Kun katselen vanhuksia, joiden liikkuminen on niin vaivalloista ja hidasta, vaikka ovat taatusti liikkuneet paljon elämänsä aikana niin
Mitenköhän käy nyt tämän nykyporukan vanhuudessa, joka ei liiku miltei yhtään?
Eikö ne sano, että jos olet hankkinut hyvän pohjan elämässäsi lihaksille, liikkumiselle jne, niin olet toimintakykyinen myös vanhana?
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoresta alkaen tein paljon raskasta työtä ja harrastin monipuolista liikuntaa mutta olen jo yli 75, niin päivittäiset kävelyt on vähän lyhentyneet, tai ainakin hidastuneet. Muuutama päivä sitten esim kävelin 5km lenkin.
Koetko, että nivelesi ovat pysyneet tästä huolimatta hyvässä kunnossa? Et siis pilannut niitä aikoinaan liiallisella liikunnalla?
Nivelet ei mene pilalle liiallisella liikunnalla, en ymmärrä miten ihmiset vuodesta toiseen kuvittelee että liikunta rikkoo niveliä. Ottakaa selvää asioista, nivelrikkoa tulee enemmän niille jotka eivät juurikaan liiku.
Jännä juttu kun metallinivelet kyllä kuluu väljäksi ja alkaa lonksumaan kun paljon käytetään mutta se on jotenkin eri ihmisen nivelien kanssa. Millainen prosessi tässä sitten on oikein kyseessä että ihmisen nivel jotenkin menee paremmaksi sillä että sitä käytetään ja kulutetaan?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä liikkuneet elämänsä aikana, mutta nykyisin viettävät elämäänsä tv:n edessä. Ehkä hieman kävellä köpöttelevät, mutta eivät venyttele tai pidä yllä lihaskuntoa, varsinkin tuo jäykkyys näkyy ulospäin. Tämä näin kärjistettynä.
Jep, huomasin seitsemääkymppiä lähestyessäni alkavani jäykistyä. Olen pieni ja hentorakenteinen. Olen myös aina kävellyt paljon, mutta siitä huolimatta kangistuin. Varasin ajan fyssarille, ja nyt teen joka päivä sekä lihaskuntoa että notkeutta ylläpitävää kotijumppaa. Useimpina päivinä ei yhtään huvittaisi (varsinkin kyykyt on perseestä). Olen kuitenkin huomannut, että jos alan lipsua, keksin kyllä hyviä tekosyitä. Tällä hetkellä pystyn kaikkeen, mihin parikymmentä vuotta aikaisemminkin. Ei kolotuksia, eikä kipuja. Tietty näillä kymmenillä voi tapahtua mitä vain, mutta nyt tilanne on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoresta alkaen tein paljon raskasta työtä ja harrastin monipuolista liikuntaa mutta olen jo yli 75, niin päivittäiset kävelyt on vähän lyhentyneet, tai ainakin hidastuneet. Muuutama päivä sitten esim kävelin 5km lenkin.
Koetko, että nivelesi ovat pysyneet tästä huolimatta hyvässä kunnossa? Et siis pilannut niitä aikoinaan liiallisella liikunnalla?
Nivelet ei mene pilalle liiallisella liikunnalla, en ymmärrä miten ihmiset vuodesta toiseen kuvittelee että liikunta rikkoo niveliä. Ottakaa selvää asioista, nivelrikkoa tulee enemmän niille jotka eivät juurikaan liiku.
No mikä nyt on se totuus? Toiset sanoo, että liiallinen liikunta pilaa nivelet ja toiset sanoo, että nivelrikko tulee, kun ei liiku.
Totta helkkarissa kun niveltä käytetään niin se kuluu ja väljistyy. Paljon liikuntaa harrastaneilla voi nivelet olla väljänä ja kulua puhki. Mutta ideana taitaa olla sitten liikkumattomilla ja niveliä käyttämättömillä se että ne nivelet sitten käytön puutteesta jäykistyy ja alkaa jumittamaan vaikkeivät sinällään kuluneet olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta monilla vanhuksilla esim aikanaan ergonomiasta ei ole ollut tietoakaan ja ylipainoa on monilla > paikat on rikki.
Hyvä pohja ei myöskään auta jos iäkkäämpänä keksitäänkin ettei enää viitsi/jaksa liikkua kuin ihan pakollisen määrän > kunto romahtaa nopeasti kum kroppa ei enää toimi samalla tavalla kuin nuoremmalla. Pelkästään muutama päivä sairaalassa makoillessa vie monelta toimintakyvyn lähes nolliin.
No tämähän se. Aikoinaan mun (silloin 89 v) isäni joutui sairaalaan. Sitä ennen oli vielä kokopäivätöissäkin, yrittäjä kun oli. Liikkui todella hyvin. Viikko Meilahdessa leikkauksen jälkeen ja oli kuin varjo entisestään. Meinasivat sieltä siirtää Katriinan sairaalaan mukamas kuntoutettavaksi, mutta eihän se olisi ikinä sieltä kotiin tullut. Jouduin vähän vääntämään kättä Meilahden lääkärin kanssa ja sanoin, että isä tulee sieltä nyt kotiin eikä enää makuuteta sängynpohjalla. Ja niin se vaan edelleen, 7 vuotta myöhemmin, asuu omassa kodissaan eikä edes kotihoito käy. Toki liikkuminen on vuosi vuodelta heikentynyt, mutta jos en olisi silloin ollut vaativainen, isä tuskin olisi elossakaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nyt jo on monet 4-kymppiset huonommassa kunnossa kuin vaikkapa 65-vuotiaat ja jopa vanhemmat.
Niinhän sanottiin aikanaan Kekkosestakin, että hän oli vanhanakin paremmassa kunnossa kuin moni nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu kun metallinivelet kyllä kuluu väljäksi ja alkaa lonksumaan kun paljon käytetään mutta se on jotenkin eri ihmisen nivelien kanssa. Millainen prosessi t
Kai lääketiede jotenkin myöntää tuom nivelen kulumisenkin. Miehellä vaivasi olkapää, rtg-lääkärin lausunto: nivelen kuluma vastaa hlön ikäisen jatkuvassa fyysisessä työssä olevan kulumaa.
Kuluma: rusto rikkoontuu ja nivelneste vähenee tai häviää. Luut hankaavat toisiaan ja niiden pinta kuluu ja haurastuu, näet tässä kuvassa sen. Työterveyslääkärin kansanomainen selitys minulle kun teki eläkepapereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu kun metallinivelet kyllä kuluu väljäksi ja alkaa lonksumaan kun paljon käytetään mutta se on jotenkin eri ihmisen nivelien kanssa. Millainen prosessi t
Elävä kudos uudistuu ja korjaa itse itseään. Sopiva määrä liikuntaa parantaa niveltenkin aineenvaihduntaa ja auttaa niitä pysymään kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kaikkeen, pään ja koko kropan kuntoon vaikuta geenit. Jos on terveet geenit, pää pelaa ja kroppa toimii. Aikanaan heikot karsiutuivat pois ja jäljelle jäivät ne sitkeimmät. Sodistakin selvisivät ne sitkeimmät, joita kotona odotti se sitkeä nainen joskus jopa lapsilauman kanssa.
Sitkeys ja heikkous eivät ole vastakohdat. Omaan paskat geenit ja sitkeänä olen pärjännyt pitkälle. Sitkeyttähän vaaditaan yleensä juuri niiltä, jotka sinnittelevät. Hyvägeenisten ei tarvitse olla sitkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvistä nivelistä ikäloppuna ei kuin harmia jos muisti menee. Ehtii kauemmas karkailla kuin rollaattorilla.
Hahahahhaha
Vierailija kirjoitti:
Miten geenit määrittelevät sen, käveletkö ripeästi ja liikkeesi ovat nopeita vielä 70-80-vuotiaana, vai köpötteletkö ja kaikki on hidasta ja vaivalloista?
Eikö muka tuohon voi itse vaikuttaa???
Synnynnäisesti ahdas selkäydinkanava. Ahtaus lisääntyy sitä mukaa, kun välilevyt ohenevat. Nyt 70-vuotiaana liikkuminen on aika kivuliasta ja hidasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se menee paremmaksi sillä, että sitä käytetään vähän, ei hulluna. Niin, että nivelpinnnat eivät kuivu jne. Ja rustonmuodostuksen pitää olla nopeampaa kuin nivelen kulutus.
Vierailija kirjoitti:
"Epäilen että harva nuorempi pystyy kävelemään päivittäin 8-12 km kuten minä .
70 eläkeläinen."
Myönnän suoraan, että en todellakaan pystyisi tohon. Oon ihan rapakuntoinen ja nyt vasta havahtunut tähän.
N47
Mä en edes halua kävellä päivittäin noin paljon.
N63
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä liikkuneet elämänsä aikana, mutta nykyisin viettävät elämäänsä tv:n edessä. Ehkä hieman kävellä köpöttelevät, mutta eivät venyttele tai pidä yllä lihaskuntoa, varsinkin tuo jäykkyys näkyy ulospäin. Tämä näin kärjistettynä.
Jep, huomasin seitsemääkymppiä lähestyessäni alkavani jäykistyä. Olen pieni ja hentorakenteinen. Olen myös aina kävellyt paljon, mutta siitä huolimatta kangistuin. Varasin ajan fyssarille, ja nyt teen joka päivä sekä lihaskuntoa että notkeutta ylläpitävää kotijumppaa. Useimpina päivinä ei yhtään huvittaisi (varsinkin kyykyt on perseestä). Olen kuitenkin huomannut, että jos alan lipsua, keksin kyllä hyviä tekosyitä. Tällä hetkellä pystyn kaikkeen, mihin parikymmentä vuotta aikaisemminkin. Ei kolotuksia, eikä kipuja. Tietty näillä kymmenillä voi tapahtua mitä vain, mutta nyt tilanne on hyvä.
Olen 51 ja jäykistyin viikossa tai kahdessa menopaussissa. Mitään pieniäkään oireita ei ollut ollut ja hups, hyvä että tuolista pääsi ylös ja sai lonkat käyntiin. Onneksi estrogeeni auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta raskas työ voi kuluttaa niveliä, ainakin arkeologien mukaan, kun on tutkittu esim. roomalaisten orjien luita.
Vierailija kirjoitti:
Joka keskustelussa on täydelliset tietäjät ja syyttelijät jotka aikovat olla aina terveitä ja vielä 90 v olla jotain mummoja ja pappoja jotka voittavat senioreiden mm-kisoissa. Fyysisen työn kieltämonen nivelrikoissa näyttää olevan vahva.
Googlatkaa nivelrikon syyt. On niissä ylipaino mutta muitakin syitä
Hyvistä nivelistä ikäloppuna ei kuin harmia jos muisti menee. Ehtii kauemmas karkailla kuin rollaattorilla.
Hyvä pointti tuo sun viimeinen lause. Mun äiti ei koskaan harrastanut yhtään mitään liikuntaa. Teki työuransakin istumatyössä ja joka paikkaan piti aina päästä autolla. Mutta niin vaan oli vikkelä jaloistaan vielä 95-vuotiaanakin, kun muistisairaus iski. Kaipaan äitiä, mutta en niitä päiviä ja öitä, jolloin juoksin tuolla etsimässä, mihin se taas kerran on vikkelillä jaloillaan häippässyt. Isä oli nuorena urheilija ja senkin jäölkeen liikkui paljon enemmän kuin äiti, mutta niin vaan isän liikuntakyky heikkeni nopeammin kuin äidin. Ja syy siihen heikkenemiseen on ollut nivelrikko. Isäni isä kuoli jo ennenkuin mä edes synnyin, mutta tiedän, että hän kulki jo 50-vuotiaana kävelykepin kanssa. Ylipainoa kummallakaan ei ollut. Ja nyt kun mietin, niin äidin suvussa ei kyllä ole ollut juurikaan nivelrikkoisia, mutta isän suvussa sitäkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Aika kaksinaismoraalia sinulta. Suurin osa ihmisistä ja varsinkin lapset ja nuoret istuuvat vaan kotonaan tuijottamassa puhelintaan. Kyllä ne "tämän päivän vanhukset" ovat aikoinaan liikkuneet ihan tarpeeksi.
Esimerkiksi Youtubessa on loistavia jumppa- ja venyttelyohjeita yli 60-vuotiaille ja nivelrikoista kärsiville. Kaiken lisäksi liikkeet ovat hyvin helppoja tehdä. Niistä suuri osa on englanninkielisiä, mutta ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Kaikki ne jotka minä tunnen, ja joille on tekonivelleikkaus tehty, ovat olleet koviakin liikkumaan. Nivelet kuluu ajastaan, ja myös perimällä on osuutta asiaan. Ärsyttää tämä, että ei viitsitä ottaa asioista selvää ennenkuin tulee tänne jakamaan väärää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nyt jo on monet 4-kymppiset huonommassa kunnossa kuin vaikkapa 65-vuotiaat ja jopa vanhemmat.
Epäilen että harva nuorempi pystyy kävelemään päivittäin 8-12 km kuten minä .
70 eläkeläinen.
Me, 80-vuotias pariskunta, kävelemme myös paljon. Harrastamme vielä kansallispuistoissa retkeilyä ja siellä tulee kyllä huomaamatta käveltyä pitkiä matkoja. Kotona ollessa päivittäinen aamulenkki on 5 km ihan "kinttupolulla". Retkeillessä olemme sen verran luovuttaneet, että ulkona emme enää yövy, vaan meillä on sisämajoitus. Ei tarvitse kantaa painavaa rinkkaa. Luopuminen kyllä tuntui pahalle, mutta hyvä ratkaisu.😊
Enpä oikein usko että kasikymppiset kirjoittelee tänne tuollaisia😉 Jo pelkästään kirjoitustyyli paljastaa.
Mulla taas tulee helposti päivittäin kilsoja ton verran pätkissä ja vapaapäivinä sitten kerralla. En oo koskaan omistanut autoa.
N51