IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (570)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin artikkelissa kirjoitettiin, tästä on tulossa normi ja hyvä niin.
Tunnistin myös itseni tuosta artikkelista. Vapaus on velana olemisessa parasta. Itse olen parisuhteessa, mutta lapsia ei haluta. Haluamme vapauden tulla ja mennä miten yhdessä haluamme. Ihanan rauhallista ja mukavaa elämää.
Ehkä ongelma onkin juuri tuossa, miten asian esität. Ihanan vapaata ja rauhallista ja mukavaa. Eli sanot, että elämä ei ole hyvää, jos on lapsia.
Joskus velat tuovat asian esiin väheksymällä vanhemmuutta tai kuten tässäkin ketjussa oikein provosoivasti.
Yhtälailla kuin velan on vaikea ymmärtää, miksi joku haluaa lapsia, sen lapsia haluavan ja saaneen on vaikea kuvitella elämää ilman heitä, omaa perhettään.
Oikeassa elämässä en koskaan ole törmännyt siihen, että lap
Hauska.
Minä olen vela, enkä ole koskaan törmännyt siihen että lastani kohtaan oltaisiin Suomessa vihamielisiä.
How come.
Olen se, ketä lainasit. Minulla on neljä lasta. En ole koskaan kokenut, että lastani kohtaan oltaisiin vihamielisiä.
Ehkäpä nämä kokemukset riippuvat ihan siitä omasta elinpiiristä. Tai siitä tavasta olla.
Silti en koe tarpeelliseksi keljuilla toisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17 vastaajaa on niin pieni otos, että sillä ei ole minkäänlaista merkitsevyyttä. Ja miten tämä todennäköisesti feministinen tutkija valitsi otoksensa? Kaveripiiristään? :)
Lisäksi minua kummastuttaa otsikko: IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Miksi pitää hehkuttaa, jos on aidosti tyytyväinen valintoihinsa? Se tuntuu turhan vakuuttelevalta. Miksi pitää myyskennellä omaa elämäntapaansa, kun ihmiset ovat yksilöitä ja saavat tyydytystä erilaisista asioista?
Miksi lisääntyneet hehkuttavat tässäkin ketjussa lapsiperheen auvoa? Ja kaverit, työkaverit, sukulaiset velan tavatessaan?
Miksi hehkuttaa, jos on aidosti tyytyväinen valintoihinsa?
Onko se hehkuttamista vai kuulumisten kertomista? Ihan kuten kerrotaan asintokaupoista, uudesta autosta, ylennyksestä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli tuttava pariskunta, jotka tekivät ison numeron siitä, etteivät lapsia koskaan hanki. Ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, Puhuivat paljon siitä, kun muut saivat lapsia. Yli viisitoista vuotta elivät yhdessä. Sitten se mies löysi joskus 45-vuotiaana uuden kolmekymppisen naisen. Ero tuli ja nyt sillä miehellä on kaksi pientä lasta sen uuden nuoren naisen kanssa ja elävät onnellista perhe-elämää.
Voitte arvata, kuinka katkera se jätetty vela-nainen on. 😄
Tietenkin on katkera kun toinen on pettänyt luottamuksen. Esitti olevansa vela, mutta olikin aidallaistuja/tahattomasti lapseton.
Tällaisten tuuliviirien takia deittimarkkinat ovat veloille hankalia.&nbs
"Vela on eri asia kuin ihminen, joka lisääntyy myöhemmin muttei ole vielä lisääntynyt"?? Siis..?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, tuota lapsettoman kommentteja. Jos joku hänen lähipiiristään saa lapsen, niin minkä helevetin takia hänen tuollaisessa tilanteessa pitäisi nostaa esille sen, että hänhän on sitten muuten vapaaehtoisesti lapseton?! Eikö hän voisi olla vain onnellinen toisen puolesta?!
Jos meidän lähipiirissä joku saa lapsen, niin en minäkään nosta esille, että me ei lapsia enää hankita, koska niitä on jo kolme ja ollaan yli viisikymppisiä.
Miksi pitäisi olla kenenkään itsekkäästä ja moraalittomasta lisääntymisestä iloinen?
Ei luonnistu minulta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, tuota lapsettoman kommentteja. Jos joku hänen lähipiiristään saa lapsen, niin minkä helevetin takia hänen tuollaisessa tilanteessa pitäisi nostaa esille sen, että hänhän on sitten muuten vapaaehtoisesti lapseton?! Eikö hän voisi olla vain onnellinen toisen puolesta?!
Jos meidän lähipiirissä joku saa lapsen, niin en minäkään nosta esille, että me ei lapsia enää hankita, koska niitä on jo kolme ja ollaan yli viisikymppisiä.
Olen vapaaehtoisesti lapseton ja lähetän aina ensimmäisen lapsen lahjat vauvalle ja äidille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen lapsellinen on ensin ollut lapseton.
Sherlock ilmoittautui. :D
No saatana. Mieti nyt vähän. En minäkään ensin halunnut lapsia. Sitten halusin. Ja sain. Sitten lapseni kuoli. Nyt olen vastentahtoisesti lapseton ja vapaa, vai olenko?
Vapaaehtoisesti lapseton (childfree) ei halua lapsia koskaan, eikä myöskään siksi saa niitä koskaan.
Se on eri asia kuin olla lapsettomana (childless) parikymppisenä, koska koulut pitää saada ensin alta pois.
Lapseton vs. lapsivapaa = kaksi eri käsitettä
Nämä on näitä jonkun keksimiä käsitteitä millä ei ole mitään merkitystä. Mitä jos joku vaikka haluaa vasta vanhempana lapsia mutta ei enää saa. Silloin hän on ollut nuoruutensa vapaaehtoisesti lapseton mutta vanhempana tahtomattaan. Itse en ainakaan utele muilta miksi heillä ei ole lapsia eikä se minulle kuulu elleivät itse ota asiaa puheeksi. Jokainen elää tavallaan. Ainut mistä on mielestäni hyvä muistuttaa naisia esim ehkäisyneuvolassa on se että lapsien tekemistä ei kannata liiaksi lykätä jos niitä varmasti haluaa.
On ihanaa nauttia elämästä vapaana ilman koiraa ja sen tuomia rajoitteita elämään.
Ja mikä esiinnostamisen arvoinen juttu tuo vapaaehtoinen lapsettomuus edes on? Jos kaikki ajattelisivat niin, elämä loppuisi.Meitä suomalaisia tarvitaan tekemään maailmasta parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen lapsellinen on ensin ollut lapseton.
Sherlock ilmoittautui. :D
No saatana. Mieti nyt vähän. En minäkään ensin halunnut lapsia. Sitten halusin. Ja sain. Sitten lapseni kuoli. Nyt olen vastentahtoisesti lapseton ja vapaa, vai olenko?
Vapaaehtoisesti lapseton (childfree) ei halua lapsia koskaan, eikä myöskään siksi saa niitä koskaan.
Se on eri asia kuin olla lapsettomana (childless) parikymppisenä, koska koulut pitää saada ensin alta pois.
Lapseton vs. lapsivapaa = kaksi eri käsitettä
Nämä on näitä jonkun keksimiä käsitteitä millä ei ole mitään merkitystä. Mitä jos joku vaikka haluaa vasta vanhe
Juuri kuten kirjoitit. Jos alkaa haluta saamaan lapsia, sitten on tahtomattaan lapseton. Mutta ei ole vela eikä ole koskaan ollut. Koska vela ei muuta mieltään.
"No mutta eikö saa muuttaa mieltään?"
Totta kai saa. Niin paljon kuin haluaa. Mutta sen jälkeen ei ole vela eikä ole koskaan ollut, koska vela ei muuta koskaan mieltään.
Ei tämä rakettitiedettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä esiinnostamisen arvoinen juttu tuo vapaaehtoinen lapsettomuus edes on? Jos kaikki ajattelisivat niin, elämä loppuisi.Meitä suomalaisia tarvitaan tekemään maailmasta parempi.
Entä sitten jos elämä loppuisikin ihmisten osalta? Maailma ei todellakaan tarvitse ihmisiä, vielä vähemmän juuri suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia.
Tai naapureita, poliiseja kolkuttamassa ovella sossujen kanssa kun vela miettii että koliikkivauvaa räiskätään.
Vierailija kirjoitti:
Lisää päiviräsäsiä tai keskisarjoja tai purria tai häkämiehiä? Joo, kiitos ei, mieluummin näen Suomen loppuvan ja elämän täällä sammuvan.
Itse tuomitsen ennemmin elamankoululaiset tyottomat jotka porsii suurperheen kykenematta huolehtimaan edes yhden lapsen elatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateudestahan se johtuu. Kun joku toinen elää sellaista elämää kuin haluaa, eikä ole mennyt massan mukana.
Oletko ihminen, joka tuntee usein kateutta, kun argumenttisi on että kateus kateus.
Täytyy olla yksinkertainen ihminen, jos ei muuta syytä keksi kuin kateus.
Taidat itse olla kateellinen perheellisille
Mikä muu looginen selitys on olemassa sille että onnellinen lapsiperheen vanhempi valittaa velan elämäntavasta ja jopa painostaa lisääntymiseen?
Kertaakaan tässä ketjussa ei ole nätisti kerrottu esimerkkejä miten ja missä ja kenen toimesta tällaista tapahtuu? Suu vaahdossa vain rähistään.
Tunnen useita veloja, ja myös tahattomasti lapsettomia, eikä ketään heistä ole paineistettu yhtään mihinkään tai heitä ole kukaan käännyttänyt. Ehkä elän sitten poikkeuksellisissa piireissä. Myös esimerkiksi seksuaalivähemmistöt saavat ihan rauhassa ja vapaasti olla omia itsejään.
Millaisia valituksia ja painostuksia siis olet kohdannut?
Ihan aidosti kiinnostaisi puhua kokemuksista, tämän ketjun läyhäämisen sijaan.
Mielenkiintoisia käsitteitä: childfree eli vapaaehtoisesti lapseton ja childless, joka on ilmeisesti muuten vaan lapseton.
Itse olen aina ajatellut olevani "muuten vaan lapseton", eli koska ei ole sopivaa kumppania, niin ei ole lapsiakaan. Tosin jos minulla olisi kumppani, se ei tarkoita, että haluaisin (välttämättä) lapsia hänen kanssaan. Tätä täytyy ilmeisesti selittää hieman, koska suurin osa lukijoista putosi kärryiltä.
Ajattelen asiaa niin, että jos minulla olisi olosuhteet oikeat, eli kumppani, joka haluaisi lapsia kanssani ja itsekin pitäisin sitä tavoiteltavana asiana, voisin hankkia lapsia. Tätä en kuitenkaan voi ennalta tietää, ellei minulla ole noita olosuhteita käsillä. Lapsten hankkiminen riippuisi suuresti siitä, mihin tulokseen tulisin kumppanin kanssa asiasta. En voi edes kuvitella, miten muuten tämä asia voisi ollakaan kohdallani. Siis että olisi jokin ennakkositoumus (?!) lasten hankkimiseen, vaikkei siihen olisi edes olosuhteitakaan olemassa.
Ovatko nämä valittajat ja kitisijät jotain parikymppisiä? Minun piirissäni ihmiset lopettivat pähkäilyn viimeistään 35v ja kasvoivat aikuiseksi. Sen jälkeen on kaikille ollut ihan sama, onko jollain lapsia vai ei, ja on eletty omaa elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateudestahan se johtuu. Kun joku toinen elää sellaista elämää kuin haluaa, eikä ole mennyt massan mukana.
Oletko ihminen, joka tuntee usein kateutta, kun argumenttisi on että kateus kateus.
Täytyy olla yksinkertainen ihminen, jos ei muuta syytä keksi kuin kateus.
Taidat itse olla kateellinen perheellisille
Mikä muu looginen selitys on olemassa sille että onnellinen lapsiperheen vanhempi valittaa velan elämäntavasta ja jopa painostaa lisääntymiseen?
Kertaakaan tässä ketjussa ei ole nätisti kerrottu esimerkkejä miten ja missä ja kenen toimesta tällaista tapahtuu? Suu vaahdossa vain rähistään.
Tunnen useita veloja, ja myös tahattomasti lapsettomia, eikä ketään heistä ole paine
Tällä palstalla on näitä synnytyspakottajia. Osa kuulee sitä myös sukulaisilta, työkavereilta tms. Olihan tässäkin ketjussa tarinaa anopista joka nyyhkytti kun velalapset eivät "antaneet" lapsenlapsia. Tällaiset itsekkyyden täyteiset marttyyri-itkut vain osoittaa että ei hyväksytä oman lapsen velautta vaan yritetään manipuloida lapsentekoon hyväksikäyttämällä läheistä ihmissuhdetta.
Lisäksi eräs toinen 60-lukulainen kommentoi kuulleensa kommentointia velauteensa liittyen.
Luitko koko ketjun edes läpi?
Netistä, erityisest redditistä, sitten löytyy miljoona tarinaa lisää jos haet englanniksi.
Jos et näe näitä arjessasi, se on tietysti positiivista. Näin sen kuuluisikin olla. Mutta sitä kurjuutta on silti olemassa vaikket itse ole sitä havainnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17 vastaajaa on niin pieni otos, että sillä ei ole minkäänlaista merkitsevyyttä. Ja miten tämä todennäköisesti feministinen tutkija valitsi otoksensa? Kaveripiiristään? :)
Lisäksi minua kummastuttaa otsikko: IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Miksi pitää hehkuttaa, jos on aidosti tyytyväinen valintoihinsa? Se tuntuu turhan vakuuttelevalta. Miksi pitää myyskennellä omaa elämäntapaansa, kun ihmiset ovat yksilöitä ja saavat tyydytystä erilaisista asioista?
Miksi lisääntyneet hehkuttavat tässäkin ketjussa lapsiperheen auvoa? Ja kaverit, työkaverit, sukulaiset velan tavatessaan?
Miksi hehkuttaa, jos on aidosti tyytyväinen valintoihinsa?
Onko se hehkuttamista vai kuulumisten kertomista? Ihan kuten kerr
Niin, kai velatkin saavat velaudestaan kertoa samalla tavalla? Miksi ei saisi, jos vanhemmatkin saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lapseton omasta halusta. Halusin matkustella ja pyöriä baareissa. Onneksi mieli muuttui kolmikymppisenä. Nyt kolme lasta ja tämä on elämäni parasta aikaa!
Säälin näitä jotka todistelevat olevansa vapaaehtoisesti lapsettomia. Lapsellista! 😀 itse en ollut salaisesti kateellinen lapsiperheille. Niinkuin nämä todistelijat.
Hyvä kommentti! Tällaista tekstiä velat suoltavat, käänteisesti vain. Jotenkin todella lapsellista ja keskenkasvuista. Miksi he ajattelevat että heidän tapqnsa elää kiinnostaisi muita?
Argumentiksi ei käy, että kertovathan ihmiset vauvauutisistaan. Tietysti kertovat, kertovathan he vaikka naimisiin menostaankin. Miksi se häiritsee velaa ja pitää kertoa ettei halua lapsia?
Vastaava tilanne olisi, jos kerrottaisiin että olemme ajatelleet hankkia 2 lasta tai kolme. Ja
Miksi on ok kertoa että haluaa lapsia tai odottaa lasta, mutta ei että ei hanki lapsia?
Katso sisimpääsi, mikä muiden lapsettomuudessa ärsyttää?
Ei ärsytä mikään. Alkuperäisestä kommentista ymmärsin, että tämä lapsettomuuden julistus tapahtuu toisen ihmisen vauvauutisen yhteydessä, joka olisi lähinnä tahditonta. Siksi sitä ihmettelisin
Jos taas puhutaan lapsista yleisesti, tai muussa yhteydessä asia on ihan ok ottaa puheeksi. En vain tiedä, ketä kiinnostaa miksi joku ei halua lapsia, tai miksi se pitää tuoda esiin. Ehkä se on kertojalle itselleen tärkeää
Täällähän sinä vauvapalstalta saat huonoja neuvoja jokaiseen kysymykseen.
Enemmän minua hämmentää, että ihmiset kommentoivat nykyään yhtä törkeästi vaikkapa facebookissa, ihan omalla nimellä ja naamallaan. Mitähän ne nimettöminä kirjoittaa?