Tuntuu, että syömisen vähentämistä ei ikinä nähdävaihtoehtona
Mikä siinä on niin vaikeaa olla syömättä niin paljon päivässä? Hyvä lukijan mielipide tästä järjettömyydestä. Lihavien ja ylipainoisten työkalupakissa ei ikinä ole vähemmän ruokaa, vaan joko leikkaus tai lihavuuslääke?
Kommentit (664)
Vierailija kirjoitti:
Hiukan aihetta sivuavana, itseä on pitemmän aikaa kiehtonut se lauselma suolistosta, toisina aivoina. Onkohan sitä koskaan tehty tutkimuksia painonpudotukseen sun muuhun liittyen, mutta on keskitytty siihen miten hapatetut ruokatuotteet vaikuttavat - omenasiiderietikka, kefiiri, hapankaali, kimchi, hapatetut kalatuotteet jne.
Kaikki sen ovat kuulleet, että hapatetut tuotteet ovat hyväksi vatsalle, mutta mitkä niiden pitempiaikaisemmat edut tai mahdolliset hyödyt ovat? Voisivatko ne esim. elvyttää muuten köyhän/kuolleen suolistomikrobien tason, joka taas vaikuttaa mihin.
Professori Erika Isolauri tekee yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa nyt vauvoille lihavuutta ja tulehduksellisia suolistosairauksia ennaltaehkäisevää tutkimusprojektia, jossa vauvoille annetaan jo ennaltaehkäisevässä muodossa hoikkuutta edistävää maitohappobakteerivalmistetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa ei todellakaan myöskään syödä 5 kertaa päivässä. Tästä jopa naureskellaan suomalaisille. Esimerkiksi ayrvedan mukaan 1 kerran päivässä syövä on terve, 2 kertaa 50/60 ja kolme kertaa syövä sairas. Lisäksi mitä raskaampia ruokia syödään, kuten lihaa, sitä enemmän terveysongelmia muodostuu.
Paasto ja erityisesti kuivapaasto on erittäin parantava. Ruuansulatuselimistö tarvitsee lepoa. Rasvasolut varastoivat myös myrkkyjä, jotka eivät edistä hyvinvointia.
Yksi erittäin iso ongelma suomalaisessa syömisessä on suolan välttely. Suola on yksi tärkeimpiä ravintoaineita ja erittäin tärkeä nestetasapainon säätelyssä. Jos keho saa suolaa vaan ruuasta, niin kuin terveysoppi neuvoo, se ehdollistuu siihen, että kaloripitoinen höttö on elintärkeiden mineraalien l
Itsekin olen pudottanut vuodessa 20 kiloa. Sen ylipainoisempi en ole. Mutta voit ihailla ja kumartaa minua jo tuosta, sen sijaan että yrität selitellä ja jargonoida lihavuuttasi olemattomaksi tieteeseen vedoten. Haluatko tietää miten tein sen? Vai kilautatko lääkärille ja kysyt häneltä, miten minä tein sen?
Mitä lihavalta voi odottaa, pakkohan sen on olla tyhmä, jos on kerran syönyt itsensä lihavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa ei todellakaan myöskään syödä 5 kertaa päivässä. Tästä jopa naureskellaan suomalaisille. Esimerkiksi ayrvedan mukaan 1 kerran päivässä syövä on terve, 2 kertaa 50/60 ja kolme kertaa syövä sairas. Lisäksi mitä raskaampia ruokia syödään, kuten lihaa, sitä enemmän terveysongelmia muodostuu.
Paasto ja erityisesti kuivapaasto on erittäin parantava. Ruuansulatuselimistö tarvitsee lepoa. Rasvasolut varastoivat myös myrkkyjä, jotka eivät edistä hyvinvointia.
Yksi erittäin iso ongelma suomalaisessa syömisessä on suolan välttely. Suola on yksi tärkeimpiä ravintoaineita ja erittäin tärkeä nestetasapainon säätelyssä. Jos keho saa suolaa vaan ruuasta, niin kuin terveysoppi neuvoo, se ehdollistuu siihen, että kaloripitoinen höttö on elintärkeiden mineraalien l
Mestari ei ole luonnostaan hoikka, vaan ihminen joka on ollut ylipainoinen, laihtunut ja onnistunut pysymään normaalipainoisena.
Aivan! Luonnostaan hoikka ei välttämättä ole mestari painonhallinnassa, koska hän ei ole kokenut sen todellista haastetta tai taistelua nälkää ja himoja vastaan. Todellinen mestari on mustakin se, joka on itse käynyt läpi vaikeat vaiheet, laihtunut merkittävästi ja onnistunut pitämään painonsa hallinnassa pitkäjänteisesti. Tuo mestari ymmärtää syvällisesti, millaisia haasteita muutos vaatii ja millaiset toimintamallit todella toimii arjessa. Tällaisen mestarien kokemuksista ja strategioista on eniten opittavaa, sillä he on näyttäneet, että muutos on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi erittäin iso ongelma suomalaisessa syömisessä on suolan välttely. Suola on yksi tärkeimpiä ravintoaineita ja erittäin tärkeä nestetasapainon säätelyssä. Jos keho saa suolaa vaan ruuasta, niin kuin terveysoppi neuvoo, se ehdollistuu siihen, että ka
Jokainen, joka on ikinä esimerkiksi paastonnut tietää, mitä on himo ja nälkä. Jokainen, joka on heittäytynyt kivusta kaksin kerroin, tietää mtä on kärsimys. Mutta en ole vielä nähnyt yhdenkään ylipainoisen heittäytyvä nälästä kaksin kerroin. Taidatte siis vaan liiotella ja sepitellä. Onko pulla suussa nytkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi erittäin iso ongelma suomalaisessa syömisessä on suolan välttely. Suola on yksi tärkeimpiä ravintoaineita ja erittäin tärkeä nestetasapainon säätelyssä. Jos keho saa suolaa vaan ruuasta, niin kuin terveysoppi neuvoo, se ehdollistuu siihen, että ka
KUULKAA KAIKKI!
YLIPAINOISET OVAT VIIMEIN VALMIITA KUULEMAAN MESTAREITA!
Tiedän, että vauva palstallakin on useita pysyvästi laihduttaneita sekä meitä suht terveitä muutamia kymmeniä kiloja laihduttaneita, joten teillä on nyt timanttinen tilaisuus saada oikeaa tietoa mestareilta, eikä tarvitse uskoa tiedeukkojen valheita!
Kuka ilmoittautuu ensimmäisenä kertomaan, miten onnistui laihduttamisessa ja painon matalana pitämisessä? Areena on teidän. Vihdoin lihavat kuuntelevat teitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen pudottanut vuodessa 20 kiloa. Sen ylipainoisempi en ole. Mutta voit ihailla ja kumartaa minua jo tuosta, sen sijaan että yrität selitellä ja jargonoida lihavuuttasi olemattomaksi tieteeseen vedoten. Haluatko tietää miten tein sen? Vai kilautatko lääkärille ja kysyt häneltä, miten minä tein sen?
Onnittelut onnistumisestasi, mutta tässä viestissä on nyt vähän liikaa egoa ja liian vähän asiallista dialogia. Jos sua oikeasti kiinnostaisi, voisin kuunnella vinkkisi, mutta tällä hetkellä sun viestin sävy ei kannusta rakentavaan keskusteluun. Jatketaan kun maltat esittää pointtisi vähän vähemmän alentavasti.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Mitä lihavalta voi odottaa, pakkohan sen on olla tyhmä, jos on kerran syönyt itsensä lihavaksi.
Onpa mukavaa, että sinulla on selkeä näkemys siitä, miten ihmisten älykkyys määräytyy ulkonäön perusteella. Toivottavasti et yritä soveltaa samaa logiikkaa muihin asioihin elämässäsi sillä se saattaa olla yhtä epäonnistunutta kuin tämä arviosi.
Professori Pertti Mustajoen blogissa käsitellään aika ajoin heitä, jotka ovat onnistuneet pitämään painonsa samoissa lukemissa, mihin ovat saaneet sen pudotettua, vähintään viiden vuoden ajan. Mustajoki on tehnyt yhteenvetoja heidän pysyvistä tavoistaan. Liikunnan suhteen se, että kävelee puoli tuntia päivittäin, ennakoi hyvin pysyvää painonpudotusta. Ei se, että ostaa PT:n palvelut ja punttisalin jäsenyyden vuodeksi, treenaa muutaman viikon ja kyllästyy treenikipuihin ja lopettaa projektin vaan se, että hankkii kengät ja kävelee puoli tuntia ulkona päivittäin, mikäli ei nyt ole mikään varoituskeli ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi erittäin iso ongelma suomalaisessa syömisessä on suolan välttely. Suola on yksi tärkeimpiä ravintoaineita ja erittäin tärkeä nestetasapainon säätelyssä. Jos keho saa suolaa vaan ruuasta, niin kuin
Miksi minua kiinnostaisi, olenhan jo hoikka. Minulle on aivan sama mitä te olette. Enkä ole kiinnostunut "keskustelusta" vaan voin ainoastaan kertoa, miten tein sen.
Vierailija kirjoitti:
Professori Pertti Mustajoen blogissa käsitellään aika ajoin heitä, jotka ovat onnistuneet pitämään painonsa samoissa lukemissa, mihin ovat saaneet sen pudotettua, vähintään viiden vuoden ajan. Mustajoki on tehnyt yhteenvetoja heidän pysyvistä tavoistaan. Liikunnan suhteen se, että kävelee puoli tuntia päivittäin, ennakoi hyvin pysyvää painonpudotusta. Ei se, että ostaa PT:n palvelut ja punttisalin jäsenyyden vuodeksi, treenaa muutaman viikon ja kyllästyy treenikipuihin ja lopettaa projektin vaan se, että hankkii kengät ja kävelee puoli tuntia ulkona päivittäin, mikäli ei nyt ole mikään varoituskeli ulkona.
Jep tai lukee 5 kirjaa ja konsultoi 20 lääkäriä. Nämä eivät ole laihduttamistoimenpiteitä vaan jotakin ihan muuta, kenties huomion kerjäämistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaanpas ääriesimerkki. Satoja kiloja painavat syövät kerralla sellaiset veikkaan 4000-5000 kilokaloria esim vaan aamupalaksi. Tuota jatkuu pitkin päivää, koska hän noudattaa nälkä- ja kylläisyyssignaaleja. Mitä enemmän syö sitä enemmän jatkossa syö.
Kukaan ei nuukahda tai häviä maapallolta, jos jättää nälkä- ja kylläisyyssignaalit huomioimatta ja syö keskimääräisen aikuisen energiatarpeen verran ruokaa päivän aikana. Ei kukaan. Joku voisi jopa alkaa laihtumaan.
Pitää olla aika mahtava itsekuri jos pystyy elimistönsä signaaleja ja addiktiota vastaan taistelemaan.
Ei se ole edes vaikeaa. T. hoikka nainen 50+
Olet siis selättänyt addiktion? Mi
Olen eri, ei ole koskaan ollut addiktioita.
Painan 50 kg ja olen 173 cm. Raskauksissa about 57'-59.
Olen oppinut sietämään nälkääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep tai lukee 5 kirjaa ja konsultoi 20 lääkäriä. Nämä eivät ole laihduttamistoimenpiteitä vaan jotakin ihan muuta, kenties huomion kerjäämistä?
Vähän niin kuin kevätsiivouksen sijaan lukisi kirjan konmarituksesta. Ja sen jälkeen tilaisi temusta lisää krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi erittäin iso ongelma suomalaisessa syömisessä on suolan välttely. Suola on yksi tärkeimpiä ravintoaineita ja erittäin tärkeä nestetasapainon säätelyssä. Jos keho saa suolaa vaan ruuasta, niin kuin
Jokainen, joka on ikinä esimerkiksi paastonnut tietää, mitä on himo ja nälkä. Jokainen, joka on heittäytynyt kivusta kaksin kerroin, tietää mtä on kärsimys. Mutta en ole vielä nähnyt yhdenkään ylipainoisen heittäytyvä nälästä kaksin kerroin. Taidatte siis vaan liiotella ja sepitellä. Onko pulla suussa nytkin?
On kiinnostavaa, miten esität omat oletuksesi koko ryhmän kokemuksena ja samalla vähättelet heidän todellisia tuntemuksiaan. Tämä on selkeä taktinen provokaatio: yleistät ilman faktoja, haluat ärsyttää ja horjuttaa keskustelun rakentavuutta, ja samalla yrität nostaa itsesi yli muiden. Todellisuus on paljon monisyisempi, ja toisten kokemusten vähättely paljastaa vain omaa rajallisuuttasi. Jos haluat oikeasti ymmärtää, lopeta sepittäminen ja ala kuunnella, siihen vaaditaan enemmän kuin pelkkää tyhjää räksytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi erittäin iso ongelma suomalaisessa syömisessä on suolan välttely. Suola on yksi tärkeimpiä ravintoaineita ja erittäin tärkeä nestetasapainon säät
Miksi minua kiinnostaisi, olenhan jo hoikka. Minulle on aivan sama mitä te olette. Enkä ole kiinnostunut "keskustelusta" vaan voin ainoastaan kertoa, miten tein sen.
Jos et ole kiinnostunut keskustelusta, saanen kysyä että mitä teet keskustelupalstalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ruoan määrää ei voi loputtomiin vähentää. Eikä aina se kalorien vähentäminen laihduta. Kuinka moni kestää kurnivaa kiljuvaa nälkää 24h päivässä? Aika harva uskallan väittää. Kyse on hormonitoimintojen häiriöstä, se aiheuttaa jatkuvaa nälkää. Jos sinulla ei sitä ongelmaa ole, et voi ymmärtää. Ehkä elämä opettaa ja pääset itse kokemaan.
Jos on kiljuva nälkä 24/7, on jotain muutakin pielessä jos n. 2000 kcal tms ei riitä.
Yritä ymmärtää että osa lihoo 2000 kcal päiväkaloreilla. Esim minä. Saan syödä max luokkaa 1000 kcal per päivä jos aion laihtua. Ymmärrätkö että sillä määrällä nälkä on todellakin sietämätön? Tämä on sanottu jo moneen kertaan, mutta ei, kun tuputetaan tuota 2000 kcal keskiarvoa...
Aina on poikkeuksia. Ei nyt ole niin ihmeellistä käyttää yleisessä käytössä olevaa saantisuositusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaanpas ääriesimerkki. Satoja kiloja painavat syövät kerralla sellaiset veikkaan 4000-5000 kilokaloria esim vaan aamupalaksi. Tuota jatkuu pitkin päivää, koska hän noudattaa nälkä- ja kylläisyyssignaaleja. Mitä enemmän syö sitä enemmän jatkossa syö.
Kukaan ei nuukahda tai häviä maapallolta, jos jättää nälkä- ja kylläisyyssignaalit huomioimatta ja syö keskimääräisen aikuisen energiatarpeen verran ruokaa päivän aikana. Ei kukaan. Joku voisi jopa alkaa laihtumaan.
Pitää olla aika mahtava itsekuri jos pystyy elimistönsä signaaleja ja addiktiota vastaan taistelemaan.
Ei se ole edes vaikeaa. T. hoikka nainen 50+
&
Olen eri, ei ole koskaan ollut addiktioita.
Painan 50 kg ja olen 173 cm. Raskauksissa about 57'-59.
Olen oppinut sietämään nälkääkin.
Olet huomattavan alipainoinen. Noi mitat ei ole mikään ylpeilynaihe.
Vierailija kirjoitti:
Pill for every ill eli jokaiseen tilaan on keksitään joku pilleri jolla tulee ongelma ratkeaa. Eikä kyse ole pelkästään lihavuuden hoidosta vaan ihan kaikkeen ongelmaan on se pilleri. Sen sijaan että ongelman juurisyyt tutkittaisiin ja siihen saisi ihminen apua, keksitään joku pilleri joka tekee ihmisestä vielä huonovointiseksi. Koska pilleri on helppo ja halpa ratkaisu niin siihen helposti päädytään. Ja ihan myös siksi että ihmiset on niin hedonisteja että miksi nähdä vaivaa ongelman ratkaisemiseen esim liikkumisen lisäämiseen, söisi vähemmän kaloripitoista ruokaa, lopettaisi alkoholin juomisen (joka oikeasti lihottaa!) kun jos mä vaan otan tämän pillerin niin mun ongelma katoaa kuin itsessään. Mä ainakin uskon että jos ottaa loppuelämäkseen jonkun tuollaisen lihavuuslääkkeen niin elämä lyhenee kymmenillä vuosilla. Näistähän ei ole tämän suhteen tietoa koska ovat sen verran uusia.
Hyvä kommentti. Hedonismistahan tässä on monilla kyse. Pidättyväisyys ja itsehillintä ei ole enää hyve vaan pitää saada tehdä niinkuin itse tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenkin sitten ilmeisesti tosi poikkeava kun olen saanut painon laskuun yksinkertaisesti syömällä vähemmän. Syön edelleen epäterveellisiä ruokia, myös herkkuja usein ja joskus roskaruokaa.
Sama, lihoin kesälomalla n. 4kg. Teen fyysistä työtä, joten liikunta saa siltä osin. Söin vain aamupalan ja lounaan, niissä enemmän kasviksia, jätin limsat ja oluet vähäksi aikaa pois ja kuukauden päästä oli kilot poissa.
Hui, kun oli hankalaa.
Ihmiset eivät tuuppaa sietämään edes tilapäistä taukoa energiapitoisista ruoista ja juomista. Vaihtaa limsan vaikka pariksi viikoksi veteen niin helposti käy niin ettei limua edes tee mieli. Sokerittomat keinomakeat litkut taas on plaseboa joka ylläpitää valheellista mielikuvaa terveellisestä elämästä.
Ihan jäätävä tuo luku että puolet miehistä pämpäää viikoittain. Ei ihmekään että tunnetaidot ovat mitä ovat jos niitä manipuloidaan kemikaaleilla.