Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikään ei tapa uskoa yhtä tehokkaasti kuin tieteellinen raamatuntutkimus.

Vierailija
04.10.2025 |

Jos tiede ei riitä lopettamaan uskoa jumalaan, raamatuntutkimus sen tekee. Hyvin selkeästi on alkanut valjeta totuus raamatusta ja sen kirjoittamisesta.

Kommentit (572)

Vierailija
81/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei ole uutta, että Raamattua on yritetty repiä kappaleiksi. Muistan 15 vuotta sitten kun porukka meni da Vinci -koodi-hömpötykseen ja meinasivat seota, mutta sitten unohtivat sen leffan.

Mutta Jeesus ei välitä teologisen tiedekunnan porukasta: esim.palestiinalaisia mus-limeja tulee parhaillaan Jeesukseen uskoviksi, Jeesuksen ilmestyttyä näyssä tai unissa. :)

Näihin uni-ilmestyksiin liittyy yksi juttu, jota ette ehkä halua kuulla. Ne eivät ole sitä, mitä ehkä luulette. Uni-ilmestys ei ole todellinen Jeesus. 

Paskoit jo sen kysy raamatusta ketjun, nytkö paskot tämänkin? 

Vierailija
82/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko ei ole tiedon asia.

Uskon pitää kestää myös koettelu.

Usko sanan voisi korvata myös sanalla "propaganda" tai "disinformaatio" tai "Putinin meille kertoma totuus" ja se olisi silti yhtä oikein? Vai ainoastaan uskonnolla on tällainen etuoikeus olla totta vaikka olisi taruksi osoitettu?

No mikä nyt on taruksi osoitettu? Paitsi ne putlerin höpinät, mitkä eivät koettelua kestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa vai sellainen töräys manalan trollitehtaalta. Ilmeisesti tullut taas kansaa uskoon viime aikoina, kun pitää tällaisia lähettää. 

Vierailija
84/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tieteellisen raamatuntukimuksen" mukaan Hesekielin kirjan pitäisi olla kirjoitettu 1900-luvun puolivälissä, koska siinä profetoitiin juutalaisen kansan paluu Israeliin. Nykypäivän tutkijoiden mukaanhan kukaan ei voi oikeasti tietää tulevaa, joten kaikki toteutuneet profetiat on ollut pakko kirjoittaa vasta tapahtumien jälkeen. 

Vierailija
85/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi mieleen vuosien takainen haastattelu, jossa haastateltiin erästä suomalaista uskontotieteilijää - kuulosti kovasti tiedeuskovaiselta ateistilta. En muista, kuinka hän selitti uskoontulon, mutta sen muistan, että hän piti rakastumista vain aivotoiminnan häiriönä. Kuuntelen mieluummin teologia, vaikken mikään uskovainen olekaan.

Vierailija
86/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamattu koottiin 300 luvulla ja siitä jätettiin paljon sellaisia tekstejä pois, jotka kertovat toisenlaista tarinaa. Katolinen kirkko tuhosi vanhoja kirjoituksia, tappoi kerettiläisinä toisella tavalla Jeesuksen puheita tulkitsevia. Puhumattakaan Aleksandrian kirjaston palosta, missä tuhoutui vanhoja opetuksia, eikä niitä saada koskaan takaisin. Voi meitä, mikä määrä tietoa meiltä on pimitetty ja tilalle paiskattu kirja, Raamattu, jolla on vain yksi tarkoitus, hallita ja kontrolloida ihmisiä.

Tietoa pimitetty? Kuten? Raamatulla tarkoitus hallita ihmisiä?? Eipä ole kyllä pöntömpää aikoihin kuultu. 

Mitä Raamatun kaanonin kokoamiseen tulee, niin silloin jätettiin >99% sen ajan kirjallisuudesta pois. Ennemmin kannattaisi pohtia miksi mikäkin kirja valittiin kokoelmaan.

Aleksandrian kirjaston palossa taas ei paljoa menetetty, koska sen ajan tärkeimmät teokset löytyi kyllä muualtakin ja kirjastoja paloi siihen aikaan tämän tästä, mikä osattiin kyllä ottaa huomioon. Tietenkin tarina ilkeästä paavista, joka tuikkaa koko kirjaston tuleen, koska siellä oli kirjoja joissa sanottiin maan olevan pyöreä pallo eikä litteä lätty on toki raflaavampi. 

Vierailija
87/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi nykyteologeja. :)

Koen joka päivä Jeesuksen läsnäolon, saan näkyjä, jotka toteutuvat. Uskoni on jo tietoa.

Ja lisään, että jos joku miettii että koen samaa kuin miljoonien jumaluuksien palvojat ympäri maailmaa, niin voin sanoa että ne eivät ole oikeita, vaan Jeesuksen voima peittoaa ne.

Jeesus ja samalla Kolmiyhteinen Jumala on ainut Jumala.

Minulla on samantyyppisiä kokemuksia. Mikä hauska yhteensattuma. En kuitenkaan saa näkyjä. Lisäksi en väitä, että muut uskonnot olisivat väärässä, vaan minun näkemykseni on, että ne ovat erilaisia näkökulmia, joissa on saman Jumalan vaikutusta. 

Vierailija
88/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei ole uutta, että Raamattua on yritetty repiä kappaleiksi. Muistan 15 vuotta sitten kun porukka meni da Vinci -koodi-hömpötykseen ja meinasivat seota, mutta sitten unohtivat sen leffan.

Mutta Jeesus ei välitä teologisen tiedekunnan porukasta: esim.palestiinalaisia mus-limeja tulee parhaillaan Jeesukseen uskoviksi, Jeesuksen ilmestyttyä näyssä tai unissa. :)

Hieman loukkaavaa kun teologisen professoreissakin on vakaumuksellisia kristittyjä.😅

Eri

Jos pidät loukkaavana sitä, että joku sanoo, että Jeesus ei välitä jostain henkilöstä tai porukasta, niin taidat olla aika nuori. 

Enemmän nauratti tuo kun tosiaan kaikki papit kuitenkin koulutetaan teologisissa tiedekunnista, osa teologisen henkilökunnasta on itsekin pappeja ja useampi opettajista vakaasti kristittyjä eivätkä salaile asiaa. :) Ajoittain tulee näitä riekkisiä ja muita, näihin sanoisin, että tyhjät tynnyrit kolisee eniten. Eipä muuta. 

Vierailija
89/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri katsoin Yle Areenasta buddhismiin kääntyneen suomalaisen miehen haastattelun. Kertoi löytäneensä kestävän  ilon ja onnen. Nauraa joka aamu riemusta. Elää nyt munkkina.

Efter nio. Katsokaa. 

Vierailija
90/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koen joka päivä Jeesuksen läsnäolon, saan näkyjä, jotka toteutuvat. Uskoni on jo tietoa.

Ja lisään, että jos joku miettii että koen samaa kuin miljoonien jumaluuksien palvojat ympäri maailmaa, niin voin sanoa että ne eivät ole oikeita, vaan Jeesuksen voima peittoaa ne.

Minulla on samantyyppisiä kokemuksia. Mikä hauska yhteensattuma. En kuitenkaan saa näkyjä. Lisäksi en väitä, että muut uskonnot olisivat väärässä, vaan minun näkemykseni on, että ne ovat erilaisia näkökulmia, joissa on saman Jumalan vaikutusta. 

Kaikissa uskonnoissa on osa totuutta, saman suuntaisia opetuksia ja myyttejä esim. vedenpaisumuksesta, mutta vain kristinusko pelastaa viimeisellä tuomiolla, kuten Jeesuskin sanoo. 

Vierailija
91/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamattua pitää lukea kokonaisuutena, ei pirullisesti joka lausetta erillisenä ilmoituksena ymmärtämättä taustaa.

Jos lähdetään tutkimaan kristillistä ilmoitusta, kannattaa lähteä siitä, onko Jeesuksen kuolleista herääminen totta. Aluksi, Jeesus on historiallinen henkilö, opetuslapset on todellisia henkilöitä, samoin muut ensimmäiset kristityt. 1. Korinttolasikirjeen mukaan (15. luku), Jeesus ilmestyi kuolemansa jälkeen fyysisesti yli 500:lle ihmiselle. Kaikki opetuslapset koki kidustuskuoleman uskonsa vuoksi, Johannesta lukuunottamatta. Samoin tuhannet alkukirkon kristityt. Kuka kuolisi asian vuoksi, jonka tietäisi valheeksi? Moni on valmis kuolemaan sen puolesta, jonka ajattelee olevan totta. Jos Jeesus ei olisi ilmestynyt opetuslapsilleen kuolemansa jälkeen, olisivatko nämä olleet valmiit kuolemaan asian vuoksi? Tuskin. 

Jopa ei kristityt tunnustivat, että Jeesuksen ruumis oli kado

Höpö höpö: Raamattu nimenomaan ei ole kokonaisuus eikä Jumalan sanaa, vaan ensimmäisten kirkolliskokousten huoripukkipappojen äänestämällä kokoon kyhätty heidän maailmankuvansa mukainen  kirjakokoelma, josta jätettiin paljon esim naisten tekstejä pois. . 

Jokaisen kirjan on kirjoittanut joku ihminen 2000-3000 vuotta sitten. 

Kokonaisuus, jota minä tarkoitin on tämä.

1. Raamatun tärkein sanoma on ilmoitus Kristuksesta. Ensin vanhan testamentin puolella lupauksena, sitten uuden testamentin puolella toteutuneena lupauksena. 

2. Vanha testamentti on yhtenäinen kertomus kansasta (Israelin kansa), uusi testamentti on yhtenäinen kertomus miehestä (Jeesus). 

Sanoma on yhtenäinen, Raamattu sisältää esim. sisäisin viittauksia kymmeniä tuhansia. Se tarkoittaa sitä, että kaikki tekstit linkittyy toisiinsa, vaikka Raamattu on kirjoitettu 1500 vuoden aikana.

Vierailija
92/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaisuus, jota minä tarkoitin on tämä.

1. Raamatun tärkein sanoma on ilmoitus Kristuksesta. Ensin vanhan testamentin puolella lupauksena, sitten uuden testamentin puolella toteutuneena lupauksena. 

Raamatun tärkein sanoma on juutalaisten palvonta, Israelin palvonta ja vieraan juutalaisen Jumalan (Jeesuksen) palvonta. Pistää miettimään, että miksi esimerkiksi joku suomalainen haluaisi palvoa vierasta kansaa ja vierasta maata. Ehkä tavoite Kristinuskossa on, että halutaan, että muut kansat ei välitä omasta kansasta, ja kaikki palvoo Israelia ja juutalaisia. 

Vierailija
93/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri katsoin Yle Areenasta buddhismiin kääntyneen suomalaisen miehen haastattelun. Kertoi löytäneensä kestävän  ilon ja onnen. Nauraa joka aamu riemusta. Elää nyt munkkina.

Efter nio. Katsokaa. 

Vaikuttaa siltä, että buddhalaiset opettavat sellaisia tekniikoita, jotka helpottavat positiivisen mielialan ylläpitämistä. Kyllähän Raamatussakin kehotetaan iloitsemaan. Minun näkemykseni mukaan se ei kuitenkaan ole yhtä tärkeää kuin Jeesuksen opetusten noudattaminen. Sen tekeminen, mikä on oikein ja Jumalan tahdon mukaista, on tärkeintä. Jos sen pystyy tekemään iloisesti, niin hyvä juttu, mutta ei olennaista.

Vierailija
94/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kristityt ei siis palvo juutalaisia tai Israelia, vaan tunnustavat näiden erityisen tehtävän ja aseman maailmassa."

Toisin sanoen, aivopestyt Kristityt palvoo juutalaisia ja Israelia, ilman että he ymmärtävät sitä. Kristinusko on varmaan homoin uskonto maailmassa. Kristinuskossa pitää vihata itseä, omaa kansaa ja omaa maata. Mikä voisi olla enemmän homoa kuin mennä polvilleen juutalaisen jumalan eteen? Se ei ole normaalia, ymmärrätkö?

Vierailija
95/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matteuksen evankeliumi

Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa. Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa.

Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan. Viholliset ovat oman talon väkeä.

Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle. Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle. Joka varjelee elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä.

Vierailija
96/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa uskonnoissa on osa totuutta, saman suuntaisia opetuksia ja myyttejä esim. vedenpaisumuksesta, mutta vain kristi

Huokaus. Sinä et tiedä, mistä sinä puhut. Minä taas tiedän. Voisin selittää asiaa tarkemmin, jos olisit kiinnostunut, mutta et varmaankaan ole, koska luulet jo ymmärtäväsi tarpeeksi.

6Jeesus vastasi: Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.

Johanneksen 14 luvussa. Voiko sitä juuri selvemmin sanoa. 

Vierailija
97/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juutalaiset ei tee käännytystyötä, joten tuo ei pidä paikkaansa. Oikeastaan juutalaisuus ei ole universaalia, eihän esim. kristityiltä vaadita juutalaisten tapojen noudattamista. Juutalais-kristillinen sanoma Messiaasta on universaali."

Kristinusko on juutalainen uskonto, joten kyllä, juutalaiset tekee käännytystyötä Kristinuskon avulla. Juuri sanoit tuossa aikaisemmin, että "Nykyään myös kristityt on valittu kansa,", eli he ovat kuin juutalaisia. Kristinusko on käytännössä vain oppikirja miten muut kansat voi aivopestä itsensä juutalaisen kaltaisiksi, niin että he ovat omaa kansaa vastaan.

Vierailija
98/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa uskonnoissa on osa totuutta, saman suuntaisia opetuksia ja m

Sympaattista, jos ajattelet, että tuo on selvästi sanottu.

Vierailija
99/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näihin uni-ilmestyksiin liittyy yksi juttu, jota ette ehkä halua kuulla. Ne eivät ole sitä, mitä ehkä luulette. Uni-ilmestys ei ole todellinen Jeesus. 

Paskoit jo sen kysy raamatusta ketjun, nytkö paskot tämänkin? 

Ärsyttääkö sinua, etten ole samaa mieltä sinun kanssasi, vai mistä on kyse?

Vierailija
100/572 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinuskossa ajatellaan, että se ero siinä siis on, että juutalaisille etnisenä ryhmänä on annettu erityinen tehtävä. Kristityillä on sitten oma tehtävänsä, mutta se perustuu henkilökohtaiseen vakaumukseen, ei enää etniseen taustaan.