IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (528)
Jos child-free on tunne ja childless on olosuhde niin onko tunteen puuttuminen olosuhde? Eli jos ei tiedä kuinka erilaisissa olosuhteissa ajattelisi suuntaan tai toiseen? Mielestäni tämä on yhtä luonnollista kuin ehdoton varmuus suuntaan tai toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku katkera vela poistatti kommentin. Puhui mitrn perheellisiä haittaa kun ei pääse kakkavaippojen vaihtamisen takia keikoille.
Totesin vaan, osa ihmisistä kasvaa yli siitä siideripissis-ajasta. Toiset ei.
Oli ilmeisesti liian osuva kommentti kun piti poistattaa.
Tuollahan se sinun aivopierukommenttisi edelleen näkyy.
Kaikki eivät ole siideripissiksiä kuten sinä. Surullista jos ei keksi elämällään muuta tekemistä kuin pissistouhut tai vauvojen pullauttelu.
Miten minä olen siideripissis jos en keikoilla käy enkä sitä harmittele? Eihän tossa kommentissasi ole mitään järkeä. Eli nyt olen pissis ja äiti molempia? Koita jo päättää.
Minä olen 11v. tytön äiti eikä ole kiinnostanut keikat edes sillon kun tyttö oli vaipoissa, joten ei tod. haittaa jonkun keikan väliin jääminen. Todella lapsellista edes vedota johonkin keikkaan 😂 Oma lapsi on tärkeämpi ku olla jossain keikalla. Siksi te velat ootte niin lapsen tasolle jääneitä kun koko elämä on samanlaista ku jollain 18 v. tytöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen lapsellinen on ensin ollut lapseton.
Sherlock ilmoittautui. :D
No saatana. Mieti nyt vähän. En minäkään ensin halunnut lapsia. Sitten halusin. Ja sain. Sitten lapseni kuoli. Nyt olen vastentahtoisesti lapseton ja vapaa, vai olenko?
Vapaaehtoisesti lapseton (childfree) ei halua lapsia koskaan, eikä myöskään siksi saa niitä koskaan.
Se on eri asia kuin olla lapsettomana (childless) parikymppisenä, koska koulut pitää saada ensin alta pois.
Lapseton vs. lapsivapaa = kaksi eri käsitettä
Ihmisillä mielipiteet muuttuu! Voi vaikka löytyä uusi nainen tai mies ja hänen kanssa
Juu. Ainoa Oikea Tapa olla Vela on kai jokin geeneissä jo valmiina oleva ominaisuus. Mistä sitten Oikea Vela sen geeninsä on perinyt? Ei ainakaan vanhemmiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku katkera vela poistatti kommentin. Puhui mitrn perheellisiä haittaa kun ei pääse kakkavaippojen vaihtamisen takia keikoille.
Kaikki eivät ole siideripissiksiä kuten sinä. Surullista jos ei keksi elämällään muuta tekemistä kuin pissistouhut tai vauvojen pullauttelu.
Miten minä olen siideripissis jos en keikoilla käy enkä sitä harmittele? Eihän tossa kommentissasi ole mitään järkeä. Eli nyt olen pissis ja äiti molempia? Koita jo päättää.
Minä olen 11v. tytön äiti eikä ole kiinnostanut keikat edes sillon kun tyttö oli vaipoissa, joten e
Juuri tuota tarkoitin. Oma elämäsi oli tyhjää ja tylsää ennen lasta, ja nyt kuvittelet sen olevan samanlaista muilla lapsettomilla.
Jotenki surullista, toisaalta surkuhupaisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 11v. tytön äiti eikä ole kiinnostanut
Voi luoja. Elämässä.on aika paljon muutakin tekemistä kun keikat. Oletko itse esim. asunut Karibian saarilla? Niin.. minä olen. Oletko vähän tollo kun teet tollasia päätelmiä sen perusteella ettei hillu jossain festareilla housut kintuissa.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta joku on ilmeisesti kertonut jonkun miehen jättäneen velanaisen?
No, niin ei käynyt minulle. Olen puolitoista kuukautta vaille 60-vuotias, mies on 62-vuotias. Olemme olleet yhdessä 36 vuotta, joista 33 naimisissa. Heti suhteemme aluksi ilmoitin, että minä en sitten lapsia tee, jos niitä haluat, voit ihan hyvin lähteä käpöttelemään nyt heti. Ei lähtenyt, on pysynyt. Aina silloin tällöin huokaisee, miten mukavaa on kun ei ole lapsia tai lastenlapsia, mies tykkää yhtä paljon hiljaisuudesta kuin minäkin. Ei ole ollut ongelmia uhmaiästä, ei teininuoren haistatteluista eikä poliisi ole tuonut kotiin huumeista tokkurassa olevaa yhteiskunnan nuorta toivoa. Eikä ole tarvinnut myöskään pelätä huumepsykoosissa riehuvaa lasta - yläasteen aikainen kaverini menetti sellaisessa päänsä ja henkikin lähti.
Jännä, että minulla on kolme tasapainoista hyvinkäyttäytyvää lasta, joista kaksi vielä kotona sivua teinejä ja yksi nuori aikuinen. Mukavaa elämää vietetään, ei ole kokemusta teininuoren haistatteluista eikä poliisi ole tuonut kotiin huumeista tokkurassa olevaa yhteiskunnan nuorta toivoa. Eikä ole tarvinnut myöskään pelätä huumepsykoosissa riehuvaa lasta. Sen sijaan minulla on kolme maailman rakkainta ihmistä, joihin minulla on vahva side ja joiden kasvamista ja kehittymistä on ollut upea seurata lapsuudessa ja nyt nuoruudessa. Ajatuskin siitä, ettei heitä olisi, on pohjattoman surullinen, niin paljon perhe-elämä on minulle antanut. Ja parisuhde mieheen, joka rakastaa lapsiaan.
Näin meillä. Vastasin tähän viestiin, koska oli niin provosoiva, ihan kuin kaikkien lapset sortuisivta huumeisiin ja olisivat vaarallisia. Suurimman osalla ihmisiä on täysin tasapainoinen perhe-elämä. Toki mitä enemmän rakkaita ihmisiä ihmisellä on, sen suurempi huoli toki heistä on aina. Mutta on se sen väärti kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vapaaehtoisesti kissaton. Kaikki kyselee jatkuvasti miksi mulla ei ole kissaa. Ärsyttävää.
Ihan varmasti ärsyttäisi muakin jos siitä joku jankuttaisi jatkuvasti miten kissallisuus antaa elämälle tarkoituksen ja kissattomat eivät voi koskaan tuntea oikeaa rakkautta koska muiden kissat ei ole samoja kuin oma kissa!
Ja että naiset kaikki haluavat kissoja ja jos mies väittää 15 vuotta, ettei halua kissoja ja sitten lähtee hullun kissanaisen mukaan, niin se pitäisi vaan ohittaa "hyvää päivää ja kirvesvartta"-tyyppisesti.
Samoin terveydenhuolto eväisi sinulta sairauteen sopivia toimenpiteitä, koska haluat kuitenkin naisena kissoja. Jos et nykyisen miehen kanssa, niin entä kun tulee ero? Löydät uuden miehen ja haluat sitten sen kanssa 16 kissaa, mutta voi voi, et saakaan. Ikäraja siihen, kun saa lopullisesti päättää olevansa kissaton on 30 vuotta, sitä ennen kun voi iskeä kissakuume ihan milloin tahansa.
Osa miehistä kyttäilee parisuhteessa ja odottaa, että kohta naisen mieli muuttuu ja se haluaa 6 kissaa just minun kanssa. Kunhan vaan jaksan odottaa, niin biologinen kissanhiekkalaatikko pärähtää naisen sisimmässä ja on ihan huutava tarve saada kissanpentuja. Onhan ne niin söpöjäkin!
Joissakin työpaikoissa joutuu tappelemaan kesälomista, koska kissallisten pitää päästä ehdottomasti lomalle tiettyyn aikaan, joka vuosi. Sinähän kissattomana voit tehdä töitäkin enemmän ja pidempään? kato kun ne kissallisten kissat odottaa siellä kotona...
Sanot teininä, ettet halua yhtään kissaa ja sulle sanotaan, että olet liian nuori. Ei tuommoista voi tietää, sun mieli voi muuttua. Samaan aikaan teini-ikäinen kaverisi kertoo haluavansa aikuisena 4 kissaa. Hänelle sanotaan, että hienoa kun nuori tietää jo mitä haluaa, ei tuosta mieli muutu.
Yhteiskunnan palveluista osa on suunnattu verorahoitteisesti kissojen omistajille, joiden kustannuksiin myös kissattomat osallistuvat. Heille ei ole mitään erityistä verohelpotusta tai yhteiskunnan erityistukea nimenomaan kissattomuuden takia.
Jos kärsit tahattomasta kissattomuudesta, sinulle ulvotaan silti, että mielesi muuttuu, miksi ei ole jo 5 kissaa, nehän on olleet naimisissakin jo vaikka miten kauan.
Kun olet siinä 30. ikävuoden kieppeillä pitkässä parisuhteessa, sukulaiset alkavat odottaa, että milloin teiltä alkaa kuulua pienten naskalihampaiden mau'untaa. Vaikka olette sanoneet, että ette ole hankkimassa kissoja.
Yhteiskunta tuuttaa uutisia ja poliitikkoja myöten hätähuutoa, että Suomessa on liian vähän kissoja! Nyt kaikki hankkimaan mahdollisimman monta kissaa! Jos olet kissaton, olet itekäs ja omahyväinen laiskuri.
Silleen muutama pieni asia, mitä tulee vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velojen verorahoja ei ole millään tavalla korvamerkitty lapsiperheille.
Verot kerätään menoja varten.
Menoja on korvamerkitty vain lapsiperheille, mutta yhtään menoa ei ole korvamerkitty vain veloille.
Etkö näe tässä ristiriitaa tasa-arvon kannalta että ihmisiä erotellaan lapsiluvun perusteella?
Kaikki ymmärtää että syrjintä on väärin seksuaalisen suuntautumisen, ihonvärin yms perusteella mutta miksi syrjintä on ok, jos on lapseton?
Selittäkää järjellä.
Vela saa käyttää kaikki rahansa ja tarmonsa vain itseensä. Kun taas samantuloinen lapsellinen kasvattaa ja tietysti elättää uutta ihmistä, siksi esim.lapsilisä. Mikä olisi se Vela-tuki?
Vierailija kirjoitti:
Jos child-free on tunne ja childless on olosuhde niin onko tunteen puuttuminen olosuhde? Eli jos ei tiedä kuinka erilaisissa olosuhteissa ajattelisi suuntaan tai toiseen? Mielestäni tämä on yhtä luonnollista kuin ehdoton varmuus suuntaan tai toiseen.
Sitä varten on terapia ja itsetutkiskelu, jos ei osaa erottaa velautta aidallaistumisesta.
Kun sen tietää, sen tietää. Näinhän ne vanhemmatkin sanovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 11v. tytön äiti eikä ole kiinnostanut keikat edes sillon kun tyttö oli vaipoissa, joten e
Jos mielestäsi keikoilla käyminen on lapsellista tai että jotkut ovat ammattimuusikoita (ja ihmiset nauttivat siitä), sinä olet lapsellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17 vastaajaa on niin pieni otos, että sillä ei ole minkäänlaista merkitsevyyttä. Ja miten tämä todennäköisesti feministinen tutkija valitsi otoksensa? Kaveripiiristään? :)
Lisäksi minua kummastuttaa otsikko: IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Miksi pitää hehkuttaa, jos on aidosti tyytyväinen valintoihinsa? Se tuntuu turhan vakuuttelevalta. Miksi pitää myyskennellä omaa elämäntapaansa, kun ihmiset ovat yksilöitä ja saavat tyydytystä erilaisista asioista?
Miksi lisääntyneet hehkuttavat tässäkin ketjussa lapsiperheen auvoa? Ja kaverit, työkaverit, sukulaiset velan tavatessaan?
Miksi hehkuttaa, jos on aidosti tyytyväinen valintoihinsa?
Olisiko se etteivät velat yksinkertaisesti tiedä miltä oman la
Jos ei pysty päättelemään asioita faktuaalisten tietojen ja tutkimuksen ja oman havainnoinnin perusteella, ja tekemään sen perusteella päätöksiä, niin olen huolissani kyseisen henkilön älykkyysosamäärästä.
Vai pitäisikö tässä vaikka nyt ajaa kolari, kun en ole sellaisessa ollut, että tiedän IHAN varmasti, että en halua ajaa kolaria?
Historian tutkijathan voidaan heittää romukoppaan, kun keksivät päästään juttuja vaikka keskiajasta. Selkeästi eivät tiedä mistään mitään, kun eivät itse olleet kokemassa mustaa surmaa tai renesanssin kukoistuskautta Versaillesin hovissa.
Astronomian tutkijat vielä pahempia, eivät ole koskaan edes olleet avaruudessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateudestahan se johtuu. Kun joku toinen elää sellaista elämää kuin haluaa, eikä ole mennyt massan mukana.
Oletko ihminen, joka tuntee usein kateutta, kun argumenttisi on että kateus kateus.
Täytyy olla yksinkertainen ihminen, jos ei muuta syytä keksi kuin kateus.
Taidat itse olla kateellinen perheellisille
Myönnät siis olevasi yksinkertainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velojen verorahoja ei ole millään tavalla korvamerkitty lapsiperheille.
Verot kerätään menoja varten.
Menoja on korvamerkitty vain lapsiperheille, mutta yhtään menoa ei ole korvamerkitty vain veloille.
Etkö näe tässä ristiriitaa tasa-arvon kannalta että ihmisiä erotellaan lapsiluvun perusteella?
Kaikki ymmärtää että syrjintä on väärin seksuaalisen suuntautumisen, ihonvärin yms perusteella mutta miksi syrjintä on ok, jos on lapseton?
Selittäkää järjellä.
Vela saa käyttää kaikki rahansa ja tarmonsa vain itseensä. Kun taas samantuloinen lapsellinen kasvattaa ja tietysti elättää uutta ihmistä, siksi esim.lapsilisä. Mikä olisi se Vela-tuki?
No just se vela-tuki. Saman suuruinen kuin lapsilisä.
Kaikille sama tuki ihonväriin, seks.suuntautumiseen tai lapsilukuun katsomatta.
Jokainen sitten itse päättää mihin tasa-arvoisesti jaetun rahansa käyttää. Se on jokaisen oma asia sitten, ei kuulu muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia.
Helppo elämä ei ole synonyymi hyvälle elämälle.
Helppo elämä mahdollistaa hyvää elämää. Ei siitä pääse mihinkään.
Esimerkiksi köyhyydestä lähtöisin vs. rikkaasta perheestä lähtöisin. Rikkaasta perheestä lähtöisin olevalla on helpompi saada hyvä elämä koska onnellisuuden esteitä on vähemmän.
Vela saa lisää vapautta, enemmän resursseja omaan hyvinvointiin ja terveyteen, säästää rahaa pahan päivän varalle, vähemmän stressiä, jne
Nyt tämä meni sivu-urille, mutta melkei
Mutta onko lisääntyneillä kokemusta, millaista on elää keski-ikäisen lapsetonta elämää? Mistä he tietävät sitten, että se olisi varmasti heille huono vaihtoehto lapsiperhe-elämään verrattuna?
Ettei se vain perustuisi omiin havaintoihin ja (toivottavasti) itseymmärrykseen, jonka perusteella on tehty päätökset ja niiden kanssa eletään loppuelämä. Samoin kuin velojen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tuo vapaaehtoista lapsettomuuttani aktiivisesti esiin. Ainoastaan, jos joku utelee aiheesta, vastaan, ettei lapsia ole, koska en niitä halua. En selittele mitenkään.
Tästä johtuen minua ei kukaan ole aiheen tiimoilta ahdistellut, eikä veluuttani arvostellut. Tilanne olisi varmaan eri, jos pitäisin meteliä elämäntavastani. Kyllä itsekin saatan näpäyttää ihmiselle, joka valittaa lapsiperhe-elämän raskautta/yrittää myydä sitä minulle ainoana tai parhaana tapana elää. Jokainen tekee omat valintansa, eikä sen pitäisi kenenkään takapuolta hiertää, jos toinen on päätynyt erilaisiin ratkaisuihin kuin itse, muttei omia arvoja ja valintoja ole tarpeen myöskään tuoda esiin muuten kuin kysyttäessä ja jos niin päätyy tekemään, on oltava valmis ottamaan vastaan kritiikkiä.
Lapsen vanhempia on turha näpäyttää, koska he eivät enää voi valita lapsettomu
Oikeaa Velaakaan ei voine näin ollen näpäyttää, koska hän ei voi valita lapsellisuutta. - minulla on lapsia, mutta en todellakaan näpäyttele ketään.
Miten joku luulee, että virtsankarkailusta kärsivä ei olisi treenannut lantiopohjalihaksiaan? Harvinaisen typerää, lantionpohjalihakset ei estä kohdunlaskeumaa, koska kohtu ei ole kiinni lantipohjan- tai missään muissakaan lihaksissa, EIKÄ myöskään virtsankarkaìlua. Vaikka olisi millaisin puntein treenannut lihaksia, silti asennellaan naisille verkkoja pissarakkoon, ettei lorahtelisi. Voi sitä riemua! Eri asia varmaan niillä neljien lasten äideillä, jotka ei ole alatiesynnyttäneet tai joilla ei vaan ole kykyä tunnistaa pissan lirahtamista. Bmi on aina ollut alipainon puolella, ei tupakointia, joten harmi, mut selitys ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa korostuu velojen minä, minä-asenne voimakkaasti, kuten kaikissa ketjuissa, missä lapsettomuutta käsitellään.
Kyllä, koska velaus koskettaa minua, mutta yhteiskunta ja jotkut vanhemmat kokevat, että minun velauteni on heidän henkilökohtainen ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astronomian tutkijat vielä pahempia, eivät ole koskaan edes olleet avaruudessa!
Mutta se on ihan eri asia kun sulla on oma galaksi! Muiden tähdet on ihan eri asioita. Et voi koskaan tuntea todellista yhteyttä omaan galaksiin jos se tähti ei ole sun oma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 11v. tytön äiti eikä ole kiinnostanut
On lapsellista verrata keikalla käymistä siihen, että vaihtaa kotona vaippaa omalle lapselle. Se joka kuvittelee, että se kotona oleva vaipanvaihtaja on onneton ja vihaa elämäänsä kun ei pääse keikalle on todella kypsymätön ja lapsellinen. Juuri tosta näkee miten kypsymätön mieli on monella velalla.
Tää on vähän sama ku väittelis lapsen kanssa. En viitti edes jatkaa.
T. Se 11v:n äiti
Milloin aloit velaksi? Oletko ollut jo nuoresta asti vai vasta, kun tuli selväksi, ettei lisääntymiskykyistä naista löydy?