka onkin hoikka mies. 

Vierailija
79/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niveliä rasittaa se paino, mitä nivelet joutuu kannattalemaan. Jos olet normaalipainoinen, kokeile vaikka kuukauden verran joka paikkaan kävellessäsi kantaa 30 litran maitotölkkiä mukanasi. Tottakai lihaksillakin on merkitystä, mutta ei loputtomasti. 

Millä tavalla nivelet eivät kestä ylipainoa? Miten ne rasittuvat siitä? Mistä nivelistä puhutaan? Jaloista lähinnä?

Vierailija
80/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä rupesin harjoittamaan lihaskuntoa vasta nelivitosena. Liikunnaksi tähän asti on riittänyt metsäkävelyt ja hyötyliikuntapyöräily, mutta huomasin että voimaa alkaa katoamaan.

Mulla sama. Huomaan nyt 47 veenä, että voima alkaa katoamaan. Siis asiat, jotka aiemmin ovat tuntuneet kevyiltä, ovatkin yhtäkkiä painavia, kuten imuri tai kauppakassit. Auttaako tähän, että alkaisi tekemään kotona jumppaa painoilla ja sitten ihan pilatesta esim.? Riittääkö oman kehon vastus ettei tarttis kuntosalille mennä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä