IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (571)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku katkera vela poistatti kommentin. Puhui mitrn perheellisiä haittaa kun ei pääse kakkavaippojen vaihtamisen takia keikoille.
Totesin vaan, osa ihmisistä kasvaa yli siitä siideripissis-ajasta. Toiset ei.
Oli ilmeisesti liian osuva kommentti kun piti poistattaa.
Tuollahan se sinun aivopierukommenttisi edelleen näkyy.
Kaikki eivät ole siideripissiksiä kuten sinä. Surullista jos ei keksi elämällään muuta tekemistä kuin pissistouhut tai vauvojen pullauttelu.
Miten minä olen siideripissis jos en keikoilla käy enkä sitä harmittele? Eihän tossa kommentissasi ole mitään järkeä. Eli nyt olen pissis ja äiti molempia? Koita jo päättää.
Minä olen 11v. tytön äiti eikä ole kiinnostanut keikat edes sillon kun tyttö oli vaipoissa, joten e
Lapsiparka kun äiti on tuollainen "siideripissis" Eli suuttuu, raivoaa kuin pissis jos toisen näkemys eroaa omasta, teitä lapsellisia hiekkalaatikko aikuisia on todella todella paljon ja lapsenne pitäis vielä kasvaa tuollaisessa pahanpuhuja toksisessa ympäristössä!! Kaikki pystyy saamaan lapsia mutt kaikista ei ole vanhemmaksi ja tämäkin ketju osoittaa sen että pitäis olla vanhemmuuskortti pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia.
On, mutta miksi siitä pitää muiden pahoittaa mieltään, kun lisääntyminen on vapaaehtoista eikä siihen ole pakkoa...? Miksei ihmiset pahoita samalla tavoin mieltä siitä että joku ei pelaa jalkapalloa tai ei harrasta hiihtoa?
Miksi pitää työntää sitä omaa näkemystä / päätöstä muille joka paikassa? Anna muiden tehdä omat valintansa ja pidä oma turpa kiinni. Säästyt monelta mustelmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan "hehkuta elämäni" vaan ihan vaan elän. Välillä on suruja, enimmäkseen kuitenkin iloja ja nautin siitä millaiseksi omani on muodostunut. En ole onnellinen erityisesti siksi että olen lapseton, vaan siksi että olen ylipäätään tehnyt sellaiset valinnat elämässäni jotka ovat olleet minulle ne oikeat ja se on kyllä huomattavasti laajempi kokonaisuus kun tämä yksi yksittäinen valinta. Ei minun onnellisuuteni rakennu valitsemani lapsettomuuteni ympärille vaan sen kokonaisuuden mitä elämäni on.
Se juuri näiden äitien tuntuu olevan vaikea ymmärtää. Että vaikka heillä elämä supistuu pyörimään ainoastaan sen oman jälkikasvun ympärillä, niin lapsettoman henkilön elämään silti mahtuu todella paljon muutakin kuin se lapsettomuuspäätös.
Älä nyt viitsi. Miten päättelet, että äitien elämä pyörii vain oman jälkikasvun ympärillä? Kyllä sen äidinkin elämään mahtuu paljon muutakin. Olen äiti, nainen, vaimo, tytär, uranainen/tutkija, ja paljon muutakin elämääni mahtuu. Joten ole hiljaa asiasta, mistä et mitään tiedä.
On muitakin elämässään epäionnistuneita ihmisryhmiä. Peukkujen määrästä päätellen jokunen ikisinkku näyttää myös olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, mutta miksi siitä pitää muiden pahoittaa mieltään, kun lisääntyminen on vapaaehtoista eikä siihen ole pakkoa...? Miksei ihmiset pahoita samalla tavoin mieltä siitä että joku ei pelaa jalkapalloa tai ei harrasta hiihtoa?
Miksi pitää työntää sitä omaa näkemystä / päätöstä muille joka paikassa? Anna muiden tehdä omat valintansa ja pidä oma turpa kiinni. Säästyt monelta mustelmalta.
Miksi lapsiperheet saavat puhua lapsiperheonnestaan joka paikassa? Haastattelut? Some? Perhejuhlat? Vauva-palsta?
Huomaatko kaksoisstandardin?
Olennainen kysymys on, miksi vastustat velojen oikeutta samoihin oikeuksiin kuin mitä vanhemmilla on?
Onko lapsuudessasi tapahtunut jotain? (Tätähän aina tivataan veloilta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen lapsellinen on ensin ollut lapseton.
Sherlock ilmoittautui. :D
No saatana. Mieti nyt vähän. En minäkään ensin halunnut lapsia. Sitten halusin. Ja sain. Sitten lapseni kuoli. Nyt olen vastentahtoisesti lapseton ja vapaa, vai olenko?
Vapaaehtoisesti lapseton (childfree) ei halua lapsia koskaan, eikä myöskään siksi saa niitä koskaan.
Se on eri asia kuin olla lapsettomana (childless) parikymppisenä, koska koulut pitää saada ensin alta pois.
Lapseton vs. lapsivapaa = kaksi eri käsitettä
Ihmisillä mielipiteet muuttuu! Voi v
No sori, kun olen tiennyt lapsesta asti olevani vela :D Ja onhan ne voineet geeneistä tullakin, koska kuinka kauan ihmiskunnan historiassa on ollut ehkäisy käytössä? Ettei olisi vaan muutama vuosikymmen?
Isääni katsoessa hänkin selkeästi on, kun vihasi lapsiperhe-elämää ja lapsia, mutta piti silti hankkia kolme, kun niin nyt vaan kuuluu.
Lapsettoman on vaikea ymmärtää rakkautta lapsia kohtaan. Kun kokemus puuttuu, niin ei vain pysty ymmärtämään.
Onko sinulla lemmikkiä? Jos, niin lisääkö se rakkautta elämässäsi?
Minulla ei ole koiraa, koska inhoan sitä miten ne haisee, kuolaa joka paikkaan ja levittää karvoja kaikkialle. Lisäksi en kestä yhtään sitä äänekästä räksytystä. En pystyisi rakastamaan sitä, koska vihaisin niin syvästi joka hetkeä jolloin jouduin kärsimään noista minulle vastenmielisistä lieveilmiöistä. Miksi siis hankkisin koiran? Ja mikäli et ymmärrä yhteyttä niin väännetään se rautalangasta, jos tunnen yhtä suurta vastenmielisyyttä lapsia kohtaan niin miksi hankkisin sellaisen? Miten ei-toivotun ihmisolion olemassaolo lisäisi rakkautta elämässäni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45 vuotta on hyvä ikä adoptoida lapset ja asettua, nuoruutta ei kannata haaskata.
Puolihyvä provo, siksi tartun.
Harva saa lapsensa nuoruudessaan, vai eletäänkö nuoruutta vielä 35-vuotiaina nykyisin? Toisekseen, lapsien kanssa eläminenkin on Elämää, usein hyvinkin ihanaa ja täyteläistä. Ajatus että lapsien kanssa eläminen olisi elämän haaskaamista on aika defensiivinen. Siitä vain, jos tämä tekee itsestä onnellisemman. Toisia dumaamalla saatu onni on kyllä vähän kyseenalaista.
Mitä vikaa nuoruuden elämisessä muutenkaan on? Moni ikäihminen kaipailee takaisin nuoruuteen lauluissa ja puheissaan. Ikuisen nuoruuden lähdettä tiede jahtaa koko ajan, koska ihmiset haluavat pysyä nuorekkaina.
Onko joillain ihmisillä kovinkin kiire keinutuoliin ja rakentamaan kulissia "aik
Minua taas ihmetyttää tuo nuoruuden eläminen. En nuorena enkä nyt keski-ikäisenäkään välittänyt bilettämisestä tai matkustelusta
Tein niitä samoja asioita, mitä nytkin. Asuin ja asun maalla, harrastan asioita, joista pidän ja teen duunarityltä, jossa ei ole etenemis- ura- tai rikastumismahdollisuuksia.
Minulla on lapsia, useampia. Mutta jos ei olisi, olisi silti tehnyt ne samat valinnat (lapsia lukuunottamatta siis) kuin nytkin. Eli eläisin samoin, poislukien ne lapset.
Tästä syystä minun on myös vaikeaa ymmärtää käsitettä lapsettoman vapaus. Minua itseäni sitoo ja on sitonut, työ ja eläimet, niille pitää olla hoitaja, ei niinkään lapset.
Lapseni ovat siis jo 15-20 vuotiaita.
Miksi täällä riidellään asioista? Toinen haluaa, toinen ei.
Kaikkien ei pitäisi saada lapsia esim minun isäni oli maailman surkein isä, hallitsi pelon ja kontrolloinin ilmapiirillä, isä oli lisäksi seksihullu, tunnetilat riippui siitä kuinka paljon äiti antoi jos ei antanut lähti ovet paukkuen pettämään äitiä ja me saatiin todellakin kärsiä nahoissa kun isä oli vihainen, lapsia piti tehdä silti peräti 6, ihmettelen aina että miksi äiti ei käyttänyt e- pillereitä ei olis ollut pakko tehdä lapsia kärsimään vihaisen toksisen kontrolloivaan ilmapiiriin. Luokkakavereita kadehdin monien isät oli sellaisia millaisten isien tulisi olla; kilttejä, hauskoja, hyvällä huumorilla varustettuja, oman lapsen aikaa viettäviä ja heidän asioita kiinnostavia, kannustavia, rakastavia yms.
Itse päätin etten siirrä omia traumoja lapsilleni, olen siitä vapaaehtoisesti lapseton ja pelkään menettäväni hermot ja vahingoittavani lasta jos minulla sellainen olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo elämä ei ole synonyymi hyvälle elämälle.
Helppo elämä mahdollistaa hyvää elämää. Ei siitä pääse mihinkään.
Esimerkiksi köyhyydestä lähtöisin vs. rikkaasta perheestä lähtöisin. Rikkaasta perheestä lähtöisin olevalla on helpompi saada hyvä elämä koska onnellisuuden esteitä on vähemmän.
Vela saa lisää vapautta, enemmän resursseja omaan hyvinvointiin ja terveyteen, säästää rahaa pahan päivän varalle, vähemmän stressiä, jne
Helppo elämä ei aina ollenkaan mahdollista hyvää elämää. Enpä tiedä, raha ja "minä-itte"-veloja on onnettomia heissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli tuttava pariskunta, jotka tekivät ison numeron siitä, etteivät lapsia koskaan hanki. Ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, Puhuivat paljon siitä, kun muut saivat lapsia. Yli viisitoista vuotta elivät yhdessä. Sitten se mies löysi joskus 45-vuotiaana uuden kolmekymppisen naisen. Ero tuli ja nyt sillä miehellä on kaksi pientä lasta sen uuden nuoren naisen kanssa ja elävät onnellista perhe-elämää.
Voitte arvata, kuinka katkera se jätetty vela-nainen on. 😄
Tietenkin on katkera kun toinen on pettänyt luottamuksen. Esitti olevansa vela, mutta olikin aidallaistuja/tahattomasti lapseton.
Tällaisten tuuliviirien takia deittimarkkinat ovat veloille hankalia.
Ei hän varmaa mikään tuuliviiri ollut, ei ollut vain sopivaa naista löyt
EIkä halunnut kertoa puolisolleen sitä että salaa hinkuu isäksi. Sen sijaan tuhlasi velan aikaa joka luuli avioituneensa velan kanssa. Tätä kutsutaan pettämiseksi ja huijaamiseksi.
Varminta olisi tapailla vain sterin/vasektomian hankkineita mutta deittiäpeissä ei tällaista mahdollisuutta ole.
Eli jos ihminen muuttaa mieltään, hän onkin luopio ja petturi? Ei ainakaan Oikea Vela vaan hyljeksity valehtelija!
Ok. Kuulostaa melkein uskonnolta ja todella vihamieliseltä lahkolta.
Todellisuudessa se mies oli vela eroon asti, sitten vain mieli muuttui. Ihmiset todellakin muuttuvat ajan myötä. Saattoihan lapsihaaveet olla osasyy eroon.
Jos minulla olisi lapsia niin olisi vain tyytyväinen, että mahdollisimman moni muu ei hanki lapsia. Se kun edesauttaa sitä, että minun lapsellani on paremmat resurssit tulevaisuudessa. Enemmän ruokaa, työpaikkoja, palvelumahdollisuuksia, parempi luonto, ilmastonmuutosten vaikutusten pieneneminen, paremmat maat maateollisuudelle ja ruoan tuotannolle, paremman mahdollisuudet kouluttautua, paremmat mahdollisuudet saada asunto jne.
Euroopan kukoistuskin alkoi mustan surman jälkeen, kun se niitti niin paljon työikäistä porukkaa, että palkat nousivat työvoimanpuutteen takia ja jäljelle jääneillä oli paremmat ajat kuin ennen ruttoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä katsoo lähipubin terassilla näitä keski-ikäisiä "vapaaehtoisesti" lapsettomia, niin olen onnellinen etteivät ole lisääntyneet. Kaikille ei vain sovi vastuunkanto.
Ne lähipubissa notkuvat tuskin on läheskään kaikki kovin vapaaehtoisesti lapsettomia. Pitää erottaa myös fyysisistä syistä tai elämänkulusta johtunut lapsettomuus siitä että se on oikeasti vapaaehtoinen valinta.
Veikkaan että suurinosa, ehkä kaksikolmasosaa henkilöistä, jotka pitävät itseään vapaaehtoisesti lapsettomina, eivät todellisuudessa sitä ole millään tavalla vapaaehtoisesti. Heillä ei käytännössä ole muuta mahdollisuutta kuin lapsettomuus! Syitä: ei ole
Älä viitsi esittää tyhmempää kuin olet. Velat maksavat veroina sinun per s h e d el mie si pelit ja vehkeet. Olisit kiitollinen. Aion porsastella sinun kakarasi hoidettavana aikanaan hoitokodissa kuin kuningas
Kaltaisesi mielenterveysongelmistasi raivopäät ovat niitä, jotka pilaavat kaikkien velojen maineen . Tuo on se yleistys, miten käyttäydyt ja kuinka rumasti puhut, miten veloista ajatellaan.
Miksi haluat sontia omaan pesääsi?
Kissaesimerkin ironia on siinä, että lemmikin ottamiseen suhtaudutaan vakavalla hartaudella. Pitää miettiä, että onko aikaa, resursseja, rahaa, pystytäänkö kustantamaan eläinlääkärit ja vakuutus, miten hoidetaan lemmikit lomilla tai sairastapauksissa, mahtuuko tähän asuntoon vaikka koira vai olisiko akvaario parempi jne. Kaiken lisäksi ulkopuoliset vielä usein painottavat tätä, että ettehän ota lemmikkiä, jos ette voi huolehtia siitä.
Sen sijaan kun minä kerron olevani lapseton, koska en jaksa aina huolehtia edes itsestäni ja saisin aikaiseksi vain traumatisoituneen aikuisen näillä resursseilla, niin minä olenkin laiska, mukavuudenhaluinen, itsekäs ja en tiedä mitä teen.
Jokainen, jolla ei ole yhtään lasta (bio, adoptio, bonus) ja joka on päättänyt ettei hanki yhtään lasta, on vela, eli lapsivapaa.
Jos tällainen ihminen hankkii lapsen, hän ei ole enää vela, eli lapsivapaa, ja samalla kumoutuu hänen aikaisempi status muotoon: tahattomasti lapseton / olosuhdelapseton / aidallaistuja. Koska vela on määritelmän mukaisesti ikuisesti lapsivapaa, on mahdotonta, että vela saa lapsen. Lapsen voi saada lapseton, aidallaistuja tai vanhemmaksi haluava. Mutta ei vela.
Ei tarvitse odottaa 50-vuotiaaksi. Riittää ettei lapsia ole itsellä, oli ikä mikä hyvänsä.
Miten tätä voi olla niin vaikea käsittää. 🥱🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli tuttava pariskunta, jotka tekivät ison numeron siitä, etteivät lapsia koskaan hanki. Ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, Puhuivat paljon siitä, kun muut saivat lapsia. Yli viisitoista vuotta elivät yhdessä. Sitten se mies löysi joskus 45-vuotiaana uuden kolmekymppisen naisen. Ero tuli ja nyt sillä miehellä on kaksi pientä lasta sen uuden nuoren naisen kanssa ja elävät onnellista perhe-elämää.
Voitte arvata, kuinka katkera se jätetty vela-nainen on. 😄
Tietenkin on katkera kun toinen on pettänyt luottamuksen. Esitti olevansa vela, mutta olikin aidallaistuja/tahattomasti lapseton.
Tällaisten tuuliviirien takia deittimarkkinat ovat veloille hankalia.
Ei hän varmaa mikään tuuliviiri ollut, ei ollut vain sopivaa naista löyt
Aikamoinen limanuljaska siis. Miksei kertonut rehellisesti puolisolleen että aikoo vielä lisääntyä? Ei tuollaisella klovnilla kukaan täyspäinen nainen mitään tee, onneksi löysi vakka kantensa kuitenkin. Jollekin jämät aina kelpaa.
Olet sairas. Ovatko kaikki velat samanlaisia kuin sinä?
Se, mitä mies tekee uudessa suhteessa ei ole exän asia. Se ei tee miehestä limanuljaskaa. Ihan kuin kyseessä olisi joku kultti, niin sairasta kieltä käytät.
Mies ei halunnut lapsia edellisessä suhteessaan. uudessa suhteessa hän halusi tai nainen tuli vahingossa raskaaksi ja piti lapsen ja tekivät vielä toisenkin. Emme tiedä, eikä se meille kuulu
En ymmärrä miten kukaan voi olla noin vihainen toisen elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisiä kiinnostaa muiden elämä niin paljon?
Esim minulla on lapsia, koska halusin lapsia. Minulla on myös koira, koska halusin koiran. Kaveripiiriin kuuluu ihmisiä, joilla ei ole lapsia eikä välttämättä lemmikkejäkään. Vaikuttaa ihan ok elämältä sekin. Itse vietin lapsetonta ja lemmikitöntä elämää ennen lapsien ja lemmikkien hankkimista. Se oli omaan makuuni todella tylsää, mutta ymmärrän jos jotkut haluaa elää niin.
Meidän perheessä on kolme lasta, kultainen noutaja ja farmariauto. Mutta ei minun vela-ystävät meidän elämää ole kritisoineet kukaan vähääkään. Niin, ja meillä on se omakotitalokin. Elämämme hiertää kovastikin palstan veloja---
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien ei pitäisi saada lapsia esim minun isäni oli maailman surkein isä, hallitsi pelon ja kontrolloinin ilmapiirillä, isä oli lisäksi seksihullu, tunnetilat riippui siitä kuinka paljon äiti antoi jos ei antanut lähti ovet paukkuen pettämään äitiä ja me saatiin todellakin kärsiä nahoissa kun isä oli vihainen, lapsia piti tehdä silti peräti 6, ihmettelen aina että miksi äiti ei käyttänyt e- pillereitä ei olis ollut pakko tehdä lapsia kärsimään vihaisen toksisen kontrolloivaan ilmapiiriin. Luokkakavereita kadehdin monien isät oli sellaisia millaisten isien tulisi olla; kilttejä, hauskoja, hyvällä huumorilla varustettuja, oman lapsen aikaa viettäviä ja heidän asioita kiinnostavia, kannustavia, rakastavia yms.
Itse päätin etten siirrä omia traumoja lapsilleni, olen siitä vapaaehtoisesti lapseton ja pelkään menettäväni hermot ja vahingoittavani lasta jos minulla sellainen olisi.
Todella ikävää kuulla, että sinulla on tällainen kokemus. Tällaisen kokeminen ei tee sinusta kuitenkaan huonompaa ihmistä, vaan sinäkin ansaitset onnea elämässäsi.
Toivon upeaa velaenergiaa päivääsi! 😇💯
Ehkä kertoo kuinka pimeätä porukkaa nämä velat on! Jonkulainen uskonnollinen asenne koko hommaan. Varsinkin noilla kovilla väitteillä, ettei ole oikea vela, jos jossain vaiheessa harkitsee asioita uudestaan ja mielipide muuttuu. Kai jokainen ymmärtää, että tämä tarkoittaisi sitä, että kukaan ei voisi väittää olevansa totuuden mukaisesti vela kuin vasta kuolinvuoteellaan?! Siihen asti pitäisi siis odottaa. Jos lapseton henkilö kuolinvuoteellaan tunnustaisi, että olisin halunnut, että minulla olisi nyt ympärillä lapsia, niin silloin hän ei olisi lopulta ollut vela koko elämässään.
Eli jos te sanotte, että vela on kiveenhakattu ja mielipide ei voi muuttua ja jos se muuttuu, henkilö ei ollut oikea vela, niin tässä tapauksessa te ette voi väittää että itse olette veloja! Koska jos käy niin, että mielipide muuttuu, niin te ette ollutkaan!