IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (528)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, jolla ei ole yhtään lasta (bio, adoptio, bonus) ja joka on päättänyt ettei hanki yhtään lasta, on vela, eli lapsivapaa.
Jos tällainen ihminen hankkii lapsen, hän ei ole enää vela, eli lapsivapaa, ja samalla kumoutuu hänen aikaisempi status muotoon: tahattomasti lapseton / olosuhdelapseton / aidallaistuja. Koska vela on määritelmän mukaisesti ikuisesti lapsivapaa, on mahdotonta, että vela saa lapsen. Lapsen voi saada lapseton, aidallaistuja tai vanhemmaksi haluava. Mutta ei vela.
Ei tarvitse odottaa 50-vuotiaaksi. Riittää ettei lapsia ole itsellä, oli ikä mikä hyvänsä.
Miten tätä voi olla niin vaikea käsittää. 🥱🙄
Toisin sanoen velan mieli voi muuttua! Ja vasta eletyn elämän jälkeen pystytään siis sanomaan, oliko henkilö vela vai ei!
Lapsiparka kun äiti on tuollainen "siideripissis" Eli suuttuu, raivoaa kuin pissis jos toisen näkemys eroaa omasta, teitä lapsellisia hiekkalaatikko aikuisia on todella todella paljon ja lapsenne pitäis vielä kasvaa tuollaisessa pahanpuhuja toksisessa ympäristössä!! Kaikki pystyy saamaan lapsia mutt kaikista ei ole vanhemmaksi ja tämäkin ketju osoittaa sen että pitäis olla vanhemmuuskortti pakollinen
Mitä ihmettä? Minä olen lapsellinen? Se alkuperäinen kommentti johon tämä liittyi oli kun joku vela lällätti, että vanhrmmat ei pääse keikalle ku pitää vaihtaa kakkavaippaa yöllä.
Miten minä olen lapsellinen? 😂 Kun kerroin, että mielummin vaihdan kotona vaippaa lapselle ku olen keikalla? 🤔 Nyt olen jo sitten huono vanhempikin, joka ei sovellu äidiksi. Siis koska kerroin mielummin vaihtavani kotona vaippaa kun olevani keikalla teinien kanssa? Eikö se ter minusta juuri vastuullisen vanhemman.
Oikeasti et kuulosta terveeltä. Oletko harkinnut psykologin palveluksia. Noi kommentitkin on ihan järjettömiä.
Miksi lapsettomien täytyy aina oikein mainostaa sitä lapsettomuuttaan? Kyllä siinä haisee tietynlainen epävarmuus ja tyytymättömyys sitä turhaa elämäänsä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas ihmetyttää tuo nuoruuden eläminen. En nuorena enkä nyt keski-ikäisenäkään välittänyt bilettämisestä tai matkustelusta
Tein niitä samoja asioita, mitä nytkin. Asuin ja asun maalla, harrastan asioita, joista pidän ja teen duunarityltä, jossa ei ole etenemis- ura- tai rikastumismahdollisuuksia.
Minulla on lapsia, useampia. Mutta jos ei olisi, olisi silti tehnyt ne samat valinnat (lapsia lukuunottamatta siis) kuin nytkin. Eli eläisin samoin, poislukien ne lapset.
Tästä syystä minun on myös vaikeaa ymmärtää käsitettä lapsettoman vapaus. Minua itseäni sitoo ja on sitonut, työ ja eläimet, niille pitää olla hoitaja, ei niinkään lapset.
Lapseni ovat siis jo 15-20 vuotiaita.
Sinulla olisi muutama satatuhatta euroa enemmän tilillä, ja olisit käyttänyt muutaman sataatuhatta tuntia eri asioihin mitä olet nyt tehnyt.
Olisitko perustanut yrityksen? Olisitko aloittanut harrastamaan jokkista? Olisitko ostanut urheiluauton? Olisitko ostanut enemmän maata? Olisitko voinut remontoida talon uusiksi? Olisitko mennyt puolison kanssa ulkomaille useammin? Olisitko panostanut enemmän eläimiin ja harrastuksiin? Olisitko jättänyt työtunteja pois, jos olisit voinut rahatilanteen vuoksi?
Sitä on se velan vapaus. Valinnanvapautta. Vaikka et ehkä muuttaisi mitään, mutta sinulla olisi mahdollisuus siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vapaaehtoisesti kissaton. Kaikki kyselee jatkuvasti miksi mulla ei ole kissaa. Ärsyttävää.
Ihan varmasti ärsyttäisi muakin jos siitä joku jankuttaisi jatkuvasti miten kissallisuus antaa elämälle tarkoituksen ja kissattomat eivät voi koskaan tuntea oikeaa rakkautta koska muiden kissat ei ole samoja kuin oma kissa!
Oikein hyvin sanottu. Lisään kyllä nyt puhtia myllyyn: ette te kissalliset tiedäkään, kuinka helppoa on huoltaa akvaariokaloja. Ei tarvitse ryönätä kakkaa kissanlaatikosta. Olette varmaan väsyneitä, kissalliset? Eikös ne raavi sohvaakin? Ja metelöi öisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa kokemuksesta ettei kuolinvuoteella olla iloisia että olin vela. Päinvastoin, kadutaan ettei ole lapsenlapsia!. Lapset ja lapsenkapsrt käyvät saattohoidossa vanhempiensa luona. Se lohduttaa kuoleman lähestyessä.
Siis oletko kuollut vela ja kerrot tuonpuoleisuudesta kokemuksiasi? Vai mitä hourit? 🤣
Ps. Jos kokee yksinäisyyttä, kannattaa hankkia ystäviä ja vaikka puoliso niin ei ole niin yksinäistä. Tai käydä terapiassa jos on yksinäisyysfobiaa eikä kestä elää itsekseen.
Mun mummo on 100 vuotias. Hänen sisarukset, aviomies ja ystävät on kuolleet. Myös kaksi lapsista on jo kuollut. Jäljellä on yksi lapsi ja me lapsenlapset ja lapsenlapsen lapset.
Ei liity velauteen muuten kuin siten, että jos elää kovin vanhaksi, on ne oman aikakauden ihmiset jo edesmenneet. Mummoni kokee olevansa viimeinen jäljelle jäänyt. Ei ole enää ketään, kenen kanssa olisi yhteisiä menneisyyden muistoja vaikkapa omasta nuoruudesta. Ja tämä on edessä ihan jokaisella, joka elää vanhaksi. Oli lapsia tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, jolla ei ole yhtään lasta (bio, adoptio, bonus) ja joka on päättänyt ettei hanki yhtään lasta, on vela, eli lapsivapaa.
Jos tällainen ihminen hankkii lapsen, hän ei ole enää vela, eli lapsivapaa, ja samalla kumoutuu hänen aikaisempi status muotoon: tahattomasti lapseton / olosuhdelapseton / aidallaistuja. Koska vela on määritelmän mukaisesti ikuisesti lapsivapaa, on mahdotonta, että vela saa lapsen. Lapsen voi saada lapseton, aidallaistuja tai vanhemmaksi haluava. Mutta ei vela.
Ei tarvitse odottaa 50-vuotiaaksi. Riittää ettei lapsia ole itsellä, oli ikä mikä hyvänsä.
Toisin sanoen velan mieli voi muuttua! Ja vasta eletyn elämän jälkeen pystytään siis sanomaan, oliko henkilö vela vai ei!
Ei velan mieli muutu, koska hän ei ole enää vela jos mieli muuttuu.
Nämä lapsettomat kuvittelevat, että rahan tuhlaaminen turhuuteen on "onnea" ja jotenkin korvaa lapset :D Mitä ihmettä minä teen jollain urheiluautolla tai "jokkiksen" harrastamisella? No, minulla on kyllä toisaalta kaksi lasta ja osakesalkussa 500 000 euroa velattomana enkä silläkään tee yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsettomien täytyy aina oikein mainostaa sitä lapsettomuuttaan? Kyllä siinä haisee tietynlainen epävarmuus ja tyytymättömyys sitä turhaa elämäänsä kohtaan.
Miksi vanhemmat mainostavat lapsiaan?
Koska:
a) lapset on tärkeitä heille.
b) lapset tekevät heidät onnelliseksi.
Samasta syystä vela puhuu velaudestaan (kohdat a ja b)
Kummatkin ovat ok valintoja. Valitettavasti tuntuu että sinä hyväksyt vain toisen niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhemmat mainostavat lapsiaan?
Koska:
a) lapset on tärkeitä heille.
b) lapset tekevät heidät onnelliseksi.
Samasta syystä vela puhuu velaudestaan (kohdat a ja b)
Kummatkin ovat ok valintoja. Valitettavasti tuntuu että sinä hyväksyt vain toisen niistä.
Sinun vanhempiesi olisi pitänyt valita lapsettomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei velan mieli muutu, koska hän ei ole enää vela jos mieli muuttuu.
Toisin sanoen, kukaan ei siis voi totuuden mukaisesti väittää olevansa vela! Jokainen joka sanoo, että on vela voikin vaikka kuolinvuoteellaan kertoa hoitajalleen, että olisin halunnut, että tässä olisi ympärillä omia lapsia ja lapsenlapsia. Eli mieli voi kaikilla muuttua!
Vierailija kirjoitti:
Nämä lapsettomat kuvittelevat, että rahan tuhlaaminen turhuuteen on "onnea" ja jotenkin korvaa lapset :D Mitä ihmettä minä teen jollain urheiluautolla tai "jokkiksen" harrastamisella? No, minulla on kyllä toisaalta kaksi lasta ja osakesalkussa 500 000 euroa velattomana enkä silläkään tee yhtään mitään.
NIn. Sinä et tee mitään. Se tuli selväksi. Se on sinun subjektiivinen kokemuksesi. Maailmassa on silti muutama miljoona muutakin ihmistä, jotka voivat kokea asiat eri tavoin kuin sinä.
Sinun toive kokemus kokemus =/= kaikkien kokemukset ja toiveet
Lapsettomat ovat epäonnistuneet elämässään eikä siihen mitkään selittelyt auta.
Mä oon vähän tämmöinen vanhanaikainen niin jo seurustelun alussa sanoin haluavani lapsia sitten joskus. Tyttöystävä oli heti samassa hengessä mukana niin pitihän siitä vaimo tehdä heh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NIn. Sinä et tee mitään. Se tuli selväksi. Se on sinun subjektiivinen kokemuksesi. Maailmassa on silti muutama miljoona muutakin ihmistä, jotka voivat kokea asiat eri tavoin kuin sinä.
Sinun toive kokemus kokemus =/= kaikkien kokemukset ja toiveet
Lapset eivät ole estäneet minua millään tavalla harrastamasta sitä mitä harrastan ja mitä harrastin ennen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen velan mieli voi muuttua! Ja vasta eletyn elämän jälkeen pystytään siis
Hän lakkaa olemasta sillä hetkellä vela kun hän haluaa lapsia.
Ei ole olemassa mitään ristiriitaa tässä.
Velalla ei koskaan ole lapsia, eikä hän halua saada lapsia.
Lapsen voi saada vain lapseton ja vanhemmaksi haluava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa kokemuksesta ettei kuolinvuoteella olla iloisia että olin vela. Päinvastoin, kadutaan ettei ole lapsenlapsia!. Lapset ja lapsenkapsrt käyvät saattohoidossa vanhempiensa luona. Se lohduttaa kuoleman lähestyessä.
Siis oletko kuollut vela ja kerrot tuonpuoleisuudesta kokemuksiasi? Vai mitä hourit? 🤣
Ps. Jos kokee yksinäisyyttä, kannattaa hankkia ystäviä ja vaikka puoliso niin ei ole niin yksinäistä. Tai käydä terapiassa jos on yksinäisyysfobiaa eikä kestä elää itsekseen.
Kirjoittaja on varmaan nähnyt ja seurannut henkilöitä jossain osastolla kuolinvuoteellaan. Ehkä sairaanhoitaja.
Se vanhuuden ajan yksinäisyys on varmaan yksi valtava asia. Kun kukaan ei käy, eikä välitä ja oman ikäluokan kavereista iso
Minä saan rauhaa siitä etten jätä lisää saastuttajia jälkeeni.
Elät kuitenkin mielelläsi oman elämäsi? Samalla palloa saastuttaen. Jos niin ympäristöstä välittäisit, poistaisit itsesi. Olisi yksi saastuttaja vähemmän.
Nykyään on kuin jossain vajakkilassa eläisi. Koiria joka nurkka täynnä ja muuten väestö kuolemassa sukupuuttoon.
Vaatii tiettyä luonteenheikkoutta porsia jonkun epäilyttävän jannun limaliemien saastuttamana. Itse naatiskelen elämästä, vapaudesta ilman räkäisiä, oksentavia mukuloita. Taitaa mammoja kateus vaivata.
Todella ikävää kuulla, että sinulla on tällainen kokemus. Tällaisen kokeminen ei tee sinusta kuitenkaan huonompaa ihmistä, vaan sinäkin ansaitset onnea elämässäsi.
Toivon upeaa velaenergiaa päivääsi! 😇💯