Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jutellaan italialaisesta ruoasta

Vierailija
25.10.2025 |

Ostin juuri sitruunatäytteiden Pandoron jouluksi. 

Mikä on lempi ruokasi italialaisessa keittiössä?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskimmat pizzat oon syöny Italiassa, Eikä ollut edes mikään turistien suosimat rysät kyseessä

Suomessa on totuttu amerikkalaistyyppiseen mättöpizzaan triplajuustolla ja lisätäytteillä. Se ei ole sama ruoka kuin alkuperäinen italialainen pizza.

Ei ole olemassakaan alkuperäistä italialaista Pitsaa.

Pitsa on taikinapohja johon mätetään kaikki vanhat jämät jääkaapin pohjalta. Vaihtelee jätteiden mukaan.

Vierailija
22/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitruuna voi gnoggit!

Lahdessa oli joskus aikanaan sellainen oikean sisilialaisen miehen pitämä kunnon italialainen pikkupaikka, Sokoksen yläpuolella (en siis puhu siitä torin mamma mariasta mikä on mielestäni italialaisen ruuan irvikuva litran kermapastoineen). Siellä pikkupaikassa oli hyviä pastoja. Oliiviöljy valkosipuli chilipasta oli suosikkini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialainen kahvi. En tajua kuka voi juoda jotakin kitkerää juhlamoskaa. Aivan kamalaa. Ja sitä täällä kitataan ämpärikaupalla. 

No, tungetaanhan täällä myös ns. pitsoihin kaikkea kammoa ananaksesta kebabiin. Ja pahimmassa tapauksessa vielä maitoa ruokajuomaksi. 

Suomalainen ruokamaku vaan on ihan katastrofaalisen surkeaa. Ihan oikeasti.

Vierailija
24/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizza💯

Vierailija
25/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

McNapoli tuplajuustohampurilainen kahdella pihvillä.

Vierailija
26/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskimmat pizzat oon syöny Italiassa, Eikä ollut edes mikään turistien suosimat rysät kyseessä

Suomessa on totuttu amerikkalaistyyppiseen mättöpizzaan triplajuustolla ja lisätäytteillä. Se ei ole sama ruoka kuin alkuperäinen italialainen pizza.

Pitsa on taikinapohja johon mätetään kaikki vanhat jämät jääkaapin pohjalta. Vaihtelee jätteiden mukaan.

Italiassa tehdään pizza tuoreista ensiluokkaisista elintarvikkeista. Suomipitsa sitten onkin jokin piirakka kun se mielestäsi tehdään ihan "jätteistä", ja niitä pitää olla sitten paksulti ja päälle ananasta että jätteiden maku vähän tasoittuu tai häviää. 

Vierailija
27/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama. Maku ratkaisee ja valinta ei tässä asiassa osu Italiaan, vaikka muuten sikäläisestä ruoasta pidänkin.

Turkkilaiset osaa paremmin, jenkit, britit, saksalaiset ja ties mitkä algerialaiset.

On ihan teeskentelyä väittää italialaista, sisilialaista tms. hyväksi.

Vierailija
28/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italialainen kahvi. En tajua kuka voi juoda jotakin kitkerää juhlamoskaa. Aivan kamalaa. Ja sitä täällä kitataan ämpärikaupalla. 

No, tungetaanhan täällä myös ns. pitsoihin kaikkea kammoa ananaksesta kebabiin. Ja pahimmassa tapauksessa vielä maitoa ruokajuomaksi. 

Eikö suomalainen ruoka ole pitkälti tarkoitettu vaan pitämään hengissä jotenkuten?

Vierailija
29/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö suomalainen ruoka ole pitkälti tarkoitettu vaan pitämään hengissä jotenkuten?

Suomessa kaikki on hengissä pysymistä työstä ruokaa. Italiassa nautitaan asioista.

Ps. Aracineja pakastimessa

Vierailija
30/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cacio e pepe!

Simppeli ja paras! Hyvin valmistettuna upeinta mitä on. Lasi viiniä. Jälkiruoaksi jaan puolison kanssa tiramisun ja otan espresson. Ihana Italia!

Vierailija
31/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen syönyt yhden elämäni parhaista pizzoista Montissa. Alkupalaksi iso kasa superhyviä oliiveja.

Vierailija
32/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä lihaa...

Vierailija
33/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä meillä oikea oppimaailmankansalainen kotimaan ystävä. Hänen mielipidettään pitää jokaisen seuraaman!

Vierailija
34/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Napolilainen pizza on standardisoitu tuote.

Vierailija
35/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En niinkään mikään yksittäinen ruoka, vaan se laadukkaide, tuoreiden, paikallisten raaka-aineiden, ruokakulttuurin ja yhteisöllisyyden yhdistelmä. 

Halvat raaka-aineet-jutut. Huutoa. Laulua. Viiniä viinaa huumehii. Keskustelua. Pöydässä syödään olkapäät pitkällä. Huidotaan. 

Vierailija
36/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jämä. Vehnäjauhoa. Öljyä. Mitä löytyy. Tomaatti ja basilika parmesan yäääkkkkk.

Vierailija
37/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cacio e pepe!

Simppeli ja paras! Hyvin valmistettuna upeinta mitä on. Lasi viiniä. Jälkiruoaksi jaan puolison kanssa tiramisun ja otan espresson. Ihana Italia!

1.  Nojoo melko h..öööhhh

2.  Syöt viinilasin jaa

3.  Tiramisu joo 

4.  Espresso eii

Vierailija
38/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen syönyt yhden elämäni parhaista pizzoista Montissa. Alkupalaksi iso kasa superhyviä oliiveja.

Läjä oliivejja. Ihmeellistä.

Pitsaa. Ooh. Ei tykkää.

Vierailija
39/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat sanat. Olen syönyt pizzaa Roomassa, Milanossa ja Palermossa, eikä se missään ollut parempaa kuin Suomessa. Liekö tottumiskysymys.

suomalainen "pizza" on täytetty leipä eikä mikään pizza

Vierailija
40/41 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läjä oliivejja. Ihmeellistä.

Pitsaa. Ooh. Ei tykkää.

Korkki kiinni

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi