Mitä tehdä kun mieheni aikuiset lapset vain härskisti jakavat yhteistä omaisuuttamme
Keskenään, tyyliin että minä haluan sitten kesämökin, minä haluan sen keskusta-asunnon siis tämänlaista puhetta kun käyvät kylässä. Me emme ole vielä kuolemassa ja mikään näistä ei tosiaan ole menossa miehen lapsille mutta jo pelkkä puhe ottaa minua aivoon, ei tuollaista ole soveliasta puhua kun olemme vielä elossa.
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on keskinäinen testamentti, niin toisen kuollessa koko omaisuus siirtyy jäljelle jäävälle puolisolle. Kun sitten hänkin kuolee, niin ekana kuolleen lapset vasta sen jälkeen voivat erikseen "vaatia" lakiosuuttaan. Näin se oikeasti menee.
Keskinäinen testamentti ei poista lapsen oikeutta lakiosaan.
https://www.minilex.fi/a/vaikuttaako-keskin%C3%A4inen-testamentti-lakio…
Ei poista, mutta sen saa vasta kun molemmat puolisot on kuolleet.
Sen saa heti, jos perijä sitä vaatii.
Lasten lakiosan voi kiertää helposti ja laillisesti sijoitusvakuutuksen kautta. Asunnot ja mökit voi myydä ja laittaa sijoitusvakuutukseen ja sitten asua vuokralla. Sijoitusvakuutukseen nimetään haluttu henkilö, joka saa sijoitusvakuutuksen kuoleman jälkeen. Sieltä voi nostaa rahaa elämiseen ja vuokraan. Sijoitusvakuutus ohittaa testamentin, eikä kenelläkään muulla, kuin nimetyllä henkilöllä ole oikeutta siihen varallisuuteen.
Onpa teillä ihmeelliset välit, jos et voi lapsillesi vetää rajoja. Ei pitäisi olla ongelma sanoa, että et halua heidän puhuvan tuollaisia kuultesi. Ja ettei se tunnu hyvältä. Tr
Vierailija kirjoitti:
Jos tässä nyt sairastuu vakavasti,tekisin pitkäaikaiselle miesystävälle hallintaoikeustestamentin. Olis oksettava ajatus,et sen ilkeä,epäkunnioittava ja mulle hirveä aikuinen poika käyskentelis tilallani ja valittais lähinnä,kuinka kengät rapaantuu,enkä mä ole eläessäni tehnyt sitä ja tätä hommaa. Itse on siis maannut viikkojakin mun talossa mun tarjoamassa täysihoidossa ja lähinnä valittanut tarjoamastani ruuasta. Laiska narsistinen ääliö. Vaikka olis omani,en jättäis senttiäkään. 😂
Kenen se lapsi on? Miehesi? Miksi ihmeessä jättäisit miehelle yhtään mitään? Haluat varmistaa, että poika muuttaisi kotiisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko joku suvun ulkopuolinen korppikotka kärkkymässä perintöä? Kait miehesi sen verran fiksi kuitenkin on että jättää ne lapsilleen, eikä sinulle mitään. Hyvähän sen isän on jo itse tehdä selväksi mitä haluaa kenellekin, ettei jälkikäteen tarvitse riidellä.
Ei kaikki mene lapsille, avio-oikeus on vaimolla
Perintö menee kyllä lapsille jos niitä on, ei puolisolle. Ennen perinnönjakoa tehdään kuitenkin ositus jossa katsotaan että omaisuudet menevät tasan. Siinä leski voi saada tasinkoa jos vainaja on ollut leskeä varakkaampi.
Sanoit vain eri sanoin saman asian
Mitä hittoa, jos kerran on tehty keskinäinen testamentti niin kyllä se perintö menee silloin lapsille JA puolisolle.
Kerro heille, että ette ole kuolemassa ja itse päätätte mitä omisuudellenne teette. Sano että olette aikeissa myydä kiinteistöt. Hiljenevätkö.
Älä ole lammas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko joku suvun ulkopuolinen korppikotka kärkkymässä perintöä? Kait miehesi sen verran fiksi kuitenkin on että jättää ne lapsilleen, eikä sinulle mitään. Hyvähän sen isän on jo itse tehdä selväksi mitä haluaa kenellekin, ettei jälkikäteen tarvitse riidellä.
Perintö menee kyllä lapsille jos niitä on, ei puolisolle. Ennen perinnönjakoa tehdään kuitenkin ositus jossa katsotaan että omaisuudet menevät tasan. Siinä leski voi saada tasinkoa jos vainaja on ollut leskeä varakkaampi.
Niin menee, jos perittävää on. Ei ole niin varmaa onko sitä perittävää enää ja siksi tuollainen jakaminen ennen kuolemaa on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap-tollon ilme kun lakiosa meneekin lapsille testamentista huolimatta: 😫
Sun tollon ilme kun joskus opit ymmärtämään lukemaasi. Talo ja mökki ei ole menossa lapsille koska ap:lla ja miehellään on keskinäinen testamentti.
Kiinnostaisi kuulla mitä kukin tuo tuohon keskinäiseen testamenttiin. Miheltä kaupunkiasunto ja mökki, ap:lta mitä?
Uhkaa laittaa varallisuutesi sijoitusvakuutustilille ja lapset eivät saa senttiäkään omaisuudestasi kuolemasi jälkeen. Sijoitusvakuutus ohittaa testamentin ja varat saa se henkilö, joka on nimetty sijoitusvakuutukseen. Kukaan muu ei pysty mitenkään kumoamaan sijoitusvakuutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun tollon ilme kun joskus opit ymmärtämään lukemaasi. Talo ja mökki ei ole menossa lapsille koska ap:lla ja miehellään on keskinäinen testamentti.
Kiinnostaisi kuulla mitä kukin tuo tuohon keskinäiseen testamenttiin. Miheltä kaupunkiasunto ja mökki, ap:lta mitä?
Talo ja mökki ovat apn ja miehensä yhteistä omaisuutta ei pelkästään miehen.
Puhu lapsille, älä täällä narise
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä on väliä, jos he ovat päättäneet yhdessä tehdä keskinäisen testamentin niin silloin asunnot menevät jäljelle jääneelle puolisolle.
Ja ap on jo kertonut että omaisuus on yhdessä hankittu ja molemmat ovat maksaneet niistä osansa, joten älä oleta että mieheltä tulee yksin asunto ja mökki
Vierailija kirjoitti:
Eikö niille nyt jotkut lakiosat kuitenkin mene? Mutta joo, törkeää.
Lakiosa siinä tapauksessa, ettei ap pidä lesken hallintaoikeutta. Toki, jos ap on rouva nro 2 ja pesä on ennestään hänen miehensä ja tämän ensimmäisenä kuollen vaimonsa pesä, silloin ap ei ole saamassa siitä mitään, edes sitä hallintaoikeutta. Se ei siirry sukuhaarasta toiseen.
Mulla on aina ollut sellainen periaate, että eläviä ei peritä. Siksi en ottanut vastaan kesämökkikiinteistöä, kun vanhemmat sitä tarjosivat. En edes puolikasta, vaan pyysin antamaan sen kokonaan veljelleni. Neuvoin vieläpä mainitsemaan lahjakirjassa, että kyseinen kiinteistö suljetaan avio-oikeuden ulkopuolelle. Niinpä veljen vaimo jäi ilman mökinpuolikasta kun he erosivat.
Katos kun jotkut ei ole rahan perässä ja toiset sitten taas on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos on avioehtoa tai omaisuus on aikoinaan saatu testamentilla, jossa mahdollinen puoliso on suljettu pois.
Näin on. Minä en saa mitään perinnöstä, jonka mieheni isä jätti jälkeensä, pellot ja metsän. Hän testamentissaan määräsi, että perillisten puolisoilla ei ole oikeutta hänen omaisuuteen. Kun pappa kuoli, niin toinen poika myi oman osuutensa heti vaimon vaatimuksesta ja rahat menivät yhteiseen kassaan. Muuten osuus olisi mennyt pojan kuoltua pojan aikuiselle tyttärelle, jota vaimo ei voi sietää ( ei ole tytön äiti, vaan ilkeä, kateellinen äitipuoli). Itse en mieheni osuuteen puutu. Lapset perivät hänet, kun aika jättää. Enkä ole katkera appiukon päätöksestä, koska tila ei ole minun sukuni perintöä, tosin mieheni on sitä ylläpitänyt liittomme aikana ja yhteisestä kassasta on rahat otettu. Mutta tontin saimme edullisesti talomme alle aikoinaan ja se riittää minulle
Jos kuolen ennen miestäni, niin seuraava vaimo voi olla eri mieltä asiasta, jos uuden vaimon itselleen ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tässä nyt sairastuu vakavasti,tekisin pitkäaikaiselle miesystävälle hallintaoikeustestamentin. Olis oksettava ajatus,et sen ilkeä,epäkunnioittava ja mulle hirveä aikuinen poika käyskentelis tilallani ja valittais lähinnä,kuinka kengät rapaantuu,enkä mä ole eläessäni tehnyt sitä ja tätä hommaa. Itse on siis maannut viikkojakin mun talossa mun tarjoamassa täysihoidossa ja lähinnä valittanut tarjoamastani ruuasta. Laiska narsistinen ääliö. Vaikka olis omani,en jättäis senttiäkään. 😂
Kenen se lapsi on? Miehesi? Miksi ihmeessä jättäisit miehelle yhtään mitään? Haluat varmistaa, että poika muuttaisi kotiisi?
Miehen tuotos se lkeä vätys on. Jättäisin miehelle vanhuuden varalle turvaksi,on sentään hoitanut isännän roolinsa töineen kunnialla ja minä olen reilu ihminen. Miehen kuoltua sitten palveluskoirasäätiö tms käyttäköön loput varat. Ei taida olla pelkoa,että vätys tänne muuttaisi. Joutuisi pakosta käymään ulkonakin useamman kerran päivässä ja se on liian vaarallista/ vaivalloista. Tulee hiki ja paha mieli.
Ap, ovatko lapset asuneet ydinperheenä joskus siinä talossa ja se mökkikin on jo vissiin oman äidin ajalta?
Kauanko olet ollut kuviossa? Ja oletko ostanut puolet noista, jotta omistat puolet?
Ymmärrän asian että ajattelevat että heillä on enemmän oikeutta näihin entäpä sinulla.
Saan käsityksen että olet ollut kuvioissa vaan viimiset vuodet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmintä kättä.
Ap, miehesi on saattanut puhua jotain muuta lapsillensa ennenku tulit kuvioon.
Ja koska ei nyt korjaa kertomalla totuutta, toi on jotenkin ihan miehesi aiheuttama tilanne.
On voinut myös hyvin sanoa ettei sitten äitipuoli mitään saa vaan te rakkaat lapseni.
Mites ton testamenten käy jos eroatte ennen hänen kuolemaansa?
Ja miksi hän kuolee ennen sinua, paljonko vanhempi?