IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (570)
Vierailija kirjoitti:
Vaatii tiettyä luonteenheikkoutta porsia jonkun epäilyttävän jannun limaliemien saastuttamana. Itse naatiskelen elämästä, vapaudesta ilman räkäisiä, oksentavia mukuloita. Taitaa mammoja kateus vaivata.
Kukaan ei ole kateellinen sinun merkityksettömästä ja epäonnistuneesta elämästä jotka selität itsellesi ikään kuin "valinnaksi" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatii tiettyä luonteenheikkoutta porsia jonkun epäilyttävän jannun limaliemien saastuttamana. Itse naatiskelen elämästä, vapaudesta ilman räkäisiä, oksentavia mukuloita. Taitaa mammoja kateus vaivata.
Kukaan ei ole kateellinen sinun merkityksettömästä ja epäonnistuneesta elämästä jotka selität itsellesi ikään kuin "valinnaksi" :D
Menehän emakko porsimaan, röh-röh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään osui ja upposi 😁
Huvittavaa kuinka lapsettomat alkavat selittää jotain kakkavaippojen vaihtamisesta :D
Ettehän te tiedä asiasta YHTÄÄN MITÄÄN. Meillä on lasten kanssa nukuttu aina oikein mainiosti ja vaipanvaihtoon menee noin 5 minuuttia. On kyllä kamalaa tämä elämä! :)
Vierailija kirjoitti:
"Miksi lapsiperheet saavat puhua lapsiperheonnestaan joka paikassa? Haastattelut? Some? Perhejuhlat? Vauva-palsta?
Huomaatko kaksoisstandardin?
Olennainen kysymys on, miksi vastustat velojen oikeutta samoihin oikeuksiin kuin mitä vanhemmilla on?
Onko lapsuudessasi tapahtunut jotain? (Tätähän aina tivataan veloilta)"
Taisi osua hermoon kun noin suutut. Tuo "muiden oikeuksien kieltäminen" on ihan oma juttusi. Yllättävän suosittu näköjään. "Kaikkien pitäisi tehdä just niin ku mä sanon". Ja sit aletaan pillittämään ja tehdään valituksia kun oma tahto ei mene läpi.
Häh?
Velat jos jotkut tietävät miltä tuntuu kun yritetään pakottaa valintaan mitä ei halua. Velat ovat saaneet historian aikana niin paljon kuraa niskaan sen vuoksi mitä he ovat. Että he ovat omia itsejään ja haluavat elää vapaaehtoisesti lapsettomina, mutta yhteiskunta painostaa lapsien hankkimiseen.
Se että velat pakottaisi muita vanhemmuuteen tai lapsettomuuteen on absurdia, tätä taustaa vasten. Älä usko kaikkea mitä netissä lukee.
Näihin lapsettomiin on kyllä selvästi uponnut kaikki pelottelu lapsiarjesta. Itsekin ennen lapsia pelkäsin vaikka mitä, mutta mikään ei pitänyt paikkaansa. Hyvin on nukuttu ja lapset ovat harvoin sairaita. On tämä kyllä ihme juttu, että niinkin tavallinen asia kuin lisääntyminen nähdään niin pelottavana asiana.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa kuinka lapsettomat alkavat selittää jotain kakkavaippojen vaihtamisesta :D
Ettehän te tiedä asiasta YHTÄÄN MITÄÄN. Meillä on lasten kanssa nukuttu aina oikein mainiosti ja vaipanvaihtoon menee noin 5 minuuttia. On kyllä kamalaa tämä elämä! :)
Aika moni lapseton on ollut lapsenvahtina pitkiä aikoja, ja osa on jopa töissä päiväkodissa ja löytyy vaka-alan tutkinto. Tai on ala-aste/yläasteopettaja. Eli kyllä tietoa ja kokemusta löytyy mitä se kakkavaippojen kääntäminen ja niskapaskat tarkoittaa. Tai mitä teinien uhittelu tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä juttu, minulta ei ole ikinä edes kysytty miksi olen lapseton.
Sisarukseni kyllä tietävät että olemme vela- pariskunta mutta eivät ole ihmetelleet asiaa.
Anoppi jonka molemmat lapset jäivät lapsettomiksi joskus harmitteli ettei hänestä tullut mummua.
Outoa harmitella asiaa, joka tekisi oman lapsen elämästä onnettomampaa. Selvästikin anoppi ei ajattele mikä tekee lapsen onnelliseksi vaan miettii mikä tekee itsensä onnelliseksi. No helppo olla vaatimassa ja surkuttelemassa marttyyrina kun ei itse edes synnyttäisi eikä maksaisi lasta. Joten siksi tällaiset passiivisaggressiiviset surkuttelut kannattaa katkaista heti poikki eikä jäädä kuuntelemaan.
Outoa, ettet ymmärrä. Anoppi harmittelee siinä ihan itseään, koska olisi kiva olla mummo. HÄN pitää lapsista ja olisi halunnut lapsenlapsia. Kerrotun perusteella hän silti ymmärtää ja hyväksyy lastensa valinnat. Silti anoppi on haaveillut lapsenlapsesta ja hänellä on siihen oikeus. On hyvä, että hän tietää, ettei lapsenlapsia ole tulossa, joten voi sopeutua ajatukseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku katkera vela poistatti kommentin. Puhui mitrn perheellisiä haittaa kun ei pääse kakkavaippojen vaihtamisen takia keikoille.
Totesin vaan, osa ihmisistä kasvaa yli siitä siideripissis-ajasta. Toiset ei.
Oli ilmeisesti liian osuva kommentti kun piti poistattaa.
Tuollahan se sinun aivopierukommenttisi edelleen näkyy.
Kaikki eivät ole siideripissiksiä kuten sinä. Surullista jos ei keksi elämällään muuta tekemistä kuin pissistouhut tai vauvojen pullauttelu.
Miten minä olen siideripissis jos en keikoilla käy enkä sitä harmittele? Eihän tossa kommentissasi ole mitään järkeä. Eli nyt olen pissis ja äiti molempia? Koita jo päättää.
Minä olen 11v. tytön äiti eikä ole kiinnostanut
Mistä hitossa tiedät, millaista on tämänkään äidin elämä ennen lastaan ollut? Ei lapsia yleensä hankita paikkaamaan jotain tyhjää, tyhjänpäiväistä, elämätöntä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni lapseton on ollut lapsenvahtina pitkiä aikoja, ja osa on jopa töissä päiväkodissa ja löytyy vaka-alan tutkinto. Tai on ala-aste/yläasteopettaja. Eli kyllä tietoa ja kokemusta löytyy mitä se kakkavaippojen kääntäminen ja niskapaskat tarkoittaa. Tai mitä teinien uhittelu tarkoittaa.
No sillähän tuleekin sitten vanhemmuuden asiantuntijaksi :D Voi että mä kärsin...
Ei näille veloille kannata vastailla. Vastaukset on tyyliin "mene emakko porsimaan". Kertoo kyllä siitä pahoinvoinnista mikä sieltä pursuaa kun täytyy noin rumasti puhua muille. Tyytymättömyys omaan elämään ja yritetään vedota johonkin kakkavaipan vaihtamisen kauheuteen. Säälittää todella, että sitä omaa lapsettomuuttaan pitää huudella jossain vauva-lehden palstalla jonain upena asiana ja haukkua samalla äidit "porsiviksi emakoiksi". Toivon todella että haette apua noihin henkisiin kipuihin ja ongelmiin.
Vapaaehtoinen lapsettomuus on itsekästä tyhmyyttä ja lapsia hankkineiden kustannuksella elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Näihin lapsettomiin on kyllä selvästi uponnut kaikki pelottelu lapsiarjesta. Itsekin ennen lapsia pelkäsin vaikka mitä, mutta mikään ei pitänyt paikkaansa. Hyvin on nukuttu ja lapset ovat harvoin sairaita. On tämä kyllä ihme juttu, että niinkin tavallinen asia kuin lisääntyminen nähdään niin pelottavana asiana.
Se ei ole pelottavaa, vaan se on elämäntapa joka vaatii vaivannäköä ja uhrauksia. Vertautuu esimerkiksi hevosen omistamiseen: se vaatii tietyn asenteen, omistautumisen ja koko elämän rytmittämisen. Jotta se olisi mielekästä, sen täytyy olla jotain mitä oikeasti haluat. Jos joudut tekemään sitä velvollisuudentunnosta tai pakosta, niin se kuormittaisi kohtuuttomasti.
Minä en pelkää lapsia enkä lapsiperhearkea, se vaan ei yksinkertaisesti ole se elämäntapa jota haluan elää. Lapset vaativat paljon läsnäoloa, ajan, vaivan ja rahan investointia. Jos väität että lapsiin ei tarvitse laittaa mitään noista niin sori vaan, olet äärimmäisen huono vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia.
Helppo elämä ei ole synonyymi hyvälle elämälle.
Helppo elämä mahdollistaa hyvää elämää. Ei siitä pääse mihinkään.
Esimerkiksi köyhyydestä lähtöisin vs. rikkaasta perheestä lähtöisin. Rikkaasta perheestä lähtöisin olevalla on helpompi saada hyvä elämä koska onnellisuuden esteitä on vähemmän.
Vela saa lisää vapautta, enemmän resursseja omaan hyvinvointiin ja terveyteen, säästää rahaa pahan päivän varalle, vähemmän stressiä, jne
Nyt tämä meni sivu-urille, mutta melkein uskaltaisin väittää, että meillä on enemmän omaisuutta kuin keskiverto-velalla. Omakotitalo maks
Mistä sinä tiedät että sinulla on rakkautta enemmän kuin velalla?
Mitä mittaria/anturia olet käyttänyt sen mittaamiseen?
Tuo oli täysin absurdi väite.
Mikä tarve sinulla on kokoajan haastaa riitaa ja kyseenalaistaa perhe-elämää?
Se rakkaus, mitä lasta kohtaan tuntee on erilaista, kuin rakkaus mitään muuta kohtaan. Sen paremmin en sitä osaa selittää. en ole se, ketä lainasit, mutta miksi et anna hänen olla tyytyväinen elämäänsä ja omiin tunteisiinsa?
Miksi sinun pitää siitäkin jankata?
Moni vela esim kehuu parisuhteellaan, kuinka on kiihkeää, ihanaa, saa olla miehen kanssa kaksin jne. Ikään kuin perheellisen parisuhde olisi huonompi tai kotona ei nauttisi samallalailla.
Oikeasti niin ei ole. Mutta vela puhuu omasta kokemuksestaan ja omista lähtökohdistaan ja perheellinen omistaan. Miksi se ei riitä, että on tyytyväinen OMAAN elämäänsä?
Miksi pitää lytätä toisen tapa elää? No, onneksi sitä on vain tällä palstalla, missä tässäkin ketjussa muutama trolli oksentaa pahaa oloaan.
Joskus ihmettelin (toisessa ketjussa) miksi velat haluavat erikseen kertoa pitävänsä lapsista,vaikkei omia haluakaan. Minusta se on outoa,mutta tämän ketjun luettuani alan ymmärtää paremmin.
Tämä ketju ärsyttää molempia osapuolia, koska tämä on täynnä provoamista. Se on tämän palstan tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaakin harkita. Jos haluut alkaa pissiin housuun alle 3kymppisenä, lapsenteko nuorellaiällä suositus. Nää on juttuja, joista ei puhuta tai kuitataan kylläse siitä ja hanki tenoja. Synnytyksestä jää aina vaurioita jotka pitää naisen vaan sietää, esim.kaikenlaisen hyppelyliikunnan, juoksun, aivastelun voit unohtaa. Ei palaudu kymmenen vuodenjälkeenkään ne vauriot
Tämä. Yksi ystäväni iloitsi ettei hänelle jäänyt mitään vaivoja synnytyksistä (2), niin helppoja olivat ja ennalleen palautui kaikki. Parin vuoden päästä selvisi ettei hän voi hyppiä enää trampoliinilla kusematta housuun.
Jäin miettimään että mikä sitten on sitä huonoa palautumista..
No mulla on 4 lasta, 20-13 vuotiaita, ja voin edelleen, 46 vuotiaana hyppiä trampoliinilla ilman lirahteluja.
Ehkä nyt ei tähän kannata synnytyksiä vetää mukaan, ellei erikseen ole lapsettomuuden syynä järjetön synnytyspelko.
Vai oikeastikko koetatte p.illullanne keulia? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli tuttava pariskunta, jotka tekivät ison numeron siitä, etteivät lapsia koskaan hanki. Ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, Puhuivat paljon siitä, kun muut saivat lapsia. Yli viisitoista vuotta elivät yhdessä. Sitten se mies löysi joskus 45-vuotiaana uuden kolmekymppisen naisen. Ero tuli ja nyt sillä miehellä on kaksi pientä lasta sen uuden nuoren naisen kanssa ja elävät onnellista perhe-elämää.
Voitte arvata, kuinka katkera se jätetty vela-nainen on. 😄
Tietenkin on katkera kun toinen on pettänyt luottamuksen. Esitti olevansa vela, mutta olikin aidallaistuja/tahattomasti lapseton.
Tällaisten tuuliviirien takia deittimarkkinat ovat veloille hankalia.
Ei hän varmaa mikään
Nuo lahko- ja luopiojutut ovat ihan omaa settiäsi, näin ohiksena. Se mitä sinulle on yritetty kertoa on se, että vela on eri asi kuin ihminen joka lisääntyy myöhemmin muttei ole vielä lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vapaaehtoisesti kissaton. Kaikki kyselee jatkuvasti miksi mulla ei ole kissaa. Ärsyttävää.
Ihan varmasti ärsyttäisi muakin jos siitä joku jankuttaisi jatkuvasti miten kissallisuus antaa elämälle tarkoituksen ja kissattomat eivät voi koskaan tuntea oikeaa rakkautta koska muiden kissat ei ole samoja kuin oma kissa!
Sulleko oikeasti tullaan töissä ja kaveripiirissä ja sukujuhlissa jankuttamaan noin? Jatkuvasti, vuodesta toiseen?
Ihan en usko, tai jo on törpöt ihmiset ympärillä. Nettijankutiksia ei kannata päästää ihon alle, samaa sontaa jankuttavat velatkin, eri sanoin vain.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannta lähteä väittelyn tielle, lisääntyjät saavat rauhassa pilata elämänsä ja aivan se ja sama mitä ajattelevat lapsettomuudesta.
t: vela M59
Voitko kuitenkin hyväksyä sen, ettei kaikkien mielestä lapsi pilaa elämää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli tuttava pariskunta, jotka tekivät ison numeron siitä, etteivät lapsia koskaan hanki. Ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, Puhuivat paljon siitä, kun muut saivat lapsia. Yli viisitoista vuotta elivät yhdessä. Sitten se mies löysi joskus 45-vuotiaana uuden kolmekymppisen naisen. Ero tuli ja nyt sillä miehellä on kaksi pientä lasta sen uuden nuoren naisen kanssa ja elävät onnellista perhe-elämää.
Voitte arvata, kuinka katkera se jätetty vela-nainen on. 😄
Tietenkin on katkera kun toinen on pettänyt luottamuksen. Esitti olevansa vela, mutta olikin aidallaistuja/tahattomasti lapseton.
Tällaisten tuuliviirien takia deittimarkkinat ovat veloille hankalia.
Ei hän varmaa mikään
En minä ole vihainen, halveksun pili tanassa ympäriinsä kulkevia auervaaroja. Tekivät he sitten uusissa suhteissaan lapsia tai eivät.
Kuka kasvatti lapset? Kuka valvoi yöt? Kuka katsoi että läksyt tuli tehtyä? Kuka vaihtoi kakkavaipat? Kuka kuskasi harrastuksiin? Kula herätti kouluun? Maksoiko lapsen kasvatuksen joku muu kuin sinä?
Come on... 🤣
Kerro toki muillekin jos lapsen raskauden, synnyttämisen, kasvatuksen ja maksamisen 18-vuotiaaksi asti voi ulkoistaa jollekin kolmannelle taholle veloituksetta. Se palvelu voisi olla aika suosittu.