Mitä tehdä kun mieheni aikuiset lapset vain härskisti jakavat yhteistä omaisuuttamme
Keskenään, tyyliin että minä haluan sitten kesämökin, minä haluan sen keskusta-asunnon siis tämänlaista puhetta kun käyvät kylässä. Me emme ole vielä kuolemassa ja mikään näistä ei tosiaan ole menossa miehen lapsille mutta jo pelkkä puhe ottaa minua aivoon, ei tuollaista ole soveliasta puhua kun olemme vielä elossa.
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Jos on keskinäinen testamentti, niin toisen kuollessa koko omaisuus siirtyy jäljelle jäävälle puolisolle. Kun sitten hänkin kuolee, niin ekana kuolleen lapset vasta sen jälkeen voivat erikseen "vaatia" lakiosuuttaan. Näin se oikeasti menee.
No ei mene. Lapset voivat vaatia lakiosansa heti ensimmäisen kuoltua. Jos ajatellaan, että kaikki omaisuus omistettaisiin puoliksi, niin lasten lakiosa olisi 25% pariskunnan koko omaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on keskinäinen testamentti, niin toisen kuollessa koko omaisuus siirtyy jäljelle jäävälle puolisolle. Kun sitten hänkin kuolee, niin ekana kuolleen lapset vasta sen jälkeen voivat erikseen "vaatia" lakiosuuttaan. Näin se oikeasti menee.
no ei mene!
Meillä oli keskinäinen testamentti, lapset olisivat vaatiessaan saaneet lakiosan isänsä kuoltua.
jotta sain kiinteistön itselleni, piti heidän kirjallisesti luopua lakiosasta.
Kyllä vain menee noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskinäinen testamentti ei poista lapsen oikeutta lakiosaan.
https://www.minilex.fi/a/vaikuttaako-keskin%C3%A4inen-testamentti-lakio…
Ei poista, mutta sen saa vasta kun molemmat puolisot on kuolleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mene. Lapset voivat vaatia lakiosansa heti ensimmäisen kuoltua. Jos ajatellaan, että kaikki omaisuus omistettaisiin puoliksi, niin lasten lakiosa olisi 25% pariskunnan koko omaisuudesta.
Menee se lain mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me saatiin lakiosa vaikka oli kuinka keskinäinen testamentti. Lakiosa kuuluu aina lapsille. Isän leski joutui ottamaan lainaa että sai maksettua meille.
Älä valehtele. Tai sitten teillä ei menty lain mukaan.
Jos leskimhalusi lunastaa vaikkapa asunnon kokonaan itselleen? Leski ei nähtävästi ollut näiden isän lasten äiti. Meilläkin isä ehdotti, että, jos hän lunastaisi osuutemme asunnosta, mutta ei ollut akuuttia rahapulaa, ehdimme odottaa.
Jos tässä nyt sairastuu vakavasti,tekisin pitkäaikaiselle miesystävälle hallintaoikeustestamentin. Olis oksettava ajatus,et sen ilkeä,epäkunnioittava ja mulle hirveä aikuinen poika käyskentelis tilallani ja valittais lähinnä,kuinka kengät rapaantuu,enkä mä ole eläessäni tehnyt sitä ja tätä hommaa. Itse on siis maannut viikkojakin mun talossa mun tarjoamassa täysihoidossa ja lähinnä valittanut tarjoamastani ruuasta. Laiska narsistinen ääliö. Vaikka olis omani,en jättäis senttiäkään. 😂
Vierailija kirjoitti:
On minulla yksi lapsi, hän on saanut jo aikoja sitten ennakkoperinnön ja tienaa itse hyvin (asuu ulkomailla). Oman lapsen toive on että käyttäisin itse omat rahani omaan hyvinvointiini:) Ei ole ikinä ollut kärkkymässä minulta rahaa tai perintöä.
ap
Käytännössä olet kuitenkin silti jättämässä hänelle aikanaan sekä asuntonne että mökkinne. Olettaen siis että miehen lapset perivät vain rahaa ja jos miehesi kuolee ennen sinua niin sinä perit keskinäisellä testamentilla sekä mökin että talon. Ja sinun jälkeesi nämä perii lapsesi.
Te siis käytännössä siirrätte ihan tarkoituksella nämä sinun lapsellesi joka ei halua eikä tarvitse mitään eikä miehen lapsille joilla on selvästi niihin kuitenkin intressi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me saatiin lakiosa vaikka oli kuinka keskinäinen testamentti. Lakiosa kuuluu aina lapsille. Isän leski joutui ottamaan lainaa että sai maksettua meille.
Testamentti ei koskaan voi ohittaa lakiosaa jos lakiosaansa vaatii.
Keskinäiseen testamenttiin liitty usein toive että lapset eivät vaatisi lakiosaansa koska se on laadittu ajatukselle että vanhempien omaisuutta ei jaettaisi ennen kuin molemmat ovat kuolleet. Tämä voi olla järkevääkin perillisten kannalta koska he eivät silloin joudu maksamaan perintöveroa esim. asunnosta jota ei kuitenkaan voi myydä kun leski jää siihen asumaan.
Mutta jos joku lapsista haluaa lakiosansa niin se on pakko antaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko joku suvun ulkopuolinen korppikotka kärkkymässä perintöä? Kait miehesi sen verran fiksi kuitenkin on että jättää ne lapsilleen, eikä sinulle mitään. Hyvähän sen isän on jo itse tehdä selväksi mitä haluaa kenellekin, ettei jälkikäteen tarvitse riidellä.
Ei kaikki mene lapsille, avio-oikeus on vaimolla
Oletko ap ajetellut että sinä saatat kuolla ennen miestäsi? Silloin keskinäinen testamenttinne ei mitenkään enää vaikuta siihen mitä miehen lapset aikanaan miehen omaisuudesta saavat. He voivat hyvin aikanaan saada asunnon ja mökin.
Kun aviopuoliso kuolee, tehdään ensin ositus. Jos leski omistaa vähemmän kuin vainaja, eikä ole esim kuoleman varallekin tehtyä avioehtoa, niin kaikki pannaan rahallisesti puoliksi.Vainajan lapset perivät sen toisen puolikkaan.
Jos on keskinäinen testamentti, niin leski perii tuon vainajankin puolikkaan. Tällöin lapset voivat vaatia lakiosaansa, joka on puolet vainajan puolikkaasta. Tällöin leski saa 75% ja lapset 25% yhteisen omaisuuden määrästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko joku suvun ulkopuolinen korppikotka kärkkymässä perintöä? Kait miehesi sen verran fiksi kuitenkin on että jättää ne lapsilleen, eikä sinulle mitään. Hyvähän sen isän on jo itse tehdä selväksi mitä haluaa kenellekin, ettei jälkikäteen tarvitse riidellä.
Perintö menee kyllä lapsille jos niitä on, ei puolisolle. Ennen perinnönjakoa tehdään kuitenkin ositus jossa katsotaan että omaisuudet menevät tasan. Siinä leski voi saada tasinkoa jos vainaja on ollut leskeä varakkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap ajetellut että sinä saatat kuolla ennen miestäsi? Silloin keskinäinen testamenttinne ei mitenkään enää vaikuta siihen mitä miehen lapset aikanaan miehen omaisuudesta saavat. He voivat hyvin aikanaan saada asunnon ja mökin.
Ei aloitus koskenut sitä, miten perintö tullaan jakamaan, vaan tökeröä käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On minulla yksi lapsi, hän on saanut jo aikoja sitten ennakkoperinnön ja tienaa itse hyvin (asuu ulkomailla). Oman lapsen toive on että käyttäisin itse omat rahani omaan hyvinvointiini:) Ei ole ikinä ollut kärkkymässä minulta rahaa tai perintöä.
ap
Käytännössä olet kuitenkin silti jättämässä hänelle aikanaan sekä asuntonne että mökkinne. Olettaen siis että miehen lapset perivät vain rahaa ja jos miehesi kuolee ennen sinua niin sinä perit keskinäisellä testamentilla sekä mökin että talon. Ja sinun jälkeesi nämä perii lapsesi.
Te siis käytännössä siirrätte ihan tarkoituksella nämä sinun lapsellesi joka ei halua eikä tarvitse mitään eikä miehen lapsille joilla on selvästi niihin kuitenkin intressi.
Taitaa omaa takapuolta kärvistellä kyseinen tilanne ? 😁
Jokainen jättää sille, kenelle haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aloitus koskenut sitä, miten perintö tullaan jakamaan, vaan tökeröä käytöstä.
Se koski myös sitä että ap ei haluaisi miehen lapsien saavan nimenomaan näitä omaisuuden osia koska tuntuvat niitä kärkkyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos leskimhalusi lunastaa vaikkapa asunnon kokonaan itselleen? Leski ei nähtävästi ollut näiden isän lasten äiti. Meilläkin isä ehdotti, että, jos hän lunastaisi osuutemme asunnosta, mutta ei ollut akuuttia rahapulaa, ehdimme odottaa.
Kun te omistatte jo valmiiksi osan asunnosta, niin mahdollisen nyxän asumisoikeus siinä poistuu isänne kuollessa.
Toisenlainen näkökulma:
Oli juurikin tuollainen sukumökki, jota vanhempi sukupolvi hallitsi. Mitään ei saanut päättää eikä kenenkään muiden mielipiteitä otettu huomioon. Yritettiin sanoa, että jos haluatte mökin perinnöksi jättää niin älkää tehkö asioita x, y ja z. No niitä tehtiin. Kaikki kyllästyivät tähän ja jokainen osti omat mökkinsä.
Aika kului ja vanhukset eivät pystyneet enää mökkiä pitämään. He olisivat halunneet myydä sen jälkeläisille ennen kuolemaansa. Kippas kappas, kukaan ei siitä mökistä ollut enää kiinnostunut, kun siellä mökillä oli aina kuin vieraalla ja mitään toiveita ei otettu huomioon. Vanhukset oli despootteina siellä. Tästä sitten vanhukset suuttuivat jälkeläisille, kun mökki meni vieraalle. Omien toimien vaikutuksia ei nähty.
Että kannattaa sen tulevan sukupolven toivoitakin kuunnella, jos joitakin asioita halutaan suvussa säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintö menee kyllä lapsille jos niitä on, ei puolisolle. Ennen perinnönjakoa tehdään kuitenkin ositus jossa katsotaan että omaisuudet menevät tasan. Siinä leski voi saada tasinkoa jos vainaja on ollut leskeä varakkaampi.
Kyllä se menee puolisolle myös jos kerran on testamentti niin tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos on avioehtoa tai omaisuus on aikoinaan saatu testamentilla, jossa mahdollinen puoliso on suljettu pois.