Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntuu, että syömisen vähentämistä ei ikinä nähdävaihtoehtona

Vierailija
04.10.2025 |

Mikä siinä on niin vaikeaa olla syömättä niin paljon päivässä? Hyvä lukijan mielipide tästä järjettömyydestä. Lihavien ja ylipainoisten työkalupakissa ei ikinä ole vähemmän ruokaa, vaan joko leikkaus tai lihavuuslääke?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011532917.html

Kommentit (664)

Vierailija
521/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla maailmassa ei todellakaan myöskään syödä 5 kertaa päivässä. Tästä jopa naureskellaan suomalaisille. Esimerkiksi ayrvedan mukaan 1 kerran päivässä syövä on terve, 2 kertaa 50/60 ja kolme kertaa syövä sairas. Lisäksi mitä raskaampia ruokia syödään, kuten lihaa, sitä enemmän terveysongelmia muodostuu.

Paasto ja erityisesti kuivapaasto on erittäin parantava. Ruuansulatuselimistö tarvitsee lepoa. Rasvasolut varastoivat myös myrkkyjä, jotka eivät edistä hyvinvointia.

Yksi erittäin iso ongelma suomalaisessa syömisessä on suolan välttely. Suola on yksi tärkeimpiä ravintoaineita ja erittäin tärkeä nestetasapainon säätelyssä. Jos keho saa suolaa vaan ruuasta, niin kuin

Kuka ilmoittautuu ensimmäisenä kertomaan, miten onnistui laihduttamisessa ja painon matalana pitämisessä? Areena on teidän. Vihdoin lihavat kuuntelevat teitä.

Vähensin syömistä ja kulutan nyt enemmän kuin syön. 

Vierailija
522/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pill for every ill eli jokaiseen tilaan on keksitään joku pilleri jolla tulee ongelma ratkeaa. Eikä kyse ole pelkästään lihavuuden hoidosta vaan ihan kaikkeen ongelmaan on se pilleri. Sen sijaan että ongelman juurisyyt tutkittaisiin ja siihen saisi ihminen apua, keksitään joku pilleri joka tekee ihmisestä vielä huonovointiseksi. Koska pilleri on helppo ja halpa ratkaisu niin siihen helposti päädytään. Ja ihan myös siksi että ihmiset on niin hedonisteja että miksi nähdä vaivaa ongelman ratkaisemiseen esim liikkumisen lisäämiseen, söisi vähemmän kaloripitoista ruokaa, lopettaisi alkoholin juomisen (joka oikeasti lihottaa!) kun jos mä vaan otan tämän pillerin niin mun ongelma katoaa kuin itsessään. Mä ainakin uskon että jos ottaa loppuelämäkseen jonkun tuollaisen lihavuuslääkkeen niin elämä lyhenee kymmenillä vuosilla. Näistähän ei ole tämän suhteen tietoa koska ovat sen verran uusia.

<

Hyvä kommentti. Hedonismistahan tässä on monilla kyse. Pidättyväisyys ja itsehillintä ei ole enää hyve vaan pitää saada tehdä niinkuin itse tykkää.

On helppoa huudella itsehillinnästä, kun oma keho ei koskaan vaadi sitä. Luonnostaan hoikalle ei tule mieleenkään, mitä jatkuva nälkä, hormonaalinen epätasapaino tai krooninen energiapula tekevät ihmiselle. Itsehillintä on helppo hyve niille, joiden ei tarvitse sitä koskaan tosissaan käyttää. Hedonismiksi leimaaminen taas kertoo enemmän leimaajan yksinkertaisesta ajattelusta kuin ylipainoisen ihmisen elämästä. Mutta toki on mukavampaa ylenkatsoa kuin yrittää ymmärtää asioita, jotka eivät mahdu omaan kokemuspiiriin.

Jos nyt kuitenkin puhutaan itsehillinnästä, niin ehkä kannattaisi itse kokeilla pidättäytyä edes hetki toisten ihmisten haukkumisesta. Se voisi olla hyvä alku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenkin sitten ilmeisesti tosi poikkeava kun olen saanut painon laskuun yksinkertaisesti syömällä vähemmän. Syön edelleen epäterveellisiä ruokia, myös herkkuja usein ja joskus roskaruokaa. 

Sama, lihoin kesälomalla n. 4kg. Teen fyysistä työtä, joten liikunta saa siltä osin. Söin vain aamupalan ja lounaan, niissä enemmän kasviksia, jätin limsat ja oluet vähäksi aikaa pois ja kuukauden päästä oli kilot poissa.

Hui, kun oli hankalaa.

Ihmiset eivät tuuppaa sietämään edes tilapäistä taukoa energiapitoisista ruoista ja juomista. Vaihtaa limsan vaikka pariksi viikoksi veteen niin helposti käy niin ettei limua edes tee mieli. Sokerittomat keinomakeat litkut taas on plaseboa joka ylläpitää valheellista mielikuvaa terveellisestä elämästä.

Juu-u. Miten jätän limsat pois, kun en niitä juo? Sä muuten itse ylläpidät valheellista mielikuvaa lihavien ihmisten elämästä.

Vierailija
524/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa heidän keksiä mitä tahansa verukkeita sille ettei muka onnistu painonpudotus, he valehtelevat itsellensä. Itse ainakin tekisin lihavana kaikkeni, jotta pääsisin normaalipainoiseksi ja kyllä en silloin yrittäisi huijata itseäni näillä yhtä taitavilla verukkeilla kuin mitä päihdeaddiktitkin viljelevät.

Vierailija
525/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla maailmassa ei todellakaan myöskään syödä 5 kertaa päivässä. Tästä jopa naureskellaan suomalaisille. Esimerkiksi ayrvedan mukaan 1 kerran päivässä syövä on terve, 2 kertaa 50/60 ja kolme kertaa syövä sairas. Lisäksi mitä raskaampia ruokia syödään, kuten lihaa, sitä enemmän terveysongelmia muodostuu.

Paasto ja erityisesti kuivapaasto on erittäin parantava. Ruuansulatuselimistö tarvitsee lepoa. Rasvasolut varastoivat myös myrkkyjä, jotka eivät edistä hyvinvointia.

Yksi erittäin iso ongelma suomalaisessa syömisessä on suolan välttely. Suola on yksi tärkeimpiä ravintoaineita ja erittäin tärkeä nestetasapainon säätelyssä. Jos keho saa suolaa vaan ruuasta, niin kuin terveysoppi neuvoo, se ehdollistuu siihen, että kaloripitoinen höttö on elintärkeiden mineraalien lähde. Tätä ehdollistumaa ei pitäisi keholle opettaa. Suolaa tulisi nauttia muissa muodoissa, esim. v

Lisäksi tieteellinen tutkimus ei tue väitettä, että harvempi syöminen olisi automaattisesti terveellisempää. Monille ihmisille useampi pieni ateria päivässä auttaa hallitsemaan verensokeria, vähentämään ylensyöntiä ja tukemaan painonhallintaa. Toisille taas sopii harvempi ruokailurytmi. Olennaista on kuunnella omaa kehoa ja löytää juuri itselle sopiva malli.

Yli puolet suomalaista kuuntelee omaa kehoaan ja ollaan siinä pisteessä että alle 25BMI on vähemmistössä. Se siitä sopivasta mallista. Joku mättää ja pitäisi kyllä enemmän sivistää asiassa eikä vaan lakaista tätä ongelmaa maton alle tai paeta sitä erinäisillä syillä.

Vierailija
526/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pill for every ill eli jokaiseen tilaan on keksitään joku pilleri jolla tulee ongelma ratkeaa. Eikä kyse ole pelkästään lihavuuden hoidosta vaan ihan kaikkeen ongelmaan on se pilleri. Sen sijaan että ongelman juurisyyt tutkittaisiin ja siihen saisi ihminen apua, keksitään joku pilleri joka tekee ihmisestä vielä huonovointiseksi. Koska pilleri on helppo ja halpa ratkaisu niin siihen helposti päädytään. Ja ihan myös siksi että ihmiset on niin hedonisteja että miksi nähdä vaivaa ongelman ratkaisemiseen esim liikkumisen lisäämiseen, söisi vähemmän kaloripitoista ruokaa, lopettaisi alkoholin juomisen (joka oikeasti lihottaa!) kun jos mä vaan otan tämän pillerin niin mun ongelma katoaa kuin itsessään. Mä ainakin uskon että jos ottaa loppuelämäkseen jonkun tuollaisen lihavuuslääkkeen niin elämä lyhenee kymmenillä vuosilla. Näistähän ei ole tämä

Hoikat ovat kuin aasialaisia. Heitä saa kommentoida ja laittaa tikun nokkaan. Ylipainosta ei saa puhua, koska se on jokaisen oma asia.

Vierailija
527/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenkin sitten ilmeisesti tosi poikkeava kun olen saanut painon laskuun yksinkertaisesti syömällä vähemmän. Syön edelleen epäterveellisiä ruokia, myös herkkuja usein ja joskus roskaruokaa. 

Sama, lihoin kesälomalla n. 4kg. Teen fyysistä työtä, joten liikunta saa siltä osin. Söin vain aamupalan ja lounaan, niissä enemmän kasviksia, jätin limsat ja oluet vähäksi aikaa pois ja kuukauden päästä oli kilot poissa.

Hui, kun oli hankalaa.

Ihmiset eivät tuuppaa sietämään edes tilapäistä taukoa energiapitoisista ruoista ja juomista. Vaihtaa limsan vaikka pariksi viikoksi veteen niin helposti käy niin ettei limua edes tee mieli. Sokerittomat keinomakeat litkut taas on plaseboa joka ylläpitää valheellista mielikuvaa terveellisestä elämästä.

On helppo puhua itsestäänselvyyksinä asioista, jotka eivät itselle ole koskaan olleet vaikeita. Mutta ootko koskaan edes miettinyt, miksi niin moni epäonnistuu juuri tuossa yksinkertaisessa limun vaihtamisessa veteen? Ehkä siksi, että kyse ei ole pelkästä juomavalinnasta, vaan koko elimistön ja mielen virittymisestä palkintoon, totuttuun rytmiin ja mielihyvään. Ja tuo keinomakea ei ole mikään pyhä totuus tai valhe, vaan se on kompromissi.  Jos jo sellainen saa sinut paheksumaan ja pyörittelemään silmiäsi, voi olla, että vaikein luopumisen kohde ei ole limu vaan oma ylemmyydentunto.

Vierailija
528/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaa heidän keksiä mitä tahansa verukkeita sille ettei muka onnistu painonpudotus, he valehtelevat itsellensä. Itse ainakin tekisin lihavana kaikkeni, jotta pääsisin normaalipainoiseksi ja kyllä en silloin yrittäisi huijata itseäni näillä yhtä taitavilla verukkeilla kuin mitä päihdeaddiktitkin viljelevät.

Oletko edes lukenut aloitusta? Hehän nimenomaan tekevät mitä tahansa! Syövät kalliita lääkkeitä ja jopa käyvät leikkauksessa.

Vierailija
529/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui, kun oli hankalaa.

Ihmiset eivät tuuppaa sietämään edes tilapäistä taukoa energiapitoisista ruoista ja juomista. Vaihtaa limsan vaikka pariksi viikoksi veteen niin helposti käy niin ettei limua edes tee mieli. Sokerittomat keinomakeat litkut taas on plaseboa joka ylläpitää valheellista mielikuvaa terveellisestä elämästä.<

Jos ja kun ihminen lihoo, hänen on pääasiassa täytynyt syödä tai juoda liian paljon tai energiapitoisia asioita. Kukaan ei ruiskuta heihin rasvaa ja sokeria öisin.

Vierailija
530/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tosi helppo uhota, mitä tekisi, jos olisi lihava,  kun ei ole. Todellisuus nyt kun on harvoin yhtä yksinkertainen kuin oma kuvitelma siitä. Painonhallinta ei ole tahdonvoimakilpailu, vaan monen tekijän yhteisvaikutus: biologia, hormonit, stressi, uni, mielenterveys. On tietysti turvallista asettua ulkopuolelle ja väittää, että muut vain valehtelevat itselleen, koska silloin ei tarvitse katsoa peiliin ja kysyä, miksi toisten kokemukset eivät mahdu omaan ymmärrykseen. Se ei ole rehellisyyttä. Se on ylimielisyyttä, jota yrität verhoilla totuuden puhumiseksi.

Vierailija
531/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui, kun oli hankalaa.

Ihmiset eivät tuuppaa sietämään edes tilapäistä taukoa energiapitoisista ruoista ja juomista. Vaihtaa limsan vaikka pariksi viikoksi veteen niin helposti käy niin ettei limua edes tee mieli. Sokerittomat keinomakeat litkut taas on plaseboa joka ylläpitää v

Jos ja kun ihminen lihoo, hänen on pääasiassa täytynyt syödä tai juoda liian paljon tai energiapitoisia asioita. Kukaan ei ruiskuta heihin rasvaa ja sokeria öisin.

Aivan..  ja vettäkin tulee sateella. On hienoa, että toit nämä fysiikan peruslait julki, aivan kuin ne olisivat olleet sinulta salassa paljastettu oivallus! Harmi vain, että todellinen kysymys ei ole miten ihminen lihoo, vaan miksi sitä on niin vaikea hallita. Siihen ei valitettavasti riitä tämä kouluruokalan tasoinen analyysi.

Vierailija
532/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui, kun oli hankalaa.

Ihmiset eivät tuuppaa sietämään edes tilapäistä taukoa energiapitoisista ruoista ja juomista. Vaihtaa limsan vaikka pariksi viikoksi veteen niin helposti käy niin ettei limua edes tee mieli. Sokerittomat keinomakeat litkut taas on plaseboa joka ylläpitää valheellista mielikuvaa terveellisestä elämästä.<

On helppo puhua itsestäänselvyyksinä asioista, jotka eivät itselle ole koskaan olleet vaikeita. Mutta ootko koskaan edes miettinyt, miksi niin moni epäonnistuu juuri tuossa yksinkertaisessa limun vaihtamisessa veteen? Ehkä siksi, että kyse ei ole pelkästä juomavalinnasta, vaan koko elimistön ja mielen virittymisestä palkintoon, totuttuun rytmiin ja mielihyvään. Ja tuo keinomakea ei ole mikään pyhä totuus tai valhe, vaan se on kompromissi.  Jos jo sellainen saa sinut paheksumaan ja pyörittelemään silmiäsi, voi olla, että vaikein luopumisen kohde ei ole limu vaan oma ylemmyydentunto.

Kesäkiloja kerryttäneenä tiedän kyllä että asioista pitää luopua. Ei ole pakko päästää ylipainon puolelle ja ennen sitäkin voi pudottaa painoa. Pari viikkoa siinä menee jonka jälkeen mieliteot jää taka-alalle. Maltti näissä ja sinnikkyys auttaa.

Vierailija
533/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavat ja ylipainoiset menevät lääkäriin hakemaan diabeetikoille kehitettyjä lääkkeitä sen sijaan että söisivät vähemmän mitä päivässä/viikossa kuluttavat. Ihme touhua.

Mitähän kittua nyt taas. En oo koskaan käynyt lääkärissä hakemassa mitään lääkettä huomattavan suureen ylipainooni. Enkä hae. Enkä lopeta ylensyömistä. Ihme valitusta.

Vierailija
534/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pill for every ill eli jokaiseen tilaan on keksitään joku pilleri jolla tulee ongelma ratkeaa. Eikä kyse ole pelkästään lihavuuden hoidosta vaan ihan kaikkeen ongelmaan on se pilleri. Sen sijaan että ongelman juurisyyt tutkittaisiin ja siihen saisi ihminen apua, keksitään joku pilleri joka tekee ihmisestä vielä huonovointiseksi. Koska pilleri on helppo ja halpa ratkaisu niin siihen helposti päädytään. Ja ihan myös siksi että ihmiset on niin hedonisteja että miksi nähdä vaivaa ongelman ratkaisemiseen esim liikkumisen lisäämiseen, söisi vähemmän kaloripitoista ruokaa, lopettaisi alkoholin juomisen (joka oikeasti lihottaa!) kun jos mä vaan otan tämän pillerin niin mun ongelma katoaa kuin itsessään. Mä ainakin uskon että jos ottaa loppuelämäkseen jonkun tuollaisen lihavuuslääkkeen niin elämä lyhenee kymmenillä vuosilla. Näistähän ei ole tämä

Lihavalla on kirjaimellisesti vararengas energiaa joka puolella kehoaan. Hänellä ei ole energiapulaa, päin vastoin :D

Vierailija
535/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ruoan määrää ei voi loputtomiin vähentää. Eikä aina se kalorien vähentäminen laihduta. Kuinka moni kestää kurnivaa kiljuvaa nälkää 24h päivässä? Aika harva uskallan väittää. Kyse on hormonitoimintojen häiriöstä, se aiheuttaa jatkuvaa nälkää. Jos sinulla ei sitä ongelmaa ole, et voi ymmärtää. Ehkä elämä opettaa ja pääset itse kokemaan.

Jos on kiljuva nälkä 24/7, on jotain muutakin pielessä jos n. 2000 kcal tms ei riitä.

Yritä ymmärtää että osa lihoo 2000 kcal päiväkaloreilla. Esim minä. Saan syödä max luokkaa 1000 kcal per päivä jos aion laihtua. Ymmärrätkö että sillä määrällä nälkä on todellakin sietämätön? Tämä on sanottu jo moneen kertaan, mutta ei, kun tuputetaan tuota 2000 kcal keskiarvo

Jep, olen juuri tälläinen. Istumatyö. Mun kaloritarve on noin 1300/pvä kun en liiku ja silloin kun liikun niin se on sitten 1700/pvä. Näin kertoo mun juoksukello. Juoksen siis reippaan tunnin lenkin niinä päivinä kun liikun. Jos söisin 2000 kcal/pvä niin todellakin lihoisin ihan heti. Olen 163cm pitkä joten sekin vaikuttaa.

Sinusta voisi moni ottaa oppia siinä mielessä, että tietäisivät itse päivän kaloritarpeen. Ilman sitä on todennäköisempää lihoa.

Vierailija
536/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi erittäin iso ongelma suomalaisessa syömisessä on suolan välttely. Suola on yksi tärkeimpiä ravintoaineita ja erittäin tärkeä nestetasapainon säätelyssä. Jos keho saa suolaa vaan ruuasta, niin kuin terveysoppi neuvoo, se ehdollistuu siihen, että kaloripitoinen höttö on elintärkeiden mineraalien lähde. Tätä ehdollistumaa ei pitäisi keholle opet

Se kehon kuuntleminen vääristyy, kun reaktiot viestihin ovat väärät. Keho sanoo: anna vettä, henkilö laittaa suuhun jäätelöä. Keho sanoo: anna suolaa, henkilö laittaa suuhun ranskanperunoita. 

Täytyy mennä back to basics. Yksinkertaisten, luonnollisten raaka-aineiden äärelle, joita EI uiteta rasvassa, suolassa ja mausteissa, elleivät satu olemaan salaatti. Ja salaatilla tarkoitan vihanneksia ja maksimissaan siemeniä ja pähkinöitä, EN juustoa, kanaa, krutonkeja, ym. Juuri tuli somessa vastaan taas tällainen "salaatti" missä 2/3 salaatista oli fetaa ja kanaa :D

Vierailija
537/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko edes lukenut aloitusta? Hehän nimenomaan tekevät mitä tahansa! Syövät kalliita lääkkeitä ja jopa käyvät leikkauksessa.

Tuo ei ole mitä tahansa vaan lääkärieltä huomion vonkumista, usein veronmaksajien rahoilla.

Samaa ilmiötä on käsitelty kirkon parissa. On helpompi ulkoistaa vastuu esim. demoneille ja pyytää eksorkismia kuin tunnustaa syntinsä ja huomata, että omat ongelmat johtuvat omasta syntielämästä. 

Vierailija
538/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tosi helppo uhota, mitä tekisi, jos olisi lihava,  kun ei ole. Todellisuus nyt kun on harvoin yhtä yksinkertainen kuin oma kuvitelma siitä. Painonhallinta ei ole tahdonvoimakilpailu, vaan monen tekijän yhteisvaikutus: biologia, hormonit, stressi, uni, mielenterveys. On tietysti turvallista asettua ulkopuolelle ja väittää, että muut vain valehtelevat itselleen, koska silloin ei tarvitse katsoa peiliin ja kysyä, miksi toisten kokemukset eivät mahdu omaan ymmärrykseen. Se ei ole rehellisyyttä. Se on ylimielisyyttä, jota yrität verhoilla totuuden puhumiseksi.

Huomaatko, kuinka luettelet hirveän listan asioita, mihin et liitä ollenkaan sitä, mitä laitat suustasi alas. Valehtelet itsellesi ja muille, että kehonkoostumus syntyy: biologia, hormonit, stressi, uni, mielenterveys :D

Pystytkö edes sanomaan ääneen, että ylipaino ja kehonkoostumus ovat suora seuraus, mitä syöt? Kokeile sanoa tämä ääneen. Painoni johtuu siitä, mitä syön. 

Vierailija
539/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavat ja ylipainoiset menevät lääkäriin hakemaan diabeetikoille kehitettyjä lääkkeitä sen sijaan että söisivät vähemmän mitä päivässä/viikossa kuluttavat. Ihme touhua.

Mitähän kittua nyt taas. En oo koskaan käynyt lääkärissä hakemassa mitään lääkettä huomattavan suureen ylipainooni. Enkä hae. Enkä lopeta ylensyömistä. Ihme valitusta.

No jos haluaa olla ylipainoinen vapaaehtoisesti niin se on sitten eri asia ja voit poistua ketjusta :D Asia ei kosketa sinua.

Vierailija
540/664 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi erittäin iso ongelma suomalaisessa syömisessä on suolan välttely. Suola on yksi tärkeimpiä ravintoaineita ja erittäin tärkeä nestetasapainon säätelyssä. Jos keho saa suolaa vaan ruuasta, niin kuin terveysoppi neuvoo, se ehdollistuu siihen, että kaloripitoinen höttö on elintärkeiden mineraalien lähde. Tätä ehdollistumaa ei pitäisi keholle opet

Yli puolet suomalaista kuuntelee omaa kehoaan ja ollaan siinä pisteessä että alle 25BMI on vähemmistössä. Se siitä sopivasta mallista. Joku mättää ja pitäisi kyllä enemmän sivistää asiassa eikä vaan lakaista tätä ongelmaa maton alle tai paeta sitä erinäisillä syillä.

En allekirjoita tuota väitettäsi, että kehon kuuntelun takia oltaisiin ylipainoisia.

Ihmisen syömistottumuksia ohjaa joukko erilaisia tekijöitä, jotka eivät liity suoraan kehon energiantarpeeseen.

Ensinnäkin, syöminen voi olla tapa täyttää tylsyyttä tai ajanvietettä. Kun ei ole muuta tekemistä, ruokaan tarttuminen tarjoaa helpon ja miellyttävän tavan kuluttaa aikaa. Toisaalta ruoan maku ja sen tuoma mielihyvä houkuttelevat syömään, vaikka vatsassa ei olisikaan tyhjää. Itsekin tein tuota nuorempana, ostin illaksi telkkarin ääreen sipsipussin ja dippiä.

Tunteet ja mieliala vaikuttavat myös merkittävästi syömiskäyttäytymiseen. Stressi, ahdistus tai vaikka ilo voivat saada ihmiset hakemaan lohtua tai palkintoa ruoasta. Tätä kutsutaan tunnesyömiseksi, joka on yleinen ilmiö.

Lisäksi syömistä ohjaavat myös sosiaaliset tekijät. Juhlat, kokoontumiset ja yhteiset ateriat rakentuvat ruoan ympärille, ja usein syödään enemmän pelkästään seurustelun vuoksi.

Fyysisten tekijöiden puolelta vitamiinien ja ravinteiden puutokset voivat aiheuttaa ruokahalun lisääntymistä. Myös hormonaaliset vaihtelut, kuten kuukautiskierron eri vaiheet, unen puute tai stressi, vaikuttavat ruokahaluun.

Lopuksi, ympäristö ja tottumukset ohjaavat syömistä. Ruoka- ja mainosärsykkeet saattavat herättää halun napostella, ja tietynlainen ruokarutiini voi olla niin vahva, että ruokaa syödään automaattisesti tiettyinä aikoina.

Väitän, että ihmiset eivät nimenomaan kuuntele kehoaan tarpeeksi, tai osaa kuunnella. Ei tiedetä, milloin on oikeasti nälkä, ja mitä keho tarvitsee. Itse osaan kuunnella aika hyvin nälkääni, mutta en sitä millaista ruokaa kehoni tarvitsee. Yritän syödä monipuolisesti, mutta veriarvojeni mukaan syön väärin.