Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jutellaan italialaisesta ruoasta

Vierailija
25.10.2025 |

Ostin juuri sitruunatäytteiden Pandoron jouluksi. 

Mikä on lempi ruokasi italialaisessa keittiössä?

Kommentit (220)

Vierailija
41/220 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cacio e pepe!

Simppeli ja paras! Hyvin valmistettuna upeinta mitä on. Lasi viiniä. Jälkiruoaksi jaan puolison kanssa tiramisun ja otan espresson. Ihana Italia!

1.  Nojoo melko h..öööhhh

2.  Syöt viinilasin jaa

3.  Tiramisu joo 

4.  Espresso eii

JUNTTI!

Vierailija
42/220 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä italialainen ravintola on teidän mielestä paras Suomessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/220 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatti, sipuli, basilika, vehnäjauho eli  (pastalajikkeet), juusto, kerma

Vierailija
44/220 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italialainen kahvi. En tajua kuka voi juoda jotakin kitkerää juhlamoskaa. Aivan kamalaa. Ja sitä täällä kitataan ämpärikaupalla. 

No, tungetaanhan täällä myös ns. pitsoihin kaikkea kammoa ananaksesta kebabiin. Ja pahimmassa tapauksessa vielä maitoa ruokajuomaksi. 

Suomalainen ruokamaku vaan on ihan katastrofaalisen surkeaa. Ihan oikeasti.

Eikö suomalainen ruoka ole pitkälti tarkoitettu vaan pitämään hengissä jotenkuten?

Suomessa kaikki on hengissä pysymistä työstä ruokaa. Italiassa nautitaan asioista.

Ps. Aracineja pakastimessa

Uu, arancinit on ihania! Löysin version jonka voi tehdä airfryerissä, tuli hyviä. Täällä tänään melanzane alla parmigianaa

Vierailija
45/220 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä maakunnan ruokiin olette erityisen ihastuneita? Itse tykkään Pohjois-Italian alppikeittiöstä sekä vastapainoksi Sisiliasta. Myös Liguria on kiva merenelävineen ja pestoineen.

Vierailija
46/220 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä maakunnan ruokiin olette erityisen ihastuneita? Itse tykkään Pohjois-Italian alppikeittiöstä sekä vastapainoksi Sisiliasta. Myös Liguria on kiva merenelävineen ja pestoineen.

Kaikista löytyy jotain taivaallisen hyvää. Ei pysty laittamaan paremmuusjärjestykseen

Vierailija
47/220 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤏🍕🤏🤏🤏🤏🤏🤏🤏🤏🤏

Vierailija
48/220 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muu ruoka oikein hyvää, mutta italialainen pizza on ihan huijausta!

Vierailija
49/220 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskimmat pizzat oon syöny Italiassa, Eikä ollut edes mikään turistien suosimat rysät kyseessä

Suomessa on totuttu amerikkalaistyyppiseen mättöpizzaan triplajuustolla ja lisätäytteillä. Se ei ole sama ruoka kuin alkuperäinen italialainen pizza.

Ei ole olemassakaan alkuperäistä italialaista Pitsaa.

Pitsa on taikinapohja johon mätetään kaikki vanhat jämät jääkaapin pohjalta. Vaihtelee jätteiden mukaan.

Kyllä on. Napolilainen pizza on standardisoitu tuote.

Hyvää se ei silti ole. Ihan liikaa reunaa ja liian vähän itse asiaa, eli täytettä.

Vierailija
50/220 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskimmat pizzat oon syöny Italiassa, Eikä ollut edes mikään turistien suosimat rysät kyseessä

Suomessa on totuttu amerikkalaistyyppiseen mättöpizzaan triplajuustolla ja lisätäytteillä. Se ei ole sama ruoka kuin alkuperäinen italialainen pizza.

Ei ole olemassakaan alkuperäistä italialaista Pitsaa.

Pitsa on taikinapohja johon mätetään kaikki vanhat jämät jääkaapin pohjalta. Vaihtelee jätteiden mukaan.

Kyllä on. Napolilainen pizza on standardisoitu tuote.

Hyvää se ei silti ole. Ihan liikaa reunaa ja liian vähän itse asiaa, eli täytettä.

Jauho ja vesi halvempaa kuin täytteet

Vierailija
51/220 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan ruoista parasta. Pasta carbonara jossa on reilusti kermaa, pekonia ja koskenlaskijaa. Ja jälkiruuan kanssa caputzhino kahvit!

Vierailija
52/220 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pandoro on herkkua, mutta omaan makuun panettone vielä parempaa. Pastasta pidän, ja sen suhteen mulla on hyvin simppeli maku. Lemppareita yksinkertaiset jutut, kuten pasta alla norma tai pasta al ragu. Kukaan Italialainen ei varmaan edes kuvittelisi tilaavansa ravintolassa noin yksinkertaista ruokaa, vaan se on enemmän kotiruokaa siellä. Minä olen kuitenkin sen verran turisti, että tykkään!

Vierailija
53/220 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cannolit ja Arancinit Sisiliassa

Vierailija
54/220 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta ruokaa Italiassa olen saanut Emilia Romagnan alueella, erinomaista myös Toscanassa. Parhaan roomalaisen pizzan olen syönyt Roomassa, parhaan napolilaisen pizzan Napolissa. Joka puolella Italiaa olen saanut hyvää ruokaa. Italian ruokakulttuuri on parasta.

Vierailija
55/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pandoro on herkkua, mutta omaan makuun panettone vielä parempaa. Pastasta pidän, ja sen suhteen mulla on hyvin simppeli maku. Lemppareita yksinkertaiset jutut, kuten pasta alla norma tai pasta al ragu. Kukaan Italialainen ei varmaan edes kuvittelisi tilaavansa ravintolassa noin yksinkertaista ruokaa, vaan se on enemmän kotiruokaa siellä. Minä olen kuitenkin sen verran turisti, että tykkään!

Ainakin pohjoisessa ihmiset syövät ravintoloissa primona juuri niitä samoja pastoja kuin mitä kotonakin:)

Hyvän ravintolan merkki on juuri se että saa vähintään kotiruuan (mamman tekemän) tasoista. 

Mutta tuo siis vain 1 osa menua, ehkä lounaaksi joku joskus ottaa pelkän pastan. Yleensä lounasmenussakin on vielä pääruoka lisäksi 12/15e hinnassa. 

Vierailija
56/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se vaan ruoista parasta. Pasta carbonara jossa on reilusti kermaa, pekonia ja koskenlaskijaa. Ja jälkiruuan kanssa caputzhino kahvit!

Juu ei. Huonoa sarkasmia

Carbonarassa ei ole kermaa ollrnkasn

Vierailija
57/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italiassa pizzoissa on suurinpiirtein vain tomaattia ja basilikaa ja ripaus öljyä. Suomamamma tunkee siihen koko normaalin ihmisen viikon ruoka-annokset..

Vierailija
58/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaiset italialaiset jälkiruoat ja leivonnaiset ovat edelleen suurta herkkuani. Muuten maku on siirtynyt enemmän aasialaisen keittiön suuntaan. 

Vierailija
59/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italiassa pizzoissa on suurinpiirtein vain tomaattia ja basilikaa ja ripaus öljyä. Suomamamma tunkee siihen koko normaalin ihmisen viikon ruoka-annokset..

Näinpä! Suomipizzassa mikään maku ei erotu toisin kuin italialaisessa. Ja se tomaatti juuri on kaikkein tärkein ja paras ainesosa tuoreen basilikan kanssa. Kypsät makeat tomaatit, ah!

Alunperinhän pizza on ns cucina povera eli köyhän ruokaa - tomaattia ja öljyä löytyi aina ja ripaus juustoa. Mitä sitä hyvää muuttamaan

Vierailija
60/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialainen ruoka on yliarvostettua rasva- ja hiilarihöttöä.